روزنامه صبا

روزنامه صبا

سید هادی مهدوی:

بازار فیلم کوتاه تجاری شده است!


هزینه‌های پخش و تبلیغات فیلم امروزه بسیار بالاست، طوری که بیشتر شبیه به بازار خرید و فروش تجاری است تا بازار هنری!


فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی» به نویسندگی و کارگردانی سید هادی مهدویکه از مصوبات پیچینگ شورای تولید استان کرمان  است. که به شصت‌وششمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر راه پیدا کرده است. سید هادی مهدوی، حدود ۱۵ سال در ساخت فیلم کوتاه سابقه دارد، مدرس دانشگاه در حوزه فیلمسازی و مونتاژ است. او پیش از این برای فیلم «شاعره گرسنه» در جشنواره ۲۰۱۷سوربن فرانسه جزو ۸ فیلم برگزیده فلسفی انتخاب شده و جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده است. خبرنگارصبا با کارگردان این فیلم کوتاه گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید.

با بررسی رزومه شما به این نتیجه رسیدم که همه چیز را امتحان کرده‌اید و درنهایت فیلمسازی!

راستش هدف اصلی ام از ابتدا ی ورود به رشته فیلمسازی، ساخت و کارگردانی فیلم کوتاه بوده است. اما حس می‌کردم برای شروع این کار به طور رسمی نیاز به تسلط و کسب مهارت و تجربه در تمامی زیر شاخه‌های فیلمسازی دارم همین شد که سال های زیادی را ضمن مطالعه به کسب مهارت های تخصصی و فنی فیلمسازی کردم. در طول این دوره دوست داشتم کاری را بسازم که از نظر کیفی و فنی کاملا منطبق با همان چیزی باشد که ذهن دارم به همین خاطر هیچ گاه بی‌گدار به آب نزدم.

درباره بن مایه مضمونی فیلم کوتاه «مرگ غم انگیز پری دریایی» که نگاهی فلسفی دارد توضیح بدهید؟

ایده این فیلم برگرفته از افسانه ای بومی است که من آن را با نگاه عینی تر و جهان واقعی امروز تلفیق کرده ام. و ماحصل آن مضمونی را ارائه می‌کند که نگاه تازه‌ای به انسان در هستی دارد. مضمون این فیلم برگرفته از کنش کانیبالیسم است که به دیگر خواری در جهان گفته می‌شود، در فیلم من هم یک پری‌دریایی است که پس از دیدار با صیادان آن ها را می‌خورد. گروه صیادان با رغبت قلبی خواهان این هستند که توسط پری نابود شوند.  یک صیاد که از این غافله جا مانده است، افسوس این را دارد که چرا با پری دیدار نکرده و لذت مرگ و نابودی را توسط پری نچشیده، همین باعث جنون و دیوانگی این صیاد می شود. و در ادامه زنان روستا نقشه ای می کشند تا انتقام مرگ همسران خود را از پری دریایی بگیرند.

قسمت نهایی روایت، خصوصا تصمیم انتقام گرفتن زنان نیز در افسانه بوده است یا روایت خودتان بود؟

خیر، این قسمت برگرفته از تخیل جهان قصه ای خودم بود.

فکر نمی کنید با این انتخاب یک بن مایه و مضمونی فرا‌جهانی و اسطوره‌ای را با یک بن مایه زمینی گره زده‌اید؟

دقیقا همین است، این فیلم یک دنیای فانتزی و افسانه ای را به دنیای واقعی امروزی گره می‌زند، و یک نوع رئالیسم جادویی را به نمایش می گذارد. پرداخت فیلم بسیار عادی و به سبک رئال است. ما این افسانه را در دل زندگی ساده و معمول ساحل نشینان و صیادان جنوب ایران جا دادیم و از هر گونه جلوه‌گری های نمایشی سبک جادویی و تخیلی پرهیز کردیم.

از روند ساخت اثر از ایده تا تولید بگویید؟

ایده این فیلم از مدت ها قبل در ذهن من بود وقتی در جلسه انجمن، پیچینگ شد خوشبختانه رضایت داوران را برای حمایت در ساخت جلب کرد، حدود دو سوم از هزینه های فیلم را خودم تقبل کردم و مابقی حمایت انجمن بود. با کست خود به یکی از روستاهای لب دریا در بوشهر رفتیم، برای ساخت فیلم  هر روز ۵ قایق کرایه می‌کردیم، به این ترتیب هر روز فقط ۱۲ میلیون صرف کرایه قایق‌ها می‌‌شد.کار بسیار سختی بود، اما  امیدوارم نظر مخاطب را با توجه به اینکه سلیقه‌ام در فیلمسازی خاص است جلب کند. یکی دیگر از پر هزینه‌ترین بخش‌های فیلم پست پروداکشن آن بود(تدوین و اصلاح رنگ و نور)، اینکه خودم توانستم این بخش از فیلم را به عهده بگیرم بسیار برای من کمک کننده بود. من از قبل پیش بینی این مسئله را در فیلمسازی کرده بودم به همین خاطر قبل از شروع فیلمسازی بخش فنی را برای خودم پررنگ کردم و سال ها روی همین مهارت‌ها کار کردم.

فکر می کنید این خاص بودن سلیقه شما در فیلمسازی چگونه در اثر نمود پیدا کرده است؟

با نشانه گذاری روی بعضی نقاط پایانش را باز می‌گذارم تا مخاطب خودش به تحلیل نهایی و اسنتتاج شخصی برسد. خیلی به دنبال آن نیستم که همه مفاهیم را شسته رفته به مخاطب ارائه کنم چرا که نظرم بر این است که رسانه فیلم یک رسانه پیام رسان نیست، بلکه مخاطب را باید به دنیایی ببرد که تا به حال آن را تجربه نکرده است. سندرومی که بسیار در فیلم های اجتماعی امروزی دیده می شود و از نظر من در جهان امروز دیگر کارآیی ندارد، فیلم های رئال اجتماعی شاید اگرچه ممکن است بیانگر یک قصه جدید باشند اما مخاطب را به یک دنیای جدید دعوت نمی‌کنند و تجربه ناب را در اختیار او قرار نمی‌دهند. لوکیشن فیلم قبلی‌ام در بیابان بود، و این فیلم در دریا می‌گذرد تجربه های بصری مخاطب و مواجه اش با دنیاهای متفاوت از جهان هستی در موقعیت های خاص، از اهداف مهم من در حوزه فیلمسازی است.

این طرز تفکر شما در فیلمسازی مدرن بسیار قابل توجه است، آیا خودتان به این دیدگاه رسیده اید یا برداشت شما از مطالعات سینمایی تان بوده است؟

حدود ۱۲ ترم درسی را در دانشگاه تدریس می کردم با عنوان روانشناسی سینما، که در کنار آن مطالعات جانبی از تمامی شاخه‌های دیگر به من کمک کرد تا به این مسئله برسم که برایم در فیلمسازی بسیار پر اهمیت شد

برای پخش و شرکت فیلم در جشنواره‌های بین المللی چه برنامه ای دارید؟

هزینه‌های پخش و تبلیغات فیلم امروزه بسیار بالاست، طوری که بیشتر شبیه به بازار خرید و فروش تجاری است تا بازار هنری! به همین دلیل ترجیح ام بر این بود که به جای پرداخت هزینه‌‌های هنگفت پخش و تبلیغات، این هزینه را صرف ساخت فیلم بعدی‌ام محاکمه پاپیون کردم که درهفته آینده در پاتوق فیلم کوتاه انجمن سینما جوانان اکران خواهد شد.

 

سمیه خاتون

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است