روزنامه صبا

روزنامه صبا

سپهر سیفی در گفتگو با روزنامه صبا:

 «وابل» هم در حوزه فیلم نگاه جدیدی دارد


 تهیه کننده فیلم سینمایی «وابل» با بیان اینکه  دنبال نگاه نو در سینما هستم معتقد است که  «وابل» هم در حوزه فیلم نگاه جدیدی دارد.

 «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی و به تهیه کنندگی سپهر سیفی است. با بازی آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی، رامین راستاد است. در خلاصه داستان فیلم وابل اینطور آمده است: اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد. این فیلم در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر ۱۴۰۱ حاضر است.

فیلم «وابل» جدیدترین ساخته تورج اصلانی فیلمبردار مطرح سینمای ایران است که در مقام کارگردان حضور دارد اصلانی اگرچه در فیلمسازی کمتر شناخته شده است ولی یکی از فیلمبرداران کارکشته و مشهور سینمای ماست. از فعالیت‌های تورج اصلانی به عنوان مدیر فیلمبرداری به فیلم‌هایی نظیر «مالیخولیا»، «آشغال‌های دوست‌داشتنی»، «سن پطرزبورگ» و «فصل کرگدن» می‌توان اشاره کرد. تورج اصلانی تنها فیلمبرداری نیست که امسال خودش در مقام کارگردان فیلم ساخته است. فرشاد گل‌سفیدی دیگر مدیر فیلمبرداری است که با فیلم هفت بهار نارنج امسال فیلم در جشنواره فجر دارد.  اصلانی سال پیش موفق به تولید فیلم سینمایی به نام «بی‌سرزمین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی خود با بازی هانی مجتهدی خواننده کُرد شد که محصول مشترک کشورهای عراق و سوریه و سومین ساخته بلند سینمایی وی است.اصلانی که قبلاً فیلم‌های  «حمال طلا» و «جینگو» را ساخته است و عموماً مسائل اجتماعی و چالش‌ها را دنبال می‌کند، امسال فیلم وابل را در جشنواره فیلم فجر دارد. وابل همچون آثار قبلی اصلانی یک فیلم با داستانی اجتماعی است که سپهر سیفی تهیه‌کننده آن است.

 دنبال نگاه نو در سینما هستم

سپهر سیفی تهیه کننده سینما؛ در دهه ۱۳۹۲ دوره ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در تولید چندین اثر مهم حضور داشته است. این تهیه کننده سال ۱۳۹۲ در فیلم «ماهی و گربه» با شهرام مکری، سال ۱۳۹۳ در فیلم «نزدیک تر» با مصطفی احمدی، سال ۱۳۹۶ در فیلم «هجوم» با شهرام مکری، و سال۱۳۹۷ در فیلم «هزارتو» با امیرحسین ترابی همکاری داشته است. این تهیه کننده امسال با فیلم وابل به کارگردانی تورج اصلانی در جشنواره چهل و یکم فجر در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و در گفتگو با روزنامه صبا درباره این فیلم توضیحاتی را ارائه داده است.

درمورد نام فیلم، «وابل» توضیح دهید؟

وابل به معنی باران تند است و اصطلاحی است که در منطقه لرستان برای باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌شود. مخففی از باران بزرگ قطره ای، که به باغی که در بلندی واقع است، رسیده و میوه‏اش را دوبرابر کرده است.

چطور همکاری‌تان با تورج اصلانی شکل گرفت؟

از ابتدا فیلم نامه به شکل طرح بود، موضوع داستان را با رویکردی خاص دیدم که پتانسیل خوبی در اجرا داشت در فیلم نامه به دنبال متن هایی هستم که نگاه متفاوتی به موضوعات دارند، بعد از آن با چندین کارگردان وارد مذاکره شدم تا اینکه در نهایت با تورج اصلانی برای نگارش فیلم‌نامه و کارگردانی به جمع بندی رسیدم.

این که گفتید رویکرد خاص، از نظرم همکاری تان با شهرام مکری در ماهی و گربه  و هجوم به همین دلیل بود که موفقیت های بزرگی را نیزکسب کرد

ماهی و گربه از گروه هنر و تجربه بود، که در اکران داخلی و خارجی توانست نظر بسیاری از منتقدان و صاحب نظران سینمای جهان را به خود جلب کند. شهرام مکری، را جدا از فیلم سازی دوست دارم و همین باعث شکل گیری همکاری مجدد برای ساخت فیلم هجوم بود. در سینما به دنبال اثرهایی هستم که در قاب سینما حرف های نو برای گفتن دارند، فیلم هایی که برای خودم هم جذابند و مرا از کلیشه های مرسوم سینمایی دور می‌کنند. از نظر من نسل های جدید و انسان امروز را باید با خوراکی نو تغذیه کرد. و این مهم نیازمند تولد سینماگرانی است که در ارائه یک سینمای متفاوت، با دانش های به روز علم سینما توانمند باشند. وابل هم در حوزه فیلم نگاه جدیدی دارد.

با این حساب، وقتی به سراغ سینمای هنری با مخاطب خاص می روید، دغدغه ای بابت بازگشت سرمایه و سود مالی پروژه ندارید؟

با توجه به شرایطی که سینمای ایران دارد، خیلی روی اکران داخلی حساب نمی کنم، هر چند در تجربه اکران هزارتو از امیر حسین ترابی با اینکه در جشنواره فجر هم حضور نداشت اما موفقیت رضایت کننده ای داشت، در سینما به دنبال جهانی شدن هستم و افق های دورتری را به صورت همه جانبه برای فیلم در نظر می گیرم. به همین خاطر فیلم ها را به معتبرترین جشنواره های داخلی و خارجی ارائه می‌کنم.

ساختار روایی فیلم وابل در چه سبکی قرار می گیرد؟

فیلم با یک روایت کلاسیک شروع می شود، داستان درباره مادری است که درحال بازگشت به زادگاهش برای رسیدن به عروسی برادرش است. در همین مسیر مشکلاتی که در زندگی شخصی‌ با همسرش دارد دستمایه اتفاقی می شود که در روز عروسی زندگی او را دچار تحول می کند.

ارزیابی تان از سینمای امروز ایران در شرایط حاضر چیست؟

شرایط سختی بر سینمای ایران حکمفرماست، چند سالی درگیر بیماری کرونا بودیم و حالا دو قطبی شدن سینماگران در تولید و نمایش فیلم های سینمایی رخ داده است. اتفاقات اخیر قهری را درسینما ایجاد کرده که کارکرد هنری و فرهنگی آن را تغییر داده است. در این فضا بیشتر از گذشته سینما نیاز به حمایت رسانه ها و مسئولین تصمیم گیرنده دارد تا رونق از دست رفته خود رابازیابد در غیر اینصورت با تشدید این سختی‌ و قهری‌ها،  افق روشنی برای صعود نخواهیم داشت.

صحبت پایانی

از اردیبهشت ۱۴۰۱ تا اکنون درگیر ساخت فیلم وابل بودیم، هنوز هم مقداری از کار مانده است که در حال انجام است، امیدوارم این فیلم که نگاه جدید و رویکردی خاص به سینما دارد  با موفقیت و رضایت مخاطبین و منتقدین همراه باشد تا گروه هم نتیجه زحمات خود را در یک بازدهی خوب شاهد باشند.

سمیه نجفی خاتونی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است