روزنامه صبا

روزنامه صبا

اميد رنجبر:

وفاق و همدلی روی آنتن ملی


: این برنامه نشان داد که تلویزیون همچنان  می‌تواند در بزنگاه‌های مختلف دست بالا را داشته باشد و نظرات را جلب کند و قدرت مرجعیت خودش را به رخ بکشد

«به افق فلسطین» برنامه ترکیبی گفت‌وگو محوری است که حدود یک ماه است از شبکه افق روی آنتن می‌رود. این برنامه در شرایطی روی آنتن رفت که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی و آغاز جنایت‌های رژیم صهیونیستی و نسل کشی مردم غزه، توانست خلأ یک برنامه با محور موضوع فلسطین همزمان با فجایعی که در غزه شکل گرفت را پر کند. این برنامه با دعوت از مهمانان متنوع رویکرد واحدی را روی آنتن برد و نماد اعتراض تمام ایرانیان با خط فکری‌ و مشی سیاسی متفاوت در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی شد. در این میان این برنامه که در کمترین زمان توانست جامعه نخبگان و رسانه را نسبت به فاجعه غزه، حساس کند، با تغییر اتاق فکر و گروه تولیدش واکنش‌هایی را برانگیخت. اما به گفته مدیر شبکه با این تغییر به روند تولید برنامه خدشه‌ای وارد نشده و «به افق فلسطین» با همان رویکرد و نگاه روی آنتن است.

امید رنجبر منتقد و کارشناس رسانه:وفاق و همدلی روی آنتن ملی

امید رنجبر منتقد و کارشناس رسانه درباره ویژگی برنامه «به افق فلسطین» گفت: این برنامه در شرایطی روی آنتن رفت که تلویزیون به دلیل عقب ماندن از ماجرای غزه و خواسته طوفان‌الاقصی مورد انتقاد یکسری رسانه‌ها و چهره‌ها قیاس می‌شد. برای نمونه با شبکه الجزیره که خبرنگار اختصاصی داشت و پوشش مستقیم از محل نزاع و درگیری طرفین می‌داد و طبیعی بود که تلویزیون یکبار دیگر مورد هجمه قرار بگیرد.

وی ادامه داد: پوشش به روز خبرهای جنگ، تحلیل وقایع روز و مهمتر از همه ایجاد و تقویت همگرایی و همصدایی جریان‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی و همه اقشار مردم و افکار عمومی مردم ایران، اتفاق مهمی بود که با برنامه «به افق فلسطین» در شبکه افق رقم خورد.

رنجبر خاطرنشان کرد: «به افق فلسطین» در زمان پخش یک ماهه‌اش فراتر از محصولات افق تا پیش از این بود و از نظر سر و شکل استاندارد بود، حتی ما آن را در ویدئووال، انتخاب عکس‌ها، مستندها و آیتم‌ها به عنوان بیننده درک  می‌کردیم. حضور المیرا شریفی مقدم کنار سیدحسین حسینی نشان داد که قرار است اتفاق بهتری به عنوان ویترین برنامه رخ بدهد و از آن موارد خشکی که در چنین سوژه‌هایی سراغ داشتیم یک گام فراتر برود.

این کارشناس رسانه تأکید کرد: حضور المیرا شریفی‌مقدم که مدتی بود برنامه سیاسی اجرا نکرده بود را باید یک حرکت مهم در نظر بگیریم که نشان می‌داد سازنده‌ها دنبال یک کار اصولی‌ترند. محمدقوچانی به عنوان یک فعال رسانه‌ای اصلاح طلب و امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه که برای اولین بار در تلویزیون مواضع رسمی ایران را در قبال رژیم صهیونیستی تبیین کرد باعث شد «به افق فلسطین» به چشم بیاید.

وی افزود: برنامه جلوتر رفت و چهره‌هایی که مدتی بود جایی در تلویزیون نداشتند به تلویزیون آمدند و حرف‌شان را زدند و مشخص شد که این برنامه دنبال این است که از ماجرای فلسطین و غزه یک وفاق همدلی میان گروه‌های مختلف سیاسی، فکری ایجاد کند.

رنجبر درخصوص اینکه این برنامه چقدر موفق بوده است گفت: مهم این است که با این برنامه گامی برداشته شد برای همدل کردن جناح‌ها و افکار مختلف که نماینده‌هایشان بیایند حرف بزنند. خب در بزنگاه‌های مختلف باید از این ظرفیت استفاده شود حالا اینکه چقدر نمودش را در جامعه دیدیم دیده شد؟ یک بحث است که باید درباره‌اش تحقیق شود. می‌توانم شهادت بدهم که برنامه «به افق فلسطین» وجاهت را یکبار دیگر به تلویزیون بازگرداند.

این کارشناس رسانه خاطرنشان کرد: این برنامه نشان داد که تلویزیون همچنان  می‌تواند در بزنگاه‌های مختلف دست بالا را داشته باشد و نظرات را جلب کند و قدرت مرجعیت خودش را به رخ بکشد کما اینکه در ویدئوهای برنامه بریده حرف‌ها دست به دست می‌شد و رسانه‌های داخلی و رسانه‌های خارجی جریان درست می‌کردند محل بحث می‌شد صحبت‌هایی که در شرایط عادی کمتر در تلویزیون شنیده می‌شود، دستاورد مهم «به افق فلسطین» در فصل اول این برنامه بود.

وی اظهار داشت: ما در این برنامه با موضوعی بنام استاندارد خوب روبرو شدیم، اثر استاندارد هم به دست نمی‌آید بجز با ترکیب نیروهای جوان باتجربه و خوش فکر تلویزیونی. به نظرم این یک درس بزرگ دیگری برای مدیران تلویزیون داشت که کار را دست کاردان بسپارند و مطمئن باشند کار اگر دست اهل فن و متخصص بیافتد ماجرای تحول شتاب بیشتری خواهد گرفت.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است