روزنامه صبا

روزنامه صبا

میکائیل دیانی:

باید به لحاظ حقوقی پی‌گیری شود


باید به لحاظ حقوقی هم پی‌گیری شود و نهادهای ذی‌ربط نیز باید پیگرد قضایی کنند.

خبر جعلی یا فیک نیوز مقوله‌ جدیدی نیست (این عبارت نخستین‌بار در قرن نوزدهم میلادی استفاده شد)؛ اما به‌دلیل همه‌گیرشدن شبکه‌های اجتماعی، خبرهای غیرواقعی بسیار سریع‌تر از قبل پخش می‌شوند. تا پیش از این‌که شبکه‌های اجتماعی از راه برسند، مردم در اکثر مواقع خبرها را ازطریق منابع رسمی دنبال می‌کردند، منابعی که نویسندگان آن‌ها موظف‌ به رعایت یک‌سری پروتکل‌ها به هنگام نوشتن مطلب بودند تا از صحت آن‌ها مطمئن شوند.
اینترنت راه‌های بسیار متنوع‌تری برای تهیه، ارسال و مصرف محتوای خبری دردسترس مردم قرار داده است. اکثر کاربران امروزی ترجیح می‌دهند خبرها را از شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. سازوکار شبکه‌های اجتماعی باعث می‌شود پخش‌شدن خبرهای جعلی بسیار ساده باشد و تشخیص معتبر‌بودن مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی می‌خوانیم، کمک شایانی به جلوگیری از پخش فیک‌نیوز می‌کند.
به دنبال جریان خبری غیراخلاقی در کانال‌های تلگرامی فرهنگی و هنری و ایجاد التهاب و فضای متشنج، جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و منتقدان سینمایی کشور هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای خواستار مقابله و برخورد قانونی با گردانندگان و حامیان این کانال‌ها شدند. بر این اساس روزنامه صبا، چالش این هفته خود را به این مهم اختصاص داده و به سراغ اهالی رسانه رفته است. نظرات اهالی رسانه در چالش این هفته که نشان از دغده‌های آنان در راستای رسالت و شان روزنامه‌نگاری‌شان است قابل تامل می‌باشد که در ادامه می‌خوانید.

به نظرم مهمترین اتفاقی که درباره این بیانیه مشترک روزنامه‌نگاران در مقابله با فیک نیوزها افتاده است اصل اتحاد صنفی‌ای است که بین روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و منتقدان حوزه سینما افتاده که فارغ از هر نگاه و هر سلیقه هنری و سیاست رسانه‌ای که در آن کار می‌کنند درباره این موضوع متحد شده‌اند. اتحاد این افراد هم ناظر به اخلاق حرفه‌ای و شرافت روزنامه‌نگاری است که در برابر آسیبی که از طرف فیک‌نیوزها متوجه حرفه روزنامه‌نگاری است ایستاده‌اند و به نظرم بزرگترین اتفاقی است که می‌توانست بیفتد.ضمن این که باید به لحاظ حقوقی هم پی‌گیری شود و نهادهای ذی‌ربط نیز باید پیگرد قضایی کنند.

بهناز وفایی‌وحدت،  سید سجاد رازیان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است