کارگردان فیلم کوتاه ترموستات:
روزبه اخوان:لوکیشن در تغییرات فیلمنامه های من بسیار مؤثر است
من اولین فیلمم را با کمترین بودجه ساختم و عوامل کار بسیار با من راه آمدند و درواقع دوستانه کمکم کردند.
روزبه اخوان، مدرک کارشناسی عمران دارد و نوازنده و آهنگساز است. او در سال ۱۳۸۹ بهواسطه نوازندگی ویولون وارد بازیگری و تئاتر شد. بعد از آن بهصورت جدیتری به یادگیری کارگردانی و بازیگری تئاتر پرداخت. سپس به مرور وارد رادیو و تلویزیون استان گیلان شد و بعد از آن هم پایش به تهران باز شده و با شرکت در کارگاههای فیلمسازی و ساخت فیلمهای هنرجویی وارد عرصه کارگردانی فیلم شد. روزنامه صبا به بهانه حضور فیلم کوتاه «ترموستات» در چهلمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران با روزبه اخوان به گفتوگو نشسته است که در ادامه میخوانید.
قبل از این در جشنواره فیلم کوتاه تهران شرکت کرده بودید؟
«ترموستات» اولین اثر حرفهای من است و طبیعتاً اولین حضورم در جشنواره فیلم کوتاه را هم تجربه میکنم. با این حال خوشبختانه فیلم به دو بخش داستانی و بین الملل راه پیدا کرده است.
«ترموستات» در چه ژانری قرار میگیرد؟
یک کار ابزورد در ژانر کمدی-فانتزی است.
ایده اولیه اثر چطور شکل گرفت و چه مدت زمان صرف نگارش فیلمنامه و مراحل بازنویسی شده است؟
سر کاری بودم و دوستم برایم تعریف کرد که طبقه پایینشان یک پیرمرد و پیرزن زندگی میکنند و درگیر مشکلاتی هستند. این مسئله ماهها ذهن من را درگیر کرده بود که این دو آدم چه زندگی عجیبی دارند. یک روز که با سیاوش بقایی گفتوگو میکردیم که او داستانی برای من تعریف کرد و بعد از آن من هم داستان این پیرمرد و پیرزن را برای او تعریف کردم. آقای بقایی نگاهی به من انداخت و گفت، چقدر ابزورد است. شنیدن کلمه ابزورد باعث شد، همان شب بنشینم و طرح اولیه کار را بنویسم. بعد از آن، طرح را برای معین قانع تعریف کردم و درنهایت شروع به نگارش فیلمنامه کردیم. درکل مراحل نگارش حدود سه ماه طول کشید.
دکوپاژ اثر را قبل از فیلمبرداری انجام داده بودید و یا به شکل دکوپاژ سر صحنه عمل کردهاید؟
من باید همه چیز را از قبل آماد کنم. لوکیشن را میبینم و عکس میگیرم و بعد استوریبورد میکشم. لوکیشن در تغییرات فیلمنامههای من بسیار مؤثر است. بعد هم با فیلمبردار وارد جلسه و گفتوگو میشوم تا به یک نگاه و خواسته مشترک برسیم. درنهایت آنچه سر صحنه اتفاق میافتد همه چیزش از قبل تعیین شده است، مگر نکات خیلی کوچکی که همانجا یا اضافه میشود و یا تغییر جزئی میکند، که این مسئله کاملاً طبیعی است و تقریباً در همه کارها پیش میآید.
اثر چند لوکیشن دارد و در کدام شهرها فیلمبرداری شده است؟
تمام فیلم در یک لوکیشن فیلمبرداری شده است. مکان تاریخیای بهنام دانشسرا که یک مدرسه قدیمی در شهر رشت است.
جلسات فیلمبرداریتان طبق برنامهریزی صورت گرفته انجام شده است؟
بله. همه چیز طبق برنامهریزی و در دوجلسه فیلمبرداری انجام شد.
برای فیلمبرداری از چه نوع دوربینی استفاده کردید و دلیل انتخابتان چه بوده است؟
بهدلیل بودجه کمی که داشتیم، سعی کردیم با کمترین امکانات موجود، بهترین خروجیای که میشود را داشته باشیم. بههمین دلیل از دوربین alpha 7 استفاده کردیم؛ هم کیفیت تصویر مناسبی دارد و هم میتوانستیم تصویر بدون رنگ بگیریم تا در اصلاح رنگ دستمان بازتر باشد.
در اثر شما از جلوههای ویژه میدانی و بصری استفاده شده است؟
خیر. هیچ استفادهای از جلوههای ویژه، چه میدانی و چه بصری نداشتهایم.
در اثر از بازیگران بومی استفاده کردهاید؟
بله. تمام بازیگران و عوامل من بومی هستند. اساساً رویکردم، رویکرد استان گیلان است و با همان دوستان کار کرده و خواهم کرد.
دیالوگ برتر فیلمتان کدام دیالوگ است؟
زندگی مال پولداراست و ما به دنیا اومدیم که قبرکن نون ببره سر سفره زن و بچش.
سکانس برتر فیلمتان کدام سکانس است؟
سکانس پایانی فیلم. در این سکانس پیرمرد و پیرزن ساعتشان را روی زنگ گذاشتهاند و هر دو ساعت یک بار، زنگ ساعت بهصدا درمیآید و یکی میرود فیش یخچال را میکند و در زنگ بعدی، آن یکی فیش را به برق میزند.
بودجه اثر چقدر بوده و از چه منابعی تأمین شده است؟
فیلم در ابتدا با هزینه شخصی ساخته شد و بعد از آن برای حمایت پس از تولید به انجمن سینمای جوانان تهران ارائه شد و خوشبختانه مورد قبول قرار گرفت و انجمن حمایت کرد.
ساخت یک فیلم کوتاه درخشان باعث دیده شدن فیلمساز توسط تهیهکنندهها میشود. اما قبل از این اتفاق وقتی فیلمساز کوتاهی میخواهد اثری تولید کند، آیا سرمایهگذاران و تهیهکنندگان به او توجه میکنند؟
این یک معضلی است که همه فیلمسازان با آن روبهرو هستند. اما انجمن سینمای جوانان در سیاستگذاریهای جدید و بهواسطه ورود افرادی که هم سن و سالهای خودمان هستند و حال و هوای ما را متوجه میشوند و فضای ذهنی مشترکتری با ما دارند، رویکردی برای فیلمسازان فیلم اولی قائل شده و بهاندازهای به آنها بودجه میدهد تا کارشان را شروع کنند و درواقع یک هزینه تمرین به فیلمسازان فیلم اولی میدهد. درست است که این هزینه خیلی هزینه قابل توجهی نیست، اما خب باید توجه داشت که بودجه انجمن هم خیلی بالا نیست و از آنطرف متقاضی تعداد زیادی متقاضی فیلمسازی وجود دارد. بهرحال فیلمسازی کار مشکلی است؛ خصوصاً در شرایطی که هر روز هزینه فیلمسازی گران و گرانتر میشود. نظر من این است که باید نهادها و افراد خصوصی وارد شوند و به جوانها اعتماد کنند.
فیلمهای کوتاه در کشورهای صاحب صنعت سینما، جایگاه خاصی دارند. اما در ایران به نوعی پیشدرآمد ساخت فیلمهای بلند به حساب میآیند. به نظر شما این مسئله شأن سینمای کوتاه را زیر سؤال نمیبرد و ساخت فیلم کوتاه را کاری آماتوری جلوه نمیدهد؟
من فکر نمیکنم الآن اینطور باشد. شاید در سالهای پیش چنین بوده باشد، اما الآن نیست. چند سال است نگاه سینمای کوتاه خصوصاً انجمن سینمای جوانان، نگاه ژانر محور شده و سیاستگذاریهای جدید باعث شده است سینمای کوتاه جدیتر دیده شود و بهعنوان یک مدیوم مستقل در ذهن مخاطبین و حتی خود فیلمسازها تعریف گردد.
«ترموستات» در چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران در کدام بخشها شانس بیشتری دارد؟
صادقانهاش این است من به ورود کار در جشنواره هم فکر نمیکردم. اما اگر بخواهم بخشهایی که در ذهن خودم شانس بیشتری دارند را اشاره کنم، بخشهای بازیگری، فیلمنامه، فیلمبرداری و طراحی صحنه را نام میبرم.
بعضی از فیلمهای کوتاه قابلیت این را دارند که از روی آنها نسخه سینمایی هم ساخته شود. «ترموستات» چنین قابلیتی دارد؟
نه ندارد. موقعیت این کار یک موقعیت بسیار کوتاه است و اساساً برای فیلم کوتاه طراحی شده است. اندازه و مدیومش فیلم کوتاه است.
در آخر اگر نکته یا صحبتی هست، بفرمایید؟
دوست دارم به چند نکته کوتاه اشاره کنم. یکی اینکه، من اولین فیلمم را با کمترین بودجه ساختم و عوامل کار بسیار با من راه آمدند و درواقع دوستانه کمکم کردند. من خودم را بدهکار به آنها میدانم و امیدوارم بتوانم در کارهای بعد برایشان جبران کنم. صمیمانه از همهشان تشکر میکنم. دوم اینکه، بهطور ویژه از پدر و مادرم تشکر میکنم که بسیار پشتم بودند و حمایتم کردند.
مصطفی کزازی
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است