شهرام گیلآبادی:
رویههای غلط و غیرقانونی پیشین برچیده شود.
اساسا در محلی که برای آن بودجه عمومی تعریف شده چرا باید درصدی از گیشه آن برداشت شود؟ لازم است با این رویههای غلط برخورد جدی و حقوقی کنیم.
چندی پیش در حوزه تئاتر خبری مبنی بر اعتراض کارگردانان منتشر شد، تحت عنوان اینکه چرا مجموعه تئاتر و سایر سالنهای تئاتر دولتی وابسته به مرکز هنرهای نمایشی و وابسته به مجموعههای دیگر چون شهرداری و… ۲۰ در صد از فروش گیشه نمایش های اجرا شده در این سالن ها را برمیدارند. همچنین در روند این اقدام گردش مالی اداری تا رسیدن فروش بلیتها به دست کارگردانان و گروههای نمایشی گاهی از سه هفته تا یک ماه طول کشیده است. همه میدانیم در شرایطی هستیم که کار کردن در حوزه تئاتر برای فعالان این هنر نه به خاطر سود مادی و سرمایهگذاری است بلکه تنها و تنها به خاطر علاقه ذاتی هنرمندان به توسعه فکری و اندیشگی جامعه است که هنرمندان به اجرای نمایش دارند. با این وصف مطمئنا آماده کردن یک تئاتر و به اجرا بردن آن در صحنه نتیجه یک کارگروهی بدون چشمداشت مالی است و در این میان مسئله فروش بلیت و گیشه تنها میتواند بخشی از هزینههای صرف شده در اجرا مانند: دکور، صحنه آرایی و… را جبران کند. با این حال سوالی که پیش می آید این است که چرا مجموعه مرکز هنرهای نمایشی و مجموعههای عمومی به عنوان سازمانهای دولتی و مردمی که قرار است کمک کننده و حمایتکننده از این گروهها باشند، اقدام به برداشت درصدی از فروش بلیتها میکنند؟ و این مراکز این هزینه را صرف چه چیزی می کنند؟ این سوالات ما را بر آن داشت که با کارگردانان حوزه تئاتر در همین زمینه گفت و گویی داشته باشیم، ضمنا برای رسیدن به جواب این پرسش به سراغ مدیران تصمیم گیرنده در مرکز هنرهای نمایشی نیز رفتیم که عنوان کردند به زودی جوابیهای مشتمل بر پاسخ به همین پرسش از این مرکز منتشر خواهند کرد. (اما بر این باوریم که کاش مدیران مرکز پای صحبت کارگردانان و متخصصان بنشینند و فقط به پاسخ یا اطلاعیهای در اینباره بسنده نمیکردند.) در ادامه با ما در شنبههای چالشی صبا همراه باشید، تا از نظر کارگردانان و منتقدان تئاتر در این حوزه مطلع شوید. با این توضیح که روزنامه صبا همواره آماده انعکاس حرفهای هنرمندان و پاسخ مدیران ذیربط در جهت ایجاد تعامل و پیشرفت فرهنگ و هنر ایران اسلامی بوده و خواهد بود.
شهرام گیلآبادی(نویسنده ،کارگردان و پژوهشگر هنر):رویههای غلط و غیرقانونی پیشین برچیده شود
واقعیت غیر قابل انکار این است که کارگردانان تئاتر هم مثل مردم و سایر حوزههای دیگر در شرایط اقتصادی خوبی نیستند. به همین خاطر وقت آن است که بعضی از موضوعات و زیر ساختهای غلط که در فرآیند اداری از پیش طراحی و اجرا شدهاند را مسئولین مرور و اصلاح کنند. اینکه سالنی که با پول مردم ساخته شده است و با بودجه عمومی دولت اداره میشود، درصدی از فروش بلیت گیشه را از اجراهای مختلف بردارد رویکردی کاملا غیر منطقی است. با توجه به اینکه نسبت به پنج سال گذشته تولید تئاتر ۲۵۰ درصد گرانتر شده است! بخشهای دولتی میتوانند رویههای غلط را برای حمایت از هنرمندان اصلاح کنند. در حال حاضر اگر یک کارگردان بخواهد نمایشی با پرسوناژ محدود را به اجرا برساند، نسبت به ۵ سال پیش باید۲۵۰ درصد پول بیشتری هزینه کند، در صورتی که درآمدهای این کارگردان مانند مردم افزایشی در این سطح نداشته است. تورم در جامعه امروز ما موازنه اقتصادی را کاملا به هم زده است. نسبت منطقی بین درآمد و هزینه وجود ندارد و این موضوع باید باعث شود دولت چتر حمایتی خود را وسیعتر کند، نه روز به روز به فرهنگ و هنر فشار بیشتری بیاورد. یک پذیرایی محدود که در ۵ سال گذشته با ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قابل انجام بود، حالا مبلغاش به ۲ میلیون تومان رسیده است! متاسفانه در چنین شرایط و پیچیدگیهایی که بر سر راه گروههای نمایشی است، بعضی مسئولین با توهم عملکرد و بعضی دیگر با تنش زایی کار دیگری انجام نمیدهند. نه تنها به اصلاح روند نمی پردازند بلکه تنشزایی هم می کنند. به نظرم نکتهای را که پی گرفتهاید، نکته بسیار مهم و درستی در این شرایط است و سالنهای دولتی موظف هستند در این میان رویه درست را پی بگیرند و رویههای غلط غیرقانونی پیشین خود را کنار بگذارند. کسر نکردن ۲۰ درصد فروش بلیت و… دیگر از حداقلیهایی است که باید برای گروهها لحاظ شود. این رویه هم مانند برخوردهای محتوایی در تئاتر که شامل ممیزی و سانسور می شود که اتفاقا آن هم غیر قانونی است باید برچیده شود. باید محیط کسب و کار فرهنگی و هنری امن شود. باید تفکر و توسعه فکری جامعه در موارد ضروری حمایت و سرمایه گزاری باشد. اساسا در محلی که با بودجه عمومی تعریف شده است و از پول مردم ساخته شده است، چرا باید درصدی از گیشه آن برداشت شود؟ لازم است با این رویههای غلط برخورد جدی و حقوقی کنیم.
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است