روزنامه صبا

روزنامه صبا

تبریک اهالی فرهنگ، هنر و ورزش به مناسبت «روز خبرنگار»

سربازان خط مقدم رسانه


اصحاب فرهنگ و هنر و ورزشکاران کشور، روز خبرنگار را به اهالی رسانه تبریک گفتند.

«من محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران هستم….اینجا محل کنسولگری ایران در مزار شریف است…گروه طالبان چند ساعت پیش وارد مزار شریف شدند….خبر فوری، فوری…. مزار شریف به دست طالبان سقوط کرد! عده‌ای از افراد طالبان در محوطه کنسولگری دیده می‌شوند. مزار شریف سقوط کرد. به من بگویید که چه وظیفه‌ای …؟ » و دیگر هیچ .. هیچ صدایی و نه هیچ پیامی. این متن آخرین پیام از خبرنگار شهید محمود صارمی است. ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷بود که محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به همراه ۸ نفر از کارکنان سرکنسولگری ایران در این شهر توسط عوامل گروه طالبان به قتل رسیدند. تا مدت‌ها از سرنوشت این ۹ نفر گزارشی منتشر نشد، تا این که پیکرهای آنان در یک گور جمعی در خرابه‌های پشت کنسولگری به دست آمد. پیکر آنان ۲۲ شهریور ۱۳۷۷ به تهران منتقل شد و به خاک سپرده شد. شورای فرهنگ عمومی کشور در اولین سالگرد کشته‌شدن محمود صارمی، ۱۷ مرداد را به پاس قدردانی از این مقام «روز خبرنگار» نامید. سال‌های زیادی از زمان وقوع این حادثه و هزاران حادثه تاثر برانگیز دیگر برای فعالان رسانه می‌گذرد، اما من هنوز صدای صارمی و صارمی‌ها را از اقصی نقاط جهان می‌شنوم. آنهایی که هر روز صبح‌شان را با سفری به هزار گوشه جهان آغاز می‌کنند تا ما را از صادقانه‌ترین اوضاع جهان با خبر کنند بدون آنکه بتوانند برنامه‌ریزی مشخصی برای بازگشت داشته باشند. صبا به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از این سربازان خط مقدم رسانه، نزد اصحاب فرهنگ و هنر و ورزشکاران کشور که بیشترین تعامل و چالش را با خبرنگاران دارند، رفته است. این مطلب پیشکشی از محبت و تبریک این دوستان به خبرنگاران به مناسبت این روز بزرگ فرهنگی است. در این بزم نوشتاری همراه صبا باشید…

محمد حسین لطیفی(کارگردان): دم همه شما گرم
در حرفه ما کارکرد رسانه و خبر از جایگاه بسیار قابل توجه و ویژه ای برخوردار است. به یاد دارم زمانی که اختصاصا در حوزه فرهنگ و هنر ابتدا هفته نامه‌ای منتشر می‌شد، بعد تر این هفته نامه کارکردش را به روزنامه تغییر داد. برخی با تعجب می‌گفتند که یعنی در این حوزه آنقدر خبر هست که بتوان روزنامه‌ای را به آن اختصاص داد!؟ اما حالا شاهد اخبارهای بسیار بسیط و متنوعی در انواع قالب های رسانه‌ای هستیم که این امر نشان از رشد و تعالی محتوا در ایران دارد که در واقع به مدد خبرنگاران فعال و دلسوز هر روز تولید و به مصرف مخاطب می‌رسد. امیدوارم تمامی رسانه ها با استقلال کامل و بدون هیچ موضع گیری و سوگیری بتوانند صادقانه اخبار خود را منتشر کنند. از صمیم قلب برای تمام خبرنگاران آرزوی موفقیت می‌کنم، کاملا می‌دانم چقدراین دوستان زحمت می کشند و در یک جمله می توانم بگویم؛ دم همه شما گرم.

حجت الله سیفی(کارگردان): تاثیر و انعکاس خبر فرهنگی در جامعه حس می‌شود
خبر از نیازهای ضروری یک جامعه است. خصوصا خبرهای فرهنگی و هنری که انعکاس آن در جامعه کاملا حس می‌شود. مخاطب همیشگی خبرهای صبا هستم. این روز بزرگ فرهنگی را به همه خبرنگاران زحمتکش تبریک می‌گویم، بخصوص کسانی که مسائل اجتماعی و فرهنگی را در جامعه با صراحتی صادقانه گوشزد می‌کنند.

علی رویین تن(نویسنده و کارگردان): خبرنگاران به گردن ما حق دارند
خبرنگاران خیلی به گردن ما حق دارند.آنها رابطی فعال بین ما و مردم هستند. مردم ما را از زبان آنها می‌شنوند گاهی به قدری در انتخاب بهترین کلمات برای توصیف ما لطف دارند که در دوست داشتن و محبت مردم نسبت به ما تاثیرش احساس می‌شود. روز خبرنگار را بسیار تبریک می‎گویم و امیدوارم زنجیره محبت میان فعالان اجتماعی و خبرنگاران هر روز بیشتر شود.

لیلی عاج(کارگردان): پرتوان باشید و از نا امیدی به دور
خبرنگاری کاری بسیار سخت است. از خدا می‌خواهم به این فعالان جسور، صبوری و توان بیشتر دهد و از هرگونه بلا و مرارت حفظ و در امان باشند و چراغ امیدشان همواره روشن باشد و مانا. من تقریبا تمام خبرگزاری‌های هنری و سینمایی را رصد می‌کنم. در این میان رسانه صبا ویژگی خاصی دارد؛ به مدد توانمندی شگرفی که در این دوستان است هیچ رخدادی بدون پوشش خبری از دست نمی‌رود و این مسئله بسیار قابل تقدیر و احترام است. روز خبرنگار مبارک، پرتوان باشید و از نا امیدی به دور.


سیاوش صفاریان پور(تهیه کننده و کارگردان):کار خبرنگار ترویج و گسترش آزادی است
زندگی در سایه آزادی و آرامش، آرزوی من برای همه خبرنگاران است. چراکه کار اصلی یک خبرنگار و ژورنالیست ترویج و گسترش آزادی است. تبریک من را در این حرفه پرتلاطم پذیرا باشید.

محمد پورصباغیان(کارگردان): سپاس از حضوری همیشگی در روزهای تلخ و شیرین
روز خبرنگار را به همه خبرنگاران عزیز و سخت کوش، به همه اهالی قلم که تحت هر شرایطی در شرایط تلخ و شیرین حضور دارند تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و برای همه عزیزان آرزوی سلامتی دارم.

انسیه خزعلی (معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری):آگاه سازانی بی ادعا در جامعه
من از صمیم قلب روز خبرنگار را به این فعالان زحمتکش تبریک عرض می‌کنم. بخصوص خبرنگارانی که تلاش می‌کنند با آگاه‌سازی در جامعه و انتشار حقایق از گسترش محتوای غیر واقعی جلوگیری کنند. به مدد این آگاه سازان بی ادعا در جامعه است که ما با پیشگیری و دامن نزدن به شایعات می‌توانیم جامعه‌ای سالم و پاک داشته باشیم.

جلال رشیدی کوچی (نماینده مجلس):مشکل بیمه و منازل سازمانی خبرنگاران روی صحن مجلس
در این دوره از مجلس صنف زحمتکش خبرنگار مرکز توجه هستند و سعی داریم در این دوره از مجلس مشکلات اساسی شغل خبرنگاری اعم از بیمه، وضعیت معیشتی و منازل سازمانی را که چندین بار مطرح شده، پیگیری کنیم تا به امید خدا این مشکلات از روی دوش این عزیزان برداشته شود. با این امید تبریک و شادباش عرض می‌کنم، خدمت همه خبرنگارانی که برای ارتقا سطح فرهنگ و دانش تلاشی روز افزون دارند.

حیدر ارشدی (مدیر بنیاد فرهنگی البرز): هرکه را افزون خبر جانش فزون
به قول حضرت مولانا؛ جان نباشد جز خبر در آزمون / هرکه را افزون خبر جانش فزون…. به زعم من خبرنگاران از جایگاه بسیار حساس و خطیری در جامعه برخوردار هستند. قطعا این مقصد عالی که همان آگاهی بخشی و اطلاع رسانی شفاف و صادقانه است، هدف مقدسی است که تنها به قلم خبرنگاران عزیز انجام می‌گیرد.

صدف اسپهبدی(بازیگر):راهی که با عشق می توان ادامه داد….
تبریک فراوان به همه خبرنگاران. این دوستان شغل بسیار سختی دارند و تنها چون عاشق این کار هستند، این مرارت‌ها را تحمل کرده و پشت سر می‌گذارند. به نظر من این راهی است که تنها با عشق می توان ادامه داد…. برای خبرنگاران عزیز بسیارآرزوی موفقیت و سربلندی دارم.

پژمان بازغی(بازیگر): التماس صداقت دارم
در طول ۳۰ سال فعالیت فرهنگی و هنری که داشتم؛ دوستان خبرنگار را منعکس کننده‌های خوبی در اخبار سینما دیدم. به این صنف فعال بسیار خسته نباشید می‌گویم. تنها خواهشم این است که همیشه در انعکاس خبر صادق باشید. روزتان مبارک.

شادی مختاری(بازیگر):اصحاب رسانه و اهالی هنر در یک تیم معنا دارند
۱۷مرداد، روز خبرنگار را به همه اهالی رسانه و اصحاب قلم تبریک می‌گویم و امیدوارم همیشه و در هر مسندی که هستند، علی‌رقم تمامی فشارها و محدودیت‌ها بتوانند با همان سبک و سیاقی که دوست دارند بنویسند. به مدد و حمایت اصحاب رسانه است که کار اهالی هنر به نحو احسنت دیده می‌شود. از نظرمن اصحاب رسانه و اهالی هنر مانند یک تیم مکمل باید در کنارهم باشند. اگر حمایت یکی از آنها نباشد؛ قطعا یک جای کار می‌لنگد.

پژمان جمشیدی (بازیگر):خدمت بی منت خبرنگاران به بالا دستیان
روز خبرنگار را تبریک می‌گویم، من به شخصه جایگاه فعلی خود را مدیون این صنف می‌دانم. چه در حیطه ورزش و چه در عرصه هنر. به زعم من اگر خبرنگار نباشند کارهای ما انعکاس پیدا نمی‌کند. خبرنگاران انسان‌های شریفی هستند، با درآمد بسیار کم از آنهایی که درآمد بسیار بالا دارند خبر تهیه می‌کنند. این نشان دهنده اوج کار و شرافت‌شان بدون هیچ عقده و کینه‌ای است. من دست این دوستان را می‌بوسم و امیدوارم همیشه قلم‌شان پاک و رونده باشد.

سید جواد هاشمی(بازیگر): قلم تان سبز، راهتان پرنور
خبرنگارهای عزیز روزتان مبارک ، قلم تان سبز باشد و راهتان پرنور و مانا.

داریوش فرضیایی (مجری بازیگر):دست این خوبان روزگار را می‌بوسم
روز خبرنگار را به همه این خوبان روزگار تبریک می‌گویم. ازخداوند منان برای همه خبرنگارهای زحمت کش و صبور و باوجدان آرزوی توفیق روز افزون دارم. خبرنگاری شغلی سخت و حساس است و این دوستان با تحمل سختی‌ها این وظیفه را همیشه به بهترین شکل انجام می‌دهند. در این روز بزرگ دست همه خبرنگاران و اصحاب رسانه را با افتخار می‌بوسم.

شهاب حسینی (بازیگر، تهیه کننده و کارگردان):می دانم که با چه شرایط دشواری کار می‌کنید
سلام خبرنگاران عزیز، می‌دانم که با چه شرایط دشواری کار می‌کنید، این روز بزرگ را تبریک عرض کرده و از خدای بزرگ برایتان آرزوی سلامتی و توفیقی همیشگی دارم. روزتان مبارک

آرمان درویش (بازیگر): در رسالت واقعی خود موفق باشید
روز خبرنگار را تبریک می‌گویم و امیدوارم که این فعالان فرهنگی در رسالت واقعی خود که اطلاع رسانی اخبار است، هر روز موفق‌تر از پیش باشند.

محمد معتضدی(بازیگر): خبرنگار، طعم آگاهی بخشی در جامعه
روزخبرنگار را به تمامی خبرنگاران شریف و پرتلاش تبریک می‌گویم. امیدوارم سالم و سلامت باشید و در این مسیر بدرخشید. چرا که با درخشش خبرنگاران است که جامعه طعم آگاهی را حس می‌کند.

مژده لواسانی(مجری):قلم مقدسی که خداوند به آن قسم یاد کرد
قلم آنقدر مقدس است که خداوند به آن قسم یاد کرده است. روز خبرنگار را به همه آنان که تقدس قلم‌شان را به هیچ چیز نمی‌فروشند و در هوای اخلاق و شرافت نفس می‌کشند تبریک می‌گویم.

بهرنگ دزفولی‌زاده (فیلمساز):تبریک کمترین کار است
برای دیده شدن آثار بازیگران و هنرمندان وجود خبرنگارهای خوب و اصیل می‌تواند بسیار سازنده باشد. تلاش و زحمت این دوستان غیر قابل وصف است و تبریک این روز کمترین کاری است که می‌شود برایشان کرد.

محمدرضا مهدوی(فوتبالیست):قلم مقدسی که حق گفت و چوبش را خورد
خبرنگاران عزیز شما در قلب ما جا دارید. من برای آن قلم مقدسی که حق گفت و چوبش را خورد وانتقادها را به جان خرید احترام قائلم. این دوستان مانند قلم‌شان پاک و مقدس‌اند و قسم‌شان برای من درست‌ترین قسم است. روز زیبای خبرنگار بر همه شما مبارک.

مجید جلالی (سرمربی فوتبال):در فرهنگی بودن و پاک بودن خبرنگار شکی نیست
خبرنگاران نقش به سزا و مهمی در جامعه دارند. در فرهنگی بودن و پاک بودن آنها شکی نیست، آنها که اخبار را به شکل کامل و صحیح به گوش مردم می‌رسانند و همه ما، همواره مدیون آنها هستیم. روزخبرنگار را به همه خبرنگاران عزیز تبریک می‌گویم.

محمد نوری(سرمربی و پیشکسوت باشگاه استقلال):زحمت کشان واقعی
روز خبرنگار را به همه خبرنگاران عزیز که به معنای واقعی زحمت‌کشان جامعه هستند تبریک عرض می‌کنم.

بهمن طهماسبی (پیشکسوت باشگاه استقلال):خبرنگاران چشمان تیز بین جامعه هستند
اقتضای جان، چو ای دل آگهی است / هر که آگه تر شود جانش قوی ست… خبرنگاران، سفیران آگاهی بخش و چشمان تیز بین جامعه هستند. روز خبرنگار مبارک

فرامرز روشنایی(پیشکسوت رسانه):آنها که حرمت قلم را حفظ کردند
روز خبرنگار را به همه، خبرنگاران پاکدست، که حرمت قلم را حفظ می‌کنند، تبریک می‌گویم.

محدث تک فلاح(خبرنگار):بخشی مهم، اما پنهان شده
باعث افتخار است که عضوی از جمع بزرگ خبرنگاران هستم. جمعی که بخش بسیار مهمی از جامعه اما پنهان شده‌ هستند. کسانی که دست اول، داغ، تازه از تنور در آمده اخبار و محتوا را آماده می‌کنند. تا مردم در این جنگ‌های رسانه‌ای روایت واقعی مطالب را بشنوند. خبرنگاران در صدر اخبار و لا به لای هر خط خبری هستند اما دیده نمی‌شوند.

سامان پیردایه(خبرنگار):کسانی که جز خدا هیچکس پشت پناهشان نیست
روز کسانی که سرما و گرمای روزگار را با پوست واستخوانشان درک کردند. روزکسانی که تلخ ترین و شیرین ترین روزهای این مرزوبوم رادیدند و نوشتند و بر صحنه روزگار ثبت کردند. روزکسانی که جز خدا هیچکس پشت پناه‌شان نیست، مبارک. آنها خاطره‌ای را نقش کردند که زدودنی نیست.

مسعود نجفی(پیشکسوت رسانه): شغلی که سنگش را به سینه می‌زنم
این روز بزرگ را به اهالی رسانه تبریک می‌گویم و امیدوارم فضای کار حرفه‌ای برای این اهالی طوری فراهم باشد که بدون هیچ دغدغه‌ای بتوانند کار کنند. خبرنگاری شغلی است که من همیشه سنگ آن را به سینه می‌زنم، چرا که من در هر جایی که باشم باز خود را تنها و تنها یک خبرنگار می‌دانم.

محمد نیکبخت: بی مهری به خبرنگاران کافیست
یکی از مشکلات و سختی‌های خبرنگاران پیدا کردن عوامل مختلف سینما اعم از بازیگر و کارگردان تا بقیه عوامل است. من با توجه به ارتباطی که با این دوستان دارم از مشکلات‌شان با خبر هستم. درحالی که اگر رسانه‌ای نباشد دوستان و اهالی هنر هم دیده نمی‌شوند، اما باز گاها از طرف افراد مورد بی مهری قرار می‌گیرند! کاش روزی برسد که دیگر شاهد این بی مهری‌ها نباشیم، در پایان؛ خبرنگاران عزیز دست مریزاد ، این روز بزرگ را به شما تبریک می‌گویم.

سعید فتحی روشن (شعبده باز عصر جدید):خبرنگار ترسیم کلمه وجدان است
خبرنگار من را یاد کلمه وجدان می‌اندازد، اگر به من بگویند کلمه وجدان را با ذکر یک مثال و ترسیم شکل نشان بده؛ من یک خبرنگار می‌کشم. امیدوارم همه خبرنگاران با همین وجدان کاری ادامه دهند. آنها بهترین تعریف کننده وقایع هستند. اگر به مورخان بر نخورد، معتقدم مورخ می‌تواند در تاریخ دست ببرد و آن را طور دیگری بنویسد، اماخبرنگار به واسطه نزدیک بودنش با واقعه یا اتفاقی که آن را شرح داده و یا در همان لحظه مکتوب می‌کند، نمی‌تواند این کار را انجام دهد. به او که همیشه واقعیت را به ما نشان داده است این روز واقعی را تبریک می گویم.

اسرا جلیلیان(بازیگر عصر جدید):به امید روزی که خبرنگار فقط خبر خوب بدهد
این روز زیبای فرهنگی را به همه خبرنگاران عزیز تبریک می‌گویم، امیدوارم روزی برسد که خبرنگاران هر روز با خبرهای خوب، حال ما را خوب کنند.

سمیه خاتون/ سید سجاد رازیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است