روزنامه صبا

روزنامه صبا

کارگردان انیمیشن ققنوس:

مونا شمس:وطن کجاست!


آیا مهاجرین وطن خود را جایی می‌دانند که به آن مهاجرت کرده‌اند یا جایی که از آن مهاجرت کردند.

چهلمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران در بخش انیمیشن آثاری که از دغدغه‌های کوچک و بزرگ راه یافتگان متولد شده را در خود جای داده است. خبرنگار صبا با سه کارگردانی که دغدغه‌های متفاوتی را در آثارشان دنبال کرده‌اند گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

مونا شمس کارگردان انیمیشن ققنوس:وطن کجاست!

کمی از خودتان و ورودتان به انیمیشن بگویید.

متولد سال ۶۸ هستم و رشته دانشگاهیم در مقطع کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما بود و از همان زمان فعالیت موشن گرافیک خود را  به صورت حرفه‌ای دنبال کردم ولی بعدتر رشته انیمیشن را در دانشگاه تهران خواندم و انیمیشن «ققنوس» پروژه پایان نامه من بود و اکنون در جشنواره فیلم کوتاه حضور دارد. این اثر محصول مرکز گسترش سینمای تجربی است و تکنیک تولید آن دو بعدی دیجیتال است.

 انیمیشن ققنوس به چه موضوعی می‌پردازد؟

این اثر راجع به فکر و تجربه مهاجرت است. از آنجایی که  نسل جوان یا دانشجویان و یک درصد بالایی از جامعه به مهاجرت فکر و حتی اقدام می‌کنند و من هم از این موضوع مستثنی نبودم و به مهاجرت فکر می‌کردم این سوال برایم پیش آمد که آیا مهاجرین وطن خود را جایی می‌دانند که به آن مهاجرت کرده‌اند یا جایی که از آن مهاجرت کردند. و ایده انیمیشن ققنوس بدینگونه شکل گرفت. ایده این اثر ابتدا به شکل داستانی پیش میرفت اما بعد ایده مستند بودن اثر متولد شد و من صداهایی را با موبایل جمع آوری کردم به این شکل که مهاجرین صدای خود را با موبایل برایم میفرستادند و بعد من صداها را تدوین و قصه اثر را بر آن سوار کردم در واقع ققنوس یک انیمیشن مستند است.

آیا روش انتخاب تکنیک ساخت انیمیشن ها بر اساس موضوع است یا این تخصص انیمیشن سازان است که تکنیک را مشخص می‌کند؟

هر دو موضوع ممکنه است باشد چون برای برخی اینگونه است که موضوع تکنیک را تعیین می‌کند  و در واقع محتوا، فرم را برای آنها مشخص می‌کند برای برخی هم تبحر در یک تکنیکی باعث می‌شود تا داستانی را پیدا کنند که با آن تکنیک سازگار است.

 در مورد تیمی که در ساخت ققنوس با آنها همکاری کرده‌اید بگویید.

ایده کار، کارگردانی، طراحی کاراکتر و کارگردانی هنری اثر را خودم انجام دادم و طراحی کانسپت و بک گراند با خانم نیلوفر نادری و آقای مهدی برق‌زدگان و خانم تارا عطارزاده کار انیمیت اثر را انجام دادند.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است