روزنامه صبا

روزنامه صبا

بهمن عبداللهی:

ساخت مستند را می‌توان دیوانگی نامید


زمانیکه فیلم نقش و نگار ساخته شد داشتند یک تابوشکنی در زمینه استفاده از ناصر ملک مطیعی به عنوان یک بازیگر می‌کردند.

فیلم «ابر مرد سینما» به کارگردانی نادر طریقت که این روزها در سینمای هنر و تجربه به اکران در آمده به زندگی هنری ناصر ملک مطیعی بازیگر و ستاره سینمای ایران می‌پردازد و مخاطبان و علاقه‌مندان به این شخصیت هنری را به ضیافتی از نوستالژی، تاریخ و سیاست مهمان می‌کند. خبرنگار صبا با نادر طریقت و دو نفر از منتقدان سینما در مورد این فیلم گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

نظر خود را در مورد فیلم «ابر مرد سینما» بگویید.

این فیلم یک مستند پرتره است و خصوصیاتی دارد که معمولاً در این سبک فیلم‌ها دیده می‌شود از نظر سینمایی ممکن است کار درجه یک و درخشان نباشد ولی فیلم بسیار خوب و قابل تاملی است به خاطر اینکه جسارت استفاده از شخصیتی مانند ناصر ملک مطیعی را به عنوان شخصیت محوری داشته است و کمتر کسی به سراغ یک فرد ممنوع الکار می‌رود و این بسیار ارزشمند است. نکته دوم زحمت زیادیست که روی این فیلم کشیده شده با تماشای این فیلم به خوبی در می‌یابید که چه تلاش مستمری برای ساخت این فیلم صرف شده. امروز حتی عده‌ای از چهره‌هایی که در این فیلم حضور داشته‌اند و به ساخت این فیلم کمک کرده‌اند دیگر در قید حیات نیستند و این نشان دهنده این مطلب است که سال‌ها روی این فیلم آرام آرام ولی به صورت پیوسته کار شده، تصویر گرفته، آرشیو شده و تحقیق و بررسی انجام شده است. ارزش سوم این است که اینجور فیلم‌ها در تاریخ می‌مانند. ممکن است مخاطب زیاد و یا فروش آنچنانی نداشته باشد ولی بعدها حتی ۱۰۰ سال بعد وقتی به عنوان رفرنس و مرجع به آن مراجعه کنند اسناد اطلاعات و صحبت‌هایی پیدا خواهند کرد که بسیار به کارشان می‌آید. بسیاری از افراد امروز دوست دارند که درباره زندگی بتهوون انقدر تصویر می‌بود یا در مورد زندگی ویکتور هوگو اطلاعات صدا و تصویر می‌بود در نتیجه این بسیار با ارزش است. ولی به نظر من مهم‌ترین ارزشی که این فیلم دارد و من به آن بسیار احترام می‌گذارم این است که به ما این فرصت را می‌دهد تا ناصر ملک مطیعی را روی پرده سینما ببینیم،  بهروز وثوقی، فردین، وحدت، همایون، پوری بنایی را روی پرده سینما ببینیم. این افراد بدون اینکه کاری کرده باشند از فعالیت منع شدند و مسئولانی که اجازه فعالیت به آنها ندادند این فرصت را از تماشاگر سینما گرفتند که سینما را با آثار آین افراد دنبال کند.

فکر می‌کنید این فیلم می‌تواند نویدبخش این مسئله باشد که در آینده ما مستندهای دیگری در مورد شخصیت‌هایی با سرنوشت مشابه ببینیم؟

بله حتماً همینگونه خواهد بود. زمانیکه فیلم نقش و نگار ساخته شد داشتند یک تابوشکنی در زمینه استفاده از ناصر ملک مطیعی به عنوان یک بازیگر می‌کردند. فیلم ساخته شد ولی در پوستر فیلم تصویر آقای ملک مطیعی حذف شد. ولی امروز در این فیلم روی این پرده سینما ایشان دیده می‌شود حتی فیلم‌های قبل از انقلاب ایشان نیز دیده می‌شود.  به هر حال این تابوشکنی آرام آرام اجازه می‌دهد که برای دیگران هم مستندهایی ساخته و نمایش داده شود که اتفاق خوبی است. ساخت مستند با بودجه کم و سودی که وجود خارجی ندارد انجام می‌شود شاید حتی بتوان آن را به نوعی دیوانگی نامید اما هر چه که هست خوب است. به خصوص کسانی که به سراغ پرتره‌های شخصی می‌روند آثارشان مانند یک کتاب است با این تفاوت که کتاب را امروزه نه می‌خرند و نه می‌خوانند ولی سینما همچنان مخاطب خاص خود را دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است