کارگردان فیلم کوتاه آرگون:
شورش وکیلی:بومی سازی یک پدیده هالیوودی
ما نمیخواستیم که صرفاً یک فیلم ژانر وحشت ساب ژانر زامبی تولید کنیم بلکه آن را بومیسازی کردیم.
هنر و تجربه این روزها شاهد رویداد ویژه است. باکس فیلم های کوتاه ژانر وحشت و دلهره که شامل پنج فیلم از پنج کارگردان سینمای کوتاه است با مخاطبان خود دیدار میکند. به بهانه این رویداد جالب خبرنگار صبا گفت وگویی با این پنج کارگردان جوان داشته است که در ادامه میخوانید.
شورش وکیلی کارگردان فیلم کوتاه آرگون:بومی سازی یک پدیده هالیوودی
از ایده زامبی و چالش هایش بگویید.
بحث ژانر وحشت چیزی بود که من به عنوان یک چالش و یک تجربه به آن نگاه میکردم و دوست داشتم که آن را تجربه کنم. لوکیشنی در منطقه ما بود که برای ژانر وحشت خیلی مناسب بود و اساساً من این فیلمنامه را برای آن لوکیشن نوشتم و فکر میکنم که رفتن به سمت این ژانر جسارت خاص خود را میطلبد. من زامبی را به عنوان یک ساب ژانر انتخاب کردم به هر حال در سینمای جهان این نوع فیلمها با امکانات ویژهای ساخته میشوند. بازیگرانی هستند که تمرینات دشواری برای بحث فیزیکال این نقشها انجام میدهند و طبیعتاً این مسائل برای من چالشهایی را به همراه داشت. ما فیلم را در سنندج کار کردیم با بچههایی که بومی منطقه هستند و با امکانات محدود. مثلاً گریمور ما با تکههای پارچه و ابزار دم دستی این گریمها را انجام داد که در نوع خودش بسیار جالب بود، من سوپروایزر جلوههای ویژه هستم و بر این بحث تسلط دارم همینطور وجود دوست خوبمان ایوب شیخ احمدی که زمینه گریم و دکور با ما همکاری کردند باعث شد تا بر تکیه بر این توانایی ها به سمت این ژانر بروم. با چالشهای عجیب و غریبی دست و پنجه نرم کردیم. من فیلمنامه را به شب نبردم و در روز فیلمبرداریها را انجام دادم چرا که فقط بحث ترس به تنهایی برایم مهم نبود. مسئله داشتن فضای شهر زامبی زده و متروک خیلی سخت بود، دکوپاژ زدیم و از هر نقطه شهر یک لوکیشنی پیدا میکردیم و اینها را در نهایت با هم مچ میکردیم. بحث صدابرداری هم چالش برانگیز بود چرا که اثر در یک شهر کاملاً خالی و بدون سکنه اتفاق میافتد ولی خب در لوکیشنهایی که وجود داشت صدای بازی بچهها و انواع آمبیانس وجود داشت مجبور شدیم کلاً صدابردار را آف کنیم اما خوشحالیم که کار را به سرانجام رساندیم. این اثر توانست در رقابت با آثار دیگر در کشورهای اروپایی و آمریکایی موفق باشد و جایزه بگیرد. آرگون ۱۲ جایزه بین المللی گرفته از جایزه فیلمبرداری که بر عهده خودم بود تا جایزه گریم و طراحی لباس. از کشور کانادا و انگلستان هم جایزه داشتیم یک جایزه بهترین فیلم ژانر وحشت نیز دریافت کردیم.
سخن پایانی
ما نمیخواستیم که صرفاً یک فیلم ژانر وحشت ساب ژانر زامبی تولید کنیم بلکه آن را بومیسازی کردیم. زامبی یک پدیده هالیوودی است و ما آن را با زبان کردی و لوکیشنهای بومی و محلی کار کردیم که به نظرم یک نکته مثبت است
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است