روزنامه صبا

روزنامه صبا

مهدی آذرپندار:

ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد


من  از آموزشگاه‌ها دعوت می‌کنم در تولید از انجمن سینمای جوان کمک بخواهند.

وقتی جامعه کارشناسان و منتقدان سینمای ایران از روییدن قارچ گونه جشنواره‌ها در فضای سینمای ایران صحبت می‌کنند برخی مدیران با تصور این که مخالفت با چنین رویدادهایی شاید به گونه‌ای نظر تنگی این افراد است بلافاصله جبهه می‌گیرند و….

اما به گمان من  واقعیت امر این است که هیچ کس با برگزاری هیچ جشنواره‌ای مخالفتی ندارد بلکه سیاست غلط در نوع برگزاری، آن رویداد را در بوته نقد قرار می‌دهد که ماحصل و برآیند آن نقد و تحلیل این است که به دلیل عدم خروجی مناسب به سبب سیاستگذاری غلط، آن جشنواره بودجه بر باده بیت‌المال است و چه بسا نتیجه معکوسی نیز از آن جشنواره استنتاج شود. به همین فکت ساده است که در ارتباط با برگزاری چنین رویدادهای رنگارنگی برخی اهالی رسانه مخالفت می کنند.

در آخر هفته‌ای که گذشت در بین جشنواره‌های رنگارنگ سینمایی پس از ده سال شاهد برگزاری دومین جشنواره‌ای بودیم که به فعالیت‌های آموزشگاه‌های آزاد بازیگری سراسر کشور اختصاص داشت و نکته مثبت این گردهمایی  آشنایی مدیران آموزشگاهای سراسر کشور با هم بود که خیلی‌هایشان با هم هیچ آشنایی نداشتند. در حال حاضر ۳۴۷ آموزشگاه آزاد سینمایی در سراسر کشور فعالیت‌ می‌کنند که از این تعداد ۱۱۱ آموزشگاه در تهران است. این آموزشگاه‌ها هنرمندانی تربیت می‌کنند که وارد جامعه می‌شوند و نیاز است استعدادهای آنها دیده و محلی برای عرضه آن استعدادها داشته‌ باشند.

با توجه به ۱۱۱ آموزشگاه فعال در تهران معدود مدیران این آموزشگاه‌ها در این جشنواره و همچنین نشست‌ها حضور داشتند که این خود موضوع قابل تاملی است.

برگزاری این جشنواره ایده خوبی بود و فی‌النفسه می‌تواند مثبت باشد اما همانگونه که پیش از این به آن اشاره شد نوع سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و ساختار شکلی برگزاری یک رویداد است که به نظر، زحمت خود عزیزان برگزار کننده را هم به باد می‌دهد.

در چالش این هفته روزنامه صبا از زبان مدیران آموزشگاه‌ها و مدیران ارشد وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی چالش‌هایی که این آموزشگاه‌ها با آن روبرو هستند زیر ذره‌بین قرار گرفته است که در ادامه می‌خوانید.

عملا ارتباط چندانی بین انجمن و آموزشگاه‌ها وجود ندارد چون ممکن است این ارتباط به معنای تصدی‌گری در بخش خصوصی تلقی شود پس جز اینکه گاهی اوقات اساتید مشترک داریم و دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم مشترک هستند ارتباط سیستماتیکی نداریم شاید در برخی شهرها موازی‌کاری شود به همین دلیل به صورت ماموریتی ارتباط سیستماتیکی وجود ندارد جز اینکه گاهی دوستان آموزشگاه‌ها برای گرفتن مجوز به انجمن‌ها مراجعه می‌کنند با توجه به اتفاقات جدیدی که رخ داده فکر می‌کنیم باید کمک حال شما باشیم.

تعبیری شد مبنی بر اینکه انجمن سینمای جوانان با آموزشگاه‌ها موازی‌کاری دارد اما انجمن از همه آموزشگاه‌ها قدیمی‌تر است پس موسسان آموزشگاه‌ها می‌دانستند وارد چه عرصه‌ای می‌شوند و آگاهانه به این زمینه ورود کرده‌اند. ما تکلیفی به عنوان دولت در آموزش سینما داریم ولی به جاهایی که سود و درآمد دارد اصلا ورود نکرده‌ایم مثلا حوزه بازیگری و گریم یکی از آن حوزه‌هاست و حق آموزش دادن نداریم. در حوزه‌های دیگر هم متقاضی ما از ظرفیت‌های ما بیشتر است ضمن اینکه انجمن به لحاظ امکانات و لوجستیک خیلی قوی نیست اما دوستان نمی‌توانند بگویند چون آموزش می‌دهند دولت حق آموزش سینما را ندارد.‌ از سوی دیگر حدود ده سال است که آنچنان توسعه‌ای در دفاتر هم نداشته‌ایم بنابراین همه زمانی کار را شروع کرده‌اند که دفاتر انجمن سینمای جوانان وجود داشته و علاقه به سینما در این سال‌ها هم افزایش داشته است. یک پورتال تولید داریم که اگر آموزشگاه‌ها و هنرجویانشان آثارشان را ثبت کنند ملزم به پاسخ دادن هستیم. ما در حوزه تولید هیچ منعی برای هیچکس نداریم اینطور نیست که فقط تولیداتی برای کسانی داشته باشیم که در انجمن آموزش دیده باشند.

ما تکلیفی در حوزه آموزش سینما داریم. نمی‌توانیم بگوییم به خاطر آموزشگاه‌ها، آموزش را تعطیل می‌کنیم. نمی‌توانیم بگوییم چون آموزشگاه‌ها چنین توقعی دارند ما نباید آموزش بدهیم. ضمن اینکه ما آزمون داریم، آدم‌ها طبق آزمون پذیرفته می‌شوند. ما نگاهی اقتصادی به آموزش نداریم چون پردرآمدترین بخش آن را که بازیگری است، کنار گذاشته‌ایم و ورود نمی‌کنیم. آموزش ما نگاه فرهنگی دارد که طبق همان نمی‌خواهیم بازار کسی را کساد کنیم. ما ابتدا متعهد به هنرجویان شهرستانی بعد مدیران آموزشگاه‌ها هستیم چون هر آنچه به ضرر آنها باشد محکوم به شکست است ما باید به آن افراد به ویژه افراد کم بضاعت شهرستان‌ها آموزش بدهیم چه بسیار افرادی داشته‌ایم که بعد از تحصیل در آموزشگاه‌ها به دفاتر انجمن برای آموزش مراجعه کرده‌اند چون خیلی از فارغ‌التحصیلان انجمن‌ها زودتر به فیلمسازی می‌رسند.

من  از آموزشگاه‌ها دعوت می‌کنم در تولید از انجمن سینمای جوان کمک بخواهند. یعنی خروجی‌های آنان بیایند و در انجمن فیلم تولید کنند. ما یک مجموعه استعدادیاب هستیم و استقبال می‌کنیم از استعدادهایی که در هرجایی باشد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است