روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی روزنامه صبا با طراح، نویسنده و کارگردان مجموعه «جورچین»

جورچین، قطاری از دهه ۶۰


در این شماره از روزنامه با عوامل طنز «جورچین» با کارگردانی یزدان فتوحی به گفتگو پرداخته ایم.

طنز «جورچین» به تهیه کنندگی محمد تاجیک و کارگردانی یزدان فتوحی با یک قصه قدیمی روایت می‌شود تا هم برای دهه شصتی‌ها و هم نسل جدید جذاب باشد. این برنامه ادامه «طنزستان» با رویکردی تازه و متفاوت است که با بهره مندی از طنزپردازان با سابقه تلویزیون و استعدادهای تازه در این حوزه  ساخته شده است. این برنامه سه شنبه تا جمعه هر هفته ساعت ۲۰ به روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و در تلوبیون نیز در دسترس است.  خبرنگار صبا با عوامل این برنامه تلویزیونی به گفت وگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

یزدان فتوحی: جورچین در تلوبیون رکورد همه برنامه های قدیمی شبکه نسیم را زده است

یزدان فتوحی سالهاست که در این حرفه کار می کند و همگان او را به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر می‌شناسند. او در رشته روانشناسی تحصیل کرده و دوره بازیگری را در کلاس های زنده یاد حمید سمندریان گذرانده است. فتوحی اکنون سریال جورچین را روی آنتن شبکه نسیم دارد. به همین بهانه صبا با وی درباره شکل گیری سریال همکلام شد.

چطور در جریان تولید مجموعه جورچین قرار گرفتید؟

مدیر شبکه نسیم پیشنهاد ساخت این مجموعه را دادند، چون درگیر تئاتر بودم نپذیرفتم، بعد از مقطعی مدیر شبکه نسیم مجدد به من پیشنهاد دادند و این بار پذیرفتم. طراحی جدیدی برای مجموعه داشتم، البته در ادامه آن قصه را نیز کنار گذاشتیم چرا که تصمیم به تولید مجموعه‌ای آیتمی بود، به همین خاطر سریال آیتم مانندی را طراحی کردم که بعدتر قصه خودش را پیدا کرد.‌ بنابراین قصه ای را طراحی و شروع به کار کردیم.

جورچین قصه جذاب و نوستالژی برای مخاطب دارد چطور ایده پرداختن به مقطع زمانی به دهه شصت به ذهن تان خطور کرد؟

یکی از دلایلش به تصویر کشیدن آدم های ساده و‌خونگرم و خودمانی آن مقطع بود و دلیل دیگرش زیر لایه مرام و همسایه دوستی، همزیستی مسالمت آمیز بود که اکنون فراموش شده است. هدف یادآوری این مضامین  برای نسل خودمان و بزرگ تر‌ها و نشان دادن آن به نسل جدید بود. آن دوران با تمام محدودیت‌ها، همه با هم خوب و مهربان بودند، دهه شصت برایم جذاب است و آن مقطع را دوست دارم.‌

 طراحی و سپس نگارش آیتم ها به چه صورت بود؟

ما تیم نویسندگان نداشتیم، ابتدا تعدادی از نویسندگان خلاق که از شاگردانم بودند اضافه شدند. ولی در نهایت من و نیما حسن نیا فیلم نامه را نوشتیم. من طراحی قصه را انجام می دادم و نیما نیز فیلمنامه را، که به نظرم به خوبی از پس آن برآمده است.

جورچین در چند قسمت نوشته شده است؟

۹۰قسمت است و تا کنون حدود ۵۰ قسمت روانه آنتن شده است. برای فصل بعد صحبت‌هایی شده است. خدا را شکر رییس سازمان از سریال راضی است و پیشنهاد فصل بعدی را داده اند و اکنون دستور تولید به سیما فیلم داده شده است.

فصل بعدی هم  در همین مقطع زمانی روایت خواهد شد؟

طرحی که به سیما فیلم ارائه داده ام، روایتی از دهه هفتاد است  با این تغییرات قرار است یک سری اتفاق‌ها رخ دهد به تبع همین اتفاقات، یک سری از شخصیت ها که ثابت بودند، می‌مانند و سن شان بالاتر می رود و یک سری شخصیت های جدید در قصه اضافه خواهند شد.

من سال ها با شما آشنایی دارم،از زمان خنده بازار  و شاید قبل تر که یک تیم مثل شهاب عباسی و.‌‌.. با هم کار می‌کردید چرا از هم جدا شدید و هر کدام برای خودتان تیم خودتان را دارید و سریال و برنامه می سازید…

قرار نبود از اول تا آخر عمر با هم کار کنیم. آن مقطع که خنده بازار را کار می کردم خودم کارگردان بودم و قبل ترش چند فیلم و تئاتر ساخته بودم. آن مقطع تیمی دور هم جمع شدیم کماکان با یک سری از بچه های خوب کار می کردیم، مثلاً در این سریال جورچین با ابراهیم شفیعی کار می کنم، در مجموعه میانبر از بچه های خنده بازار استفاده نکردم ولی مثلاً در مجموعه ناخونک بیشتر بچه های خنده بازار حضور داشتند. بستگی به قصه ام دارد و هر جا که لازم باشد بر اساس توانایی بازیگران از آن ها بهره می برم.

در تیم بازیگری از چهره‌های با استعداد و توانمند جدید طناز تئاتری در کنار ابراهیم شفیعی و مهران ضیغمی استفاده کرده اید، انتخاب ها بر چه اساس بود؟

چون زیاد تئاتر می بینم در تمام کارهایم از بچه های سختی کشیده تئاتر و چهره های دیده نشده استفاده می‌کنم. به همین خاطر، چند نفر را از قبل زیر نظر داشتم. اکنون هدف شبکه قبل از تولید سریال معرفی بازیگران جدید بود که در جورچین حدود ۱۵ چهره جدید، توانمند ، سختی کشیده و تحصیل کرده این حرفه را معرفی کردم و خدا را شکر در این مدت کوتاه خیلی کارشان خوب بوده و اکنون به پروژه های مختلف دعوت می شوند. در کل از انتخاب های خود راضی هستم و  برای تعدادی از همین دوستان، در فصل دوم نقش‌های زیادی دارم. امیدوارم تلویزیون برای فصل دوم پروسه تصویب را طولانی نکند و تا بچه ها دور هم آماده به کار هستند  ساخت سری دوم را شروع کنیم. یکی از اشکالات ما در مملکت مان این است که اندکی لفت می دهیم و بعد پشیمان می شویم. اگر بچه ها سر کار دیگری بروند و پروسه تصویب طولانی شود و تا بخواهیم همه را دور هم جمع کنیم بیننده سریال را فراموشی می کند و تا بخواهیم فصل بعدی را کار کنیم زمان می برد. اکنون دکورهای فصل جدید ما آماده است و اگر تلویزیون به روند تصویب فیلم نامه سرعت ببخشد سریع شروع می‌کنیم.  با توجه به اینکه رئیس سازمان و مردم جورچین را پسندیده اند، امیدوارم خیلی زود این اتفاق بیفتد و بیشترین انگیزه من  از تولید فصل بعدی سریال، به کارگیری جوانان با انگیزه و با استعدادی است که آماده به کار هستند.

با توجه به اینکه شما در دوره مدیریت های قبلی هم سریال تولید کرده اید شرایط همکاری در مدیریت جدید راضی کننده است؟

همان گونه که اشاره کردم چالش ما پروسه تصویب فیلمنامه است. آقای جبلی دستور تصویب فیلمنامه را به سیمافیلم داده اما تا به حرف شان گوش کنند یک سال طول می‌کشد و امیدوارم این اتفاق برای سریال من نیفتد. من عضو اتاق فکر شبکه نسیم بودم و از مدیریت آن و همچنین مدیر گروه فیلم و سریال شبکه خیلی راضی هستم چرا که بشدت در این حوزه با سواد و دغدغه مند هستند. راستش من بعد از اقای پور‌محمدی کمتر مدیری دیدم که این قدر دغدغه مند باشند. البته نه تنها برای من بلکه برای همه کارها این گونه هستند، امیدوارم مدیران بالادستی ، معاونت سیما یا بخش های دیگر خیلی زودتر کارها را راه بیندازند. اکنون با همین بی پولی سریال را ساختم و از رنگ و لعاب، دکوپاژ و  انتخاب بازیگران کم نگذاشتم‌ و تمام تلاشم را می‌کنم که کار خوب تحویل مخاطب بدهم. به نظرم  درجنگ با رسانه های آن ور آب باید اندکی بجنبیم، زمانی اقای پور‌محمدی می‌گفت با شبکه من و تو مقایسه می‌شوید. در خنده بازار کاری کردیم که مردم دنبالمان کنند خنده بازار را تماشا می‌کردند و تکرارش را هم می‌دیدند. علت‌اش این بود که ابزار را در اختیارمان می گذاشتند، یادم می آید  در پنج- شش دوره ای که خنده بازار را تولید ‌کردیم فقط یک ماه آف شدیم، آقای پورمحمدی فقط تاکید داشتند با یک استراحت کوتاه سراغ فصل بعدی بروید. اکنون شرایط کار برای جورچین آماده است و منتظر تصویب سازمان هستیم و اگر طولانی شود خودم انگیزه ام را از دست می دهم.بخصوص در شرایط فعلی که شبکه خانگی با تولید انبوه سریال رقیب تلویزیون است باید پروسه تصویب زودتر انجام شود…

متاسفانه تلویزیون بعضی سریال هایی که از تلویزیون در حال پخش است دارد از سطح استاندارد پایین‌تر است، به نظرم یک سری آدم ها نمی‌خواهند کار انجام شود، من آدم بدبینی نیستم اما گویا از عمد افرادی را در جایگاهی می‌گذارند که کاری نکنند و در ادامه سخت گیری‌های بی دلیل و کار شکنی‌ها سبب می شود که یک سری افراد متخصص در رسانه  بی خود و بی جهت به سمت های دیگری سوق پیدا کنند و بعد دستمزد ها بی‌خودی اضافه می‌شود.  اکنون چند پیشنهاد کار برای پلتفرم دارم و اگر اندکی پروسه تصویب طولانی شود برای آن ها کار می‌کنم چون زندگی خرج دارد. البته اولویت ام تلویزیون است. ما از این طریق دیده و شناخته شده‌ایم هرچند من قبل تر در سینما کار می‌کردم و بعد وارد تلویزیون شدم. اما این رسانه از هنر ما استفاده کرده و دستمزدش را هم داده و ما را بزرگ کرده و اکنون باید استفاده اش را بکند و خیلی راحت رهایمان نکند و از ما مراقبت کند. نباید به راحتی مهران مدیری یا رضا عطاران را رها کنند تا بروند. معتقدم تلویزیون باید به عنوان یک برند از آن ها استفاده می کرد. اگر مدیران دیگر اجازه دهند، مدیر شبکه نسیم دارد این راه را دنبال می‌کند. و با هنرمندان قراردادهای ۴-۵ ساله  می‌بندد. از نظر من کار درست همین است و همه جای شرایط کاری به همین شکل است. برای هنرمند هم حاشیه اطمینانی است که بدون دغدغه اثرش را تولید کند.

دغدغه تان از تولید جورچین چیست؟

مهم ترین انگیزه ام از تولید این مجموعه خلق لحظات خوش برای مردم است ولی من صرفا برای سرگرمی سریال نمی‌سازم. اثری می سازم که  در زیر لایه ای ناخودآگاه بیننده تاثیر داشته باشد. مثلا در بازخوردهای که از جورچین می‌گرفتم، خیلی‌ها به من گفتند ما یاد مرام و معرفت های دوران دهه ۶۰ افتادیم و این خودش یک یادآوری خجسته و برای من شیرین بود. علاوه بر اینکه در جورچین آدم ها با هم شوخی و حتی گاهی یکدیگر را ضایع می‌کنند. اما در فینال ماجرا همه دست به دست هم می دهند و کمک می کنند که در فصل دوم همین ویژگی مد نظرم است. دیدگاهم این گونه است که قصه‌ها نمودی از مملکت خودمان باشد همان طور که همه باید کمک کنیم تا سرپا بماند.  در جورچین هم این‌گونه است. آدم های یک محله به هم کمک می کنند حتی با تمام ضد و نقیض و اختلاف سلایقی که با هم دارند و به همین خاطر توانسته اند محله شأن را حفظ کنند.

بازتاب های جورچین را تا به حال چگونه دیده‌اید؟

خیلی خوب است. اما بشدت از لحاظ تبلیغات عقب هستیم یعنی گروه خوب برای تبلیغات نداریم و همچنین بودجه ای نیز برای تبلیغات اختصاص نیافته است. با وجود نداشتن تبلیغات و پخش نشدن تیزر از تلویزیون، در تلوبیون ما رکورد همه برنامه های قدیمی شبکه نسیم را زده ایم. خوشبختانه مردم ما را می‌بینند و از مجموعه تعریف می کنند و نوستالژی سریال برای شأن جذاب است.

ایده تیتراژ ابتدایی که آمیخته با حس نوستالژی است چطور شکل گرفت؟

خیلی دوست داشتم از برنامه ها و فیلم های قدیمی استفاده کنم به همین خاطر لیست بلند بالایی نوشتم و به مهران گل‌محمدی سپردم. او نیز از آرشیو سازمان محتواها را آماده کرد و تیتراژ ساخته شد.

در پایان گفت و گوی تان با روزنامه صبا درباره تجربه ساخت سریال جورچین سخنی دارید بفرمایید؟

ساخت جورچین بسیار کار سخت و طاقت فرسایی بود ولی از بین ۴سریالی که ساخته ام جورچین را از همه بیشتر دوست دارم و پلان به پلانش را با عشق ساختم. خیلی برای دکوپاژ، بازی ها، رنگ و لعاب و در آمدن حس دهه شصت و…. تلاش کردم. ما با بی پولی و با کم ترین هزینه در اندازه یک برنامه گفت و گو محور،  جورچین را ساختیم‌ اگر اندکی به ما بودجه دهند و کار درست جلو بروند اتفاق خیلی بهتری می افتد. تمام تجربیات این سال‌هایم را برای این سریال گذاشتم. همه تلاش ام بود بدون شعار و برای مردم کار کنم. زمانی که من جورچین را می ساختم و پخشش شروع شد تلویزیون هیچ برنامه کمدی نداشت و در شرایط سخت آن دوران دوست داشتم اتفاق خوشایندی برای مردم بیفتد و شب ها حال شأن خوب شد و در سریال اصلا نقدی نداشتم و فقط سعی کردم لحظات خوش و نوستالژی را نمایش دهم.

ابراهیم شفیعی (بازیگر سریال جورچین): خستگی به تن‌مان مانده است.

ابراهیم شفیعی اهل تبریز است. او از ۱۳۶۹ وارد حوزه هنری تئاتر تبریز شد و  بعدتر نیز از سال ۱۳۸۰ وارد حرفه دوبله و عضو انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم است. اغلب ‌بینندگان بازی او را در آثار طنزی چون خنده بازار، شکر آباد و دست انداز دیده اند. وی اکنون با سریال جورچین میهمان شبکه نسیم است.

آیا آشنایی دیرینه تان با یزدان فتوحی سبب شد که با سریال جورچین همکاری کنید؟

همین طور است، بهمن ماه سال گذشته یزدان برای بازی در سریالش با من تماس گرفت و بعد از صحبت های اولیه و مطالعه متن ها قرار داد بستم.

گویا آقای فتوحی در حین طراحی و نویسندگی نقش شما را نوشته بوده اند، درست است؟

دو کاراکتر را ابتدا بازی کردم، ۳۰ قسمت نخست جورچین آیتمی با ترکیبی داستانی بود و از قسمت ۳۰ به بعد داستان روایت شد و من نقش مسئول پیشخوان را داشتم و نقش دیگرم فرهاد آدم بدشانسی بود که خصوصیات خاصی داشت، متوهم و ازکار در رو بود و هر دفعه اتفاق هایی برایش رخ می داد و سپس وارد قصه و نقش ثابت شد.

طبیعتاً وقتی نقشی به بازیگری سپرده می شود برای او تیم و اینکه چه بازخوردی از بازی در اثر خواهد گرفت برایش مهم می شود با این حساب حورچینچه ویژگی ای داشت که جذب تان کرد؟

ابتدا قرار بود سریال آیتمی باشد، وقتی برای این شیوه کاری دعوت می شوی از ابتدا نقش ها مشخص نیست و بعد که جلو تر می رود معلوم می شود و طبق کارهای پیشینی که با آقای فتوحی انجام دادم می دانستم نقش هایی که با بازی بنده سازگاری داشته باشد را به من می‌سپارند، بعد که قرار شد سریال آیتمی تبدیل به بخش داستانی شود نقش خود را دوست داشتم.  آن حال و هوای دهه شصت جذابیت کار را افزون کرده بود و برای خودم هم حس همزاد پنداری داشت. خودم متولد دهه پنجاه هستم و از آن مقطع خاطرات زیاد دارم تنها مشکل ما این بود که تایم پخش سریال ما نامنظم بود و متاسفانه بیننده را از دست دادیم و شبکه نسیم تبلیغ لازم را هم انجام نداد و دلیلش را هم نمی‌دانم، آیا پی گیر نبودن تهیه‌کننده بود یا خیر، ولی برای این سریال خیلی زحمت کشیده شد. با دقت کار می کردیم و شوخی ها را چندین مرتبه تمرین می کردیم و علاوه بر شوخی های داخل متن خود کارگردان هم در تمرین و دورخوانی شوخی های اضافه می کرد و سبب بامزه شدن بیشتر کار می شد. علاوه بر آن ما مشکل مالی داشتیم و از ۵ ماه کار، فقط یک ماه دستمزد مان را پرداخت کردند در صورتی که ما تنها سر این کار بودیم و کار دیگری انجام ندادیم و امرار معاش ما تنها از این طریق این کار بود. بازیگری که فقط وقتش را برای این کار می گذارد باید فکرش آزاد باشد تا بتواند کارش را درست انجام دهد نه اینکه دغدغه دریافت دستمزدش را داشته باشد. سالیان سال است این مسئله پرداخت دستمزد ادامه دارد و حل نشده است. به جز من ۷۰ نفر دیگر با این سریال همکاری کردند متاسفانه تهیه کننده پاسخ درستی نمی دهد و می گوید درست می شود! ما تا آخرین روز پای کار بودیم ولی متاسفانه کم لطفی است، حال نمی‌دانم از طرف تلویزیون است یا تهیه کننده؟ در واقعیت آن پولی که باید ۵-۶ ماه پیش پرداخت می‌شد،  اکنون با این تورم یکی نیست.

مدیران سازمان باید برنامه ریزی طولانی مدت برای پرداخت دستمزدها داشته باشند…

من از مسئولان سازمان تقاضا کرده ام که این موضوع را حل کنند تا بازیگر دغدغه دریافت دستمزدم را نداشته باشد، یک شیوه ای برای پرداخت برنامه ریزی کنند که زمان قرار داد خیال مان راحت باشد که سر ماه دستمزد مان را می گیریم. ما در این شرایط برای مردم که به خنده لازم دارند کار طنز ساختیم و قیمت قرار داد مان را خیلی پایین تر از صحبتی که کردیم بستیم ولی همان را پرداخت نکرده اند و دچار مشکل شده ایم‌. امیدوارم سازمان راهکار درست برای پرداخت دستمزدها پیدا کنند. مورد داشتیم که تهیه کننده ای نتوانسته پولش را از سازمان بگیرد اما دستمزد مان را از جیب خودش داده است. مثلاً من مجموعه عموپورنگ هم همکاری داشتم و تهیه کننده از جیبش پرداخت کرده است، تهیه کننده ای هم داریم که می‌گوید هر زمان شبکه پول داد من هم دستمزد تان را پرداخت می کنم. احتمالا ایرادی در این سیستم هست که در پرداخت ها تاخیر صورت می‌گیرد، مسئله این است که اگر تهیه کننده ناکارآمد است چرا به او کار می دهند! اگر کارآمد است و تلویزیون پول نمی‌دهد چرا کار می‌کند؟!

اشاره به دورخوانی های سریال کردید که شوخی های برای بهتر شدن کار اضافه می شد، آیا پیشنهاد هایی می‌دادید یا خاطره ای در ذهن تان می‌آمد که با کارگردان مطرح کنید تا برایش بنویسند؟

متن را نیما حسن نیا می نوشت و ما سکانس به سکانس تمرین می کردیم در حین تمرین کارگردان چیزهایی را اضافه می کرد یا پیشنهادهایی می دادیم که قبول می کرد. ولی بیشتر در دورخوانی به شوخی های جدیدی می رسیدیم که اضافه می شد.

با توجه به زمان نامناسب پخش و عدم تبلیغات چه بازتاب های از بینندگان برنامه تا به حال گرفته اید؟

بخاطر همین نامنظمی آن بازخورد لازم را دریافت نکردم ولی آن هایی که سریال را دیدند راضی بودند و خوش‌شان آمده است. اما همین نامنظم بودن پخش باعث شد تعداد زیادی بیننده نتوانند جورچین را تماشا کنند. این همه برای سریال زحمت کشیدیم،  خستگی به تن‌مان ماند.

در پایان گفت و گو چنانچه سخنی باقی مانده، بفرمایید؟

همگی عوامل با جان و دل کار کردند و تا آخرین لحظه پای کار بودند و با مشکلات مالی کسی کار را ترک نکرد. البته در این مدت ۵ ماه همکاری از نوع کار و روابط صمیمی عوامل  لذت بردیم و پشت صحنه خوبی داشتیم و امیدوارم مشکلات مالی این سریال حل شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است