روزنامه صبا

روزنامه صبا

روشنک عجمیان:

مرگ را رفتن و یک سفر می دانم!


نقش‌آفرینی من درفیلم «قطع فوری» بازخوردهای خیلی خوبی به همراه داشت و بسیار مورد لطف و محبت مخاطبان قرار گرفتم.

روشنک عجمیان در فیلم «قطع فوری» ساخته مریم بحرالعلومی در یک نقش کاملا متفاوت ظاهر شده است که به گفته خودش با تلفیقی از سه کارکتر در دنیای واقعی به این نقش رسیده است و بازخوردهای خوبی از ایفای این نقش دریافت کرده که او را به انتخاب نقش‌های متفاوت در آینده ترغیب کرده است.

عجمیان همچنین در این فیلم که آخرین حضور علی انصاریان به عنوان بازیگر محسوب می‌شود، در نقش همسر او ایفای نقش کرده است. گفت و گوی خبرنگار صبا به بهانه اکران این فیلم را با وی درباره حضورش در «قطع فوری» و بازیگر مقابلش زنده‌یاد علی انصاریان در ادامه می‌خوانید:

درباره نقشی که در فیلم قطع فوری بازی کردید بگویید که چه ویژگی‌هایی داشت و چه چالش‌هایی برای ایفای این نقش داشتید؟

نقشی که در این فیلم بازی کردم بسیار نقش متفاوتی بود و از شخصیت خودم بسیار فاصله داشت و به همین دلیل به شدت مشتاق بودم که خودم را درگیر این چالش کنم.

به طور طبیعی چون این کارکتر بسیار دور از شخصیت خودم بود برای رسیدن به آن تلاش کردم تا از تجربیاتم کمک بگیرم و اطرافم را با دقت بیشتری کنکاش کنم و خوب ببینم. بنابراین درنهایت با تلفیق سه کاراکتر در دنیای واقعی برای پرداختن به شخصیت این نقش پیش رفتم و خدا را شاکرم که بازخوردهای خوبی را هم گرفتم.

این باعث خوشبختی یک بازیگر است وقتی که کارگردان فیلم، دستی هم بر فیلمنامه داشته باشد و برای رسیدن به این نقش نیز کمک‌های خانم بحرالعلومی کارگردان این فیلم بسیار مفید و سازنده بود چون نقش من به درستی از ذهنیت ایشان به روی کاغذ رسیده بود.

فیلمنامه را که خواندید به نظرتان از نظر انتخاب سوژه و ایده، پرداخت شخصیت‌ها به ویژه نقش شما و به طور کلی بیانیه‌ای که برای مخاطب داشت، چگونه بود؟

وقتی فیلمنامه را مطالعه کردم اول از همه سوژه آن توجه من را به خودش جلب کرد. یک اتفاق بکر و دست نخورده‌ای بود که آماده به تصویر کشیده شدن بود و همچنین کاراکترهای زیادی که فیلمنامه داشت به نظرم جالب بود.  بسیار مهم است که وقتی فیلمنامه را می‌خوانید متوجه رنگ‌آمیزی کاراکترها بشوید و این می‌تواند یکی از جذابیت‌های یک فیلمنامه خوب باشد. من در همان بار اول که فیلمنامه را خواندم، متوجه این تنوع کاراکترها شدم و من را بیشتر و بیشتر جذب خودش می‌کرد. در فیلمنامه «قطع فوری» هر کاراکتر هم به تنهایی وهم در کنار پارتنرش به تکامل می‌رسید .

این فیلم به صورت مستقل ساخته شده و در گروه هنروتجربه اکران شده است. برای شما به عنوان بازیگر بازی در این گونه آثار چه تفاوتی با دیگر آثار سینمایی دارد که برای گیشه ساخته می‌شود؟

فکر می‌کنم با توضیحاتی که قبلا ارائه کردم پاسخم را به این سوالتان مشخص کردم.

برای من به ویژه در سال‌های  اخیر کاری‌ام، قطعا کیفیت فیلمنامه و پروژه مورد نظر بیش از هر چیز برایم حائز اهمیت است و از نظر کمیت خیلی به آن توجه نمی‌کنم.

این فیلم نگاهی داشت به مقوله مرگ و زندگی در لحظه. نگاه شما به مرگ چگونه است و از دست دادن علی انصاریان به طور ناگهانی به فاصله کوتاهی بعد از پایان فیلمبرداری باعث چه تغییری در نگاه شما شد؟

راستش من مرگ را پایان زندگی نمی‌دانم. به نظر من مرگ به نوعی رفتن و یک نوع سفر است و این را می‌دانم که روح من مدتی مهمان جسم من است و حتما روزی آن را ترک خواهد کرد. من جسم را فانی و روح را ماندگار در جهان هستی می‌بینم.

رفتن علی انصاریان شوک بسیار بزرگی برای من بود اما باور ندارم که او دیگر نیست بلکه فکر می‌کنم روح بزرگ او حتما شاهد ماست و ما را نظاره می‌کند.

من آخرین پارتنر مقابل علی انصاریان در فیلم قطع فوری بودم و علی در آخرین کارش در کنار من بازی می‌کرد. رفتن او خیلی ضربه بدی برای من و برای همه عوامل این فیلم بود به طوری که تا سه چهار ماه بعد از درگذشت علی انصاریان هم نمی‌توانستم به عکسش نگاه کنم. درباره علی باید بگویم که او پارتنری باوفا و بسیار از خود گذشته‌ای بود. خیلی کم ممکن است برای یک بازیگر پیش بیاید که پارتنرش تلاش کند تا او آن طور که باید نقشش را ایفا کند و علی انصاریان چنین ویژگی‌ای را دارا بود.

شما در این فیلم نقش متفاوتی را بازی کردید. بازخوردهایی که از بازی در این فیلم گرفتید چطور بود؟

خدا را شکر می‌کنم که نقش‌آفرینی من در این فیلم بازخوردهای خیلی خوبی به همراه داشت و بسیار مورد لطف و محبت مخاطبان قرار گرفتم. خیلی‌ها از این که در این فیلم از نظر گریم و نقش بسیار متفاوت ظاهر شدم، من را تشویق کردند و همچنین من را ترغیب کردند که در آینده انتخاب‌های متفاوت بیشتری را داشته باشم.

فکر می‌کنید فیلم‌های گروه هنروتجربه در ایران  در جایگاه درست و شایسته خود قرار دارند؟

از نظر من قطعا فیلم‌های گروه هنروتجربه در جایگاه شایسته و درست خود قرار ندارند و اندکی هم مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند. من  امیدوارم در آینده به سینمای مستقل و هنر وتجربه بیش از پیش توجه شود.

فاطمه حمیره

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است