روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با عوامل سریال «شهباز»:

«شهباز» هشداری برای عموم مردم است!


در این شماره از روزنامه با تهیه‌کنندگان مجموعه «شهباز» و همچنین نویسنده و کارگردان و یکی از بازیگران این سریال گفتگویی داشته ایم.

مجموعه تلویزیونی «شهباز» به کارگردانی حمیدرضا لوافی، تهیه کنندگی امیرحسین آشتیانی پور و مهدی علی‌نقی‌پور، نویسندگی مینا خدیوی در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰ قسمت ۴۲ دقیقه‌ای تهیه و تولید شده‌است و از شبکه یک سیماو شبکه پنج سیما پخش می شود.سریال شهباز روایت زندگی دختری به نام نجوا دانشجوی نخبه در حوزه برنامه‌نویسی رایانه است. او به دلیل کنجکاوی و دانش فوق‌العاده خود ارتباطات گسترده‌ای در فضای وب پیدا کرده و معتقد است مرگ دوست صمیمی‌اش که به تازگی در یک سانحه از دنیا رفته، تصادف نبوده و ارتباط مستقیمی با یک شبکه مخفی خرابکارانه اینترنتی، به نام ارغوان دارد. نجوا به دنبال پیدا کردن مدارکی علیه شبکه ارغوان در فضای دارک وب شروع به برقراری ارتباط می‌کند و … از سوی دیگر گروهی از نیروهای امنیت سایبری با رهبری مأمور زبده‌ای به نام حسام در مأموریتی به اسم شهباز، سال‌هاست به دنبال کشف هویت گرداننده اصلی شبکه ارغوان هستند. هم اکنون سریال شهباز در مرتبه دوم از صدر پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی قرار گرفته است به همین بهانه خبرنگار صبا با تهیه‌کنندگان این مجموعه و همچنین نویسنده و کارگردان ویکی از بازیگران این سریال گفتگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید.

مهدی علی‌نقی‌پور: پخش آثار بی‌کیفیت باعث ریزش مخاطبان شده است

تهیه و تولید سریال شهباز چگونه گذشت؟

تولید سریال شهباز کار ساده‌ای نبود هم از باب رسیدن به یک فیلمنامه استاندارد و هم از لحاظ هماهنگی‌های تولیدی، با توجه به تعدد لوکیشن هایی که در شهرهای مختلف ایران و بخشی درخارج کشور را در بر می‌گرفت. یک سال و نیم نگارش فیلمنامه و در ادامه ۳ ماه پیش تولید و ۸ ماه هم صرف فیلمبرداری شده است.

آیا نقد‌هایی هم به سریال وارد شده است؟

هیچ کاری نمی‌تواند ادعا کند که بدون ایراد است حتما نقد‌های هم هست منتها به این دلیل که هنوز درگیر ادیت نهایی دو قسمت نهایی سریال هستم زمان این را نداشتم که بازخوردها را به صورت کامل رصد کنم و چنانچه نقد‌هایی باشد من خیلی خوشحال می‌شوم که آن‌ها را بخوانم تا در تولیدات بعدی، رفع این ایرادات را مدنظر داشته باشم. جدا از این همکاران و دوستان بیننده از این اثر استقبال کرده و در ادامه این مسیر به ما دلگرمی داده‌اند. الگوی ژانری این اثر یک تریلر‌معمایی بود که در فواصل نما‌به‌نما و زمان‌بندی پرش از حادثه به حادثه دیگر کاملا رعایت شده بود طوری که در کل سریال از سکانس‌های بالاتر از ۲ دقیقه استفاده نشده است.

کار با رسانه صدا وسیما را در این شرایط از نظر پخش و استقبال مردمی چگونه ارزیابی کرده‌اید؟

بنده و اقای آشتیانی پور حدود ۱۵ سال است که در مرکز تولید فیلم و سریال صدا و سیما مشغول به کار هستیم، در این مدت شاهد هستیم که این قبیل فراز و فرودها همیشه وجود داشته است درهر دوره به دلیلی، اما نکته مهم این است که همچنان رسانه تلویزیون، مخاطب دائمی خود را دارد و چنانچه اثر خوبی را ارائه کند حتما از آن اقبال خواهد شد. این مسئله را از بازخوردهای سریال شهباز داشته‌ایم که علیرغم اینکه نتوانستیم هیچ تبلیغ خاصی برای این سریال داشته باشیم اما شهباز توسط مخاطب دنبال شده است. کارخوب مخاطب خود را خواهد داشت. با احترامی که برای همه همکاران خود قائل هستم اما بخشی از این عدم استقبال عمومی مردم از رسانه تلویزیون به این دلیل است که باید قبول کرد ارائه آثار بی‌کیفیت و پخش آن‌ها از شبکه‌های مختلف به مرور باعث ریزش مخاطب تلویزیون شده است.

امیر‌حسین آشتیانی‌پور: صبا تمامی وجوه رسانه ای را رعایت می‌کند

سریال شهباز از موضوع چالش‌برانگیزی از عصر امروز یعنی امنیت در فضای سایبری گره‌گشایی می‌کند، با توجه به حساسیت موضوع، آیا برای پرداخت به این موضوع با محدودیت‌هایی نیز مواجه بودید؟

برای پرداخت به این موضوع ما تمامی منابع ارجاعی مطالعاتی، فیلمی و داستانی را مورد بررسی قرار دادیم. علاوه بر این در مرحله نگارش از طرف گروه فیلم وسریال شخصی را به ما معرفی کردند که در طول کار مشورت‌های لازم را در این زمینه به گروه می‌داد. سریال شهباز هم به دلیل اینکه سویه سیاسی نداشته و داستانی با محوریت همان دزد و پلیس است با مشکل ممیزی و محدودیت روبرو نشد. شهباز هشداری برای عموم مردم است که در استفاده روزمره خود از فضای مجازی دچار مشکلات غیر قابل جبران نشوند.

استقبال و اعتماد مردم به رسانه تلویزیون را در این روزها چگونه دیده‌اید؟

اعتماد مردم به دلیل اشتباهات مدیریتی و کم‌کاری مسئولان به تلویزیون کم شده است. در این بین صنف تهیه‌کنندگان همچنان معتقد است که صاحب اختیار این رسانه ملی مردم هستند و به همین دلیل در مجموعه شهباز تلاش کردیم اثری درخور شایستگی مخاطب ایرانی تولید کنیم و در این راه از نظر فنی و کیفی مخاطب را دست کم نگرفته و به تماشاگر توهین نکردیم. به همین دلیل این سریال درصد خوبی در آمار بیننده‌های تلویزیونی کسب کرده است. بنده ۱۸ سال متوالی در حوزه های مختلف نمایشی و تصویری در شبکه های مختلف مدیر بوده‌ام. در حال حاضر هم ۵ سالی است که از سمت‌های سابق خود فاصله گرفته‌ام و با توجه به تحصیلاتم به صورت تخصصی درحوزه تولید فیلم و سریال فعالیت می‌کنم. اما با توجه به سابقه حضورم در سازمان اشراف دارم که خیلی نمی‌شود در سمت وسوهای شوراهای سیاستگذاری دخالت کرد و یا تاثیر گذاشت چه در زمانی که مدیریت بخشی را درسازمان عهده دار بودم و چه حالا که تهیه‌کننده هستم. اما معتقدم که چنانچه هرکس در هر جایگاهی کارش را درست انجام دهد، اوضاع هم درست خواهد شد. همان طور که از نظر من به عنوان مخاطب، مجموعه رسانه ای صبا در طول این سال‌ها با تمامی اوج و فرودها کارش را درست و اصولی پیش برده است و تمامی وجوه رسانه‌ای را رعایت کرده است. این‌ها قواعدی ساده است که اگر کسی با تخصص و دانش کافی مشغول به کاری شود حتما درآن‌ موفق خواهد شد و جامعه از آن ناحیه دچارآسیب‌زدگی نخواهد شد.

مینا خدیوی: دستم برای نوشتن باز بود

از نظر تجربی نویسندگی به صورت تیمی ماحصل بهتری دارد یا تک نویسی ؟

فکر می‌کنم در دوره کنونی که سریال‌سازی به صنعتی در سبد خانوار در جهان بدل شده است. نویسندگی گروهی بهتر می تواند پاسخگوی نیاز در این حوزه باشد.از طرفی نیاز به مجموعه‌ای از افکار برای تنوع کار حس می شود.

طرح و ایده سریال شهباز چگونه شکل گرفت؟

مدیر فیلم و سریال شبکه ۵ طرحی را با مضمون فضای سایبری به بنده پیشنهاد داد و بعد از موافقت اولیه و هماهنگی با تهیه کننده و تحقیقات گسترده و پژوهش و جامعی که با کارشناسان فضای سایبری و خطرات فضای مجازی داشتیم شروع نگارش اثر آغاز شد. به صورت تقریبی گذشتن همه این مراحل ۲ سال طول کشید.

مخاطب امروزی رسانه ملی صدا و سیما با دیدن سریال شهباز چه آگاهی‌های را کسب کرده است؟

آموزش خطرات و آسیب‌هایی که در فضای مجازی است و زندگی شهروندان را تهدید می‌کند، از کلیدی‌ترین مسائل شهروندی در دنیا امنیت اطلاعات و حساب‌های شهروندی است در شهباز سعی شده که در ذیل یک خط داستانی  و تریلر معمایی، این فضا و آسیب‌های جدی آن را به مخاطب بشناسانیم.

آیا در نویسندگی این سریال با محدودیت‌های صنفی و ممیزی‌های سازمانی هم روبرو بوده‌‌اید؟

خیر، کاملا دستم برای نوشتن باز بود و هیچ محدویتی در نگارش نداشتم. در ادامه در پرداخت نهایی متن هم مسلما آنچه که در ذهن من پرورش یافته بود به تصویر بدل نشد. در کل ذهنیت بنده و کارگردان صد در صد مطابق هم نبود اما خیلی هم از هم دور نبود.

آیا در طول تولید اثر هم با گروه همراه بوده‌اید؟

بله در طول کار حضور داشتم، کارگردان مجموعه هم بسیار برای متن اعتبار قائل بودند و در یک هماهنگی کامل تمام تغییرات لازم را با بنده چک می‌کردند.از نظر من این مجموعه می‌تواند استارت و شروع مجموعه‌های بیشتری باشد که در حوزه افزایش آگاهی و دانش شهروندان پیرامون مسائل زندگی شان تهیه و تولید شود.

مخاطبان کدام قسمت از سریال را مصرانه دنبال می‌کردند؟

اینکه، آیا نجوا به پلیس خیانت می‌کند یانه؟

حمید‌رضا لوافی: مخاطب امروز پیچش های داستانی را درک می‌کند

آیا پیش از شهباز سابقه کارگردانی در ژانر پلیسی و معمایی داشته‌اید؟

قبلا هم فیلمی را در همین ژانر برای مرکز فیلم و سریال کرمانشاه کارگردانی کرده بودم اما این کار در حوزه سایبری و فضای مجازی بود که به همین نسبت تفاوت هایی در پرداخت و نزدیک شدن به موضوع را داشت که از این نظر برای بنده تجربه‌ای نو و جذاب بود.

با توجه به اینکه نویسنده این اثر مینا خدیوی است و شما به عنوان کارگردان در مرحله بعد از نگارش به مجموعه اضافه شده‌اید، چطور توانستید با اثر ارتباط برقرار کنید؟

همان ابتدا که سیناپس کار به بنده داده شد، متوجه شدم که این سناریو بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های بسیار مستندی به نگارش در آمده است ضمن اینکه لحظات دراماتیک و تعلیق‌های اوج و فرود داستان هم به خوبی پرداخت شده است و اثر از ضرب و ریتم خوبی برخوردار بود. به همین خاطر نه تنها من بلکه هر کس دیگری هم که این فیلمنامه را می‌خواند می‌توانست به سرعت جذب فضای داستان شده و با آن ارتباط برقرار کند.

انتخاب بازیگران این فیلم دست چینی از بازیگران مختلف از نظر سابقه‌کاری است. پایه‌ریزی این انتخاب‌ها بر چه مبنایی صورت ‌گرفت؟

بازیگران اصلی از میان اشخاصی بودند که قبلا هم سابقه بازی در فیلم وسریال ها داشتند و چهره های آشنا برای مردم بودند. تنها نقش نجوا که مهدخت مولایی آن را بازی می‌کرد ممکن است کمتر شناخته شده باشد که اتفاقا تجربه بازی قبلی او در فیلم بوتاکس رقم خورده بود. علاوه بر این نقش‌های دیگر را هم به بازیگرانی سپردم که با وجود سابقه درخشان در تئاتر و… هنوز چهره‌اشان رسانه‌ای نشده است اما کاملا بر بازیگری و بیان صحنه ای مسلط بودند که در این سریال فرصت حضور و کسب تجربه را یافتند.

در بازخوردهایی که از تماشاگران داشته‌اید، کدام قسمت از سریال شهباز برایشان جذاب‌تر بوده است؟

مردم از پیچیدگی سریال و احترام این اثر به شعور مخاطب در درک و فهم پیچیدگی لذت می‌بردند. اتفاقاتی که در این اثر روایت شده برگرفته از چند داستان موازی و در هم پیچیده بود که در ابتدا این شائبه را ایجاد می‌کرد که شاید مخاطب نتواند با این حجم از پیچیدگی در ساختار سریال تلویزیونی ارتباط برقرار کند که خوشبختانه بالعکس این پیچیدگی درام را برای مخاطب جذاب‌تر هم کرده بود.

 نسرین مسلمی‌نیا: معامله اتومبیل به اعتماد شهباز

نقش کوتاهی درسریال شهباز داشته‌اید، اما تسلط شما در نقش‌پردازی برای بینندگان جالب بود، لطفا از سابقه خود در بازیگری برای مخاطبان روزنامه صبا بگوئید

حدود ۲۰ سالی است که در این حوزه فعالیت می‌کنم، پیش تر فعالیت‌ام را روی تئاتر متمرکز کرده بودم و در حال حاضر چند سالی است که در دنیای تصویر کسب تجربه می‌کنم. از کارهای اخیرم می توانم به فیلم داستانی حساب بی حساب و سریال حکایت‌های‌کمال اشاره کنم.

فراگیری هنر نقش پردازی برای شما از چه مسیری اتفاق افتاد؟

علاوه بر شرکت در دوره‌های بازیگری و موسسات در دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی خوانده‌ام.

 همکاری با مجموعه شهباز در تجربه بازیگری‌تان موثر بوده است؟

بسیار زیاد، ضمن اینکه عوامل این مجموعه آقای لوافی و بهنام جعفر‌پور در بازی‌رسانی و توضییح فضای کلی کار برای تک‌تک بازیگران زمان کافی را می‌گذاشتند. صادقانه با اینکه انتظارش را نداشتم، فید‌بک‌های خوبی را از سریال شهباز در اطراف خود دیدم. من در این سریال نقش یک پلیس زن بسیار جدی به نام خانم آشنا را بازی کرده‌ام.

آیا پروسه ورود شما به فعالیت حرفه‌ای بسیار زمان‌بر و طولانی نشده است؟

قسمتی از این مسئله به این خاطر است که من بازیگری را از تئاتر شروع کردم و هیچ وقت نخواستم یک شبه ره صدساله را بروم معتقدم هر چیزی باید در زمان خودش اتفاق بیفتد. قسمتی هم به این خاطر است که اگر چه در گذشته مافیای بازیگری به صورت پنهانی و دست‌های پشت پرده عمل می‌کرد اما متاسفانه در حال حاضر به صورت علنی نقش‌های مهم و اصلی فیلم‌های سینمایی و… به فروش گذاشته می‌شود، کم هستند مجموعه‌های مانند شهباز و… که با توجه به تیپیکال شخصیت نقش و تسلط بر بازیگری به سراغ هنرمندان در این شاخه می‌روند.

یک خاطره از بازخوردهایی که بازی در سریال شهباز برای شما داشته، بگویید؟

در سفری که همسرم به اطراف اصفهان داشت در جریان معامله اتومبیل با یک پیرمرد محلی، این پیرمرد نازنین مثالی از سریال شهباز را برای همسرم آورده بودند خب به نسبت همسر بنده از اینکه یک پیرمرد محلی در دور ترین نقاط ایران بیننده این سریال است، تعجب کرده بود و به او اشاره کرده بود که بنده یعنی همسرش در این فیلم بازی می‌کنم، خلاصه اینکه پیرمرد پیگیر شده بود که در کدام نقش؟ همسرم به او گفته بود که از بازیگران اصلی نیست و حتما او را به یاد نمی‌آوری اما در ادامه همین که گفته بود یکی از پلیس‌های خانم مجموعه شهباز، بلافاصله پیرمرد نام شخصیت و نقش من را به همسرم گفته بود که برای خود بنده و همسرم بسیار باعث تعجب بود و در انتها اینکه این آشنایی گرم موجب اعتماد هر دو طرف برای این معامله پرسود شده بود.

فرهومند ناظریان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است