روزنامه صبا

روزنامه صبا

ابوالقاسم رحمانی:

اقبال مخاطب نشان از حرکت در ریل اصلی است


سعی کردم از تجربه‌های حضورم در دیگر برنامه‌ها با عناوین و شغل‌های مختلف استفاده کنم و گلش را در برنامه «صبحانه ایرانی» استفاده کنم.

اگر جزو سحرخیزان باشید دوست‌ دارید در ‌آن ساعت چه برنامه‌هایی را ببینید یا بشنوید؟ دوست دارید برنامه‌های خبری گفت‌وگو محور و چالشی را ببینید یا به برنامه‌هایی با ریتم تند و موسیقی انرژی‌بخش گوش بسپارید؟ مشتاق دیدن و شنیدن هر کدام از این برنامه‌‌ها باشید می‌توانید یکی از برنامه‌‌های صبحگاهی را که از شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن می‌رود انتخاب کنید. با این حال تهیه برنامه‌های صبحگاهی جذاب و پرهیجان برای بسیاری از مردم که دوست دارند هر صبح را با امید به آینده و با نشاطی واقعی شروع کنند، کار ساده‌ای نیست. یک برنامه صبحگاهی خوب می‌تواند مردم را برای تمام روزی که در انتظارشان است، آماده کند و شرایطی به وجود بیاورد که با یک نگاه جدید و با روحیه عالی، تمام روز سر حال باشند. «صبحانه ایرانی» یکی از همین برنامه‌های صبحگاهی است که تمرکز خود را بر خلق یک محتوای ایرانی و مورد نیاز خانواده‌ها قرار داده است. بخش خلاقانه این برنامه، خوردن صبحانه با مهمان برنامه و پرداختن به سوژه‌های روز است. این برنامه که فصل سومش را پشت سر می‌گذارد توانسته تعامل و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. به گفته تهیه‌کننده در حال حاضر حدود ۸ هزار پیامک در روز و میانگین هفتگی بین هفتاد تا هشتاد هزار پیامک و تعداد قابل توجهی تماس با ۱۶۲ نشانگر آن است که برنامه در ریل اصلی‌اش حرکت می‌کند.

ابوالقاسم رحمانی سردبیر «صبحانه ایرانی» با اشاره به اینکه هدف اصلی «صبحانه ایرانی» تعامل با مخاطب است افزود : تعامل نه از این حیث که صرفاً مخاطب جذب مان شود و تماشاگر آن باشد تعامل از این جنس که مخاطب سهمی در برنامه و بخش‌های مختلف و متنوع آن داشته باشد، این سبک از برنامه ریزی باعث شد که ما ماه‌ها برای پیش تولید زمان بگذاریم، مدام به فصل‌های جدیدتر برنامه فکر می‌کنیم که چه کار کنیم مخاطبی که به هر دلیلی از رسانه ملی دور شده دوباره بازگردد و ما بتوانیم یک مرجعیتی در حد وسع خودمان و میان برنامه‌های صبح گاهی ایجاد کنیم و مخاطب را سمپات خودمان کنیم این هسته مرکزی با توسعه‌اش به این کمک کرد که ما بخش‌ها و میزهای متنوعی داشتیم باشیم که همگی بر مبنای نیاز مخاطب طراحی شده است.

وی خاطرنشان کرد: به شخصه چون سابقه سه چهار برنامه دیگر در شبکه‌های دیگر داشتم سعی کردم از تجربه‌های حضورم در دیگر برنامه‌ها با عناوین و شغل‌های مختلف استفاده کنم و گلش را در برنامه «صبحانه ایرانی» استفاده کنم و سعی کنم حول این هسته مرکزی به تولید محتوا بپردازم. سعی کردیم به فراخور مخاطبی که از ابتدای صبح تا اواخر برنامه را دنبال می‌کند میزهای محتوایی درخور مخاطب را در اختیارش بگذاریم.

سردبیر «صبحانه ایرانی» ادامه داد: چینش برنامه به این شکل است که برنامه را با یک هیجان ورزشی شروع می‌کنیم و بعد می‌رویم سراغ اخبار، میز روایت که در آن ما یک پرونده مهم و جریان‌ساز خبری را پیش می‌بریم و یک پرداخت ویژه به یک موضوع خاص داریم. بعد از آن می‌رویم سراغ میز مطالبه که از اصلی‌ترین میزهای تعاملی بین برنامه و مخاطب است. اینگونه که ما از مخاطبان‌مان در هر کجای سرزمین‌مان هستند با هر سطح از دغدغه و نگرانی و مطالبه که دارند از آنها می‌خواهیم که فیلم، عکس، یا پیام برای ما با شماره‌ای که در نظر گرفتیم ارسال کنند.

رحمانی اظهار داشت: در میز مطالبه از هموطنان می‌خواهیم از مشکلاتی که پیش رویشان است از هر سطح و مدلی که هست برای ما ارسال کنند و ما بتوانیم آن مطالبات را ضمن طرح در برنامه پیگیری کنیم. یعنی مطالبات را مطرح می کنیم و فیلمی که هموطنان‌مان برای ما ارسال می‌کنند را پخش می‌کنیم. قبل و بعد از آن هم پیگیر آن مساله توسط مسئولان هستیم، خوب مصادیق زیادی هم داریم که خیلی از این مسائل به نتیجه رسیده و حتی در رسانه‌های کوچک و محلی در حد رسانه‌های روستایی هم بازخورد داشته است.

وی در ادامه به میزهای تخصصی «صبحانه ایرانی» اشاره کرد و گفت : در میزهای تخصصی مهمترین موضوعات موضوعات مهارتی است. سعی کردیم در فصل جدید سراغ یکسری از مهارت‌هایی برویم که مردم روزمره خیلی با آن مواجه می‌شوند اما تخصصش را ندارند مانند عکاسی با تلفن همراه، ویرایش عکس با تلفن همراه و سعی کردیم در حد متعادل آموزش را در اختیار مخاطب قرار دهیم.

سردبیر «صبحانه ایرانی» در ادامه به میز تربیت فرزند اشاره کرد و گفت : در میز تربیت فرزند حوزه‌های مختلف اعم از روانشناسی کودک، کتاب کودک، مساله والدگری، بازی کودکان، مسائله روابط زوجین مطرح می‌شود، در ادامه برنامه «صبحانه ایرانی» سراغ مهارت‌های خانه داری، دکوراسیون داخلی گل وگیاه، بادکنک آرایی، مدیریت پسماند به سمت خانم‌های خانه دار می‌رود و مسائل خانه داری خیلی پررنگ‌تر می‌شود.

رحمانی همچنین در ادامه به میز دانستنی‌ها در «صبحانه ایرانی» اشاره کرد و افزود: میز دانستنی‌ها اطلاعاتی را درباره حوزه‌های مختلف به مردم می‌دهد، در میز تاریخ اسلام، تاریخ ایران حجت الاسلام طباخیان و خسرو معتضد آن را روایت می‌کنند، یک میز پر مخاطب هم داریم که نوستالژی‌ها است. در این بخش به طراحی یکسری نمایش‌ها و موضوعات طنازانه و یکسری فیلم‌های وایرالی طنز در فضای مجازی می‌پردازیم که در این فضا هم بیشتر گپ و گفت دوستانه میان آقایان رونقی و یحیایی به عنوان مجریان برنامه است که مخاطبان زیادی دارد.

وی همچنین به میز طب ایرانی و سنتی نیز اشاره کرد و تأکید کرد: نکته مهمی که در چینش و مهندسی برنامه مدنظرمان بوده این است که متناسب با بضاعت مان چه در حوزه اجرا، تولید و چه در حوزه محتوا ظرفیت‌هایی که داریم را به خوبی شناسایی کنیم. این ظرفیت‌ها که هر کدام از مجری‌های ما در چه بخش‌هایی نقاط قوت بیشتری دارند را شامل می‌شود، اینکه هر یک از عوامل برنامه چه توانایی‌هایی دارند و چگونه می‌توانیم از این توانایی‌ها برای بهتر شدن برنامه و کیفیت آن استفاده کنیم که زمان زیادی برد و در این مرحله به آزمون و خطا نیاز داشتیم.

سردبیر «صبحانه ایرانی» در پاسخ به اینکه شما موضوعات و میهمان‌های برنامه را بر چه اساسی انتخاب می‌کنید افزود: ما برای انتخاب میهمانان برنامه فاکتورهای مختلفی داریم. با در نظر گرفتن خط قرمزهایی که صداوسیما دارد مساله عدالت شاید بالاتر از مساله تعامل برای ما حائز اهمیت بوده و کسانی را دعوت می‌کنیم که مخاطب بتواند با آنها ارتباط برقرار کند و در پایان گفت‌وگو، چیزی عاید مخاطب شده باشد! چه در بخش‌های تخصصی و کارشناسی! چه در بخش صبحانه و چه در بخش تازه‌ها که ذاتاً نقش و سرگرمی و طنازی است. بنابراین در بخش به بخش برنامه؛ برنامه ریزی‌های دقیقی صورت گرفته و در حد توان تلاش کردیم از ریلی که ترسیم کردیم خارج نشویم.

رحمانی با اشاره به اینکه تعامل و ارتباط گیری خوبی از فصل اول تا کنون که فصل سوم «صبحانه ایرانی» را سپری می‌کنیم شکل گرفته است افزود: گواه این برنامه آمار است فصل اول برنامه با تعداد محدودی از پیامک که شاید حتی سه رقمی هم نبوده تحویل گرفته شد و در حال حاضر حدود ۸ هزار پیامک در روز و میانگین هفتگی بین هفتاد تا هشتاد هزار پیامک و تعداد قابل توجهی تماس با ۱۶۲، درصد بالایی از درست حرکت کردن برنامه در ریل اصلی‌اش را نشان می‌دهد.

آزاده کرمی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است