روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیدحامد حسینی در گفتگو با روزنامه صبا:

«سینما متروپل»؛ درامی جذاب، عاشقانه و حماسی


تهیه‌کننده فیلم سینمایی «سینما متروپل» معتقد است درام فیلم مقوله سینما در بستر جنگ را به چالش می‌کشد و اینکه سینمای ایران طی نیم قرن گذشته چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده است.

فیلم «سینما متروپل» تازه‌ترین ساخته محمدعلی باشه آهنگر، داستانی از مقاومت مردم آبادان در روزهای حصر آبادان را روایت می‌کند. اثری که پیش از هرچیز فیلم «آبادان ۱۱۶۰» را به ذهن مخاطبان خود متبادر می‌سازد. این اثر با حمایت موسسه فرهنگی بنیاد فارابی تولید شده و هرچند پیش‌تر از بکر بودن پرداخت و پیرنگ آن سخن به میان آمده بود اما به نظر نمی‌رسد، این فیلم حرف تازه‌ای به سینما و ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران افزون کرده باشد. ماجرا درباره تاسیس سینمای متروکه‌ای در آبادان، آن‌هم در روزهای جنگ را روایت می‌کند و طبق روال خاص جشنواره چهل و یکم توضیح چندانی درباب داستان اثر منتشر نشده است. رضا کیانیان، هومن برق‌نورد، مهتاب نصیرپور، پریوش نظریه، مجتبی پیرزاده، نوشین مسعودیان، حسین باشه‌آهنگر، شهاب عسگری و فرید قبادی کست بازیگران «سینما متروپل» را تشکیل می‌دهند. از آنجا که باشه‌آهنگر فیلمسازی خوزی است و بیش از دو دهه فعالیت پیوسته در سینمای جنگی داشته، انتظار می‌رود دست‌کم این فیلم بین آثار ژانر جنگی، کار قابل توجهی از کار درآمده باشد. تهیه‌کننده فیلم «سینما متروپل» تنها فردی از عوامل این فیلم بود که درباره آن توضیحاتی ارائه کرد. اگر می‌خواهید پیش‌درآمدی از فیلم «سینما متروپل» داشته باشید، گفت‌وگوی روزنامه صبا با سیدحامد حسینی را از دست ندهید.

بازهم نام شما کنار محمدعلی باشه‌آهنگر قرار گرفت و به همین دلیل می‌توانم بگویم ژانر«سینما متروپل» جنگی است. درست حدس زدم؟

همینطور است و البته درواقع خودِ جنگ، اصل قصه نیست بلکه بستری است برای روایت و از این دریچه به زوایای گوناگون داستان پرداختیم. در فیلم‌هایی که من و باشه‌آهنگر با هم کار کردیم، جنگ، بستر روایت درام داستان بوده است. «سینما متروپل» هم از این قاعده مستثنی نیست. درام فیلم هم مقوله سینما در بستر جنگ را به چالش می‌کشد و اینکه سینمای ایران طی نیم قرن گذشته چه فراز و نشیب‌هایی را طی کرده و با چه موضوعاتی روبرو شده است. به عبارت بهتر «سینما متروپل» فیلمی است در تحلیل وضعیت سینما با درامی جذاب و عاشقانه.

زمان فیلم که مشخصاً سال‌های جنگ تحمیلی و روزهای حصر  آبادان است. می‌توانید از لوکیشن‌های فیلم صحبت کنید؟

بله زمان روایت فیلم اواخر دهه۵۰ و اوایل دهه۶۰ یعنی سال‌های آغازین دفاع مقدس است. فیلمبرداری هم در آبادان، تهران و چند جای دیگر انجام شده است اما هسته مرکزی داستان در آبادان روایت می‌شود که ماجرای راه‌اندازی سینما متروپل این شهر است. با همین مضمون، درامی جذاب، عاشقانه و حماسی روایت شده که نگاهی تحلیل‌گونه به مقوله سینمای ایران طی دهه‌های اخیر دارد. معتقدم همه مخاطبان از تماشای این فیلم لذت خواهند برد، به‌ویژه اهالی سینما، چون با آن همذات پنداری می‌‍‌کنند.

 علیرضا زرین‌دست به عنوان مدیر فیلمبرداری، چهره نامدار و برجسته‌ای است، همچنین محسن روزبهانی مدیریت جلوه‌های ویژه و عباس بلوندی طراحی صحنه و لباس را برعهده دارد. شما سابقه همکاری با این تیم را در «سرو زیر آب» هم داشته‌اید.

آقای زرین دست به عنوان مدیر فیلمبرداری در این کار سنگ تمام گذاشت. در این فیلم با درام و سینمایی متفاوت از آثار قبلی محمدعلی باشه‌آهنگر و با علیرضا زرین‌دست متفاوتی هم روبه‌رو خواهیم شد؛ او هرچه از تجربه و تخصص داشته در طبق اخلاص گذاشته که تماشاگران را با شگفتی روبه‌رو می‌کند. محسن روزبهانی هم به عنوان مدیر جلوه‌های ویژه، کارنامه خوبی دارد. عباس بلوندی نیز در طراحی لباس و صحنه، سنگ‌تمام گذاشته است. وقتی قرار است فیلم بزرگی بسازیم باید سراغ آدم‌های بزرگ برویم. از سوی دیگر، قرائت مشترکی و جهان‌بینی نزدیکی هم با این دوستان در مسائل فنی داشتیم که کار با قوت بیشتری پیش می‌رفت. افراد حرفه ای از پس ساخت این اثر برمی آمدند.

رضا کیانیان بازیگر نام‌آشنای سینمای ایران، نقش اول این فیلم را برعهده دارد؛ آیا بازی جدیدی از کیانیان در این فیلم خواهیم دید؟

او نقش خاصی در این اثر ایفا کرده و بعید می‌دانم هر بازیگری توانایی ایفای این نقش را داشته باشد. دلیل انتخاب رضا کیانیان هم این بود که فقط چند نفر می‌توانستند این نقش را بازی کنند و به‌نظرم انتخاب او درست بوده است. این نقش، بازی‌های زیرپوستی و تحلیل‌گرایانه دارد که در اجرا هم باید دیده می‌شد تا برای مخاطب باورپذیر باشد. آقای کیانیان چون نگاه درستی به سینما دارد به درک عمیقی از این نقش رسیده بود.

چقدر به موفقیت فیلم‌تان در جشنواره چهل و یکم امیدوارید. فکر می‌کنید سیمرغی روی بام «سینما متروپل» می‌نشیند؟

خب ما به طور کامل دیگر آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر را ندیده‌ایم و تا آثار دیگر را نبینیم نمی‌توانیم نظر بدهیم. تمام تلاش‌مان را کردیم تا فیلم را به جشنواره برسانیم و از این بابت خوشحالیم. امیدواریم این فیلم در جشنواره چهل و یکم مورد توجه قرار بگیرد. «سینما متروپل» یک فیلم بیگ‌پروداکشن است که مراحل پست‌پروداکشن آن نیز انجام شد و در واقع این فیلم با تلاش شبانه روزی به جشنواره رسید. این اثر دارای پیچیدگی‌های زیادی است و جزئیات زیادی دارد و از چند بخش مختلف هنر در آن استفاده کردیم. تلاش می‌کنیم فیلمی را روی پرده ببریم که مخاطب در آن با یک اثر کامل مواجه شود.

 و اینکه آیا «سینما متروپل» حرف نوینی در سینمای ایران می‌زند؟

خب راستش مخاطبان باید پس از دیدن فیلم درباره‌اش نظر دهند و این را من نباید بگویم. آخرین اکران‌ها را در جدول به ما اختصاص داده‌اند. با وجود  این‌که با تلاش شبانه روزی عوامل تولید موفق شدیم این اثر را به جشنواره برسانیم اما نسخه اکران سینمایی حتماً ارتقا می‌یابد.

یاسر سماوات

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است