روزنامه صبا

روزنامه صبا

دبیر جشنواره حوا:

دغدغه اصلی جشنواره بازنمایی زن در سینما است


مهدیه‌سادات محور: دغدغه اصلی و محوری جشنواره بین‌المللی حوا بازنمایی زن و خانواده در سینما است.

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم‌ حوا به همت بنیاد بین‌المللی گوهرشاد و به دبیری مهدیه سادات محور از ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲ تا ۲۳ تیر ماه سال جاری در سطح کشور برگزار می شود. این رویداد با محوریت زنان و‌ خانواده با همکاری مراکز و سازمان‌های فرهنگی مختلف فعالیت خود را دنبال می‌کند. جشنواره فیلم حوا با نمایش آثاری در بخش‌های ملی و بین‌الملل و قالب‌های فیلم بلند سینمایی، فیلم‌کوتاه داستانی و فیلم مستند در تلاش است تا جایگاه زنان و تحکیم بنیان خانواده را ارتقا دهد. همزمان با آغاز نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا خبرنگار صبا با مهدیه سادات محور دبیر این دوره از جشنواره به گفت‌وگو پرداخته‌ که در ادامه می‌خوانید.

درباره رویکرد و دغدغه جشنواره بین المللی حوا بیشتر از دانسته های ما توضیح دهد.

دغدغه اصلی و محوری جشنواره بین‌المللی حوا بازنمایی زن و خانواده در سینما است. این جشنواره قصد دارد با بهره‌گیری از ابزار و مدیوم سینما یعنی سینمای داستانی بلند و سینمای داستانی کوتاه و سینمای مستند به بازنمایی و روایتی درست از زنان در بستر خانواده و نقش خانواده در حمایت از زن که ایجاد امنیت و آرامش و فرصت رشد زن است، بپردازد. همچنین این رویداد با نگاه عدالت جنسیتی نسبت به زن به عنوان نقشی حمایت‌گر و فداکار در خانواده و خانواده نیز به عنوان نقش پشتیبان دنبال می شود.

در انتخاب آثار فقط بر کلید واژه زن و خانواده تاکیده شده است یا  تکنیک‌های حرفه‌ای سینمایی هم رعایت شده است؟

نه؛ معیار هیات انتخاب برای انتخاب آثار و پس از آن داوری همین کلید واژه محوری زن و خانواده است و بازنمایی زنان در خانواده و نقش خانواده در سینمای ایران دارای اهمیت است اما نکته این است که در نخستین دوره جشنواره فیلم حوا ما فرصت تولید و حمایت از آثار با توجه به شاخص‌های اصلی و جزیی جشنواره‌های دیگر را نداشتیم و صرفا در گام اول که خیلی خوب و مورد استقبال واقع شد به آثار موجود در سینما پرداختیم و هیات انتخاب تلاش کردند تا از آثار موجود بهترین روایت از زن و خانوده را انتخاب کنند. بعد از برگزاری این دوره و برمبنای انتخاب هایی که برای سال آینده صورت گرفته است در نظر داریم که جشنواره حوا ادامه‌دار باشد و به حمایت از تولیدات بپردازد و همچنین بتوانیم شاخص‌های دقیق‌تر و مطلوب‌تری برای بازنمای زن و خانواده را شاهد باشیم.

 چقدر جشنواره بین‌المللی فیلم حوا می‌تواند در بازنمایی زن و جایگاه خانواده در جامعه موثر باشد؟

قطعا سینما در ایجاد فرهنگ و فرهنگسازی نقش خیلی بزرگی دارد، سینما فرهنگ ساز است و اساسا نمی شود از این نقش غافل شد. بازنمایی زن در سینما می تواند فرهنگ درست از روایت زن مطلوب را داشته باشد. بهترین ابزار برای اشاعه و فرهنگ سازی قطعا ابزار هنر و سینماست و به بهترین شکل می توان زنانی که کنشگر هستند، زنانی که فعالند و در جامعه نقش آفرینی می کنند، زنانی که حمایتگر خانواده هستند و حالشان خوب است و با نگاه عدالت گرانه در جامعه فعالیت می کنند نه با نگاه برابری چه بسا برابری به ضرر زن باشد و با بعد معنویت در حوزه زن و خانواده مشغول اند و در کل محتواهایی از این قبیل را به خوبی نشان دهد، از این ابزار مهم نمی توان غفلت کرد.

در دبیری جشنواره حوا ب چه چالش هایی رو به رو شدید؟

علی رغم همه سختی های جشنواره به دلیل فرصت محدود آن مورد استقبال خیلی خوب فیلمسازان و سینماگران قرار گرفتیم که خوشبختان همه سختی‌ها را تقلیل داد و ما را به ایجاد حس خوب، انگیزه و تلاش بیشتر واداشت. در بخش ملی و بین المللی نیز دوستان در حوزه های مختلف سینمایی و رسانه کمک کردند که می توان به مرکز گسترش سینمای مستند تجربی، سازمان سینمایی، انجمن سینمای جوان با دفاترش در شهرستان ها، شهرداری تهران، وزارت امور خارجه  سازمان ارتباطات اشاره کرد. وقتی همه  دست به دست هم دادند تا اتفاقی مبارک رخ دهد حتما شاهد بهروری و نتیجه مطلوب خواهیم بود. خوشبختانه تا الان که مقدمات را طی می کنیم همه چیز مطلوب پیشرفته است.

 جشنواره فیلم حوا در سال های آتی نیز در همین تاریخ معین برگزار می شود؟

احتمال دارد که درباره تاریخ برگزاری جشنواره بین المللی فیلم حوا در سال های آینده تصمیم گیری شود اما تاریخ این دوره بر اساس روز خانواده بوده است و رویکرد جشنواره مقاربت خیلی خوبی با تقویم دارد. همچنین با توجه به اینکه اکثر جشنواره ها در فصل پاییز صورت می گیرند، این تاریخ برگزاری فرصت خوبی برای این جشنواره در تابستان است تا با استقبال خوب مخاطبان رو به رو شود.

جشنواره بین المللی حوا در جهت حمایت از تولید آثار با موضوع زنان و خانواده چه تمهیداتی اندیشیده است؟

برنامه ریزی ها و تدابیری که توسط شورای سیاستگذاری صورت گرفته است نمایانگر وجود دغدغه حمایت و کنارهم قرار دادن فیلمسازانی که با موضوع زن و خانواده فعالیت می کنند در قالب اتحادیه است که قطعا از این فرصت برای حمایت از آثار می توان استفاده کرد. اکنون با استقبال و حمایت سینماگران و پیشکسواتان این حوزه چه در بخش هیات انتخاب و چه در بخش داوری روبه رو هستیم و امید خوبی برای سال آینده داریم. در حال حاظر شورای سیاستگذاری با جلسات مکرر با توجه به زمان محدود به بحث برگزاری این دوره از جشنواره به نحواحسن می پردازد اما تلاشمان این است که پس از پایان به ارزیابی و سیاست های سال آینده بپردازیم.

در پایان هرآنچه می خواهید، می توانید اضافه کنید.

نکته حائز اهمیت و فرصت خوبی که رخ داده است، این است که ۱۳ استان کشور در این دوره حضور داردند که اتفاق خوبی است و ۷ فیلم اکران نشده در سینماها برای اولین بار قرار است در نخستین دوره جشنواره حوا اکران شود. همچنین ۸ کشور را از کشورهای بین الملل در قالب هفته های یفلم با فیلم های ایرانی و خارجی درگیر این جشنواره کردیم و فیلم های این جشنواره در این کشور ها  اکران خواهد شد که قطعا یکدستی به ارمغان می آورد. باید تلاش کنیم که این جشنواره مانند دیگر جشنواره ها که با موضوع زن در دیگر کشورها به صورت مرسوم برگزار می شود، تداوم پیدا کند این تداوم به جز حمایت اهالی رسانه و مسئولین ممکن نخواهد بود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است