روزنامه صبا

روزنامه صبا

سیاوش خیرابی:

نقشم در «عقرب عاشق» پرچالش بود


حقیقتاً نقش سخت و پرچالشی بود. چرا که در ۳ سطح ۳ نوع بازی متفاوت را می‌طلبید.

سریال عقرب عاشق به تهیه‌کنندگی رضا محقق و کارگردانی سعید سهیلی زاده، از شبکه نمایش خانگی نماوا در حال پخش است. این سریال زمین و مایه حیات آن عشق را از نگاه آدم های فضایی به چالش کشیده است. به همین بهانه خبرنگار صبا با یکی از نقش‌های کلیدی این سریال، سیاوش خیرابی که ایفاگر نقش کسری است، گپ و گفتی دوستانه داشته است که در ادامه می خوانید.

سریال عقرب عاشق در چه سبکی ساخته شد و مواجهه شما با محتوای آن چگونه بود؟

عقرب عاشق یک سریال نوگرا در میان‌های سریال‌های دیگر ایران است که نگاه جدیدی به مسائل و امورات انسانی دارد. این سریال برای بنده به عنوان یک بازیگر تجربه جدیدی بود چرا که تا به حال تجربه بازی در این ژانر را نداشتم، از طرفی مواجه مخاطب هم از همان ابتدا برای بنده دغدغه بود  و نمی‌دانستم برخورد مخاطب با سریال چگونه خواهد بود؟ اما در مجموع به نظرم این سریال موفق شد ویژوال خوبی را در پرداخت نهایی ارائه دهد. البته ممکن است سریال عقرب عاشق به دلیل تازگی‌اش در موضوع و فضای ناملموسی که دارد، برخی مخاطبان را با خود همراه نکند اما قطعاً در چند سال آینده اتفاقاً موضوعات ماورائی و این چنینی برای مردم بیشتر دغدغه خواهد شد و به این داستان ها گرایش پیدا خواهند کرد.

 آیا منطق روایی سریال عقرب و عاشق برای خودتان پذیرفتنی بود؟

این سریال دنیایی فانتزی را پیش چشم مخاطب می‌گشاید،  دنیای فانتزی منطق‌های خاص خودش را دارد که ممکن است خیلی در واقعیت جا نگیرد. با این حال بخش بزرگ دیگری از کار  دراماتیک و عاشقانه است که البته من با بخش دراماتیک آن ارتباط بهتری گرفتم.

تعامل کنشی شما با نقش بهداد که آرمان درویش آن را بازی می‌کند موقعیت خاصی را در فیلم نمایش می‌دهد، اینکه شما در گذشته عاشق دختری بودید،  اما دختر با بهداد نامزد می‌کند، پس از مرگ بهداد جرات پیدا کردید به آن دختر ابراز علاقه کنید، اما در ادامه بهداد زنده بازگشته، در حالی که عاشق شخص دیگری است!  لطفا درباره این موقعیت چند وجهی در سریال صحبت کنید…

از نظر من نیم بیشتری از سریال عقرب عاشق در گرو همین نکته بود که این تعامل و تبادل حسی و کنشی به خروجی باورپذیری برسد،  برای درآمدن این موقعیت نیاز بود که هر دوی ما یعنی هم من و هم آرمان درویش نقش و چالش‌های آن را مال خود کنیم  و سپس کشمکش‌های فی مابین را مانند معامله ای دونفره بین یکدیگر رد و بدل کنیم. مسلماً هر دو زحمت‌های زیادی کشیدیم تا این مسئله بتواند  به خوبی به بار بنشیند و برای مخاطب جذاب باشد.

 آیا برای این موقعیت خاص ما به ازای بیرونی در جامعه دیده بودید؟

از این دست اتفاقات در جامعه زیاد دیده می‌شود که ماحصل آن می‌شود همان عشق یک طرفه… اما کار ما از جایی سخت‌تر می‌شد که معشوقه کسری نامزد بهداد است و کسری زمانی جرآت ابراز عشق را پیدا کرد که فکر می‌کند بهداد در قید حیات نیست و در ادامه می‌بینیم که بهداد زنده برمی‌گردد. این عشق یک طرفه اینجا وارد پیچش‌های دراماتیک بیشتری می‌شود که کمتر در جامعه دیده شده است.  اتفاقا جالب است که در قسمت‌های آتی که قصه جلوتر می‌رود این موقعیت تبدیل به یک مثلث عشقی بسیار پیچیده‌تری می‌شود که در عین خاص بودن موقعیت، تجربه جدیدی از مقوله عشق ورزی را برای مخاطب رقم خواهد زد.

واکنش مخاطبان تا به این قسمت از سریال، نسبت به بازی شما و قصه سریال عقرب و عاشق چطور بوده است؟

البته هنوز نقش کسری  به نقطه اوج خود نرسیده، در ادامه مخاطبان با تحول بزرگی در نقش کسری مواجه خواهند شد. عقرب عاشق از قسمت‌های ۱۳ و ۱۴ چرخش‌هایی در بعضی کاراکترها خواهد داشت که مسیر داستان را به سمت دیگری هدایت خواهد کرد.

کاراکترهای سریال در دو دنیای فانتزی/ فضایی و زمینی/واقعی بسط پیدا کردند آیا برای شما جذاب‌تر نبود که ایفاگر نقشی فرا واقعی در سریال  باشید؟

اتفاقا کاراکتر من در ادامه عجیب و غریب‌تر از همه خواهد شد. که از بارزترین مشخصات آن پیدا کردن خصوصیات چند وجهی است. تفاوت‌هایی نقش کسری در طول داستان هم به لحاظ فیزیکی/ ظاهری و هم درونی است….

با این وضع فکر می‌کنم پذیرفتن و بازی کردن در این نقش برای شما خیلی سخت بوده باشد؟

بله حقیقتاً نقش سخت و پرچالشی بود. چرا که در ۳ سطح ۳ نوع بازی متفاوت را می‌طلبید. برای درآوردن نقش بنده از لحاظ فیزیکی از ناحیه چشم و پا دچار آسیب شدم،  اما مهم‌تر از آن این بود که بار قصه و درام در قسمت‌های کاملاً روی دوش کسری است و مسئولیت مرا در نقش پردازی سنگین می‌کرد.

تعامل شما با آقای سهیلی زاده کارگردان در طول کار چطور بود؟

بنده و آقای سهیلی زاده از سال ۱۳۸۷ همکاری‌های مشترک زیادی داشتیم،  طوری که حالا دیگر زبان هم را کاملاً می‌فهمیم وقتی که ایشان نگاه می‌کنند، من متوجه می‌شوم که چه چیز می‌خواهند و چه باید بکنم.  با اینکه در این سریال بازیگردان -آقای صلاحی- در کار حضور داشت، اما  از آنجا که مقوله بازی بسیار برای آقای سهیلی‌زاده مهم است و در نقش پردازی‌ها بسیار حساس هستند، همیشه در کنار گروه بازی حضور داشتند.

صحبت آخر…

از آقای سهیلی زاده و رضا محقق بسیار ممنونم به خاطر جسارتشان در تولید این سریال. تیم سریال عقرب‌عاشق بالاخص تهیه کننده و کارگردان برای تولید این مجموعه انرژی زیادی گذاشتند و به نوعی معتقدم خودشان را وقف این کار کردند. این سریال یک سریال لبه تیغ بود چرا که پیش از این، سریال فضایی در ژانر طنز داشتیم اما در ژانر درام / عاشقانه و جدی این اولین تجربه بود که به نسبت جسارت بالایی را می‌طلبید. کار تیم جلوه‌های ویژه بسیار عجیب و غریب و خوب بود. این سریال یک تولید عظیم با دکورهای بسیار هزینه بر سنگین و پرزحمت بود همین‌طور فیلمبرداری نیز به لحاظ استفاده از انعکاس‌های آینه‌ای بسیار پرچالش بود.  در مجموع همه بچه‌های تولید و بازی به لحاظ جدید بودن کار زحمات توأمانی را به خود دیدند و تنها با این تیم متحد و حرفه‌ای  پشت صحنه بود که این فیلم ‌توانست آبرومند به نمایش و پخش برسد.

سمیه خاتونی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است