روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی صبا با عوامل برنامه «کهکشان»

سفر در زمان ممکن شد!


در این شماره از روزنامه به بررسی مسابقه تلویزیونی «کهکشان» به تهیه کنندگی کمیل سوهانی پرداخته ایم.

مسابقه داستانی «کهکشان» ، برای اولین بار نمایش طنز را با مسابقه میدانی ترکیب کرده است. مخاطبان در کنار دیدن قصه شخصیت‌های متنوع در دوره‌های مختلف از گذشته تا آینده، با ماجراجویی مهمانان نام‌ آشنای برنامه در موقعیت‌های تو در تو، پر رمز و راز و هیجان انگیزی مواجه می‌شوند. این برنامه از ابتدای فصل دو با تغییراتی که در فرم و ساختار خود ایجاد کرد توانست مخاطبین بیشتری را نسبت به فصل یک جذب کند و فصل سوم این برنامه، با رشد بیش از ۴۰۰٪ درصدی مخاطب روبرو شده است. در هر قسمت از مسابقه کهکشان شاهد حضور چهره‌های آشنای مردم مانند بازیگران، ورزشکاران و مجریان مختلف تلویزیون و سینما هستیم. مسابقه کهکشان با حضور بازیگرانی چون ماشالاه شاهمرادی، علی کاظمی، فریبا ترکاشوند، و … روایتگر سیر پیشرفت و گذر تاریخ در ایران است که این روایت‌ها همراه با آمیزه های اخلاقی و مفاهیمی که شرکت کنندگان در هر قسمت با حدس کلمه رمز در انتهای برنامه باید به آن دست پیدا کنند رنگ و بوی جذابی به خود گرفته است. در فصل سوم محمد مختاری نقش گرداننده این مسابقه را به عهده گرفته است و در هدایت شرکت‌کنندگان و حل چالش‌های آنها با بازیگران هر بخش نقش دارد. مسابقه کهکشان به تهیه کنندگی کمیل سوهانی با جانشینی تهیه بهراد رضازاده و سردبیری فاطمه دلاوری و کارگردانی محمدرضا صادقی راد و مدیریت تولید محمد علی عزیزی یک‌شنبه دوشنبه سه شنبه ساعت ۲۱ از شبکه ۵ و چهارشنبه و پنج شنبه و جمعه از شبکه امید سیما پخش می شود، خبرنگار صبا با عوامل اجرایی و تهیه این برنامه گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید.

فاطمه دلاوری (سردبیر برنامه): همه مسابقات در سطح جهان پایش شد

از شکل گیری ایده تا تولید برنامه کهکشان بگوئید؟

این برنامه از همان ابتدا با یک تیم منسجم از افراد مختلف با تخصص‌های متنوع شروع شد. در طراحی این برنامه همه دوستان با تخصص هایی که در زمینه طراحی بازی و ای آر داشتند در این گروه با ما همکاری کردند. حدود ۶ ماه اعضای گروه با هم جلسات متعدد داشتیم و در هر جلسه ایده و پیشنهاد ها بررسی می‌شد و چنانچه طرح‌ها نیاز به چکش کاری داشتند با همفکری یکدیگر و کمک ‌تیم محتوا و پژوهشی انجام می‌شد. البته یکی از مهم‌ترین منابع ما در طراحی آیتم‌ها پایش تمامی مسابقات هیجان انگیز در سطح جهان به هر زبان و از هر ملتی بود که در جلسات کارگروهی اگر ایده‌ای را به عنوان یک آیتم جذاب می دیدیم، آن را بازپرداخت و بومی‌سازی می‌کردیم و در طرح برنامه کهکشان به کار می‌گرفتیم. به همین صورت بعضی از آیتم ها گرته برداری از بهترین نمونه‌های خارجی و داخلی بود و برخی قسمت‌ها هم از صفر توسط خود تیم طرح ریزی و به ساخت رسید.

بازخورد مخاطب به برنامه کهکشان چگونه بوده است؟

در فصل سوم میزان استقبال مخاطب جهش قابل توجهی داشت، آماری که از تلوبیون و کانال‌ها دریافت کردیم خوشحال کننده بود و مخاطبان از این برنامه بسیار راضی بودند. علاوه بر این بازخوردهای حضوری و فیزیکی که از مردم کوچه و خیابان داشتیم نیز برای همه گروه امیدوار کننده بوده است.

مسابقه کهکشان چه ویژگی خاصی نسبت به برنامه‌های تولیدی در همین سبک دارد؟

برنامه کهکشان برای نخستین بار طرح مسابقه میدانی خود را با نمایش و داستان تلفیق کرده است، ترکیب این سبک‌های متنوع در کنار طنزهای آیتمی به این برنامه شور و حال عجیبی داده است که برای مخاطب جذاب است. علاوه بر آن کاراکترهای چهره‌ای که به عنوان میزبان در هر قسمت از این برنامه حضور پیدا می‌کنند با جریانات و خاطره بازی‌هایی که دارند بسیار محتوا را متنوع و دوست داشتنی کرده‌اند. در کنار همه اینها، طراحی این مسابقه میدانی در چندین دکور متنوع و لوکیشن‌های مختلف از امتیازهای ویژه این برنامه است که جلوه زیبای بصری درخور توجهی را به برنامه داده است. همچنین تم سفر در زمان موضوعی است که در عین عمیق بودن چالش های خاص و متفاوتی را با خود به همراه دارد که برای مخاطبان امروزی رسانه هیجان انگیز است.

با توجه به شرایط حاضر که پلتفرم‌های متنوعی در فضای مجازی مشغول به کار هستند، ارزیابی‌تان از کارکرد رسانه تلویزیون در این بین چیست؟

هر رسانه نسبت به نوع محتوایی که تولید می‌کند مخاطب خاص به خود را دارد ممکن است برنامه کهکشان خیلی در صفحات مجازی خصوصا اینستاگرام وایرال نشود، اما همین برنامه حدود ۵۰ هزار نفرکاربر نوجوان در کانال شاد دارد که بصورت فعال در مسابقات شرکت می کنند و همچنین تلوبیون بیش از ۴۰۰ هزار نفر کاربر دنبال کننده را برای این برنامه مشخص کرده است. آنچه که شاید خیلی به چشم نیاید اما حقیقت است این است که؛ طبق آمار رسمی خود تلویزیون این برنامه ۱۰ درصد بیننده دنبال کننده دارد که همین مسئله یعنی بازدید این برنامه چندین برابر برنامه‌هایی پلتفرم‌های نمایش خانگی است. در نتیجه تلویزیون تعداد مخاطبان بیشتری دارد اما نوع مخاطب تلویزیون با مخاطب پلتفرم‌ها متفاوت است و عمدتا بیننده رسانه‌های خانگی در فضای مجازی بروز و ظهور بیشتری دارند.

هستی فرحی: (بازیگر) در حق هنرمندان اجحاف نکنید!

از سابقه بازیگری و حضور خود در کهکشان بگوئید؟

سه ماه در پروژه کهکشان حضور داشته‌ام که هر لحظه آن برای من خاطره است. بداهه‌های که در شوخی‌های کلامی میان بازی‌های نمایشی اتفاق می‌افتاد، گاهی آنقدر در برنامه خوش می‌نشست که تصمیم به ضبط همین صحنه های بداهه می‌گرفتیم. ورود من به دنیای تصویر از چند تله فیلم شروع شد، با اینکه عوامل این فیلم ها بسیار حرفه ای و شناخته شده بودند اما متاسفانه این فیلم ها تا اکنون نمایش داده نشده و در آرشیو بایگانی شده اند. بعد از آن اولین سریال جدی‌ام  «نزدیکی‌های‌بهشت» به کارگردانی حسن هدایت بود و بعد از آن در چند سریال و سینمایی دیگر را نیز حضور داشته‌ام.

با توجه به تجربه‌ای که دارید ارزیابی‌تان از کارکرد رسانه تلویزیون چیست؟

صادقانه، تلویزیون نقاط ضعف بسیاری دارد، اول آنکه نبض بیننده را در دست ندارد به همین خاطر است که بیشتر مخاطبان خود را از دست داده است. با اینکه آمار تلویزیون اعلام کرده است که این برنامه درصد مخاطب خوبی را دارا بوده است، اما من این مسئله را به عینیت از تعامل خود با اطرافیان احساس نکرده‌ام. اتفاقا همین حالا در میز ناهار با همکاران خود که صحبت می‌کردم همه به این مسئله واقف بودند که صداو سیما با این همه هزینه و کارهای پرزحمت که در لوکیشن‌های متعددی تولید می‌کند، اما به خاطر قوانین سفت و سختی که روی محتوای برنامه ها لحاظ می‌کند میزان صمیمیت خود را با بیننده به شدت کاهش داده است، قوانین سفت و سختی که با توجه به اینکه شکست خورده اند اما هر بار سخت‌گیرانه تر بر گروه‌ها اعمال می شود و به برنامه سازها اجازه تولید اثر خوب را نمی دهند به طور مثال بارها شده است که گروه سرگرم ضبط یک برنامه شاد و طنز است اما مدام به علت‌های مختلف حرکتی و یا نوع کلماتی که به کار می‌بریم کات شده و اصلاح می‌شود و این اصلاحیه‌ها بدون توجه به اینکه ساختار این شکل از برنامه‌سازی ها در قالب رئالیتی شو است انجام می‌شود در برنامه های رئالیتی یکی از مهم ترین عنصر‌ها راحت بودن اجرا کنندگان با دوربین است و در این بین استفاده از شوخی‌های کلامی مانند مرسی و یا دمت گرم اجتناب ناپذیر است.

از نظر شما اگر همین برنامه کهکشان با همین ساختار برنامه ای از رسانه دیگری پخش می شد، ممکن بود انعکاس بیشتری را به همراه داشته باشد؟

به نظرم اگر قرار بود این برنامه برای رسانه نمایش خانگی کار شود اصلا به این شکل نبود نه در اجرا و نه در ساختار! برنامه‌هایی که از پلتفرم‌ها پخش می‌شوند به میزان آزادی‌ایی که دربرنامه سازی و اجرا دارند، متعاقبا فضای واقعی و صمیمانه‌تری را برای بینندگان می‌سازند به همین خاطر انعکاس بهتری را هم از مخاطب فعال دریافت می‌کنند. به نظرم تلویزیون لازم است یک بازبینی مختصر و اجمالی بر قوانین خود داشته باشد و کمی آن ها را با توجه به ذائقه مخاطب امروزی بازتولید کند تا شاید در حق این تعداد هنرمند که روز و شب در این رسانه در حال فعالیت هستند اجحاف نشود.

صحبت پایانی:

برنامه کهکشان برگرفته از یک ایده جدید است و شکل دهی این ایده تا اجرا کار بسیار سختی بوده است، به همین خاطر در کنار ویژگی‌هایی که دارد ممکن است نواقصی هم در این برنامه دیده شود. این برنامه با تنوعی که در آیتم های مختلف دارد، هدف های زیادی را به صورت همزمان دنبال می کند که البته همه و همه باعث بسط تخیل و تنوع بصری بالا و جذاب برای بیننده شده است.

محمد مختاری(مجری برنامه) : شرایط خیلی عجیب و غریب است

چه شد که در این دوره از فعالیت هنری خود مجری گری را انتخاب کردید؟

۳۲ سال است که بصورت تخصصی کار بازیگری انجام می‌دهم در طول این سال‌ها به نسبت بازخوردی که از اطرافیان داشته ام تیپیکال چهره من را بسیار مناسب برای مجری‌گری می دانستند به همین فراخور پیشنهادات متعددی نیز برای اجرا داشتم که تقریبا همه را رد کردم، چرا که از نظر من مجری بودن تخصص خاص به خود را می طلبد و کار سختی است. وقتی اجرای برنامه کهکشان از سوی کارگردان این برنامه که از دوستان سابق بنده بود به من پیشنهاد شد به نظرم تجربه پرچالش و جذابی آمد که برای یک‌بار هم که شده با این مسئله از نزدیک مواجه و دست و پنجه نرم کنم. با این حال هنوز خود را بازیگر می دانم و این انتخاب در زندگی هنری من بیشتر شبیه به چالشی است که دوست داشتم خود را در این حرفه محک بزنم.

اجرای برنامه کهکشان برای‌تان چه چالش‌هایی داشت؟

این برنامه سرتاسر چالش است چرا که ضمن اجرای پر ریتم، بایستی در تعامل با شرکت‌کننده‌ها نبض هیجان یک برنامه‌ای مسابقه ای هم حفظ شود، قسمت‌هایی از این برنامه مربوط به سطح مهارتی بدنی شرکت‌کننده‌ها‌ست که خب به نسبت این قسمت هم اجرای خاص به خود را می طلبد برای من که تا بحال سابقه اجرای حرفه ای و رسمی جلوی دوربین نداشتم این میزان از به کارگیری خلاقیت چند گانه در ابتدا سخت بود ولی با تمرین هایی که برای خود داشتم و اطلاعاتی که از تیم تهیه و تولید گرفتم، بسیار کمکم کرد. در نهایت هدفم این بود که مثل تمام مجری‌ها نباشم، محمد مختاری باشم که حالا کار اجرا می‌کند. برای این مسئله نیاز به چارچوب خاص و نحوه اجرای خاص به خود را نیاز داشتم. در طول این سال‌ها به اجرای دوستان نیز بسیار توجه می‌کردم حس خوبی که مجری‌گری زنده یاد منوچهر نوذری در اذهان باقی مانده بسیار باارزش است، همچنین  در میان مجریان امروزی من اجرای فرزاد جمشیدی را همواره تحسین می‌کنم، چرا که اجرای او قرین با مطالعه در بحث مورد نظر است.

با توجه به شرایط فعلی که شاهد دوقطبی شدن فضای رسانه ای در ایران هستیم، آیا این انتخاب برای‎تان تبعات منفی داشته است یا خیر؟

من در ایران زندگی می‌کنم و در حال انجام کار خودم هستم، بقیه دوستان هم به همین نسبت در رسانه‌های دیگر در حال فعالیت هستند. به هر جهت زندگی دوستان رسانه در گرو فعالیت در همین فضاست! خوشبختانه هم تا بحال با فیدبک بدی از کار خود مواجه نشدم.

از مسابقه کهکشان بگوئید؟

مسابقه کهکشان را مردم دوست داشتند، خصوصا افرادی که سن بالایی دارند و همچنین بچه‌ها در سنین مختلف ارتباط خوبی با محتوای برنامه گرفته‌اند. همین دیشب دوستم تماس گرفت و گفت نوه‌ای چهار ساله دارد که بیننده پروپاقرص این برنامه است.

صحبت پایانی:

امنیت شغلی بچه‌های هنرمند باید برای مسئولین مهم باشد. این روزها با هنرمندانی مواجه می‌شوم که بیکار در خانه مانده‌اند. در گذشته سازمان طرحی داده بود که طبق آن ۲۰۰ الی ۳۰۰ تله فیلم تولید شود، این مسئله بسیار می‌توانست در تولید و گردش کاری هنرمندان کمک کننده باشد که متاسفانه متوقف شد و در حال حاضر خیلی از هنرمندان خانه نشین شده‌اند. بهر حال شرایط خیلی عجیب و غریب شده است و مسئولین باید در این شرایط به فکر هنرمندان قدیمی باشد. متاسفانه هنرمندان وقتی که می میرند عزیز می شوند، کاش همین حالا که وقت هست آن‌ها را ببینیم

کارن شریفی (مدیر تصویربرداری): ۱۲ دوربین در نمای ۲۷۰ درجه

مدیر فیلمبرداری برنامه کهکشان است او حدود ۲۵ سال است که در تصویر‌برداری آثار سینمایی و تلویزیونی همچون روزگار جوانی و… سابقه درخشان دارد.

با توجه به تعدد لوکیشنی که در این برنامه هست برای تصویربرداری این مجموعه با چه چالش های مواجه بودید؟

این برنامه ۱۷ لوکیشن دارد و دکورهای حجیمی در این فضا مستقر است. هر شرکت کننده‌ها در این برنامه در حین انجام مراحل مسابقه در تمامی این لوکیشن ها حضور دارد و باید همه این تصاویر را ضبط کنیم. با تنوع لوکیشن هر بار باید نورپردازی هم با توجه به فضا لول شود، که این کار از سخت‌ترین چالش های تصویر برداری این مجموعه است. در این برنامه ما حدود ۱۲ دوربین داریم در نمای ۲۷۰ درجه چیده ایم. بنده به خاطر مسلط شدن به کار دوربین‌ها و بچه‌های تصویر، دیگر خودم پشت دوربین نمی‌ایستم و بر کار بچه‌ها و دوربین ها نظارت دارم. برای ما مهم این است که این تعدد لوکیشن و دوربین، فضای برنامه را دچار چند دسته گی نکند به همین خاطر به نور، لنز، دیافراگم و کلوین بسیار حساس هستیم. و همین باعث شده است که این برنامه در سطح استاندارد تصویری روی آنتن برود.

محمد کاظمی (بازیگر): استاد بازی در آیتم شده‌ام

این بار با یک آیتم مسابقه‌ای میهمان خانه های مردم هستید، آیا بازی در نقش برایتان هم چالشی داشت؟

بله، پس از بازی در بالای هزار آیتم، برای اولین بار از پنجره یک مسابقه وارد خانه های مردم شده‎ام این تجربه و نقش این کاراکتر برایم بامزه و جذاب است، برای بنده هم باید بگویم، دیگر استاد بازی در آیتم شده‌ام.

از کاراکتر برق‌آسا بگویید؟

برق آسا پسر مادرجان است، نقش مادرجان را خانم فریبا ترکاشوند بازی می‌کنند و در این آیتم‌ها نقش مقابل بنده را دارند. برق آسا پسری ساده نما اما بسیار کاربلد است و یک پسر مامانی است که به اصطلاح با وجود اینکه سن‌اش بالا رفته، همواره دم پر مادرجان است و به نسبت هم بیشتر اوقات گند می‌زند.

مردم برق آسا را دوست داشتند؟

بله، کهکشان رفته رفته مخاطب را راضی کرد مردم این برنامه و نقش مرا پذیرفته و دوست داشته‌اند.

با توجه به حضور پررنگ و پرتعددی که در بازی‌های آیتمی داشته‌اید، در سابقه هنری شما کدام آیتم، بیشترین تاثیر و بازخورد مخاطب را داشته است؟

بیشترین آیتمی که در زندگی هنری من تاثیر داشت و ارتباط خوبی را با مردم برقرار کرد، بازی در آیتم‌های برنامه کمدی «خنده بازار» بود.

فرهومند ناظریان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است