روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگوی صبا با عوامل سریال «نیکان»

نیکان از مسیر لاک قرمز گذشت


در این شماره از روزنامه با عوامل سریال «نیکان» به کارگردانی علی سرآهنگ به گفتگو پرداخته ایم

کامران مجیدی تهیه کننده فیلم های سینمایی همچون «لاک قرمز»، «جان دار»، «زرد» و …، چندی پیش با اولین سریال خود به خانه های مخاطبان تلویزیون آمد. نام سریال «نیکان» حداقل یکبار به گوشتان خورده است؛ این سریال به کارگردانی علی سرآهنگ و تهیه کنندگی کامران مجیدی روانه آنتن شبکه سه سیما شد. این سریال که  مخاطبان پر و پاقرصی را اذعان خود کرده، جزو معدود سریال هایی در این بازه زمانی است که بیشتر بازیگران آن، بازیگران محبوب و چهره سینما و تلویزیون هستند و در کنار آن ها، استعدادهای جوان به خوبی به ایفای نقش پرداخته اند. «نیکان» دختری از یک خانواده مرفه است که اشتباه پدرش باعث می‌شود تا زندگی آن‌ها دستخوش تلاطم و آسیب قرار بگیرد و در نهایت شخصیت قهرمانی دختر خانواده به کارآفرینی روی بیاورد. به همین منظور با کامران مجیدی تهیه کننده، مهلقا می‌نوشزاد و رویا جاوید نیا بازیگران این سریال تلویزیونی به گفت وگو پرداختیم.

کامران مجیدی:  در انتخابم شک نمی‌آورم

درباره فرآیند تولید سریال «نیکان» توضیح دهید و بگویید که چند وقت مراحل پیش تولید و تولید به طول انجامید؟

نگارش کار حدود پنج سال پیش توسط رییس وقت مرکز سیما فیلم به بنده سفارش داده شد. فیلمنامه سریال «نیکان» در چند مرحله نگارش شد تا اینکه به متن حاضر رسیدیم. ما برای انتخاب کاراکتر نقش اصلی که نیکان نام داشت و این سریال هم به همین خاطر «نیکان» نام گرفت، از هنرمندان و بازیگران و علاقمندان حدود ۲۶۰۰ تست گرفتیم که ما حصل کار شد، ۵ کاندید که در نهایت به مهلقا می نوش زاد رسیدیم و او را انتخاب کردیم. همچنین مرحله قبل از پیش تولید این سریال از آبان ماه سال ۱۳۹۹شروع شد و پیش تولید رسمی آن از اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ آغاز شد. مرحله فیلمبرداری و کلید «نیکان» از ۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ جلو رفت و دوربین ما در ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۱ خاموش شد؛ شروع پس تولید نیز از اول آبان ۱۴۰۱ آغاز شد و تا این اواخر که سریال به پخش رسید و در ۲۴ تیرماه ۱۴۰۱ قسمت پایانی «نیکان» از شبکه سه سیما پخش شد.

ایده اولیه سریال «نیکان» به چه شکل صورت گرفت؟

سریال «نیکان» در ابتدا بر اساس فیلم سینمایی «لاک قرمز» که به کارگردانی سیدجمال سید حاتمی و تهیه کنندگی خودم، محصول سال ۱۳۹۴ بود و روی پرده های سینما رفت، سفارش داده شد. سپس با توجه به شرایط و شناخت موضوع به طراحی ایده و نگارش فیلمنامه این سریال رسیدیم.

 چه چالش هایی را در تولید سریال «نیکان» پشت سر گذاشتید؟

هر کاری چالش های خودش را دارد. چالش این کار همکاری با اغلب سرگروه هایی بود که تازه اولین سریال شان را کار می کردند البته از این سرگروه ها می توان از جمله خود بنده هم نام برد چرا که «نیکان» اولین سریالی بود که در مقام تهیه کننده آن را کار کردم.

با توجه به اینکه قصه و ماجراهای «نیکان» از منظر مخاطب با ریتم خوب جلو رفت، فکر می کنید همین ریتم تا قسمت پایانی مجموعه ادامه داشت؟

بله، سریال «نیکان» با ریتم و تمپوی خوبی جلو رفت و از قسمت ۲۰ به بعد ریتم تند تر شد و در نهایت در سه قسمت پایانی به اوج خود رسید.

نقطه قوت سریال «نیکان» در مقایسه با دیگر سریال هایی که در همین زمان از رسانه ملی پخش می شوند، چیست؟

درواقع از نقاط قوت این سریال می توان به حضور  پر تعداد بازیگران چهره چهره اشاره کرد. پژمان بازغی، سیما تیرانداز، شقایق فراهانی، رضا داودنژاد، مریم سعادت و بهنام تشکر کمال همکاری را با ما داشتند. همچنین تعدد لوکیشن ها رکن دیگر تفاوت ما با دیگر آثار بود. ریتم و داستان سریال همراه با بازی خوب و یک دست از بازیگران فرعی تا اصلی در پیشبرد سریال حائز اهمیت بود و کارگردانی و قاب های زیبا علی سرآهنگ که بیشتر شباهتی به کارهای سینمایی دارد تا تلویزیون قابل تحسین بود. فیلمبردای به اندازه و در خدمت قصه وجه تمایز دیگریست که می بایست به آن اشاره کرد و همین طور تلاش گروه تهیه و تولید که جمیع شرایط رو مهیا کردند تا «نیکان» روی آنتن رود.

چگونه اعتماد بین شما بازیگرانی که استعدادهای جوان و جدید سینما و تلویزیون محسوب می شوند، شکل گرفت؟

در باره انتخاب نقش اصلی نیکان فرآیند انتخاب بازیگر را عرض کردم اما کلا من در انتخاب سخت گیر هستم اما وقتی انتخابم نهایی شود دیگر به راحتی اعتماد می کنم و شکی در آن نمی آورم.

مهلقا می‌نوشزاد (بازیگر): شک نکن که می‌رسی، پس نگران نباش!

چگونه برای ایفای نقش نیکان انتخاب شدید؟

من روز دوم پیش تولید برای تست بازیگری رفتم و پنج ماه هیچ خبری نشد. گویا در آن مدت عوامل تولید به بسیاری از آموزشگاه‌ها و شهرهای مختلف رفته بودند تا از بازیگران و استعدادهای دیگر نیز تست بگیرند. پس از چندماه خوشبختانه با من تماس گرفتند و مجددا برای تست رفتم. پس از آن حدود ۴ ماه تمرین داشتم و یک روز قبل از شروع فیلمبرداری قرارداد نوشتم.

کاراکتر نیکان چقدر به شخصیت واقعی مه‌لقا نزدیک بود؟

بسیاری از خصوصیات اخلاقی و درونی نیکان شبیه مه‌لقا بود. مثلا جفت ما درون‌گرا هستیم؛ البته شاید خیلی‌ها این نزدیکی را دوست نداشته باشند و یا خیلی‌ها بیشتر کاراکتر نیکان را باور کنند. همچنین تلاش هر دوی ما این است که قوی باشیم، برای زندگی بجنگیم و ادامه دهیم اما می‌توان به صراحت گفت در مسیر زندگی تفاوت‌های بسیاری داشتیم و من سعی کردم در موقعیت‌های مختلف به نیکان نزدیک‌تر شوم و تمام تلاش خود را کردم و اینکه درست صورت گرفت یا نه، به بازخورد مخاطبان بستگی دارد

چه چالش‌هایی را در ایفای نقش نیکان پشت سرگذاشتید؟

زمانی که برای ایفای نقش انتخاب شدم، حدود ۲۲ سال سن داشتم اما نیکان یک کاراکتر ۱۸ ساله بود. به هر حال من دیگر چندین سال بود که مدرسه نمی‌رفتم و از فضا و جو خاص آن دوران دور شده بودم، برای همین دائما با لباس مدرسه تردد می‌کردم، با جمع‌های نوجوانان دبیرستانی هم سن و سال نیکان نشست و برخاست می‌کردم، به مدرسه می‌رفتم و سر کلاس می‌نشستم. همچنین تمرکز ذهنی و مرور تمام زندگی نیکان و جستجو در قلب و ذهن او از پالش‌هایم بود.

درباره تجربه همکاری خود با عوامل سریال «نیکان» توضیح دهید؟

علی سرآهنگ کارگردان این مجموعه به شدت انسان شریف و مهربانی‌ است که خیلی به من کمک کرد. او از پیش تولید تا پایان فیلمبرداری همواره به من اعتماد کرد و تا آخر عمر به او مدیون هستم. جالب است که از بین ۳۰۰ هزار نفر مرا انتخاب کردند و آنقدر تشویقم کردند که در اواخر کار ذهن‌های ما درباره نیکان یکی شده بود و من دقیقا همان چیزی را که سرآهنگ می‌خواست، اجرا می‌کردم. همچنین همکاری با کامران مجیدی تهیه کننده و پژمان بازغی، سیما تیرانداز، فروغ قجابگلی، مهدی صباغی، رویا جاویدنیا، بهنام تشکر و … بسیار لذت‌بخش بود. آنها به من کمک می‌کردند و تجربه لازم را در اختیارم قرار می‌دادند. از همه مهم‌تر به من انگیزه می‌دادند و هرگز کناره‌گیری نمی‌کردند و مرا مورد توجه خود قرار می‌دادند.

بسیاری از مخاطبان داستان «نیکان» را مشابه «لاک قرمز» می‌دانند، نظر شما چیست؟

در پیش تولید که خبر ساخت سریال «نیکان» آمده بود، شنیده بودم که داستان آن شبیه داستان فیلم سینمایی «لاک قرمز» است ولی فکر نمی‌کنم شباهتی به یکدیگر داشته باشند. اکرم با بازی پردیس احمدیه در «لاک قرمز» ذاتا در فقر بود اما نیکان از ابتدا دختر فقیری نبود. مگر تنها شباهت‌شان این باشد که هر دوی آنها، دخترانی قوی هستند که در زندگی نمی‌بازند، قهرمان داستان هستند و زندگی را نجات می‌دهند.

در حال حاضر درگیر چه کارهای جدیدی هستید و چه پیشنهاداتی برای بازیگری دریافت کرده‌اید؟

چند کار تلویزیونی و سینمایی به من پیشنهاد شده و همچنین از سوی برنامه‌های مسابقه‌محور پلتفرم‌ها نیز پیشنهاداتی مطرح شده است اما احساس می‌کنم که تصمیم‌گیری در این زمان، دارای اهمیت بالایی است. من سعی می‌کنم انتخاب درست داشته باشم، حتی به قیمت این که دیگر کار نکنم.

با توجه به اینکه یکی از استعدادهای بازیگران جوان سینمای ایران هستید، چه پیشنهاداتی به مسئولان و یا تهیه‌کننده‌ها و … جهت بهره‌گیری از استعدادهای نسل جوان به منظور دیده شدن و پیشرفت آنها دارید؟

پیشنهاد خاصی ندارم، فقط دوست دارم به همه کسانی که در این رشته هستند و تلاش می‌کنند، میدان بدهند و به خوبی آنها را بسنجند. همه جوانان هنرمند تلاش می‌کنند و مسیر سختی را به امید رسیدن به هدف طی می‌کنند. با اینکه می‌دانند ممکن است به هیچ جا نرسند اما تا پایان مسیر بارها و بارها تلاش می‌کنند. اگر این افراد از سوی صاحبنظران درست سنجیده شوند، اتفاق‌های بهتری می‌افتد، شاید یک نفر در تستی که می‌دهد، خوب نباشد اما در مقابل دوربین خوب ظاهر شود و برعکس، این پروسه اگر به‌درستی صورت بگیرد، هنرمندان و استعدادها حذف نمی‌شوند.

برای هم سن و سالان خود که علاقمند به بازیگری در سینما و تلویزیون هستند، چه پیشنهادی دارید؟

همیشه همه فکر می‌کنند ورود به بازیگری با پول و پارتی است. به نظر من که اصلا ربطی به این چیزها ندارد و فقط بستگی به تلاش و ذهنیت خودت دارد. اگر برای هر کاری تلاش کنی و ذهنیتت این باشد که به هدفت می‌رسی، شک نکن که می‌رسی اما اگر ۱۰۰ سال هم تلاش کنی و ایمان قلبی نداشته باشی، هیچ موقع به جایگاهی که می‌خواستی نمی‌رسی. همه چیز به ذهن انسان مرتبط است، پس نگران هیچ چیز نباش!

حرف آخر…

همین که می‌دانم هر اتفاق خیری که برایم رقم می‌خورد، از دعای پدر و مادرم است، کفایت می‌کند. دوست داشتم بودند و موقع پخش «نیکان» ذوق‌شان را می‌دیدم.

رویا جاویدنیا:نیکان را مردم باید قضاوت کنند

درباره نقش خود در سریال «نیکان» بگویید.

خانم محشوری مادری است که پسرش صدمه دیده و حالا در صدد انتقام گرفتن است؛ او می‌خواهد بداند که اگر دیگران جای او بودند چگونه تاوان پس می دادند. محشوری با مقابله به مثل هایی دختر را پیش خدمت بچه اش می‌کند تا از خانواده طرف مقابل انتقام بگیرد و در نهایت بخششی در دلش بوجود می‌آید. برای نقش خانم مشحوری زحمت کشیدم چرا که آبروی کار و نقش برایم اهمیت دارد، همیشه آنچه را که از دستم برمی‌آید، انجام می‌دهم و کم کاری نمی‌کنم با اینکه این حرف‌ها هم نخ نما شده است اما در کل سعی کردم مردم نقش مرا دوست داشته باشند و برای‌شان باورپذیر باشد.

درباره قصه و فیلمنامه «نیکان» نظرتان را بگویید.

قصه «نیکان»، داستان به روزی بود. این قصه درباره داروهای قاچاق، داروهای تقلبی و تبعات آن بود. فیلمنامه این سریال درد و رنج مردم را به تصویر می‌کشد، مثل دیگر مشکلات و هر چیز اشتباهی که این روزها گریبان‌شان را می‌گیرد.

 با منطق داستانی این سریال موافق بودید؟

معمولا قصه سریال‌ها روی کاغذ در می‌آید و نسیم سیفی‌پور و نسیم‌محمدی نویسندگان فیلمنامه «نیکان»، دو دختر نازنینی بودندکه واقعا برای فیلمنامه زحمت کشیدند و مدام سر کارشان ایستاده و در کار خود بسیار مسئول و جدی بودند تا مبادا قصه‌شان تحریف شود و چیزی غیر از آنچخه که نگاشته‌اند به تصویر کشیده شود

از نقش خانم محشوری چقدر راضی بودید؟

ذهنم پیش مردم است و دغدغه‌های دلی برایم وجود دارد و «نیکان» را فقط مردم باید قضاوت کنند. اصلا هر کاری که هنرمندان می کنند، مردم هستند که باید نظر دهند البته که می دانم آن ها دوست دارند نظر ما را هم بدانند اما من کارم را همان موقع که در نقش محشوری بازی می‌کردم، انجام دادم و آنچه که باید انجام می‌شده در کار انجام شده و جایی نمی‌بینم درباره نقش صحبت کنم اما امیدوارم که مردم دوست داشته باشند. مانند یک آرتیستی که نقاشی‌اش را خلق کرده است و حالا آثارش را در یک گالری به نمایش گذاشته و عقب‌تر ایستاده و منتظر نظر مخاطبانش است.

 بازخورد مخاطبان از نقش شما به چه صورت بود؟

مردم لطف و محبت دارند، آنها هرجا من را می بینند با اشتیاق خسته نباشید می‌گویند و این برای من لذت بخش است که از کار خوش‌شان آمده.

درباره بهره گیری از استعدادهای جوان همچون مهلقا می‌نوشزاد که یکی از نکات مثبت این سریال ایفای نقش باورپذیر توسط او بود، بگویید.

فارغ از سلیقه‌ها، جان خود بازیگر و شیمی آن در باورپذیری و تاثیرگذاری نقش دارد. خیلی‌ها هستند که هر کاری می‌کنند باز هم نمی‌توانند تو را مجذوب خود کنند و اصلا ظرفیت نقش یک بودن، ندارند اما مهلقا هم چهره خوبی دارد و هم صدایش گیراست. نیکان قصه بالقوه این‌ها را داشت و دوربین او را دوست دارد. امیدوارم در سال‌های آتی خودش را بیش از پیش پرورش دهد.

پگاه زارعی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است