روزنامه صبا

روزنامه صبا

حسین اسدی:

همه فوتبال شهرت و پول و سفرهای خارجی نیست


این برنامه پشت صحنه ناپیدای جهان فوتبال و مربیان و فوتبالیست‌ها را به عاشقان فوتبال نشان می‌دهد.

ساخت برنامه‌های مختلف ورزشی با موضوعات، ایده‌ها و محور‌های مختلف همواره مخاطبان را مجاب می‌کند پای این برنامه‌ها بنشینند. برنامه‌هایی که یا با انتخاب درست مجری، یا انتخاب درست سازندگان، یا حواشی‌ای که به کمک متن آمده و… دست به دست هم داده تا موفقیت با این برنامه‌ها همراه باشد. این روزها دو برنامه تخصصی حوزه ورزش «ستاره‌ساز» از شبکه سه و «ویدیو چک» از شبکه ورزش انتخاب ما برای پرداختن به برنامه‌های ورزشی در هفته تربیت بدنی است که به تازگی آن را پشت سر گذاشتیم.

حسین اسدی مجری برنامه «ستاره‌ساز»:همه فوتبال شهرت و پول و سفرهای خارجی نیست

بعد از اتمام برنامه آیا نوجوان‌های ستاره‌ساز به حال خودشان رها می‌شوند؟

رها نشدن ستاره‌ها بعد از اتمام هر فصل از جمله دغدغه‌های ماست. نگرانی‌ای که بسیار بجا و درست هم هست. هرچند از لحاظ حرفه‌ای شاید جزو وظایف‌مان محسوب نمی‌شود، ولی از لحاظ اخلاقی، دغدغه‌ای است که به حد توان پیگیری کرده‌ایم تا برخی ستارگان که نگران بودند و مشکلاتی برای ادامه فوتبال‌شان داشتند بتوانند مسیر حرفه‌ای خود را دنبال کنند. هرچند صادقانه بگویم برای برخی ستاره‌ها موفق بودیم و برای برخی خیر. چرا که نهادها و سازمان‌های متولیِ تقویت و حمایت از فوتبال پایه، تعامل مطلوبی برای حمایت از این ستاره‌ها نداشتند و خوشبینانه بگوییم که برنامه‌ای برای این منظور نداشتند.

آنچه تاکنون برای ادامه مسیر حرفه‌ای ستاره‌ها رقم خورده در وهله اول دیده شدن آن‌ها از طریق این برنامه و جذب‌شان توسط تیم‌ها بوده است. در وهله بعد هم که اگر ستاره‌ای نگران آینده‌اش بعد از برنامه بوده طبق یک وظیفه اخلاقی کاری از عهده‌مان برآمده انجام داده‌ایم که گاه موفق بوده‌ایم و گاه نه.

این برنامه نقش موثری در عدالت گستری در رسانه ملی داشته است؟

این برنامه به سهم و توان خود نقش موثری در عدالت‌گستری دارد. اینکه بازیکنانی از دورترین ‌نقاط کشور، از اقشار، طبقات، اقوام و مذاهب مختلف و حتی دیگر کشورها در برنامه حضور پیدا کردند و پس از آن توانستند مدارج ترقّی در فوتبال را طی کنند. در حال حاضر در سطوح مختلف فوتبال حتی در لیگ برتر بازیکنانی داریم که پس از برنامه ستاره‌ساز توانستند مسیر رشد خود را بهتر دنبال کنند. حتی برای تیم ملی نوجوانان افغانستان نیز، فرزاد تاجیک ستاره‌ای بود که پس از حضور در مسابقه بزرگ ستاره‌ساز به تیم ملی این کشور دعوت شد.

در انتخاب شرکت‌کننده‌ها آیا نگاه ویژه به طیف خاصی دارید؟

نکته حائز اهمیت اینکه اغلب شرکت‌کننده‌ها از طبقات ضعیف اقتصادی بوده‌اند؛ اما خب به این توجه داشته باشیم که ما به سهم و اندازه خود در تلاش هستیم و جمله‌ای را در قسمت‌های مختلف برنامه مدام تکرار می‌کنم: مسابقه بزرگ ستاره‌ساز جایی برای کشف برخی استعدادهای برتر از آسمان پرستاره فوتبال ایران است. تاکید روی واژه «برخی» از همین جهت است که ما به اندازه توان‌مان، برخی از استعدادهای برتر را گرد آورده‌ایم.

از طرفی اگر نوجوانانی نتوانستند حضور پیدا کنند دلیل بر ناتوانی‌شان نیست بلکه این ظرفیت محدود برنامه و امکانات برنامه‌سازی بوده که عامل حضور نیافتن آن‌ها شده است و صد البته که مطلوب است نهادهای متولی سازوکار مشخص و فراگیری در جهت تسهیل ورود استعدادهای برتر فوتبال به عرصه‌های بالای فوتبال آن هم در سراسر کشور فراهم کنند.

نمونه موفق و کوچک شده‌ای که ما در مسابقه بزرگ ستاره‌ساز با همین ظرفیت محدودمان نشان دادیم و از اطراف ایران عزیز، از شهرها و شهرستان‌ها و دورافتاده‌ترین روستاها نوجوانان مستعد را به برنامه آورده و نشان داده‌ایم.

فکر می‌کنید شرکت کننده‌ها چه تجربه‌ای از این حضور کسب می‌کنند؟

این برنامه پشت صحنه ناپیدای جهان فوتبال و مربیان و فوتبالیست‌ها را به عاشقان فوتبال نشان می‌دهد. این‌که همه فوتبال شهرت و پول و سفرهای خارجی نیست. ۹۰ دقیقه دویدن و جنگیدن در زمین چمن واقعی فوتبال، خیلی جدی‌تر و سخت‌تر از آن چیزی است که از پشت صفحه چند میلی‌متری تلویزیون یا روی سکوهای استادیوم به‌نظر می‌رسد.

پیشنهاد شما برای توجه بیش‌تر به ورزش‌های همگانی چیست؟

اگر تعامل میان نهادهای متولی و برنامه‌ساز تلویزیونی بیافتد قطع به یقین به طورخاص در فوتبال و به طور عام در ورزش‌های همگانی شاهد پیشرفت روزافزون کیفی ورزش در جامعه خواهیم بود. وقتی ورزش در زندگی مردم جاری و ساری باشد، ضمن اینکه نشاط جمعی بیش‌تر می‌شود از طرفی زمینه برای بروز و ظهور استعدادهای بیش‌تری فراهم می‌شود و طبیعتاً مسیر برای حضور افراد توانمندتر در عرصه قهرمانی هموارتر می‌شود. این مهم نیازمند تعامل خوبی بین تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران ورزشی با برنامه‌سازان تلویزیونی است.

قدری درباره هزینه‌های برنامه ستاره‌ساز برای ما بگویید؟

برنامه‌های بزرگی مانند ستاره‌ساز واقعاً هزینه‌های سنگینی را دربرمی‌گیرد. شما تصور کنید استودیو برنامه، فضایی که باید مهیا باشد تا یک فوتبالیست بتواند خودش را عرضه کند به تماشاگرانی است که باید در برنامه حضور داشته باشند. نمی‌توانیم از این نوجوان‌ها انتظار یک فوتبالیست حرفه‌ای داشته باشیم. دو تا سه ماه اسکان آن‌ها را فراهم می‌کنیم و به خاطر اینکه نوجوان‌ها از لحاظ روحی افت پیدا نکنند و روی کیفیت فنی ستاره‌سازهای برنامه تأثیری نگذارد برای این منظور محل اسکان برای خانواده‌های ستاره‌سازها فراهم شده است.

جدا از این باید برای هر کدام از نوجوان‌های ستاره ساز مستندهای خودشان را بسازیم و اختصاصی به زندگی آن‌ها بپردازیم و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که ساخت چنین برنامه‌هایی پرهزینه باشد.

جایگاه ورزش در بین مردم و برنامه‌تان را چه‌طور می‌بینید؟

میان مردمی زندگی می‌کنیم که یکی از تفریحات‌شان ورزش کردن یا ورزش دیدن است. هر چند که در برنامه‌ها از مردم خواهش می‌کنم همانگونه که ورزش را می‌بینید چند دقیقه در روز را به ورزش اختصاص دهید.

۱۰ دقیقه ورزش در زندگی امروزی ما هر کجایی امکان‌پذیر است. خیلی دوست دارم مشوق باشم، خوشبختانه نگاه مثبتی میان مردم ما در مقوله ورزش وجود دارد و بازخورد مثبت مردم به برنامه باعث شده خستگی ما هم در برود.

بازخورد حضور ستاره‌های خارجی در این برنامه میان نوجوان‌های شرکت‌کننده کشورمان در برنامه چه‌طور بوده است ؟

ستاره‌های افغانستانی تجربه حضور در برنامه ما را داشته‌اند؛ اما ستاره‌های لبنانی و سوریه‌ای که برای اولین بار میان نوجوان‌های ایرانی زندگی کردند به علت فضای مهمان‌نوازانه‌ای که میان نوجوان‌ها و مردم ما وجود داشت واقعاً از جنبه فرهنگی مثبت بود و خاطرات خوبی هم برای مهمان‌های کشورمان و نوجوان‌های خارج از کشور ساخته شد.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است