روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی صبا با عوامل «هفت بهار نارنج»:

یک عشق اساطیری و پرکشش


«هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی فیلمبردار سینمای ایران، تهیه کنندگی محمد کمالی پور و با بازی علی نصیریان یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم حوا است.

«هفت بهار نارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی فیلمبردار سینمای ایران، تهیه کنندگی محمد کمالی پور و نویسندگی احمد رفیع زاده و با بازی علی نصیریان یکی از فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم حوا است. در این فیلم بازیگرانی چون فرج گل سفیدی، لادن‌مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، باران سلطانی مقدم، آرشا گل سفیدی ایفای نقش کرده اند.

محمدکمالی پور : بهار نارنج براساس ایده و طرحی از خودم بود

از نحوه شکل گیری از ایده تا فیلمنامه اثر بهار نارنج بگویید؟

طبق عادتی که به کافه گردی و مطالعه دارم، گاهی چشم‌ام به پیرمرد‌هایی می‌خورد که در انتهای زندگی خود مرثیه ای عاشقانه از جنس روزگاران غریب به همراه دارند، که در شلوغی عشق‌های سطحی و رنگارنگ امروزی گم می‌شد، همین فکر باعث شکل‌گیری این ایده در ذهنم شد که درامی عاشقانه از دوران پیری بنویسم. آنچه که در ذهنم بود را با فرشاد گل‌سفیدی درمیان گذاشتم و با کمک خانم نهان دوست ایده را پرورش دادیم. وقتی قصه را در اوج و فرودی دراندازه قاب سینمات دیدیم با توجه به قابلیت هایی روایت تصمیم بر این شد که به دنبال اخذ مجوز سینمایی اثر باشیم، به همین خاطر به سراغ نویسنده دیگری رفتیم. احمد رفیع‌زاده نویسنده با سابقه ای بود که بیشترین افتخار همکاری با او را داشته ام، که نگارش فیلمنامه را به عهده داشتند.

چطور شد فرشاد گل سفیدی را برای کارگردانی این اثر انتخاب کردید؟

فرشاد گل سفیدی یک فیلم بردار حرفه‌ای است، من به شخصه به او پیشنهاد دادم که کارگردانی کار را بپذیرد، در ابتدا خیلی استرس داشت و از قبول کار سر باز می‌زد، اما من خیلی دوست داشتم که فرشاد به عنوان یک کارگردان کار اولی اولین تجربه اش را در این قصه داشته باشد. در ادامه تجربه و حضور دغدغه مند او به پیشبرد کار بسیار کمک کرد تا جایی که بخشی از هزینه‌های فیلم را نیز به عهده گرفت.

چطور شد که استاد نصیریان را به نقش اصلی فیلم خود نزدیک دیدید ؟

من از همان ابتدا که این ایده در ذهنم شکل گرفت، علی نصیریان را در این نقش تجسم می کردم، صادقانه می گویم که اگر استاد به هر دلیلی نمی پذیرفتند و یا میراث گرانبهایی چون او را در سینما نداشتیم من اصلا اقدام به ساخت این اثر نمی‌کردم. همین طور پذیرفتن‌شان و پیوستن به گروه کار سختی بود که با پیگیری‌های شدید بنده و سپس با اشتیاق ایشان برای حضور در این نقش اتفاق افتاد، ابتدا من حضورا خدمت استاد رسیدم و خواهش کردم که این نقش را بپذیرند، استاد گفتند که به تازگی از پروژه برادر‌جان فارغ شده‌اند و با بیماری‌های مختلفی که در کهنسالی گریبانگیرشان شده، امکان بازی ندارند. اما من مصرانه از او خواستم که بعد از خوانش فیلمنامه اگر نظرشان تغییر کرد ظرف یک هفته آینده، با بنده تماس بگیرند. یک هفته گذشت و از ایشان خبری نشد برای آنکه فرصت کافی برای فکر دادن به استاد داده باشم هفته دوم را هم صبر کردم دست آخرپس از دوهفته با علی نصیریان تماس گرفتم که در همن ابتدای صحبت به من گفتند: پسر خوب توکه فیلمنامه را داده ای چرا شماره ات را نگذاشتی؟ من چطور باید با تو تماس می گرفتم!  استاد پذیرفته بودند و اخلاق شان کاملا فرق کرده بود و همین مسئله بسیار مرا در ساخت و تولید اثر ثابت قدم کرد.

و اما با وجود بیماری و سختی های دوران کهنسالی همکاری شان با گروه چطور بود؟

بسیار عالی. از تمام افراد گروه منضبط‌تر و با اخلاقی کاملا حرفه ای، حضور داشتند. نه تنها بنده که همه افراد در کنار ایشان درس پس دادیم. و بسیار از منش حرفه ای و تجربیات ایشان آموختیم. به عقیده من استاد نصیریان گنجینه ای از دوران طلایی سینماست که حتی در نسل بعد خودش هم تکرار نشد. من در تمام طول عمر کاری ام هیچ شخصی را به اندازه استاد در خور ستایش و تحسین هنری ندیده‌ام. و این فیلم تنها به حضور او خلق شد. من این اثر را با احترام به عشق و اصالت درخانواده به علی نصیریان سینمای ایران تقدیم می کنم.

در مراحل اخذ مجوز تا پروانه ساخت به مشکلی برنخورده‌اید؟

خیر، این فیلمنامه به جهت درام جذاب و قصه تازه‌ای که داشت در همان خوانش اولیه مورد اقبال دست اندرکاران نظارت قرار می‌گرفت. و به راحتی تمام مراحل نظارتی را طی کرد. طوری که برای کسب مجوز از ناجی هنر، خودشان با بنده تماس گرفتند و ضمن آرزوی موفقیت برای این فیلم، مجوز را صادر کردند.

صحبت آخر:

این فیلم که یک ملودرام عاشقانه از لحظه‌های پایانی زندگی یک مرد است برای همه بچه های گروه تجربه مفید و بازخورد‌های ارزشمندی داشته باشد. چرا که من معتقدم فیلم محصول زحمات یک شخص و یا فرد نیست، بلکه حاصل خلاقیت و هم صدایی یک گروه روی پرده سینماست.

فرشاد گل سفیدی : دریچه دوربین آخرین قاب یک کارگردان است

فرشاد گل سفیدی فیلمبردار و حالا کارگردان! چطور شد که به حوزه کارگردانی وارد شدید؟

محمد کمالی پور این فیلم نامه را به بنده پیشنهاد داد. موضوع  این درام عاشقانه به قدری برایم جذاب بود که مجابم به کارگردانی این اثر کرد.

تجربه های فیلمبرداری چقدر روی کارگردانی تان تاثیر داشت؟

خیلی تاثیر داشت، در این فیلم علاوه بر کارگردانی، مدیر فیلمبرداری این پروژه هم بودم. دریچه دوربین آخرین قابی است که کارگردان با بستن آن هر چه را که در ذهن دارد به تصویر می کشد و من سال‌های سال است مسحور و تماشاگر این قاب از زوایای مختلف هستم. اما به هر حال کارگردانی هم سختی های خودش را داشت که به عنوان تجربه اول برایم جذاب بود.

هفت بهار نارنج در چه ژانر و سبک سینمایی ساخته شده است ؟

یک ملو درام با ماهیت عاشقانه که در پس زمینه فارغ از هر زمان و مکان است، عشق یک دستمایه ای قوی است در وجود هر آدمی است. که در این درام با قصه ای روان و ساده با مخاطب ارتباط می گیرد. به دنبال سبک پردازی نبودیم، هدفمان روایت قصه‌ای اصیل و تاثیرگذار ازعشق بود که آن را در یک فضای عاشقانه متفاوت به تصویر بکشم.

داستان فیلم درباره چیست ؟

فیلم درباره داستان عاشقانه طلعت و شمس است، یک عشق اساطیری و پر کشش که در این دوران کمیاب و یا به کل نایاب شده است.

پرسش فیلم از چیست ؟

از عشق ناب و گمشده ای که نیاز به شناخته شدن و درک شدن داشت از زاویه ای متفاوت، عشق اصیلی که در دوران پیری همچنان زنده و پابرجاست، یکی از دلایلی که علی نصیریان پذیرفتند در این اثر بازی کنند، این بود که در دوران سوگ همسر خود به سر می بردند و گویا با نقش پردازی این فیلم دین خود را به عشق ماندگار سفر کرده خود اعطا کردند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است