روزنامه صبا

روزنامه صبا

گزارش صبا از مراسم افتتاحیه سومین هفته فیلم چین

درسینمای ایران و چین شاخصه های مشترکی وجود دارد


آیین افتتاحیه سومین هفته فیلم چین با حضور جمعی از چهره‌های سیاسی، فرهنگی و هنری و سینماگران ایرانی و چینی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

هفته فیلم، رویدادی بین المللی و فرهنگی میان ایران و کشورهای مختلف جهان است که توسط بنیاد سینمایی فارابی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سازمان سینمایی کشور و همچنین وزارت خارجه کشور میهمان برگزار می‌گردد. بنیاد سینمایی فارابی در این رویداد هر بار میزبان یکی از کشورهای جهان خواهد بود و در هر دوره مدعوین به تماشای مجموعه‌ای از بهترین تولیدات سینمایی کشورها خواهند نشست. این دوره که سومین هفته آن درحال انجام است، با عنوان هفته فیلم چین نامگذاری شده است. مراسم افتتاح سومین هفته فیلم چین روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ساعت ۱۶ با حضور سفیر جمهوری خلق چین، رئیس سازمان سینمایی، مدیران سینمایی و فرهنگی کشور، جمعی از سینماگران ایرانی، علاقه مندان به سینما و دانشجویان چینی مقیم ایران در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد. در این هفته فیلم که از شنبه ۱۶ اردیبهشت آغاز شد تا چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ پنج فیلم که از آثار کارگردانان نسل جدید سینمای چین هستند در سالن زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی به نمایش درخواهد آمد، جدول نمایشی این فیلم‌ها عبارتند از؛ “کاپیتان” فیلمی از اندرو لاو (روز شنبه ۱۶ اردیبهشت)، “آلاچانگسو” به کارگردانی سونتار گیال (روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت)، رونمایی از نخستین فیلم کوتاه صامت سینمای چین و “کوهنوردان” به کارگردانی دانیل لی (روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت)، “زمین سرگردان” ساخته “فرانت گوا” (روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت) و “خاکستر،خالص ترین سفیدی” به کارگردانی جیا ژانکو (روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت)، ضمنا تماشای فیلم‌ها برای علاقه‌مندان سینما آزاد است. گزارشی که در ادامه می خوانید، شرح مختصری ازمراسم افتتاحیه هفته سوم فیلم چین است.
حیاط بنیاد سینمایی فارابی مملو از میهمانان، هنرمندان و مسئولین فرهنگی و سیاسی ایران و چین بود، میهمانان پس از پذیرایی مفصلی به سبک ایرانی و چینی برای ورود به سالن زنده یاد عباس کیارستمی دعوت شدند، با توجه به اینکه میزان استقبال میهمانان شرکت کننده بیش از ظرفیت سالن بود، تعدادی از هنرمندان و همکاران مطبوعاتی در گوشه و کنار سالن این رویداد فرهنگی را ایستاده دنبال کردند. با پخش سرود ملی از هر دو کشور ایران و چین، افتتاحیه این مراسم به صورت رسمی آغاز شد. مژده لواسانی مجری رسانه، ضمن تشکر از استقبال گرم و پرشور میهمانان از این رویداد فرهنگی دو کشور،‌ از سید مهدی جوادی مدیر عامل سینمایی بنیاد فارابی برای ایراد سخن در افتتاحیه مراسم دعوت به عمل آورد.

سید مهدی جوادی: سینما می‌تواند نقش راهبردی میان دو کشور را بر عهده بگیرد
سید مهدی جوادی ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین از برگزاری این مراسم ابراز خوشحالی کرد و افزود: تعامل و تبادلی که میان دو کشور ایران و چین در حال شکل گیری است سنت و ریشه‌ای دیرینه دارد، همان طور که آثار برجای مانده از شاعران برجسته نامی ایران همچون فردوسی، سعدی و سنایی سند گویایی بر این تبادل فرهنگی است.
وی تاکید کرد: اگرچه در روزگاران قدیم ، هنر شعر و نثر ایرانی موید این پیوندها و علقه‌های فرهنگی بوده است. امروزه ابزار قدرتمند سینما می‌تواند این نقش راهبردی میان دو کشور را بر عهده بگیرد و بازنمایی از ریشه‌های مشترک تمدنی از دو فرهنگ کهن شرقی باشد.
سید مهدی جوادی با اشاره به نظریه متاخر نظم نوین جهانی گفت: دستیابی و هم سو شدن با این منظر نیازمند هم جهتی و همراهی بیش از پیش ایران با کشورهای دیگر است و سینما فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری های فرهنگی بینابین کشور است.
جوادی در ادامه به حضور سینماگران ایرانی در رویدادهای سینمایی چین نظیر جشنواره شانگهای و پکن و همچنین حضور سینماگران چینی در جشنواره‌های ایرانی از جمله جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، حقیقت و کوتاه در سال‌های گذشته اشاره و بیان کرد: این تحرکات نشان دهنده تعاملات زیادی است که بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم در سالهای آتی شاهد تعاملات بیشتر از این هم باشیم.
مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی افزود: یکی از نکاتی که می‌تواند به تقویت روابط سینمایی ایران و چین کمک کند، تولید مشترک آثار سینمایی ایران و چین خواهد بود همچنانکه در سال گذشته مذاکراتی برای تولیدات مشترک بین دو نهاد ملی سینمای کشور ایران و چین، یعنی بنیاد سینمایی فارابی و چاینا فیلم گروب انجام شده است و ماحصل آن توافقاتی است که در سال جاری با شدت و همت بیشتری پیگیری خواهند شد تا در سال آتی و برگزاری چهارمین هفته فیلم چین شاهد تولیدات مشترک این دو کشور بر روی پرده اکران سینمایی باشیم.
وی اظهارکرد: برگزاری هفته فیلم ایران در چین از برنامه های آتی بنیاد فارابی است که در دست اجرا و راه اندازی است و همچنین از دیگر موضوعات مهمی که بنیاد سینمایی فارابی در حال پیگیری آن است را موضوع کشورهای عضو شانگهای و برگزاری جشنواره و رویدادهای مشترک عنوان کرد.
مدیر عامل بنیاد فارابی با خرسندی از این که بستر برگزاری جشنواره‌های مشترک فراهم و مذاکرات اولیه اش به پایان رسیده، گفت: با طرح ریزی برنامه‌های فوق حتما باسرعت بیشتری شاهد شکل‌گیری کارگروهی مشترک بین کشورهای عضو شانگهای برای تقویت سینما هستیم.

جوادی درباره موضوع و رویکرد تبادل و تعاملات سینمای ایران و چین اضافه کرد: تعاملاتی با موضوع گسترش فناوری های تولید، زیرساخت های تولید، انتقال تکنولوژی های روز تولید و …در دست کار است که ما آن را با جدیت دنبال می کنیم. ایشان در پایان سخنان خود به جدول اکران پنج فیلم منتخب از چین پرداخت و بیان داشت که در این چند روز شاهد اکران سینمایی از چین هستیم که معرف نسل جوان سینماگر در این کشور است، همان طور که در سال گذشته نیز بنیاد سینمایی فارابی با راه اندازی باشگاه فیلم اولی‌ها و معرفی ۸۷ فیلمساز جوان به عرصه سینمای کشور برای تعدیل سینمای ایران تلاشی کوشا داشته است در چین هم شاهد حضور نسل نویی از سینماگران هستیم که این هفته فیلم، بخشی از این دستاوردهای سینمای جدید چین را در مجموعه‌‎ای آماده اکران کرده است. این هفته‌های فیلم می تواند پاسخ گوی نیاز ما از شناخت سینمای جهان و ظرفیت ها و نقاط اشتراک ما با آن ها باشد. شناختی که بستر تعاملات بین سینمای ایران و چین را فراهم آورده و ممکن می سازد.


چانگ هوا سفیر چین:نشانه‌های خوبی ازتوسعه همکاری سینمای دوکشور در راه است
پس از سخنرانی مدیرعامل بنیاد فارابی، مجری برنامه از سفیر چین در ایران برای ایراد سخن دعوت به عمل آورد، سفیر چین سخنان خود را با یاد کردن از زنده یاد عباس کیارستمی که سالن مراسم نیز مزین به نام اوست شروع کرد.
وی با اشاره به کارنامه دو سال آخر عباس کیارستمی کارگردان مشهور ایرانی بیان کرد که این هنرمند در دو سال آخر زندگی هنری خود ۴ مرتبه به چین برای ساخت فیلم سفر کرده بود و فیلمسازان چینی برای بزرگداشت حضور این هنرمند ایرانی در چین، فیلم مستندی با عنوان راهپیمایی را ساخته و تقدیم به او کردند. سفیر چین درباره ماهیت و کارکرد هنر سینما اضافه کرد: سینما، هنری متجلی شده از نور و سایه است که می تواند آیینه‌ای از واقعیت و پیام آور فرهنگ باشد، هنری که امروزه می تواند نقش مهمی را در ترویج مبادلات و یادگیری متداول میان تمدن‌ها ایفا کند.
چانگ هوا ضمن اشاره به تمدن های باشکوه و کهن ایران و چین آینده روشنی را برای همکاری این دو کشور تصور کرد و با نظر به تحرکات سال‌های اخیر که فیلم های زیادی از ایران در چین نمایش داده و جوایز متعددی را از جشنواره های معتبر چین دریافت کرده‌‌اند، این اتفاق را جریانی مهم و پیشرو دانست که باعث درک و شناخت بیشتر مردم چین از ایران شده که بستر همکاری این دو کشور را با دعوت از کارگردانان و سینماگران ایرانی به این کشور فراهم آورده است. به همین ترتیب چنانچه آثار هنرمندان فیلمساز چینی هم وارد خانه های مردم ایران شوند، پنجره ای گشوده خواهند شد برای درک و شناخت مردم ایران از کشور چین و افزایش علاقه و صمیمیت بین دوکشور که در سطح مردم و اجتماع جاری خواهد شد.
چانگ هوا، ادامه داد: نشانه های خوبی از توسعه همکاری سینمای ایران و چین در راه است که متجلی از مشترکات فرهنگی دو تمدن کهن شرقی است، اشتراکاتی که بیشتر ریشه در احساس و انسان گرایی شرقی دارد و همین امر باعث تولید محتوایی با مضامین انسانی در پرداخت ها و شکل های مختلف و رنگارنگ شده است.
وی همچنین درباره جایگاه فعلی سینمای چین در دنیا گفت: در ۱۰ سال گذشته صنعت سینمای چین پیشرفت چشمگیری داشته است، طوری که این کشور در دهه اخیر تبدیل به بزرگترین بازار فیلم جهان شده است. در سال ۲۰۲۲ مجموع باکس آفیس بازارفیلم چین حدود ۳۶/۴ میلیارد دلار بوده است به همین تناسب در فوریه سال جاری طی سفر رئیس جمهور ایران، ابراهیم رئیسی به این کشور طرفین بیانیه‌ای مشترک را امضا کرده‌اند که طی آن به اجماع برای گسترش همکاری های فرهنگی، تحکیم روابط دوستانه و صمیمیت بین دو کشور در سایه این روابط برسند. سفیر چین ضمن ابراز خرسندی، رویداد هفته فیلم چین را بستری برای تعاملات سازنده در آینده دید و در پایان گفت، امیدوار است تعداد بیشتری از فیلم های برجسته چینی در ایران معرفی و اکران شود تا با نمایشی از جذابیت‌های فرهنگی و ملی چین مخاطبان بیشتری از ایران با سینمای چین همراه شوند.

محمد خزاعی: درسینمای ایران و چین شاخصه های درخشان و مشترکی وجود دارد
سومین سخنران این مراسم محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی کشور بود خزایی ضمن عرض خوش‌آمد گویی و خیر مقدم به شرکت کنندگان ایرانی و خارجی در این رویداد، برگزاری هفته سوم فیلم چین در ایران را بستری پویا برای توسعه روابط فرهنگی میان دو تمدن بزرگ و کهن شرق قلمداد کرده و عنوان کرد: در سینمای ایران و چین شاخصه های درخشان و مشترکی وجود دارد و چنانچه این ظرفیت ها به درستی شناسایی شوند، توانمندی بالقوه‌ای را در سینمای هر دو کشور ایجاد خواهند کرد که بسط و توسعه آن برای هر دو طرف می‌تواند در خورد اهمیت باشد. ایشان در طرح همکاری و تعاملات هنری ایران و چین که در سایه این رویداد ادامه خواهد یافت افق‌های روشنی چون تقویت اقتصاد سینمایی و همچنین هم سویی در تبادلات تجارت فیلم را از این رهنمون، شدنی دانسته و بیان داشت که سینمای امروز در دنیا در دو بخش نرم افزای و سخت افزاری نیازمند پتانسیل های قدرتمندی است که بتواند پاسخگوی عرصه های بین المللی در جهان باشد.
محمد خزایی با اشاره به نقش ایران در سینمای بین‌الملل که همواره به دنبال طرح مسائل اخلاقی و انسانی بوده است افزود: درجهان تصویرمحور امروز دردنیا، سینمای ایران بواسطه سابقه فرهنگی که در پرداخت به مضامین انسانی و اخلاقی دارد، مطرح است و چنانچه این ظرفیت بالقوه در سینمای ایران بتواند در سایه یک همکاری مشترک به ظرفیت های غنی صنعت سینما و تجهیزات به روز در حوزه فیلمسازی دست یابد بدون شک شاهد شکست هژمونی سینمای غرب در برابر این رسانه پر قدرت از دو تمدن کهن شرقی خواهیم بود.
رئیس سازمان سینمایی در ادامه از مستند به یاد ماندنی راه ابریشم که اثری نام آشنا برای همه ایرانیان است به عنوان استعاره‌ای از این شاهراه بزرگ میان خاور دور و خاور نزدیک یاد کرد مستندی که بیانگر شاهراهی عمیق با دستاوردهایی قابل اهمیت برای روابط این دو کشور است.
وی با اشاره به نقش راهبردی کشورهای عضو سازمان شانگهای افزود: پیشنهاد شکل گیری همکاری فرهنگی و هنری اتفاق بسیار خوبی بود که با توسعه آن می توانیم شاهد شکل گیری بازار مشترک برای فعالان در حوزه سینما و فیلم باشیم. بازاری که هر چه گسترده شدن آن نقطه عطفی است برای شدت بخشیدن به تفاهم نامه‌های فی مابین که دردست کار و پیگیری است.

در میانه مراسم هفته سوم فیلم چین، سه پیام تصویری ضبط شده از سه نهاد مهم و تصمیم گیرنده در حوزه صنعت سینمایی چین پخش شد، در این سه پیام تصویری خانم سون شیانگ هویی، رئیس آرشیو ملی چین، آقای تسا جوئن، سردبیر انجمن فیلمسازان چین و آقای هه وین چوآن، مدیرعامل مرکز فستیوال بین‌المللی شانگهای در سه پیام تصویری جدا، ضمن ابراز خرسندی از این رویداد فرهنگی عنوان کردند با توجه با سبقه‌ای ارزشمند که سینمای ایران در چین دارد از شکل گرفتن این تعامل و تبادل پویا استقبال کرده و همچنین آمادگی خود را برای همکاری های بیش از پیش در این حوزه برای نمایش فیلم های ایران در چین و همچنین نمایش آثار برجسته سینمایی چین در ایران اعلام کردند.

هوشیارگر: مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل نوی چین است
در حاشیه این رویداد فرهنگی احسان هوشیارگر مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی به خبرنگار صبا گفت؛ ماهیت کارکرد هفته‌های فیلم در بنیاد فارابی، با رسالت معرفی و آشنایی سینماگران ایرانی با سینمای نوین کشورهای مختلف است و در واقع برنامه‌ریزی و ایجاد هفته‌های فیلم از جهان به یکسال قبل برمی گردد، همان طور که در سال گذشته شاهد دو هفته فیلم از دو کشور استرالیا و روسیه بودیم که هر دو رویداد دستاوردهای فرهنگی و هنری بسیاری برای ایران داشت و خوشبختانه پس از آن شاهد همکاری های گسترده ای در سطح مدیران سینمایی دو کشور بودیم بالاخص در روسیه که متعاقب آن مدیران سینمایی ایران به روسیه سفر کردند و بزودی قرار است هفته فیلم ایران در روسیه برگزار شود.
وی درباره نحوه شکل‌گیری و انجام این رویداد فرهنگی اضافه کرد: هفته فیلم چین از ابتدا با مکاتباتی که ایران با رایزن فرهنگی چین در ایران داشت، آغاز شد و به این شکل که ابتدا سفارت چین درخواستی را مبنی بر تمایل شرکت در هفته فیلم ایران به بنیاد سینمایی فارابی ارسال کرد، سپس هماهنگی لازم از سوی فارابی، وزارت امورخارجه وسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شکل گرفت و مکاتبات اداری برای مجوزها وهماهنگی های نهایی انجام شد و در نهایت پس از پروسه‌ای چند ماهه، برای اکران و نمایش پنج فیلم از سینمای چین در ایران موافقت به عمل آمد. البته این پنج فیلم از سوی مدیران در بخش بین الملل بنیاد فارابی پس از انجام پروسه ای تحقیاتی و پژوهشی صورت گرفت.
هوشیارگر ادامه داد: منطق مهمی که بر اساس آن انتخاب فیلم ها شکل گرفت این بود که مجموعه حاضر گزینشی از سینمای نسل نو چین باشد که با برداشت و تصور مخاطب ایرانی از فیلم چینی که عموما آن را مملو از عناصر سبکی اکشن و رزمی می‌دانست، متفاوت باشد. به همین ترتیب، این پنج فیلم، مجموعه ای کاملا متفاوت از سینمای چین را به نمایش در آورده است. هوشیارگر در ادامه این نوید را به مخاطبان علاقه مند سینما داد که؛ در این رویداد از نخستین فیلم صامت سینمای چین که به همت آرشیو ملی چین بازسازی شده است در ایران رونمایی می‌شود، این فیلم ۲۰ دقیقه‌ای که تا بحال در خود کشور چین هم نمایش داده نشده است، امروز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت در بنیاد سینمایی فارابی در معرض نمایش مخاطبان علاقه مند گذاشته خواهد شد.

سمیه خاتون

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است