روزنامه صبا

روزنامه صبا

امیرعلی آزادی:

وعده‌های مسوولان را پیگیری می‌کنیم


در حیطه‌های مختلف هر کسی که تصورش را کنید ما دعوت می‌کنیم!

اگر جزو سحرخیزان باشید دوست‌ دارید در ‌آن ساعت چه برنامه‌هایی را ببینید یا بشنوید؟ دوست دارید برنامه‌های خبری گفت‌وگو محور و چالشی را ببینید یا به برنامه‌هایی با ریتم تند و موسیقی انرژی‌بخش گوش بسپارید؟ مشتاق دیدن و شنیدن هر کدام از این برنامه‌‌ها باشید می‌توانید یکی از برنامه‌‌های صبحگاهی را که از شبکه‌های مختلف تلویزیون روی آنتن می‌رود انتخاب کنید. با این حال تهیه برنامه‌های صبحگاهی جذاب و پرهیجان برای بسیاری از مردم که دوست دارند هر صبح را با امید به آینده و با نشاطی واقعی شروع کنند، کار ساده‌ای نیست. یک برنامه صبحگاهی خوب می‌تواند مردم را برای تمام روزی که در انتظارشان است، آماده کند و شرایطی به وجود بیاورد که با یک نگاه جدید و با روحیه عالی، تمام روز سر حال باشند. «صبحانه ایرانی» یکی از همین برنامه‌های صبحگاهی است که تمرکز خود را بر خلق یک محتوای ایرانی و مورد نیاز خانواده‌ها قرار داده است. بخش خلاقانه این برنامه، خوردن صبحانه با مهمان برنامه و پرداختن به سوژه‌های روز است. این برنامه که فصل سومش را پشت سر می‌گذارد توانسته تعامل و ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند. به گفته تهیه‌کننده در حال حاضر حدود ۸ هزار پیامک در روز و میانگین هفتگی بین هفتاد تا هشتاد هزار پیامک و تعداد قابل توجهی تماس با ۱۶۲ نشانگر آن است که برنامه در ریل اصلی‌اش حرکت می‌کند.

امیرعلی آزادی تهیه کننده «صبحانه ایرانی» درباره تاریخچه شروع این برنامه گفت: برنامه «صبحانه ایرانی» از ۱۵ آبان سال ۱۴۰۱ روی آنتن رفت و همه روزه شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۰۷:۰۰ تا ۰۹:۵۰ روی آنتن شبکه دو سیما می‌رود و در اعیاد هم برنامه حالت ویژه برنامه به خودش می‌گیرد و تنها روزهایی که برنامه نداریم جمعه، شهادت‌ها و ایام سوگواری است.

وی ادامه داد : برنامه «صبحانه ایرانی» بعد از اینکه برنامه «در انتهای الوند» در شهریور ۱۴۰۱ به پایان رسید با یک حال و هوای جدید از آبان ۱۴۰۱ روی آنتن رفت و فضای برنامه هم شاد و پرانرژی برای مردم ایران است و موضوعاتی هم که در برنامه به آن پرداخته می‌شود درخواست مردم از برنامه است.

آزادی با اشاره به اینکه بالغ بر ۲۶۰ قسمت از این برنامه روی آنتن رفته، بازتاب و بازخوردهای خوبی هم داشته افزود: میزان پیامک‌هایی که برای برنامه می‌آید و فضای مجازی بازخوردها نشان می‌دهد برنامه دیده شده و تأثیرگذار است از طرف دیگر «صبحانه ایرانی» از لحاظ بازدید سال ۱۴۰۲ در میان برنامه‌های صبحگاهی مقام اول در تلوبیون را دارد و این نشان دهنده اقبال مردم به این برنامه است.

وی به ضرورت ساخت این برنامه در شبکه دو سیما اشاره کرد و گفت : شبکه دو سیما شبکه خانواده است و می‌بایست به خانواده بیش از پیش بپردازد. در کنار آن فضای ژورنالیستی هم مدنظر تیم برنامه ساز بود و ما کاری که کردیم برنامه ژورنالیستی را بالا آوردیم که در ادامه خودش به یک برنامه خانواده محور تبدیل می‌شود. از ۷ تا ۸ صبح برنامه ژورنالیستی در حوزه‌های ورزش، سیاسی – اجتماعی کشور و مطالبه‌گری است و از ۰۸:۱۰ تا ۱۰:۰۰ صبح برنامه وارد فضای خانه‌داری و مختص خانم‌های خانه‌داری که بچه‌هایشان به مدرسه رفته‌اند و کلا فضای برنامه به محوریت خانواده تبدیل می‌شود.

تهیه کننده «صبحانه ایرانی» به وجود میزهای مختلف در «صبحانه ایرانی» اشاره کرد و خاطرنشان کرد: شاید یکی از پراقبال‌ترین میزهایی که داریم میز مطالبه است که المیرا شریفی مقدم آن را اجرا می‌کند، پیام‌ها و تصاویر بسیاری را مردم می‌فرستند و درخواست پیگیری دارند و ما هم در وسع‌مان این مطالب را پیگیری می‌کنیم و بارها شده که مطلبی را در برنامه اشاره کرده‌ایم و مسئولان خود را ملزم به پاسخگویی دانسته‌اند.

آزادی درباره این میزها توضیح داد: همان طور که گفتم مهمترین ویژگی این برنامه با میزهای مختلفش شکل گرفته ‌است و سعی می‌کنیم حرف اصلی‌مان را در خلال طرح‌های مربوط به همین میزها رقم بزنیم. مثلا در میز سلامت که هر روز به طب‌سنتی می‌پردازیم با حضور پزشکان مربوطه مسائل مرتبط با خانواده مطرح می‌شود اما با این نگاه که مخاطب ما مادران و یا خانم‌های خانه‌داری هستند که دغدغه سلامت همسر و فرزندانشان را دارند. در حقیقت هر بحثی که در برنامه مطرح می‌شود، از دید خانواده است. میزهای مختلفی مثل میز تاریخ و میز سواد رسانه داریم. مثلا در میز سواد رسانه به موضوعاتی که مرتبط با دغدغه پدران و مادران درباره ارتباط بچه‌هایشان با رسانه‌ها هستند می‌پردازیم و اینکه که آیا باید با کودکان اخبار دید یا خیر. یا تماشای خبر با کودکان چه ضرر یا منفعتی دارد.

این برنامه‌ساز تلویزیونی درخصوص رویکرد برنامه متذکر شد: آنچه که قصد داشتیم در این برنامه پیش ‌ببریم، توجه به همه مسائل مربوط به خانواده است. این مسائل در همه حوزه‌ها دیده می‌شود و از دغدغه‌های روزمره مردم حکایت می‌کند. یعنی اگر میز مطالبه داریم و برخی مسئولان را دعوت می‌کنیم تا بیایند و درباره موضوعی صحبت کنند، بیشتر آن را به سمت دغدغه خانواده‌ها می‌بریم. اگر قرار است یک روز درباره آلودگی ‌هوا صحبت کنیم، بیشتر حول این محور از او می‌پرسیم که این مسأله چه تاثیری بر خانواده‌ها و فرزندانشان دارد و چطور روی مدرسه ‌رفتن بچه‌ها و خروجی آن تاثیر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: قرار نیست مخاطب ما شاهد یک گفت‌وگوی چالشی باشد از این رو موضوعاتی که ما مطرح می‌کنیم، سیاسی نیست بلکه عینکی را روی برنامه می‌‌گذاریم تا از زاویه خانواده و زندگی جریان ‌یافته در آن به مسائل نگاه کنیم.

آزادی اظهار داشت: متأسفانه برخی موارد هم بوده که با بدخلقی و بی دغدغه‌ای مسؤلان روبرو بودیم و آنطور که باید جوابگوی خواست مردم نبودند اما در بسیاری موارد هم موفقیت آمیز بوده و ما به موفقیت رسیدیم. هدف کلی برنامه دو بخش است یکی فضای سرگرمی برنامه است که می‌خواهیم افراد خانواده سرگرم باشند و یک برنامه خوب و نشاط آور را ببینند و از طرف دیگر
می خواهیم مخاطب ما تنها سرگرمی صرف نبیند و در فضای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی هم اطلاعاتش بالاتر برود و سطح مطالبه‌اش از مسوولان و جامعه ارتقاء پیدا کند.

تهیه کننده «صبحانه ایرانی» در ادامه به آیتم‌های مختلف این برنامه صبحگاهی اشاره کرد و گفت: نما آهنگ‌های صبح گاهی، «صدای زندگی» آیتم ویژه «صبحانه ایرانی»  است که مشاغل مختلف و صداهای آنها را پررنگ می‌کند، آیتم ویژه‌ای که داریم مجریان به مشاغل سخت سر می‌زنند، المیرا شریفی‌مقدم در حوزه پیشرفت پیشرو است و برای نمونه به بیمارستان‌هایی که در سطح کشور ساخته می‌شود یا اگر زلزله‌ای رخ دهد مانند زلزله خوی با همراهی وحید رونقی سرمی‌زنند و یکسری تصاویر به ما می‌دهند که با ارتباط با مسئولان توانستیم به نتیجه برسانیم.

وی ادامه داد: وعده‌هایی که مسوولان می‌دهند را پیگیری می‌کنیم یا اگر اتفاقی خاصی در کشور بیفتد را پی‌گیری می‌کنیم. مانند نمایشگاه روستاآباد که در مصلای تهران برگزار شد و با همراهی مجری برنامه المیرا شریفی مقدم ضبط و پخش شد.

آزادی به میهمان‌های این برنامه اشاره کرد و افزود: در حیطه‌های مختلف هر کسی که تصورش را کنید ما دعوت می‌کنیم تا درباره کار و شغلش از انگشترساز،کارگر معدن، مرزبان، محیط بان، جنگلبان گرفته همه را دعوت می‌کنیم راجع به مشاغل شان صحبت کنند، برنامه «صبحانه ایرانی» رنگ و بوی مردمی دارد. در «صبحانه ایرانی» مشاغل و چهره‌های مختلف با تنوع و گویش‌های مختلف با ظاهرهای مختلفی دعوت و در میز صبحانه میهمان و راجع به شغل، کار، عملکردشان و موفقیت‌ها و شکست‌های‌شان سخن می‌گویند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است