روزنامه صبا

روزنامه صبا

گزارش صبا از پشت صحنه برنامه «یک ماه مانده»

و این پایان عشق نیست…


صبا به جمع عوامل «یک ماه مانده» پیوسته تا گوشه‌ای از تلاش و اهداف این گروه برنامه‌ساز را با گزارش خود در اذهان متبلور کند.

ظهر جمعه‌ است؛ با همه دلگیری‌ها و دلتنگی‌های‌اش. اما اینجا جمعه‌ها رنگ و بوی دیگری دارد؛ چشم ‌به ‌راهی‌های ما اینجا حکم درد مشترکی دارد که کمتر روح را آزرده می‌کند. عده‌ای جمع شده‌اند تا انتظار را در کنار هم تجربه کنند و از شناخت موعود مرهمی برای این درد بسازند. درختان سر به ‌آسمان کشیده‌اند، زمین در انتظار زایش و وزش نسیم روزهای آخر اسفند ماه یادآور بهشت است. اما همه اینها وقتی زیبا به نظر می‌رسد که بهانه‌ به دست می‌دهد برای همراه شدن و همدلی کردن. عده‌ای دور هم جمع شده‌اند تا درباره انتظار و از دلتنگی‌های‌شان درباره موعود بگویند. برنامه «یک ماه مانده» که در گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما تهیه شده، اکنون به فصل هفتم رسیده‌ است. عوامل تنها برنامه امام‌ زمانی‌ای که این روزها روی آنتن تلویزیون می‌رود گرد هم آمده‌اند برای ابراز ارادت به منجی بشریت و شناخت او تا به این بهانه عطر حضرت حجت (عج) را در خانه‌های مردم شهر بپیچانند و اما خبرنگار صبا نیز به جمع عوامل این برنامه پیوسته تا گوشه‌ای از تلاش و اهداف این گروه برنامه‌ساز را با گزارش خود در اذهان متبلور کند.

هفت فصل عاشقی

مثل هر جمعه سیدامیرحسین میرحسینی و همکارانش با پخش شبکه سه سیما هماهنگ شده‌اند تا با یک برنامه مهدوی، ظهرهای جمعه به مدت یک ساعت به صورت تولیدی پخش می‌شود و تکرار آن هم همان شب مهمان خانه‌های مردم باشند. بیش از چهارسال است که سیدامیرحسین میرحسینی به عنوان نویسنده، کارگردان و تهیه کننده، همراه گروه برنامه‌ساز «یک ماه مانده» هر جمعه به امام زمان (عج) سلام می‌دهند و از دلدادگی مردم با منجی و موعود سخن می‌گویند.

ثانیه‌ها به‌سرعت می‌گذرند. روزهای نزدیک به نیمه شعبان است. امسال جشن نیمه شعبان در آستانه بهار است و قرار است این جمعه که در آستانه جشن میلاد است برنامه با ویژگی‌های خاص و ممتازی روی آنتن برود. این هفته آنها درباره انتظار بزرگ سخن خواهند گفت و از شور و شعف منتظرانی که مطمئن هستند با آمدن منجی عدالت را به چشم خواهند دید و اشعاری را خواهند خواند. مثل همیشه سیدامیرحسین میرحسینی در مقام مجری، برنامه را آغاز می‌کند و مثل همیشه مابقی حرف‌ها و گفتنی‌ها را با مخاطبان و مشتاقان ظهور می‌گوید. چهار سال پیاپی، ظهر هر جمعه برنامه «یک ماه مانده» از شبکه سه سیما به نمایش درآمده و در این هشت سال مهمانان زیادی در این برنامه حضور داشته‌اند؛ کسانی چون حجت الاسلام قرائتی و حجت الاسلام رفیعی.

۴۵ دقیقه عاشقی

«یک ماه مانده» را سیدامیرحسین میرحسینی سال ۱۳۹۷ به شبکه سه سیما پیشنهاد کرده و خودش هم تهیه آن را برعهده گرفته است. این برنامه در آغاز با ۳۰ دقیقه زمان قبل از اذان ظهر روز جمعه فرصت داشته تا احساس انتظار را برای مخاطبان به اشتراک بگذارد. اما آرام‌آرام مخاطبان زیادی با این برنامه همراه شدند و همین بهانه‌ای شد برای آنکه زمان بیشتری در اختیار «یک ماه مانده» قرار بگیرد. این برنامه در آغاز تنها فرصتی بود برای ابراز همدلی و ارادت به منجی بشریت حضرت مهدی (عج) اما کم‌کم دست‌اندرکاران این برنامه فرصت بیشتری در اختیارشان قرار گرفت تا بتوانند درباره ویژگی‌های ظهور و خصال منجی بگویند. حالا این برنامه با سپری کردن هفت فصل، حدود چهل و پنج دقیقه فرصت دارد تا همراه مردم باشد و تصویر عاشقان و دلباختگانی را روی آنتن بفرستد که دل‌گویه‌ها و واگویه‌هایشان را درباره منجی و ظهور آقا امام زمان (عج) بیان می‌کنند.

میرحسینی می‌گوید سعی همه عوامل بر این است که هر جمعه فرصتی برای ارتباط و همراهی با مردم فراهم کنند تا امید و نشاط جای خود را به یأس و اندوه بدهد. از قضا استقبال مردم هم در این سال‌ها قابل توجه بوده است. آنها با ارسال پیامک به برنامه و توجه به آن مدیران شبکه سه را برآن داشتند که زمان برنامه افزایش پیدا کند و در عین حال «یک ماه مانده» به تنها برنامه معارفی مهدوی بدل شود.

«یک ماه مانده» از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تا امروز، از مسیری طولانی عبور کرده است اما آنچه امروز این برنامه را به یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین برنامه‌های تلویزیون بدل کرده، آن است که به دور از نگاه گفت‌وگو محوری این برنامه بر آیتم‌‌های متنوع، کوتاه و جذاب استوار است. در کنار همه اینها مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث شده مخاطبان از همراهی با این برنامه دست بر ندارند آن است که در برنامه «یک ماه مانده» به جز ارائه اطلاعات درباره منجی، آخرالزمان و اعتقادات مذهبی ما درباره حضرت ولی‌عصر (عج)، فضایی معنوی برای همدلی و همراهی در عصر انتظار ایجاد شده است.

کوتاه، جذاب و گویا

وی ادامه می‌دهد: کارشناسان این دوره از برنامه حجت الاسلام قرائتی، حجت الاسلام کفیل، حجت الاسلام حسینی قمی، حجت الاسلام عالی، حجت الاسلام رفیعی و حجت الاسلام فرحزاد کارشناسان این برنامه هستند. «یک ماه مانده» برنامه معارفی با ساختاری نو و تجربه نشده در حوزه معارفی و مهدویت است که از ویژگی‌های آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که برنامه آیتم محور است و تمامی آیتم‌های برنامه کمتر از ۳ دقیقه زمان دارند. همین ویژگی کوتاهی آیتم‌ها باعث شده مخاطب کم حوصله امروز ارتباط خوبی با برنامه بگیرد و همچنین همین قسمت‌های کوتاه بلافاصله پس از پخش از سوی مخاطبان در فضای مجازی تکثیر می‌شود.

میرحسینی درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: شاید این‌طور به نظر برسد که برنامه‌ای درباره مهدویت باید مخاطب خاص داشته باشد اما ما مخاطب عام را در نظر گرفته‌ایم؛ چراکه این برنامه قصد ندارد مسئله مهدویت را به صورت تخصصی مورد تحلیل و بررسی قرار بدهد. تلاش ما همواره این بوده که روز جمعه فضایی معنوی برای منتظران امام عصر (عج) فراهم کنیم در عین حال می‌دانیم که بیننده‌های زیادی دوست دارند در روز جمعه خلوتشان را با برنامه‌ای معنوی پر کنند.

جذابیت در «یک ماه مانده»

نویسنده و کارگردان «یک ماه مانده» درباره بخش‌های مختلف این برنامه می‌گوید: ایجاد یک فضای عاطفی و معنوی برای ما در درجه اول اهمیت قرار دارد. «یک ماه مانده» با آیتم‌های متنوع شکل گرفته است. در آیتم «فصل وصل» جملات مقام معظم رهبری را درباره مهدویت و انتظار بیان می‌کنیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به محض پخش در فضای مجازی منتشر می‌شود. در آیتم انقلاب مهدوی با تازه شیعه شدگان در کشورهای مختلف مصاحبه می‌کنیم و از اینکه امام زمان(عج) چه جایی در زندگی‌شان دارد می‌پرسیم.

وی می‌افزاید: متوجه شدیم شبکه‌های عربی این جملات را با ترجمه روی سایتشان می‌گذارند و با توجه به این استقبال در این فصل این آیتم به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر می‌شود.

در آیتم «هشتک پاسخ» کارشناسانی که در حوزه مهدویت کار کرده‌اند از جمله استاد ناصر رفیعی به سؤالات و شبهات مخاطبان پاسخ می‌دهند. میرحسینی در این باره می‌گوید: چون اساس برنامه روی آیتم‌های کوتاه است سعی کردیم در ۳ تا ۵ دقیقه به این پرسش‌ها پاسخ دهیم. در آیتم «برای تو» نیز از نوای مداحان و یا صدای خوانندگانی که درباره امام زمان (عج) خوانده‌اند یاد می‌شود.

تهیه کننده «یک ماه مانده» با اشاره به تهیه دعای فرج در دوران کرونا متذکر می‌شود: در دوران کرونا این دو دعا را در نسخه‌های مختلف گرافیکی تهیه کردیم و به قدری مورد استقبال قرار گرفت که همه شبکه‌ها این آیتم از برنامه را در لابلای برنامه‌هایشان پخش کردند.

به خودت قول بده

وی آیتم «آخرین بار» را یکی از مردمی‌ترین آیتم‌های برنامه دانست که نشان از ارتباط پنهانی مردم با امام عصر خود دارد و مورد تمجید حجت‌الاسلام قرائتی هم قرار گرفته‌است. می‌گوید: در این آیتم بدون مقدمه از مردم می‌پرسیم آخرین بار که یاد امام زمان (عج) افتادید کی بود. پاسخ‌ها گاهی غافلگیرکننده و جالب است. یک نفر می‌گوید یک ماه پیش یا یک سال پیش و گاهی از شخصی که از نظر ظاهری هم متفاوت به نظر می‌اید می‌گوید یک ساعت پیش یا امروز صبح…

معرفی علما و عرفای قدیم به عنوان سربازان امام زمان(عج)، در آیتم «سربازم» نیز که با گرافیک جذابی تهیه شده‌ یک آیتم کاربردی برای مخاطب تعریف شده است. در این آیتم از هنرمندانی مانند استاد محمود فرشچیان و اساتیدی که در حوزه‌های مختلف هنری برای امام زمان اثر تولید کرده‌اند به عنوان سرباز امام زمان یاد می‌شود.

به گفته این کارگردان در آیتم «جمعه خوانی» با همکاری دفتر جمکران، انتشارات سروش و بنیاد فرهنگی امام زمان(عج) کتب مهدوی را معرفی می‌کنیم و در آیتم «دو خط دلتنگی» که اجرایش به عهده خودم است سه محقق و ۵ نویسنده با برنامه همکاری می‌کنند. در آیتم «نذری برای تو» نیز با معرفی خیریه‌ها و نذری‌ها برای امام زمان(عج) همدلی و همراهی مردم را به نمایش می‌گذاریم.

میرحسینی براین باور است که این نگاه متعادل باعث شده این برنامه به دور از همه جنجال‌ها و حاشیه‌ها کار خودش را در پیش بگیرد. شاید به نظر بیاید که چنین برنامه‌هایی که خیلی گفت‌وگو محور نیستند ممکن است به دور تکرار بیافتند اما این برنامه متعلق به رابطه مردم با امام زمان(عج) است و در ۴۰ دقیقه فقط شاهد دلدادگی مخاطب با آقایش هستیم و همین دلیل که بعد از اختصاص چند برنامه به موضوع ظهور، سعی داریم گرافیک و تدوین برنامه را با نگاه تخصصی و معرفتی خود حفظ کنیم و به بحث و بررسی مسائل حاشیه‌ای نپردازد.

وی تصریح می‌کند: ما می‌دانیم که در حوزه مهدویت باید با احتیاط کامل و با کمک کارشناسانی که در‌باره مهدویت تحقیق کرده‌اند، برنامه بسازیم تا درگیر حواشی مربوط به این مبحث نشویم به همین دلیل قصد نداشتیم در این برنامه به موضوع مهدویت بپردازیم. برنامه «یک ماه مانده» برنامه‌ای است برای شناختن امام عصر و ایجاد نوعی همراهی معنوی و دلی با او و قصد ما این است که با عاشقان امام زمان (عج) ارتباط برقرار کنیم و آنها را با خود همراه کنیم.

برکات «یک ماه مانده»

صدای وزش نسیم، جوانه زدن درختان، عبور گیج پرنده‌ها از این‌سو به آن ‌سو، صدای آواز طبیعت و خیلی چیزهای دیگر به واسطه اجرای برنامه «یک ماه مانده» باعث شده این برنامه حال‌ و ‌هوای جذابی داشته باشد؛ اما فقط این نیست که باعث می‌شود یک برنامه تقریباً تخصصی، آن هم درباره مقوله‌ای مانند انتظار این‌چنین مورد توجه مخاطبان شبکه سه قرار بگیرد.

«یک ماه مانده» از همه‌‌چیز برای همراهی مخاطب و ایجاد حظ بصری و شنوایی برای او بهره می‌گیرد. در این برنامه نه از سخنرانی‌های یک‌سویه خبری هست و نه از گفت‌وگوهای طولانی. «یک ماه مانده» چهار سال بدون مهمان و کارشناس اجرا می‌شود و فضایی برای مؤانست و دوستی با امام زمان(عج) است. میرحسینی می‌گوید: تولید ۲۴ آیتم در این برنامه چندان آسان نیست هر تغییری که در این برنامه رخ داده با این نگاه بود که بیننده با این برنامه همراه و همسو شود و با مباحث این برنامه ارتباط برقرار کند.

مسیر تولید برنامه‌های تلویزیونی با بودجه محدود چندان هموار نیست و برنامه «یک ماه مانده» هم با بودجه محدودی تهیه می‌شود. بنابراین ممکن است گاهی به دلیل کمبود بودجه این امکان برای تهیه‌کننده برنامه فراهم نباشد که دست به نوآوری و خلاقیت بزند و کارهایی تازه در این برنامه انجام دهد. اما ظاهراً «یک ماه مانده» برای سید امیرحسین میرحسینی صرفاً یک برنامه تلویزیونی نیست. او در این‌باره می‌گوید: من هر کاری که به ذهنم برسد برای بهترشدن این برنامه انجام می‌دهم و دوستانی علاقه‌مند با من کار می‌کنند که بیشتر به دلیل تعلق خاطرشان به آقا هر نوع کم‌و‌کاستی‌های احتمالی را می‌پذیرند. همکاری ما با بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث فرصت خوبی برای تولید محتوا فراهم کرده‌است که بخشی از اتاق فکر برنامه را با همراهی این دو شکل می‌دهیم.

میرحسینی همچنین تاکید می‌کند: از دیگر ویژگی‌های برنامه «یک ماه مانده» این است که در فصل جدید، قسمت‌هایی از برنامه برای عزیزان ناشنوا و کسانی که توانایی صحبت ندارند، به صورت هم زمان ترجمه می‌شود و خوشبختانه با استقبال بسیاری هم از سوی مخاطبان همراه شده است.

وی می‌افزاید: همه ما به برکات این برنامه می‌اندیشیم؛ به همین دلیل همیشه همراه برنامه بوده‌ایم و از تکراری شدن ان پرهیز کرده‌ایم شاید در تمام این سال‌ها فقط پنج یا شش برنامه را به موقع نرسانده‌ایم.

همه دست‌اندرکاران یک ماه مانده

حجت الاسلام مصطفی مشهدی مدیر اتاق فکر برنامه «یک ماه مانده» است میرحسینی درباره کارشناسان این برنامه می‌گوید: ما از کسانی که درباره مهدویت تحقیق کرده‌اند و اطلاعات ارزشمند در این باره ارائه کرده‌اند، دعوت می‌کنیم تا در برنامه حضور داشته باشند. همچنین مسعود دستان جانشین تهیه و مدیر محتوایی برنامه را برعهده دارد. میرحسینی که خود اجرای بخش «دوخط دلتنگی» را برعهده دارد تلاش کرده در کنار سید محمد صادق موسوی کارگردان تلویزیونی، حال‌و هوای جذابی به برنامه بدهد و یک برنامه دلی و احساسی، آن هم درباره مقوله‌ای مانند انتظار و دلدادگی با امام زمان(عج) روی آنتن شبکه سه بفرستد. البته بار عمده جذابیت این برنامه بردوش سید حمید رضا موسوی است که مدیریت گرافیک، انیمیت و کاراکترهای برنامه را برعهده گرفته، بخشی از جذابیت برنامه را به خود اختصاص داده‌ و توانسته از همه‌‌چیز برای همراهی مخاطب و ایجاد حظ بصری و شنوایی برای او بهره بگیرد.

برای همه دست‌اندرکاران «یک ماه مانده» که در شکل‌گیری آن سهم دارند، این برنامه فقط یک کار حرفه‌ای نیست. وقتی برنامه تمام می‌شود هنوز عوامل آن با هم گپ می‌زنند و احتمالا به جمعه‌های بعدی و برنامه‌های بعدی می‌اندیشند چرا که مانند تیتراژ پایانی برنامه «و این پایان عشق نیست…»

 

نیره رضایی مطلق

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است