روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با عوامل مسابقه «بگو بخند»

شنیدن صدای بگو بخند از تمام ایران


در این شماره از روزنامه با عوامل مسابقه «بگو بخند» به کارگردانی شهاب عباسی به گفتگو پرداخته ایم.

برنامه «بگوبخند» مسابقه استعدادیابی در حوزه طنز و کمدی است که می‌تواند محفلی برای شناسایی هنرمندان جدید، موفق و با استعداد باشد. «بگو بخند» به تهیه‌کنندگی مسعود شریعت‌نیا، کارگردانی شهاب عباسی و سیداحسان حسینی با اجرای عبدا… روا سه شنبه تا جمعه هر هفته روی آنتن شبکه نسیم می‌رود. با توجه به وجه مشخصه مسابقات استعدادیابی که داوران آن هستند، در این برنامه نیز بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌‌دوست، هومن برق‌نورد و شهرام شکیبا در مقام داور، گروه‌های شرکت‌کننده از تمامی‌کشور در عرصه‌های مختلف هنری از جمله موسیقی، تئاتر، استندآپ و شعر را در چهار مرحله رقابتی داوری می‌کنند. خبرنگار صبا با عوامل بگو بخند گفتگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

مسعود شریعت‌نیا:دغدغه ساخت مسابقه‌ای با محتوای طنز نمایشی را داشتم

مسعود شریعت‌نیا تهیه‌کننده «بگوبخند» که پیش از این با رئالیتی شوی «چهار شگفت‌انگیز» در شبکه نسیم حضور داشته با اشاره به طرح اولیه این برنامه می‌گوید: مدت‌‌ها بود دغدغه ساخت مسابقه‌ای با محتوای طنز نمایشی را داشتم و این دغدغه را در «چهار شگفت‌انگیز» هم که پیش از بگوبخند تهیه کرده‌بودم داشتم. این ایده را با مدیران شبکه درمیان گذاشتم و با استقبال آنان کار را شروع کردیم.

وی با بیان اینکه مسیر استعدادیابی و فراخوان برنامه از زمستان سال گذشته آغاز شد می‌افزاید: پیش تولید این مسابقه را از بهمن ماه سال گذشته آغاز کردیم. پس از فراخوانی که در اداره کل‌های ارشاد، حوزه‌های هنری استان‌های مختلف دادیم با استقبال ۱۵۰۰ شرکت‌کننده روبرو شدیم که ۸۷۰ نفرشان از حوزه تئاتر بودند. این افراد پس از حضور در میان داوران در اول فروردین امسال در تلویزیون حضور پیدا کردند.

شریعت‌نیا مرحله اول داوری را چنین توضیح می‌دهد: از اول تا چهارم فروردین به‌صورت ویژه با حضور هنرمندانی از جمله بهنام تشکر، یوسف صیادی، رضا شفیعی‌جم، امید جهان، جواد انصافی داوری را شروع کردیم و راستی آزمایی از این افراد منجر به حضور ۸۰ نفر در برنامه و پالایش آن‌ها به مرحله بعدی شد.

این تهیه‌کننده درباره تفاوت این برنامه با آثار استعدادیابی که تاکنون روی آنتن رفته بیان می‌کند: بگوبخند برنامه‌ استعدادیابی در حوزه طنز است. کمدین‌های متفاوت از جاهای مختلف آثار خود را به نمایش می‌گذارند و با همدیگر رقابت می‌کنند. تفاوت ما با برنامه‌های مشابه مثل «عصر جدید»، «خنداننده‌شو» و «زمانی برای خندیدن» در تمرکزمان روی حوزه طنز است اما فقط به استندآپ کمدی نمی‌پردازیم؛ بلکه تلاش کردیم انواع کمدی‌هایی که دارد فراموش می‌شود را به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به مراحل مختلف انتخاب شرکت‌کنندگان می‌گوید: در مرحله اول مسابقه بین ۸۰ گروه برگزار شد. حدود ۴۰ نفر انتخاب شدند که در این بخش در داوری سختگیری بیشتری وجود دارد و به مرحله ورود به استودیو رسیدند که حدود ۲۰ نفرند که وارد مرحله نیمه‌نهایی شدند در نهایت و در مراحل بعدی به پنج تا هفت نفر می‌رسیم که در مجموع رتبه یک تا هفت ایران مشخص می‌شود. سه قسمت اول به صورت مقدمه در شب‌های عید روی آنتن رفت و این روزها برنامه در قالب ۳۲ قسمت در حال پخش است که تا فرارسیدن محرم به پایان می‌رسد.

شریعت‌نیا می‌افزاید: از بوشهر، خوزستان تا اصفهان، یزد، مشهد، تهران و… شرکت‌کننده داریم. یکی از ویژگی‌های برنامه استفاده از رده‌های سنی مختلف است. ما در این برنامه شرکت‌کننده ۱۰‌ساله داشتیم تا سنین بالاتر. به طور کلی محدودیت سنی نداریم. ما حتی کمدی نشسته داریم که معلولان در آن شرکت کردند و برخلاف محدودیتی که دارند بسیار جذاب ظاهر شدند و توانستند مخاطبان را بخندانند.

وی با اشاره به تماشاگران حاضر در استودیو هم می‌گوید: انتخاب با داوران است، در رای‌گیری تماشاگران درگیر نیستند، ولی بعضی موقع‌ها ممکن است نظرشان روی داوری اثر بگذارد.

تهیه کننده این مسابقه استعدادیابی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو درباره انتخاب داوران هم بیان می‌کند: انتخاب داوران به مانند ویترین کار ما محسوب می‌شد و با مشورت و همفکری با شهاب عباسی کارگردان و مدیران شبکه به ترکیب فعلی رسیدیم. این انتخاب‌ها هم انتخاب اول ما بودند که خدارا شکر با همه این عزیزان به توافق رسیدیم.

وی می‌افزاید: خانم نظام‌دوست بازیگر پرهیجان و مهربانی است وهمسو شدن‌هایش با تماشاچی را بسیار مناسب این برنامه می‌دیدیم. ما علاوه بر دلسوزی مادرانه‌ای که در داوری به آن نیاز داشتیم او را به دلیل انرژی‌ای که دارد انتخاب کردیم. در کنارش هومن برق‌نورد نگاه سخت‌گیرانه‌تری دارد و وزنه‌کار ماست، او بسیار تخصصی به نمایش‌ها و اجراها نگاه می‌کند و بچه‌های تئاتر را خوب می‌شناسد چرا که خودش از تئاتر به تصویر آمده‌است.

شریعت نیا انتخاب شهرام شکیبا را مهم و سخت دانسته و می‌گوید: ما دنبال داوری بودیم که هم شعر را بشناسد و هم با شخصیت‌‌های نمایشی ارتباط برقرار کند و از این رو سراغ شهرام شکیبا رفتیم چون هم نگاه ویژه به بچه‌های شعر دارد و با شعر طنز سروکار دارد و هم تهیه‌کننده و بازیگر برنامه‌های مختلف بوده‌است. بیژن بنفشه‌خواه هم جزو یکی از بهترین‌های حوزه کمدی است که در آثار بسیاری هم حضور داشته است. البته می‌دانستیم که او با اجرای برنامه «پنج‌ستاره» با شرکت‌کننده‌ها ارتباط خوبی برقرار خواهد کرد.

تهیه کننده «بگوبخند» با اشاره به انتخاب مجری برنامه می‌گوید: برای انتخاب مجری دنبال کسی بودیم که صرفا مجری نباشد و به اجراها انرژی بدهد. عبدا… روا مجری باهوش و در کار خود بسیار حرفه‌ای است و بداهه‌های خوبی دارد. با تسلطی که به ادبیات فارسی دارد و اهل شعر و شاعری است خیالمان را از بابت اجرا راحت کرد.

وی درباره اینکه این برنامه تا چه حد می‌تواند منجر به کشف استعدادهای بازیگری شود می‌گوید: هدف ما این بود که این برنامه کشف استعدادها باشد. خودتان دیدید که چه استعدادهای طنز در حوزه نمایش و اجرا داریم که کسی آن‌ها را نمی‌شناسد. در این برنامه هم هدف ما معرفی چهره‌های جدید در حوزه طنز و بدون واسطه بود.

شریعت‌نیا به ادامه این مسابقه در فصول بعد اشاره کرده می‌افزاید: با پایان یافتن این مسابقه، فصل دوم آن را با کسب تجربه‌ای جدید آغاز خواهیم کرد. امیدواریم با همین ترکیب مجری و داوران فصل بعدی را تا پایان امسال روی آنتن ببریم.

شهاب عباسی:نیاز به چهره‌های جدید در طنز

شبکه نسیم شهاب عباسی کارگردان «بگوبخند» را با «شکرآباد» و «دست به نقد» به خاطر می‌آورد. او که همواره دغدغه کمدی و طنز دارد درباره این مسابقه می‌گوید:هدف ما در این برنامه معرفی چهره‌های جدید در حوزه طنز و بدون واسطه است.

به گفته عباسی کارنامه او با برنامه‌ها و سریال‌های طنز شناخته شده و این مسابقه با کشف استعدادها در حوزه نمایش، شعر و موسیقی به فکر احیای نمایش کمدی سنتی است.

عباسی با اظهار امیدواری برای تداوم این برنامه می‌گوید: همان طور که پیش‌بینی می‌کردیم استقبال از این برنامه بسیار خوب بوده و بازخوردهای خوبی هم داشته و به شخصه از این خروجی راضی هستم. امیدوارم فصل بعدی برنامه را با معرفی چهره‌های مستعد بسیاری در حوزه طنز روی آنتن ببریم.

عبدا… روا:خود را موظف به شاد کردن مردم می‌دانم

عبدا… روا در طول این سال‌ها در حوزه‌های مختلف برنامه اجرا کرده‌است. از «روز از نو، «شیش تاییا»، «شیدایی»، «شب‌های فوتبالی»، «شوخی شوخی» و «بی‌سیم» تا «ویدئوچک» که عمده شهرتش را از این برنامه دارد. روا که این روزها با «بگو و بخند» مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کرده درباره اجرایش در «بگو بخند» می‌گوید: با توجه به تجربه اجرا در اغلب حوزه‌ها که در تلویزیون داشتم از اجرا در مسابقه استعدادیابی استقبال کردم و احساس بسیار خوبی دارم.

وی افزود: از نظر برنامه‌ریزی زحمات زیادی کشیده شده و تیم سازنده از مجرب‌ترین افراد بوده‌اند. انتخاب داوران نیز دقیق و درست بود و بعد از مدت‌ها چالش و مشورت به جمع بندی رسیدیم که چه افرادی گروه داوران را تشکیل دهند تا خروجی خوبی به همراه داشته باشد. «بگو بخند» یک برنامه استعدادیابی به سبک برنامه‌هایی مثل «خنداننده شو» و «عصرجدید» است که حوزه‌های استندآپ کمدی، نمایش طنز و شعر و زمینه‌های دیگر کمدی را شامل می‌شود.

روا اضافه می‌کند: احساس می‌کنم در مهم‌ترین برهه‌ای که تاکنون در تلویزیون داشته‌ام قرار دارم و موظفم که برای خنداندن و شاد کردن مردم تلاش کنم.

مجری«ویدئوچک» ادامه می‌دهد: یکی از ویژگی‌های این برنامه که برایم اهمیت داشت دادن فرصت به همه استعدادها برای دیده‌شدن بود. همین که همه علاقه‌مندان به کارهای طنز و کمدی در رشته‌های مختلفی از هر جایی ‌توانستند در این برنامه شرکت کنند و با هم رقابت کنند برایم مهم بود.

به گفته روا انتخاب داوران هم به دیده‌شدن برنامه کمک کرد و هنرمندانی که به‌عنوان گروه داوری انتخاب شده بودند به‌نظرم خیلی متنوع و مکمل همدیگر بودند.

وی با اشاره به اجرای راحت و متفاوتش در این برنامه می‌گوید: در این برنامه خیلی پیش آمد که با داورها شوخی می‌کردم و یا به طرفداری از هنرمندی صحبت می‌کردم. این فضا را دوست داشتم. تا جایی که امکان داشت، دست من باز بود تا در زمینه شعر که علاقه خودم هست هر کمکی از دستم برمی‌آمد، انجام بدهم.

روا می‌افزاید: وقتی با شرکت‌کنندگان مستعدی روبرو می‌شویم که به برنده شدن امیدوارند دلم می‌خواهد همه خاطره خوبی از حضور در این برنامه داشته باشند. هرچند این را می‌دانم که قضاوت به‌عهده داورهاست و من هیچ دخالتی در این زمینه ندارم.

مجری «بگو بخند» با اشاره به تأثیر این برنامه بر دیده شدن گروه‌های مستعد اظهار می‌کند: بیشتر گروه‌هایی که در این رقابت حضور داشتند، آدم‌های حرفه‌ای بودند و برای دیده شدن و شناخته شدن وارد این برنامه شدند. این برنامه باعث دیده شدنشان شد و خیلی به آنها کمک کرد و حتی در همین زمانی که برنامه پخش می‌شود، آنها توانستند دیده شوند و حتی تعدادی از آن‌ها اکنون برای برنامه‌های شبکه نسیم انتخاب شده‌اند.

محسن برمهانی:کمدی نیاز مخاطب است

محسن برمهانی، معاون سیما که با حضور در پشت‌صحنه بگوبخند در جریان تولید این مسابقه قرار گرفته بود گفت: «این برنامه توانسته به سهم خود به یکی از نیازها و انتظارات مخاطب از سیما که همان تولیدات طنز است، پاسخ مناسب دهد و برای دقایقی در طول شب، اوقات شادی را برای بینندگان رقم بزند. این برنامه در رشته‌های مختلفی همچون شعرخوانی، نمایش، استندآپ و‌… طراحی و بسط یافته و این حجم متنوع با این مقیاس ارزشمند است».

همان‌طور که برمهانی تأکید کرده، ژانر کمدی پاسخگوی یکی از نیازهای اساسی مخاطبان یعنی سرگرمی و در عین حال بیان نقدها و حرف‌های اساسی در لفافه است؛ به همین دلیل پرورش نیروهای موثر و کارآمد برای فعالیت در این ژانر و زیرشاخه‌های آن اهمیت بسیاری دارد.

وی متذکر می‌شود: بگوبخند این روزها وظیفه‌ای مهم را بر‌عهده گرفته که در دراز‌مدت می‌تواند آورده خوبی در حوزه نیروهای انسانی داشته باشد و در عین‌حال با اظهارنظرهای کارشناسان در برنامه، تماشاگران حرفه‌ای را هم در این حیطه تربیت کند که فقط در پی خندیدن نیستند و با دیدی موشکافانه‌تر به هر امر سمعی‌و بصری توجه می‌کنند.

سیدمحمدرضا خوشرو:حمایت از چهره‌های شناخته شده

سیدمحمدرضا خوشرو، مدیر شبکه نسیم نیز با اشاره به ویژگی‌های مسابقه استعدادیابی می‌گوید: چنین مسابقاتی به دلیل انتخاب موقعیت درست و خنده‌گرفتن از مخاطب برای نفرات شرکت‌کننده سخت است و با کمک داوران و راهنمایی‌های مفید می‌توانند موقعیت بهجت آوری را ایجاد کنند تا بتوانند دیده شوند. همچنین افرادی که از دور مسابقه خارج می‌شوند باید بدانند رفتن به منزله برگشت با اراده‌ای جدید است که بتوانند خودشان را بهتر از قبل نشان دهند.

مدیر شبکه نسیم با اشاره به اهمیت حمایت از استعدادهای شناخته شده در این برنامه بیان می‌کند: این شبکه از افرادی که در مسابقه شرکت کرده و توانسته‌اند عنوان نفرات برتر را کسب کنند، برای برنامه‌های تولیدی آتی خود استفاده خواهد کرد.

به گفته خوشرو شرکت‌کنندگان زیادی در این برنامه از اقصی‌ نقاط کشور برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند که در دوره‌های بعدی و گذراندن دوره مقدماتی شاهد رقابت‌های بهتری از این فصل خواهیم بود و افرادی روی صحنه خواهند آمد که در فرمت‌های مختلف نمایشی فعالیت داشته و صرفا شامل گونه استندآپ کمدی نخواهد بود.

داوری برای استادان خنده

هومن برق‌نورد، بیژن بنفشه‌خواه، نعیمه نظام‌دوست و شهرام شکیبا داوران مسابقه‌ای هستند که قرار است بهترین‌های کمدی و خنده را کشف کنند.

شهرام شکیبا

شهرام شکیبا را با اجرای برنامه‌های مذهبی و طنز می‌شناسیم. او با پیشینه بازیگری، نویسندگی و اجرای برنامه‌های طنز توانسته در فضای برنامه‌های معنوی ارتباط خوبی با مخاطبان بگیرد و نوع دیگری از اجرای این‌گونه برنامه‌ها را به نمایش بگذارد. «سر سفره خدا» و «قندپهلو» دو برنامه‌ای است که شکیبا با حضور در آن در ذهن مخاطب مانده‌است. شکیبا در «بگو بخند» تلاش کرد در قضاوت، نگاه پدرانه داشته باشد و از منظر استاد، شرکت‌کننده‌ها را قضاوت ‌کند.گفتنی است که تسلط او به زبان و ادبیات فارسی و شعر طنز او را در ترکیب داوری صاحب نظر کرده‌است و به قضاوت در این برنامه اعتبار بخشیده‌است.

هومن برق‌نورد

کارنامه هومن برق‌نورد با انبوه سریال‌های طنز می‌تواند برای داوری یک مسابقه با موضوع طنز مناسب باشد هرچند او در نقش‌های جدی مانند بازی در «سینما متروپل» هم بی‌نظیر بوده‌است. حضور او در این مسابقه با نگاه جدی و سخت‌گیری‌هایی که دارد کار را برای توازن و تعادل میان داوران راحت کرده‌است. برق‌نورد در اولین تجربه داوری‌اش توانسته انتخاب‌های درستی را در این برنامه به نمایش بگذارد.

بیژن بنفشه‌خواه

بیژن بنفشه‌خواه جزو هنرمندانی است که با بازی‌های طنزش ماندگار شده‌است و تجربه‌ بازیگری‌اش در کمدی و طنز به او اعتبار بیشتری بخشیده‌است. او که با اجرای برنامه «پنج‌ستاره» در شبکه پنج با فضای مسابقات بیشتر آشنا شده‌است در ترکیب داوران به عنوان داور سخت‌گیر شناخته می‌شود و نظرش برای شرکت‌کنندگان اهمیت دارد.

نعیمه نظام‌دوست

نعیمه نظام‌دوست بازیگر توانمند در ژانر جدی و طنز است. نگاه مهربانانه او که به‌عنوان مادر عمو پورنگ در برنامه «کلبه عمو پورنگ» توانست در ذهن مخاطب بماند در این مسابقه هم دیده می‌شود. نظام‌دوست که در این مسابقه به رای سفید دادن معروف است تلاش می‌کند توازن را در انتخاب‌ها رعایت کند و از شدت رای‌های منفی بکاهد.

نیره رضایی مطلق

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است