روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان فیلم کوتاه سرسام:

نوید نامی:سفر عضو جدا مانده از وجود


امیدوارم که دوباره در سینمای بلند ما ژانر وحشت فعال شود و اکران‌های مخصوص به خودش را داشته باشد چرا که مخاطب خاص خود را دارد.

هنر و تجربه این روزها شاهد رویداد ویژه است. باکس فیلم های کوتاه ژانر وحشت و دلهره که شامل پنج فیلم از پنج کارگردان سینمای کوتاه است با مخاطبان خود دیدار می‌کند. به بهانه این رویداد جالب خبرنگار صبا گفت وگویی با این پنج کارگردان جوان داشته است که در ادامه می‌خوانید.

نوید نامی کارگردان فیلم کوتاه سرسام:سفر عضو جدا مانده از وجود

سرسام با کارگردانی مشترک ساخته شده لطفاً کمی در این مورد بگویید.

بله این امر شاید در ابتدا مقداری پیچیده به نظر بیاید که چطور می‌شود کارگردان یک فیلم دو نفر باشند اما من و وحید نامی برادرم با تفاهم بسیار زیاد این کار را انجام دادیم. چرا که همه چیز را از قبل برنامه‌ریزی می‌کنیم. اینکه دکوپاژ کار چه باشد مدیریت به چه شکل باشد و سر صحنه هم این مسئله مدیریت هنری و جمعی تقسیم می‌شد و تجربه بسیار خوبی برای ما بود.

در مورد ایده فیلم بگویید.

ما وقتی که بچه بودیم در محله‌ای که زندگی می‌کردیم چیزهای عجیب و غریبی پیدا می‌کردیم. یک روزی به برادرم گفتم که اگر ما یک روز مثلا یک گوش یا جسم انسانی  پیدا می‌کردیم و با آن روبرو می‌شدیم چه اتفاقی می‌افتاد! ایده از آنجا آغاز شد. اثر دارای یک فیلمنامه فیگوراتیو است نه در شکل کلی آن بلکه در شکل جزئیش،  داستان اصلی در مورد یک تکه از جسم انسان است که جدا شده و با عناصر دیگر انسانی همراه نیست  ولی دارای داستان و حس و حال است. جسمی که کاراکتر پیدا می‌کند در واقع مرده نیست بلکه زنده است و این باعث میشود که درام شکل بگیرد و به نوعی این عضو جدا شده سفری را دنبال می‌کند.

 برای پرداخت ایده چرا ژانر وحشت را انتخاب کردید؟

ما در ابتدا تصمیمی نداشتیم برای اینکه فیلم را در ژانر وحشت بسازیم. ما به یک ایده رسیدیم و رفته رفته دیدیم که این ایده می‌تواند در ژانر وحشت باشد و تلاش کردیم تا از مولفه‌ها و عناصر ژانر وحشت به شکل بسیار مشخصی استفاده کنیم و بهره‌مند شویم، اگر این کار را نمی‌کردیم مسلماً ارتباطمان با مخاطب به این شکلی که در حال حاضر هست، تاثیرگذار نمی‌بود. من بازخوردها و کامنت های بسیار خوبی دریافت کردم و فکر می‌کنم به این علت بوده که ما از عناصر ژانر وحشت استفاده کردیم.

لوکیشن‌های فیلم در تبریز بود؟

بله یک سیلوی بسیار قدیمی که فکر می‌کنم از اولین سیلوهای ایران باشد و رومانیایی‌ها ساخته‌اند. سال ساخت این سیلو به ۵۵ سال پیش برمی‌گردد و خط آهنی از کنار آن رد می‌شود. ما از این لوکیشن بسیار بهره‌ بردیم هرچند که به سختی توانستیم مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در آن محل را کسب کنیم اما محیط بسیار عجیب و غریبی داشت. حتی خانه‌ای که فیلم در آن ساخته شده قبلا خانه مدیر سیلو بوده و همزمان با ساخت سیلو ساخته شده است.

در مورد بازیگران سرسام بگویید.

شخصیت مرد داستان آقای یوسف علی دریادل و معلم تئاتر در شهر خوی هستند. در دهه ۶۰ در چند فیلم سینمایی حضور داشتند همینطور در فیلم آتابای و موقعیت مهدی با آقای حجازی فر همکاری داشته‌اند و خانم محدثه حیرت هم بازیگر تئاتر هستند و چند فیلم سینمایی کار کرده‌اند. ایشان در فیلم اِو، نقش اصلی را عهده‌دار بودند.

از چالش‌های روند تولید بگویید.

مهمترین چالش ما هزینه تولید بود که خوشبختانه به خاطر همکاری عوامل که خب واقعاً دستمزدی که ما به آنها دادیم به هیچ عنوان به دستمزد واقعی که باید پرداخت می‌شد نزدیک نبود موفق به مدیریت آن شدیم و مسئله دوم هم لوکیشن بود که یک ماه و نیم طول کشید تا ما از طریق مجاری مختلف مجوز بگیریم چرا که سیلو فعال و در حال کاربری بود و حدود ۸ روز باید کاملاً در اختیار ما می‌بود.

سخن پایانی

ممنونم از گروه هنر و تجربه که سراغ ژانر وحشت رفته‌اند و بسته‌ای را آماده کرده‌اند که به نام یک ژانر مشخص اکران می‌شود. این می‌تواند پیام بسیار مثبتی برای جامعه فیلم کوتاه باشد که برای اکران حمایت می‌شوند، حتی اگر ژانر وحشت باشد. متاسفانه سینمای ایران کمی از این ژانر دور شده‌ و امیدوارم که فیلم کوتاه بتواند این نقصان را کمی جبران کند و ژانر وحشت دوباره پایش به سینمای ایران باز شود درست همانطور که مرحوم خاچیکیان که تبریزی بودند و فیلم‌های بسیار خوبی در این ژانر ساخته‌اند. امیدوارم که دوباره در سینمای بلند ما ژانر وحشت فعال شود و اکران‌های مخصوص به خودش را داشته باشد چرا که مخاطب خاص خود را دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است