روزنامه صبا

روزنامه صبا

مجید شهریاری:

مردم از «چشم بندی» استقبال کردند


مردم از سریال «چشم‌بندی» استقبال کرده‌اند چرا که این مجموعه طنز اين شب‌ها لبخندی بر لب آن‌ها می نشاند.

مجید شهریاری، دانش آموخته ادبیات فارسی است،  او به دلیل علاقه اش به بازیگری فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب با خوانندگی، بازی در تئاتر و آثار سینمایی و تلویزیونی شروع کرد. اگر چه به گفته خودش صدای خشن و جدی دارد اما حین مصاحبه مهربان و خودمانی پاسخ گوی سوالات شد. بینندگان اغلب او را با بازی در آثار کمدی می شناسند. شهریاری، با مجموعه تلویزیونی طنز شبانه چشم بندی، در نقش «پسندیده» رئیس اداره بیمه، مهمان شبکه سوم سیماست که بهانه گفت و گوی‌ این شماره روزنامه صبا با او شد.

شما با مجموعه تلویزیونی شبانه «چشم بندی» مهمان خانه‌ها هستید؛ از بازخوردهای این مجموعه با توجه به زمان پخش آن می‌گویید؟

بازخوردها که تا اینجا خیلی خوب بوده است. مردم من را در خیابان آقای پسندیده صدا می‌کنند و این یعنی سریال را دیده‌اند. البته باید توجه داشت پخش شبکه سه سیما زمان مناسبی برای چشم بندی در کنداکتور خود در نظر نگرفت و بهتر بود برای بیشتردیده شدن این سریال، زمان ثابت پخش سریال‌های شبانگاهی شبکه سه را به «چشم‌بندی» اختصاص می‌داد اما به هرحال مردم از این مجموعه تلویزیونی استقبال کرده‌اند چرا که مجموعه طنز «چشم‌بندی» این شب‌ها لبخندی بر لب آن‌ها می نشاند. این روزها بسیاری معتقدند که مردم دیگر تلویزیون نمی بینند اما واقعیت چیز دیگری است طبق آمار و نظر سنجی‌های سازمان صدا و سیما، اکنون ۴۰ درصد مردم بیننده سریال «چشم بندی» هستند. بعد از کار ما سریال دیگری پخش می شود که گویا اقبال خوبی از آن نشده اما خوشبختانه مجموعه تلویزیونی «چشم بندی» خوب دیده شده و هم مسئولان سازمان، هم مردم عزیزمان از پخش این سریال راضی‌اند.

آشنایی‌تان با شاهد احمد‌لو به بازی در سریال های «سه دونگ سه دونگ» و «آقا و خانم سنگی» بر می‌گردد. به نظر می‌رسد همین آشنایی سبب شد که برای بازی در «چشم بندی» از شما دعوت به کار شود. این را قبول دارید؟

بله همین طور است. من پیش از این در  فیلم «مورچه خوار» نیز مقابل دوربین شاهد قرار گرفته بودم. احمدلو نسبت به سنش در برابر دیگر کارگردان‌های کمدی‌ساز با تجربه و کاربلد است، او کُنسه‌های خوبی به بازیگرانش می دهد و دست بازیگر را در کار باز می‌گذارد و پیشنهاد‌های آن‌ها را می‌پذیرد و توانایی بازیگران را می شناسد. سر تمرین از بداهه گویی‌ها استقبال می‌کند. بعد از کارگردانی شاهد احمدلو، معتقدم موفقیت سریال مدیون حضور «سلیم ثنائی» تهیه کننده خوب، قوی و پی‌گیر این مجموعه تلویزونی است. ثنائی دائم سر پروژه بود و مشکلات را حل می کرد و بحث پرداخت های مالی پروژه هم به موقع انجام می‌شد. در مجموع ترکیب فیلمنامه خوب، کارگردانی و تهیه کنندگی باعث موفقیت سریال شده است طوری که باعث شد که شبکه برای ساخت «چشم بندی۲» با عوامل این مجموعه قرارداد ‌ببندد.

هنگام مطالعه فیلم‌نامه چه ویژگی های شخصیت «پسندیده» شما را جذب کرد؟

به خاطر فیزیک و تن صدا و خشن بودن میمیک چهره‌ام اغلب از من به اشتباه بازی می‌گرفتند اما من عصبی و عبوس نیستم. به هر حال در «چشم بندی» سر جای خود و در جایگاه درستی قرار دارم. چندی پیش خانمی به من گفت شما با وجود اینکه همیشه نقش‌های منفی بازی می‌کردید اما مردم به سبک بازیگری شما علاقه دارند. در «چشم بندی» نقش «پسندیده» شخصیتی مثبت و کمیک است که طنازی خاصی دارد. من حدود ۲۴۷ سریال بازی کرده ام و اگر ۱۰ اثرم از این آثار را بخواهم به عنوان کارهای مورد علاقه‌ام عنوان کنم، بدون شک «چشم بندی» یکی از آن هاست.

با توجه به اینکه گفتید شاهد احمدلو پیشنهادها را برای ارائه بهتر نقش می‌پذیرد و دست بازیگر را باز می گذارد، بفرمایید خودتان چه ویژگی‌هایی به نقش اضافه کردید؟

بعد از مطالعه فیلمنامه نقش را برایم توضیح داد و گفت «پسندیده» رئیس اداره بیمه با این خصوصیات است، وقتی فیلمبرداری شروع شد اغلب بازیگران جلو دوربین رفته بودند و شاهد روز شروع بازی گفت که همه بازیگران نقش‌شان را درست در آورده اند و امیدوارم که تو هم عالی بازی کنی و هم ردیف آن‌ها شوی که خدا را شکر این اتفاق افتاد.

شانس این را داشتید که دو پارتنرتان حمید لولایی و سروش جمشیدی، بازیگرانی بسیار حرفه ای و کاربلد بودند…

همین طور است و ما سه نفر بده بستان های خوبی داشتیم. قبل از فیلمبرداری تمرین می کردیم و در تمرین به یکدیگر کنسه می دادیم که چطور بازی کنیم. معتقدم پارتنر خوب در ایفای نقش دیگر بازیگران خیلی اهمیت دارد.

شما از دهه پنجاه تا کنون همان گونه که اشاره کردید نقش های متعددی را در فیلم‌ها و سریال‌ها بازی کرده اید. با این توضیح  هنگام پیشنهاد بازی در یک اثر، کیفیت نقش برایتان اهمیت دارد یا دیده شدن؟

الان دیگر دیده شدن برایم اهمیت ندارد، یک مقطعی برای دیده شدن تلاش می کردم البته نه اینکه اهمیت نداشته باشد. بگذارید اینطور بگویم که این بار برای بهتر دیده شدن تلاش می کنم. من از سال ۶۸ به مدت ۳۳ سال با نمایش های کمدی شبانه روی صحنه رفتم و همیشه نقشم کمدی محور بود و همواره نقش‌های کمدی درجه یک بازی کرده‌ام. زمانی که مردم خوب بخندند و خوب دست بزنند، به این معناست که در آخر کار نتیجه زحماتم را گرفته ام. سال ۷۷ اگر اشتباه نکنم در سریالی به کارگردانی آقای پوراحمد بازی کردم و سپس در سریال پریسا بخت آور  با نام «من یک مستاجرم» به ایفای نقش پرداختم تا اینکه به پست رضا عطاران خوردم و در سریال های «خانه به دوش» «متهم گریخت» «ترش و شیرین» «سه در چهار» و دیگر سریال هایی که با کارگردانی عطاران ساخته می‌شد، بازی کردم.

 نگاهی به کارنامه بازیگری تان نشان می‌دهد برای متن و کارگردان یک کار ارزش زیادی قائلید. درست است؟

بله همین طور است؛ اگر من با رضا عطاران کار کنم خیلی بهتر است تا اینکه برای آقای فلانی یا خانم بهمانی که نه می شناسمشان و نه کار بلدند، بازی کنم . البته گاهی اوقات بخاطر  مشکلات مالی کار کرده ام. می‌گویم می روم بازی می کنم و می دانم‌ کارش پخش نمی شود و فقط پولش را می گیرم. وقتی پیشنهاد کار می شود ابتدا می پرسم کارگردان اثر کیست؟ و بعد از اینکه متوجه شدم با چه کسی کار می‌کنم، در وهله بعد کیفیت نقش برایم اهمیت دارد.

اشاره به شرایط اقتصادی کردید با توضیحات‌تان آیا تا کنون اتفاق افتاده که نقشی را بازی کنید که دوستش نداشتید و به دلیل شرایط مالی مطلوب آن را  پذیرفته باشید؟

بله چنین نقش‌هایی را هم بازی کرده ام. همین الان حدود ۵۰ تله فیلم بازی کرده ام که پخش نشده و در اصل پولش را گرفتم. چون می‌دانستم فیلم بی‌کیفیتی ساخته و  به او مجوز پخش نمی‌دهند. البته من کوشیده‌ام کارم را همواره به نحو احسن انجام دهم و نقشی بازی نکرده‌ام که بعدش پشیمان شده باشم‌.

با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، حرفه بازیگری با نقش‌های خاصی که به شما می‌دهند در آمد مکفی برایتان دارد؟ یعنی طوری که فقط به این حرفه بپردازید؟

من فقط از طریق بازیگری امرار معاش می کنم و خوشبختانه سرم هم حسابی شلوغ است اما نه به شکلی که مشکلات مالی نداشته باشم. همین الان  همزمان دو سریال بازی می کنم؛ یکی در مشهد و دیگری در کرج. خدا را صد هزار مرتبه شکر همیشه سر کار هستم. البته این را هم به شما بگویم که هیچکدام پرداختی‌های خوبی ندارند. فقط کار می کنم تا جلو چشم باشم و حضورم احساس شود. در حرفه بازیگری این مهم است که دیگران بدانند شما سرکار هستید. هنگام بستن قرار داد هم سر دستمزد سعی می کنم با تهیه‌کننده به توافق برسیم. البته گاهی هم پیش آمده که به دلیل پایین بودن دستمزد نقشی را نپذیرم.

دغدغه این روزهای‌تان چیست؟

دغدغه ام فقط مالی است. من مجبورم کار کنم. مثلا شما با من تماس می گیرید و می گویید یک نقش است که چند جلسه کار داریم و فلان‌قدر هم دستمزد می دهیم‌. گاهی هم پیش می‌آید تهیه‌کننده‌ای بازیگر را حسابی اذیت کند و سر آخر هم نصف مبلغی را که توافق کرده‌اند به او بدهد. وقتی برای یک فیلم که دو جلسه کار دارند پیشنهاد می دهند و می گویند فلان قیمت دستمزد می‌دهیم، به خودم می‌گویم جای صبر کنم مدتی بعد کاری پیشنهاد شود و مثلا ۱۰ میلیون تومان بگیرم، این کار را قبول کنم، کمتر دریافت کنم اما سر کار باشم. پذیرفتن همین پیشنهادها برای بی‌‎پولی به پرستیژ حرفه‌ای ما  لطمه می‌زند. چکار باید کرد؟! اگر کار نکنم پولی نمی‌گیرم و اگر این بازی در این نقش‌ها را قبول کنم، مبلغ کمی دستم را می‌گیرد. واقعا نمی دانم‌چکار کنم! اما بازی در سریال «چشم بندی» اتفاق خوبی برایم بود و توانستم دوباره جایگاه قابل اعتنایی در بازیگری به من داد تا بیشتر دیده شوم‌.

از میان نقش هایی که تا به حال بازی کرده‌اید کدام را بیشتر دوست دارید؟

راستش نقش‌‌آفرینی‌هایم در سریال‌های «متهم گریخت» و «سه در چهار» را خیلی دوست دارم.

 چرا کارگردان‌های مطرح و موفق کمدی‌سازی چون رضا عطاران، مجید صالحی و سروش صحت که برای تلویزیون سریال های خاطره ساز و با کیفیتی می‌ساختند دیگر حضور پررنگی در این حوزه ندارند؟

دلیلش واضح است. تلویزیون آن مقطع برای ساخت این آثار هزینه می‌کرد‌. برای نمونه رضا عطاران مبلغی می‌گرفت تا برای تلویزیون اثری را کارگردانی کند اما الان سالی دو تا فیلم بازی می کند ۵-۶ میلیارد تومان می گیرد. خب وقتی  اوضاع اینطور پیش می‎‌‎‌رود مگر دور از جان دیوانه شده بیاید چند ماه خودش را درگیر تلویزیون کند؟ اما خبر دارم که او قرار است به زودی سریالی طنز برای شبکه نمایش خانگی بسازد. واقعا بعد از کارهای رضا عطاران اثر طنزی که در خاطره ها بماند ساخته نشده است. البته سعید آقاخانی هم «نون خ» را ساخت اما خب مثلاً به شیرینی «متهم گریخت» عطاران نبوده. برزو نیک‌نژاد و مهران مدیری هم کار طنز می سازند اما هیچ کدام از آثارشان جای کارهای عطاران را نمی گیرد. رضا طنز را خوب می شناسد و همه چیزش به قول معروف کف خیابانی و از جنس مردم است.

و حرف پایانی تان درباره سریال «چشم بندی» با خوانندگان روزنامه صبا

قرار است در «چشم بندی ۲» یک سری بازیگر جدید وارد داستان شوند‌. نمی توانم خط داستان را لو دهم ولی می توانم بگویم که نقش «پسندیده» را که من بازی می کنم ارتقای شغلی دارد. این شخصیت در سری جدید، مدیر کل بیمه می شود و سروش جمشیدی جای من را می گیرد و داستان تغییرات خوبی دارد. امیدوارم سازمان صدا و سیما هماهنگی لازم را برای تولید سری جدید سریال انجام دهد چون مردم و خود ما از تماشای سریال لذت می بریم‌. اکنون فیلمنامه در ۴۰-۵۰ قسمت در حال نگارش است و قرار داد با عوامل را بسته اند و فصل دوم سریال ۵ فروردین قرار است کلید بخورد.

مریم ضیغمی محمدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است