روزنامه صبا

روزنامه صبا

بهنود نکویی:

خز و موی کاراکترهای حیوانی چالش برانگیز است


ساخت خز و مو در دنیای انیمیشن ماجرای پیچیده‌ای است که محاسبات فنی و نرم‌افزاری ویژه‌ای می‌طلبد.

انیمیشن بچه زرنگ به تهیه‌کنندگی حامد جعفری و همکاری گروه هنر پویا و کانون پروروشی کودکان و نوجوانان این روزها با استقبال مخاطبان روبرو شده و در سینماهای کشور به اکران در آمده است. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا با عوامل این فیلم را می‌خوانید.

بهنود نکویی:خز و موی کاراکترهای حیوانی چالش برانگیز است

کمی از سوابق‌تان در امر تولید انیمیشن بگویید.

سابقه من در حوزه انیمیشن چه از حیث تهیه کنندگی و کارگردانی و چه از حیث تدریس کارگردانی و غیره در دانشگاه‌ها به بیش از ۲۰ سال قبل برمی‌گردد. از سال ۸۵ استودیو گنبد کبود را به همراه برادرم بابک نکویی تاسیس کردیم که همچنان در حوزه تولید انیمیشن فعالیت دارد. برای مثال در زمینه سریال انیمیشن روبی و جوجه‌ها را تولید کردیم که توانست اتفاقات خوبی را برای انیمیشن ایران رقم بزند و بسیار مورد اقبال مخاطب قرار گرفت و انیمیشن مگزین از آن به عنوان سریالی که در آینده می‌تواند بسیار بدرخشد و مخاطب داشته باشد یاد کرد.

 انتخاب شما به عنوان کارگردان برای این اثر و تقسیم کار در یک تیم کارگردانی سه نفره چگونه بود؟

در انیمیشن به واسطه جنس و زمان تولید و تفاوتی که با فیلم‌های رئال پروسه تولید هم متفاوت است. بر خلاف فیلمهای رئال که پروسه پیش تولید و تولیدشان شاید شش ماهه تمام شود و به اکران برسد، متوسط تایم تولید انیمیشن بازه‌ای حدوداً ۳ ساله است و انیمیشن بچه زرنگ از آنجایی که به زمان کرونا هم برخورد کرد تایمش طولانی‌تر هم شد. این یک موضوع مرسوم در تولید انیمیشن در استودیوهای مهم دنیاست که به علت همین طولانی بودن تایم و گسترده بودن حجم کار از دو یا چند کارگردان برای تولید یک اثر استفاده می‌شود. طبیعتا  این موضوع برای من هم به واسطه کارهای مشترک که با برادرم کارگردانی کرده‌ام جا افتاده است. در تولید انیمیشن بخش‌های مختلفی داریم که به تخصص‌های متفاوتی نیاز دارند و باید  بتوانیم بر آنها تسلط داشته باشیم. از استوری بورد گرفته تا متحرک سازی که خود یک بخش زمانبر و گسترده است و شما با یک تیم چند ده نفره روبرو هستید که کنترل آنها از طریق سوپروایزرها و افراد متخصصی که به عنوان کارگردان بر کار آنها نظارت دارند انجام می‌شود و این امر زمانبر و چالش برانگیز است، بنابراین وقتی که اثر بیش از یک کارگردان دارد اینکه آنها بتوانند با هم مچ باشند مسلماً به کیفیت کار می‌افزاید. در این کار هم من با عوامل مدیریتی و تهیه کننده اثر سابقه همکاری و دوستی داشتم که به سال‌های گذشته برمی‌گردد. من از زمانی که بحث استوری ریل و اصلاح داستان و پردازش آن در گروه هنرپویا انجام می‌شد، با دعوت تهیه‌کننده فیلم در کنار تیم حضور داشتم و به صورت ویژه در سر و شکل دادن به روایت فعلی داستان، کنار دو کارگردان دیگر، نظرات و تغییرات و پیشنهاداتم را مطرح می‌کردم و در میانه راه هم من دوباره به تیم اضافه و با آنها همراه شدم تا در بحث کارگردانی و روایت و نقاطی که استدیو مد نظرش بود کار را به سرانجام برسانم، به هرحال وقتی کار گروهی انجام می‌شود، هرکسی بخش‌هایی را متناسب با تخصصش انجام می‌دهد و من نیز همین مسیر را دنبال کردم و در بخش های مختلف تا جایی که توانستم نقش خودم را ایفا کردم و امیدوارم نتیجه برای مخاطب رضایت بخش باشد.

تکنیک تولید این انیمیشن چیست؟

این سبک ۳D  یا همان سه بعدی نامیده می‌شود و تمام آنچه که روی پرده می‌بینید در کامپیوتر توسط نرم‌افزارهای مختلف ساخته می‌شود و پس از طی فرایندهای زیادی به شکل نهایی می‌رسد. از آن جهت که سینمای انیمیشن جهان در بخش کودک بیشتر به سمت سه بعدی بودن رفته طبیعتاً در ایران هم  همین تکنیک بیشتر استفاده خواهد شد. زمانی که تکنولوژی در این صنعت چندان پیشرفت نکرده بود انیمیشن‌ها به صورت دوبعدی و با یک سری محدودیت‌ها از لحاظ عمق، حرکت‌های دوربین و ویژوال تولید می‌شدند و تصویر نهایی تا اندازه‌ای تخت‌ و با عمق محدود بود ولی امروز به واسطه وجود فضای سه بعدی عمق، زوایای دوربین و چرخش‌های آن را به راحتی می‌توانید در اختیار داشته باشید و این خود باعث شده که فضای انیمیشن بسیار متنوع‌تر از قبل و از لحاظ بصری هم جذابتر باشد.

 از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با امکاناتی که امروز در سینمای انیمیشن جهان استفاده می‌شوند همپا هستیم یا خیر؟

دسترسی ما به سخت‌افزار و نرم افزارهای بین‌المللی محدود است هم از لحاظ هزینه بالا و هم از لحاظ محدودیت‌هایی که کشورمان دارد ولی تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا از امکاناتی که داریم  نهایت استفاده را بکنیم. شاید در آینده سیستم‌های ما هم به سیستم‌های استودیوهایی مطرح جهان نزدیک شود و قدرت پردازش و بحث‌های نرم‌افزاری  به شکلی باشد تا بتوانیم فراتر از این برویم ولی امروز به نسبت امکاناتی که در ایران هست ما در انیمیشن استودیو عملکردی بسیار پررنگ و موفق داریم.

 از چالش‌های تولید این اثر بگویید.

در انیمیشن روی دو موضوع متمرکز هستیم یکی  بالا بردن سطح تخصص و کیفیت نیروهای که در کار همکاری می‌کنند و دیگری  تکنولوژی‌های روز که در ساخت انیمیشن‌ها باید استفاده شود حتی اگر بخواهیم یک فیلم را دوباره بسازیم با چالش جدیدی روبرو هستیم چرا که تجربیات  و دانش فنی خودمان تغییر کرده و تکنولوژی روز هم تغییر کرده است. انیمیشن هم یک کار استدیویی هست نه یه کار فردی و انیمیشن‌ها وقتی که مسیر تولیدشان را  برنامه‌ریزی می‌کنند به نسبت هر فیلم در فیلم بعدی موارد جدیدتر را به فیلم اضافه می‌کنند  و این باعث می‌شود تیم نیاز داشته باشد که خود را در همه موارد آپدیت کند و این خود چالش‌های جدید ایجاد می‌کند

اکثر کاراکترهای انیمیشن بچه زرنگ کاراکترهای حیوانی هستند و خب این کاراکترها معمولاً بدنی پوشیده از خز و مو دارند. ساخت خز و مو در دنیای انیمیشن ماجرای پیچیده‌ای است که محاسبات فنی و نرم‌افزاری ویژه‌ای می‌طلبد و وقتی کاراکترها مستندسازی و انیمیت می‌شوند، مو و خز به کاراکترها اضافه می‌شود  و حفظ این مو و خز که در حین انیمیت به هم نریزد و از فرم اصلی خود خارج نشود چالش سنگینی است.

سخن پایانی

آنچه که امروز شما روی پرده می‌بینید حاصل تلاش یک تیم ۲۵۰ نفر است که شبانه روز در بخش‌های مختلف کار کردند و انصافاً هم  تولید انیمیشن یک فرایند بسیار چالش برانگیز است  با توجه به تفاوت فرایند تولید انیمیشن و فیلم‌های رئال تاثیر هر اتفاقی چه از لحاظ زمانی چه از لحاظ مالی روی یک اثر بسیار چالش برانگیز می‌تواند باشد  و به این علت است که فقط استدیوها می‌توانند انیمیشن تولید کنند  چرا که می‌توانند در یک فرایندی با یک برنامه‌ریزی دراز مدت بخش‌های مختلف تولید یک انیمیشن را در نظر بگیرند و  نیرو آموزش بدهند و هم بر تولید نظارت داشته باشند و هم برای تولیدات آینده برنامه‌ریزی کنند.  با توجه به این مسئله ورود فیلم‌های انیمیشن به اکران به نسبت فیلم‌های دیگر در شرایط نابرابری انجام می‌شود  این گونه است که وقتی شما یک انیمیشن خوب در سینما می‌بینید و اثرگذار است نشان دهنده این است که آن تولید کننده استودیو در کارش  سختی کشیده و توانسته نظم را ایجاد کند تا این فرایند را طی کند  بنابراین باید شرایطی باشد که استودیوها بتوانند در بهترین حالت خودشان باشند و در بحث تولید همچنان سرزنده و پایدار باشند تا ما بتوانیم تولیدات بهتری داشته باشیم. وجود استدیوها و حمایت از استدیوها  در هر بخش و به هر شکلش جزو جریاناتی است که می‌تواند بر روند کیفی، پایداری و تولید انیمیشن در سینمای کشورمان واقعاً تاثیرگذار باشد.

مریم عظیمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است