روزنامه صبا

روزنامه صبا

مهدی شفیعی:

جایگاه آموزشگاه‌ها در سیستم سینما مهم است


قرار است تشکیل صنف و فعال کردن مجدد آن با مدیریت مدیران آموزشگاه‌ها انجام ‌شود که امیدواریم درآینده نزدیک آن را به نتیجه برسانیم.

وقتی جامعه کارشناسان و منتقدان سینمای ایران از روییدن قارچ گونه جشنواره‌ها در فضای سینمای ایران صحبت می‌کنند برخی مدیران با تصور این که مخالفت با چنین رویدادهایی شاید به گونه‌ای نظر تنگی این افراد است بلافاصله جبهه می‌گیرند و….

اما به گمان من  واقعیت امر این است که هیچ کس با برگزاری هیچ جشنواره‌ای مخالفتی ندارد بلکه سیاست غلط در نوع برگزاری، آن رویداد را در بوته نقد قرار می‌دهد که ماحصل و برآیند آن نقد و تحلیل این است که به دلیل عدم خروجی مناسب به سبب سیاستگذاری غلط، آن جشنواره بودجه بر باده بیت‌المال است و چه بسا نتیجه معکوسی نیز از آن جشنواره استنتاج شود. به همین فکت ساده است که در ارتباط با برگزاری چنین رویدادهای رنگارنگی برخی اهالی رسانه مخالفت می کنند.

در آخر هفته‌ای که گذشت در بین جشنواره‌های رنگارنگ سینمایی پس از ده سال شاهد برگزاری دومین جشنواره‌ای بودیم که به فعالیت‌های آموزشگاه‌های آزاد بازیگری سراسر کشور اختصاص داشت و نکته مثبت این گردهمایی  آشنایی مدیران آموزشگاهای سراسر کشور با هم بود که خیلی‌هایشان با هم هیچ آشنایی نداشتند. در حال حاضر ۳۴۷ آموزشگاه آزاد سینمایی در سراسر کشور فعالیت‌ می‌کنند که از این تعداد ۱۱۱ آموزشگاه در تهران است. این آموزشگاه‌ها هنرمندانی تربیت می‌کنند که وارد جامعه می‌شوند و نیاز است استعدادهای آنها دیده و محلی برای عرضه آن استعدادها داشته‌ باشند.

با توجه به ۱۱۱ آموزشگاه فعال در تهران معدود مدیران این آموزشگاه‌ها در این جشنواره و همچنین نشست‌ها حضور داشتند که این خود موضوع قابل تاملی است.

برگزاری این جشنواره ایده خوبی بود و فی‌النفسه می‌تواند مثبت باشد اما همانگونه که پیش از این به آن اشاره شد نوع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ساختار شکلی برگزاری یک رویداد است که به نظر، زحمت خود عزیزان برگزار کننده را هم به باد می‌دهد.

در چالش این هفته روزنامه صبا از زبان مدیران آموزشگاه‌ها و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی چالش‌هایی که این آموزشگاه‌ها با آن روبرو هستند زیر ذره‌بین قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانید.

با اشاره به رتبه‌بندی آموزشگاه‌های آزاد سینمایی پژوهش کاملی در گذشته انجام شده بود که اطلاعاتش در دو سه ماه اخیر به‌روز شد. مجموع این رویداد منجر به رتبه‌بندی آموزشگاه‌ها خواهد شد که در سیاست‌های سازمان سینمایی تعریف شده است.

همچنین بحث سامان‌دهی طرح درس آموزشگاه‌ها نیز مطرح است. جایگاه آموزشگاه‌های سینمایی در حوزه تربیت نیرو در سیستم سینما مهم است. بر مبنای پژوهش‌هایی که در گذشته انجام شده بود در حال نهایی شدن طرح درس آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در سازمان سینمایی هستیم. همچنین کارت صلاحیت مدرسان نیز در دستور کار دفتر مطالعات بود که اجرایی شده و شورای تخصصی در این راستا در سازمان سینمایی شکل گرفته است و بر اساس شاخصه‌های موجود برای مدرسان کارت‌های صلاحیت مدرسان صادر می‌شود.

قرار است تشکیل صنف و فعال کردن مجدد آن با مدیریت مدیران آموزشگاه‌ها انجام ‌شود که امیدواریم درآینده نزدیک آن را به نتیجه برسانیم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است