روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی صبا با عوامل «دیو و ماه پیشونی»

قصه ای که به اسطوره ها می پردازد


در این شماره از روزنامه با عوامل سریال «دیو و ماه‌پیشونی»به کارگردانی حسین قناعت به گفتگو پرداخته ایم.

سریال دیو و ماه‌پیشونی به کارگردانی حسین قناعت و به تهیه‌کنندگی مهدی یاری و نویسندگی مهرداد کوروش‌نیا در ژانر فانتزی و با تکیه بر افسانه‌های کهن ایران ساخته شده است. این سریال، محصول موسسه سرو رسانه پارسیان است که پیش از این نیز سریال هشتگ خاله سوسکه را برای گروه سنی کودک و نوجوان تولید کرده بود. فیلیمو برای دومین بار است که سریالی در حوزه کودک تولید و پخش می‌کند. سریال دیو و ماه‌پیشونی داستان زندگی کیمیاگری با دختر شش ساله‌اش شهربانو و همسر باردارش پرنیان را به تصویر کشیده که در زیرزمین خانه‌اش یک آزمایشگاه دارد و به تولید اکسیر مشغول است و ناگهان یک روز در اثر کشف چند اکسیر جدید توسط فردی ناشناس طلسم می‌شود. ماه‌پیشونی طی اتفاقات عجیب پدر و مادرش را از دست می‌دهد. اما زمانی که می‌فهمد آن‌هاآنها توسط دیوی پلید طلسم شده‌اند، برای نجاتشان دست به کار می‌شود… این مجموعه، یک سریال موزیکال است و توجه به شعر و سرود و فضای موزیکال باعث شده است که در هر قسمت مخاطب با چند قطعه آهنگ همراه شود و از این منظر می‌توان این سریال را اثری شاد و جذاب برای کودکان توصیف کرد. ستایش موسوی بازیگر ایرانی در نقش شهربانو در این سریال نقش‌آفرینی می‌کند و جنبه‌های کمدی سریال با حضور علی صادقی در نقش اصلی از جذابیت‌های این اثر نمایش خانگی است. پخش این سریال اسفند ۱۴۰۱ از پلتفرم فیلم‌نت و فیلیمو اغاز شده است

ستایش موسوی :کودکان را به شاه نامه خوانی تشویق کنیم
ستایش موسوی بازیگر جوان و تازه نفس عرصه سینما و تلویزیون به دلیل علاقه اش به این حرفه بازیگری را با شرکت در کلاس های اساتیدی چون حمیدرضا آذرنگ و سیامک صفری یاد گرفت. او از زمان ورود به حرفه بازیگری این شانس را داشت که در کنار بازیگران خوبی حمید فرخ نژاد، سعید آقا خانی، پگاه آهنگرانی و شبنم مقدمی در فیلم‌ “زنبورکارگر” تجربه اندوزی کند. ستایش موسوی این روزها با ایفای نقش ماه پیشونی (شهربانو) در سریال دیو و ماه پیشونی به کارگردانی حسین قناعت مهمان شبکه نمایش خانگی است؛ نقشی که چالش هایی برایش داشت‌. صبا با این بازیگر خوش آتیه به بهانه بازی قابل قبولش در سریال “دیو و ماه پیشونی” همکلام شد.
چطور شد برای بازی در سریال دیو و ماه پیشونی انتخاب شدید؟
از دفتر آقای یاری تهیه کننده با من تماس گرفتند و به دفترشان رفتم. آن جا متوجه شدم همه نقش ها انتخاب شده اند و‌ فقط نقش ماه پیشونی مانده و بین هزاران نفر که تست گرفته بودند از من هم تست گرفتند و‌ بعد از دورخوانی و تست گریم برای این نقش انتخاب شدم.

شخصیت ماه پیشونی یکی از کاراکتر‌هایی است که بسیار ملموس از کار درآمده. برای ارتباط با نقش تان از چه روشی استفاده کردید؟
من برای بازی نقش ماه پیشونی تمرین زیادی کردم که بتوانم نقش را به بهترین شکل در بیارم و‌ اولین چیزی که ذهنم را درگیر می کرد این بود که باید بچه ها شخصیت ماه پیشونی را دوست داشته باشند و سعی کردم نقش شخصیتی مهربان و فهمیده را بازی کنم تا حس خوبی را به مخاطب منتقل کنم.

برای بازی نقش ماه پیشونی چقدر فیلم نامه و چقدر کارگردان به رسیدن نقش کمک کننده بود؟
کارگردان خیلی کمکم می‌کرد تا حسم را بتوانم در بیارم و‌حتی همیشه به من پیشنهاد می داد که شب ها کتاب بخوانم منتها من بیشتر آن شب ها درحال خواندن فیلمنامه بودم و وقت نمی شد.

شما پیش‌تر در فیلم زنبور کارگر بازی کرده و تجربه نقش آفرینی مقابل دوربین را داشتید با این حال وقتی قرار شد در سریالی با عوامل سرشناس حضور داشته باشید دچار استرس چگونگی ایفای نقش نشدید؟
بله درسته، من ۳سال پیش در فیلم سینمایی زنبور کارگر بازی کردم و تجربه جلوی دوربین و همکاری با بازیگران سرشناس را داشتم و‌ وقتی بازی در نقش ماه پیشونی پیشنهاد شد هیچ ترسی نداشتم که قرار است مقابل بازیگران مطرح دیگری بازی کنم و‌حتی خیلی هم راحت هم بودم.

در سریال دیو و ماه پیشونی در کنار بازیگران حرفه ای از بازیگران جدیدی چون شما که با استعداد هستید استفاده شده است. نظرتان درباره انتخاب بازیگران جدید و بااستعداد در سینما و تلویزیون چیست؟
بازیگران مقابلم خیلی حرفه ای و کاربلد بودند و همیشه به من کمک می کردند و‌ بازی کردن در مقابل شان خیلی دل نشین و راحت بود. نگین معتضدی هم جای خواهر بزرگترم همیشه راهنماییم می کرد و کنارش آرام می‌شدم. تجربه ای که از آقای رامین ناصر نصیر آموختم این بود وقتم را به بطالت هدر ندهم و‌ تا جایی که می توانم کتاب بخوانم، همیشه او را کتاب به دست سر صحنه می دیدم و لذت می بردم.

چقدر نیازمند حضور چهره های جدید در این حرفه هستیم؟
به نظر من همیشه باید از استعدادهای جوان و جدید استفاده کرد چون یک سری از‌ این استعداد ها واقعا قابل کشف هستند. در سریال ما بهترین انتخاب بازیگران صورت گرفت و از استعدادهای جدید استفاده شده بود که به بهترین شکل نقش را درآورده بودند.

آیا خانواده خودتان هم سریال تان را دنبال می کنند و اگر می بینند چه واکنشی دارند؟
بله خانواده خودم هر سه شنبه سریالم را می بینند و برای شان جذابیت دارد هم قصه هم لوکیشن ها. همیشه هم از‌ من سوال می کنند که آخر سریال چه می شود و‌ من هم جوابی نمی دهم، ولی هر سری جلوی خودم خواستند سریال را ببینند خجالت کشیدم و دلیلش را هم نمیدانم.

حال که بازی تان با این سریال دیده شده پیشنهاد بازی دارید؟
بله چند پیشنهاد سریال داشتم.

برنامه بعدی تان در حرفه بازیگری چیست؟
بیشتر دوست دارم نمایش خانگی یا سینمایی با ژانر درام اجتماعی با کارگردان های مطرح کار کنم و سعی می‌کنم صبر کنم تا انتخاب درستی داشته باشم و مثل ماه پیشونی موفق و دیده شوم.
در پایان اگر سخنی درباره همکاری با این سریال و نقش ماه پیشونی مانده برای روزنامه صبا بفرمایید؟
کودکان را به شاهنامه خواندن تشویق می کنم و به نظرم هر ایرانی باید با تاریخ کشورش آشنایی داشته باشد پس پیشنهاد می کنم شاهنامه را به نثر بخوانند و کمی با کتاب خواندن آشتی کنند.

صادق یاری : رسالت همه فیلمسازها پرداختن به ژانر کودک است
صادق یاری تهیه کننده خوش فکر و کاربلد اغلب فعالیت هایش به شبکه نمایش خانگی معطوف می شود. او سریال های قابل قبول و پربیننده ای هم چون ممنوعه، کرگدن، گلشیفته و فیلم سینمایی پسرکشی را تهیه کرده است. هشتک خاله سوسکه نخستین تجربه اش در ژانر کودک در شبکه نمایش خانگی بود. یاری برای دومین مرتبه سراغ این ژانر رفته و اکنون با سریال دیو و ماه پیشونی مهمان خانه هاست‌. به همین بهانه روزنامه صبا با وی درباره شرایط تولید گفت و گویی انجام داد.
گفت و گوی مان را از این جا آغاز کنیم که چه شد تصمیم به تهیه کنندگی در ژانر کودک با موضوع افسانه کهن ایرانی برای شبکه نمایش خانگی گرفتید؟
در شبکه نمایش خانگی خلاء ی را در این ژانر احساس کردیم و تصمیم گرفتیم با یک اثر ایرانی آن را در خانواده های ایرانی پر کنیم؛ قصه ای که به اسطوره ها می پردازد و نگاهی به شاهنامه دارد. این را هم بگویم ما اکثر فعالیت مان در شبکه نمایش خانگی است و در گذشته هشتک خاله سوسکه را برای شبکه خانگی تولید کردیم که تجربه خوبی بود و از همان تجربیات برای دیو و ماه پیشونی نیز بهره بردیم.

انتخاب حسین قناعت برای کارگردانی سریال بر چه اساس بود؟ یعنی پیشتر با او همکاری داشتید یا با توجه به کارنامه هنری اش انتخاب شد؟
او جزو کارگردان های به نامی در حوزه کودک و نوجوان است و رزومه خوبی داشت. بعد از نشست و گپ و گفت، هر دو به یک خط فکری مشترک رسیدیم که کار برای کودک و نوجوان را به چه سمت و سویی ببریم که ارزشمند شود. همکاری خیلی خوبی با هم در تولید این سریال داشتیم.

شخصیت ها را بر چه اساس انتخاب کردید؟
انتخاب بازیگران سریال بسیار کار دشواری بود از این سو که هم تعداد کاراکترها و هم تعداد لوکیشن های زیادی داشتیم و قصه های مان در شهرهای متعددی روایت می شد به همین خاطر هر قسمت کاراکتر های جدیدی به جمع بازیگران اضافه می شد و ما باید انتخاب بازیگر می کردیم که آن کاراکترها به قصه های مان بنشیند که کار بسیار سختی بود و زمان زیادی برای انتخاب بازیگر گذاشتیم تا این انتخاب ها به گونه ای باشد که به آن کاراکتر و نقش در قصه بخورد. افتخار این را داشتیم که با تعداد هنرمندان زیادی در این پروژه همکاری کنیم. برای انتخاب چهره های جدید هم فراخوانی دادیم و از علاقمندان تست گرفتیم و از بعضی چهره ها در سریال استفاده کردیم، خروجی خوبی هم بود و از نتیجه کار راضی هستیم که این مسیر را در پیش گرفتیم که یک سری چهره جدید هم در این پروژه معرفی کنیم.

کودکان امروز شناخت زیادی با اسطوره ها و ادبیات کهن کشورمان ندارد آیا فکر می کنید بیان این قصه برای مخاطب کودک تاثیر گذار باشد؟
به عنوان هنرمند رسالتی بر دوش مان است تا هر آن چه که با فرهنگ مان به خصوص شاهنامه آمیخته شده در حوزه کودک و نوجوان معرفی کنیم. ما قبل از تولید سریال برنامه ریزی کرده و هدفمند پیش رفتیم‌، و داستان را به سمت شاهنامه پیش بردیم تا بتوانیم قصه هایش را به کودکان معرفی کنیم. این را هم بگویم که بازخوردهای خوبی از مخاطبان و خانواده ها دریافت می کنیم و نتیجه رضایت بخش است‌.

شما هوشمندانه سریالی ساخته اید که والدین در کنار کودکان به تماشای آن می نشینند…
همین طور است کنار مخاطب کودک و نوجوان بزرگسالان هم “دیو و ماه پیشونی” را دنبال می کند، قصه را به گونه ای روایت کردیم که خانواده هم دوست دارد در کنار کودکان پی گیر سریال باشد. قصه ما خانواده محور است البته همان گونه که اشاره کردم قبل از تولید سریال روی کودک هدفمند برنامه ریزی کرده بودیم البته بالاتر از گروه سنی کودک هم مد نظرمان بود.

وضعِیت کنونی ژانر کودک را چگونه ارزیابی می کنید و علت راکد بودن آن را چه چیزی می دانید؟
سینما یک مقوله و شبکه نمایش خانگی مقوله دیگری است که بخواهیم به آن بپرداریم. به نظرم به هر دو مقوله باید در فضای هنری کشور پرداخته شود. متاسفانه به اندازه ای که فرزندان ما کاراکترهایی هم چون بدمن، شرک و ….را می شناسند شناختی نسبت به قصه های خودما مثل شاهنامه ندارند. ما اگر برای کودکان مان قهرمان های اساطیری را معرفی نکنیم قطعا جا را برای قهرمان های آن طرف آبی باز کرده ایم تا قهرمان سازی کنند. به نظرم رسالت بر دوش همه فیلمسازها و سریال سازهاست که به ژانر کودک بپردازد و ادامه دار باشد. ما باید خوراک را برای کودک و نوجوان مان در شبکه نمایش خانگی قطع نکنیم و همیشگی باشد و این حمایت از سوی مسئولان از فیلمساز ها شود. ما سریال دیو و ماه پیشونی را با بودجه شخصی ساختیم و توقع داریم که وقتی داریم با ریسک بالای تولید در حوزه کودک و نوجوان روبرو می شویم حمایت هایی هم داشته باشیم؛ بالاخره تولید این گونه سریال ها کار دشواری است و ریسک بازگشت سرمایه در حوزه کودک و نوجوان بسیار بالاتر از ریسک تولید در ژانر بزرگسال در شبکه نمایش خانگی است و ما به جان خریدیم و سریال را ساختیم بنا به هدف و نگاهی که برای کودک برای خانواده ها داشتیم.

چه چالش هایی برای تولید سریال تان داشتید؟
کار بسیار دشواری بود چون ما در دوران کرونا دیو و ماه پیشونی را ساختیم و سریال را در اوج کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی پیش بردیم‌. ما در لوکیش های متعددی فیلمبرداری داشتیم در اطراف تهران، استان البرز، استان های جنوبی و شمال کشور. تعدد لوکیشن، شهرسازی و فضا سازی زیادی داشتیم و کار سنگینی بود و در بحث طراحی لباس و لوکیشن سختی خاص خود را داشت، در سریال هشتک خاله سوسکه یک لوکیشن ثابت در احمدآباد مستوفی داشتیم و بیشتر فیلمبرداری در آن لوکیشن انجام شد البته ساخت و ساز هم داشتیم و کار سختی بود اما در دیو و ماه پیشونی تعدد لوکیشن زیاد داشتیم و روی جلوه های ویژه هم خیلی کار کردیم.

کار با بچه ها در این پروژه چه سختی هایی داشت؟
حسین قناعت خیلی روابط خوبی با این رده سنی داشت و با آن ها به راحتی کار می کرد که برای مان خیلی حائز اهمیت بود و سختی های خودش را داشت ولی همراهی خوب یک تیم در کار کودک و تجربه ای که کسب کردیم سبب شد تا کارگردان بتواند به راحتی از بچه ها بازی بگیرد.

سخن پایانی تان با خوانندگان روزنامه صبا؟
در تلاش هستیم که این مسیر را در ژانر کودک و نوجوان ادامه دهیم و اکنون فصل دوم سریال دیو و ماه پیشونی و ادامه این قصه در حال نگارش و برنامه ریزی اش در حال انجام است.

مریم ضیغمی محمدی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است