روزنامه صبا

روزنامه صبا

گفتگو با کاوه سجاد حسینی

قرار نیست کسی چراغ قرمز را رد کند!


در این شماره از روزنامه با کاوه سجاد حسینی از اعضا و داوران آکادمی ایسفا به گفتگو پرداخته ایم.

در پی خبری که به تازگی از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده است، مبنی بر اینکه: جشنواره فیلم کوتاه ایسفا ، در سیزدهمین و جدیدترین دوره‌اش، پوستری را ارائه کرده که برخلاف قانون، از تصویر زن بی حجاب در آن بهره برده است. بنابراین شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به این تخلف، واکنش نشان داده و دستور توقف آن را صادر کرد. اگر چه این تصویر مربوط به صحنه‌ای از یک فیلم است، اما آن فیلم مربوط به پیش از قانونی شدن حجاب است و با توجه به حساسیت‌هایی که در جامعه نسبت به کشف حجاب در این روزها به وجود آمده، انتشار این پوستر، با مصالح اجتماعی در تضاد است. براساس این گزارش، سید صادق موسوی مدیرکل دفتر جشنواره‌ها و همکاری‌های بین‌الملل نیز در واکنش به انتشار این پوستر، اعلام کرده است: انتشار هرگونه پوستر بی حجاب در اقلام تبلیغی جشن‌ها و جشنواره‌ها خلاف قوانین جاری کشور است و در این خصوص با مدیرعامل و هیات مدیره خانه سینما و دست اندرکاران ذی‌ربط رایزنی شد تا هماهنگی‌های لازم در این راستا صورت گیرد چرا که مسئولیت این موضوع برعهده خانه سینماست. براساس پیگیری‌ها دبیرخانه جشنواره ایسفا، در خبر تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دوره این رویداد، عکس مورد اشاره را از پوستر خود حذف کرده است. خبرنگار صبا در رابطه با همین موضوع گفت و گویی با کاوه سجاد حسینی یکی از اعضا و داوران آکادمی ایسفا داشته است که در ادامه می‌خوانید.

کاوه سجاد حسینی:با گفت وگو و سعه صدر همه چیز قابل حل است

با توجه به خبری که از  رویداد ایسفا در رسانه‌ها  منتشر شده است، وضعیت را چطور ارزیابی می‌کنید؟

تا جایی که بنده در جریان هستم ابلاغی مبنی بر توقف جشنواره هنوز به دست دوستان نرسیده است. جشنواره ایسفا کاملا یک جشنواره داخلی است و مختص اعضای انجمن است که در طول این سال‌ها کار خود را کاملا به صورت مستقل پیش برده است. این جشنواره یک رویداد درون گروهی است و بیش از آنکه یک جشنواره باشد، بیشتر یک جشن درون گروهی است که هر سال به بهانه همین جشن، از هنرمندان و برگزیدگانی که در طی سال در انجمن فعالیت شاخص هنری داشتند تقدیر به عمل می‌آورد. ضمنا این رویداد برای برگزیدگان هنری خود هیچ جایزه مادی در نظر نگرفته است و شرکت کنندگان بیشتر به واسطه کسب اعتبار و استاندارد هنری آثار خود را در این رویداد شرکت می‌دهند. همان طور که بسیاری از فیلمسازان معتبر کشور از طریق این رویداد به جامعه سینمایی ایران معرفی شده‌اند. بهرحال ایسفا سال‌هاست که در قالب یک جشن مستقل خارج از حاشیه در حال خدمت رسانی به بدنه سینمای ایران است و این برخوردها و توقیف کردن‌ها با توجه به پیشینیه‌ای که این رویداد دارد دور از انتظار است. هرچند که عکس پوستر این جشنواره از فیلمی کار شده است که به صورت کاملا قانونی ساخته شده بود در دوره‌ای که قانون حجاب اجباری نبوده است. به همین دلیل این عکس از محتوای که دارای خبط و خطا و یا عدول از خط قرمزها باشد، برگرفته نشده است.

فکر می کنید این مسئله قابل حل است و ….؟

از نظر من این دست از سوء تفاهم‌ها با سعه صدر و گفت و گو قابل حل است. تمامی فیلم‌هایی که به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است کاملا منطبق بر عرف و قوانین جمهوری اسلامی ساخته شده است؛ چیزی که در داوری آثار هم مورد نظر تمام کارشناسان و داوران این آکادمی است. پوستر این جشنواره هم منتج از یک فیلم و فیلمساز معتبر ایرانی است. به نظرم بزرگنمایی کردن برخی مسائل، باعث دامن زدن به تبعات منفی یک جریان ساده در رسانه می‌شود. این جشنواره کاملا با دست خالی و بدون هیچ اسپانسر و حمایتی با کمترین بضاعت کار خود را آغاز و تا اکنون هم ادامه داده است. تا بحال در این رویداد نه پولی جابجا و نه شسته شده است. این جشنواره حاصل رویکرد آکادمیک این جریان هنری در طول یک سال در حوزه فیلم کوتاه است و حتما در تقویت سینمای بدنه بسیار موثر و تاثیرگذار است. با در نظر گرفتن این مهم که همواره در تولید و ساخت اثر قوانین کشور و جمهوری اسلامی ایران را رعایت کرده است. به طور کلی در این رویداد قرار نیست کسی چراغ قرمزی را رد کند. مشکلاتی از این دست همیشه وجود داشته است که در ادامه با مهربانی، تعامل و گفت وگو مرتفع شده است. قطعا مدیران فرهنگی باسوادی که کاملا بر مباحث سینمایی مسلط هستند این تجربه را داشته و دارند که این موارد کاملا با دیالوگ قابل حل است. زبان تهدید و توقیف زبان هنر نیست؛ این نظر شخصی بنده است. با اینکه مدتی است دیگر در شورای سیاستگذاری و هیئت مدیره این رویداد  هنری حضور ندارم اما به عنوان یکی از اعضای کوچک آکادمی و با تجربه‌ای که سابقا در مدیریت ایسفا داشتم، می‌دانم که این مباحث خللی دربرگزاری رویداد وارد نخواهد کرد.

نتیجه را چطور می‌بینید؟

باید صبرکرد و دید اعضای هیئت مدیره ایسفا و شورای سیاستگذاری آن با توجه با تعاملاتی که با خانه سینما و وزارت ارشاد دارند به چه تصمیم قابل اعتنایی خواهند رسید. در واقع نظر بنده خیلی نمی‌تواند در این میان شکل دهنده تصمیم اصلی و کلی باشد.

به طور کلی این جشن درون گروهی  برای برگزاری نیاز به مجوزی از وزارت ارشاد دارد؟

اگر بخواهد از امکانات دولتی استفاده کند، بله. اما به طور کلی کلیت این جشن در یک روز انجام می‌شود که گاهی تصمیم برآن بود که در سالن موزه سینما برگزار شود که البته امکان برگزاری آن در سالن‌های دیگر هم وجود دارد.

فکر می‌کنید در  میانه این کشمکش‌ها بیش از همه چیز، چه مقوله‌ای آسیب می بیند؟

من به عنوان کسی که از بیرون نظاره گر این جریان هستم تنها دلم برای فیلم کوتاه می‌سوزد. این رسانه بیشتر از هر چیز نیازمند یاری و کمک است تا طرد شدن. دست اندرکاران برگزاری این رویداد و همچنین فیلمسازان جوانی که با هزار امید با پول توجیبی، فروش ماشین شخصی و زحمات شبانه روزی اثر خود را به این‌ دست از رویدادها می‌رسانند این بچه‌ها را به چشم دیده‌ام  و شاهد اشتیاق و زحمات‌ بی حدشان هستم. این جوانان عاشقانی هستند که برای رسیدن به معشوق از همه چیز گذشته‌اند. جشن مستقل ایسفا بستری است تا هنرمندان با ساخت اثر و مورد محک قرار گرفتن وارد جریان اصلی سینمای حرفه‌ای شوند. امیدوارم با درایت ومهربانی این بستر مانا باشد.

سمیه خاتون

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است