روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمود مداحی:

بدون حمایت تهیه‌کنندگان تئاتر زمین می‌خورد


تاثیر متن بسیار زیاد بود من تلاش می‌کنم تا پروژه‌هایی را انتخاب کنم که اول از همه متن خیلی خوب و قوی داشته باشد.

سالن قشقایی تئاترشهر این روزها با صدای خنده تماشاگران نمایش «دور» پرشده است. «دور»  که در زبان ترکی به معنای ایستادن است نمایشی به نویسندگی وکارگردانی وحید نفر می‌باشد که امر تراژیک را در موقعیتی کمدی به روی صحنه آورده است. خبرنگار صبا گفت‌وگویی با عوامل این نمایش داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

کمی درباره فعالیت‌های‌تان در عرصه تهیه‌کنندگی بگویید.

من قبل از کرونا فعالیت‌هایی به صورت جسته و گریخته داشتم ولی نمایش «دور» دومین کار حرفه‌ای من است که تهی‌کنندگی آن را انجام دادم و کار سومی هم هست که تمرینات آن در حال انجام است و به امید خدا به زودی آماده اجرا خواهد شد.

تاثیر این متن در پذیرش این پروژه چگونه بود؟

حقیقتاً تاثیر متن بسیار زیاد بود من تلاش می‌کنم تا پروژه‌هایی را انتخاب کنم که اول از همه متن خیلی خوب و قوی داشته باشد. در واقع چیزی برای گفتن داشته باشد و تماشاگر بتواند با متن ارتباط برقرار کند و در مرحله بعدی به مسئله کارگردان، بازیگران و سالن فکر می‌کنم. این متن آنقدر شیوا و خوب بود که در انتخاب این اثر هیچ شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت.

داستان نمایش «دور» در بستر جنگ تحمیلی ۸ ساله می‌گذرد. شاید برخی از تهیه‌کنندگان‌ این تصور را داشته باشند که مخاطب با چنین سوژه‌ای ارتباط کافی نمی‌گیرد نظر شما در این مورد چیست؟

حقیقتش من دیگران را نمی‌دانم ولی برای من اینگونه نبوده است. به نظر من اگر متن دارای ویژگی‌های لازم باشد و نمایش کارگردان خوبی هم داشته باشد به راحتی می‌توانم روی آن آثار سرمایه‌گذاری کنم. از طرفی شخصاً این فضا را دوست دارم و برایم خاطرات این فضا مهم است چرا که مثلاً در سال‌های ۶۰ سن کمتری داشتم و هر آنچه به یاد دارم از دوران کودکی‌ام است. اگر  متن به شکلی باشد که تماشاگر را خسته نکند و ارتباط کافی برقرار شود و معنا و مفهوم را هم برساند مسلماً قبول خواهم کرد که پروژه را کار کنم.

 تهیه کنندگی این کار چالش خاصی به همراه داشت؟

همکاری با گروه حرفه‌ای باعث می‌شود که شما  خیلی راحت‌تر بتوانید کار را انجام دهید. هرچند که یک سری سختی‌های خاص خودش را دارد چرا که گروه حرفه‌ای هست و شما باید همه چیز را روی روال جلو ببرید اما قشنگی‌های خاص خودش را هم دارد. در کل تهیه‌کنندگی تئاتر چالش‌های زیادی دارد اما من در تهیه این اثر چالش خاصی نداشتم و همه چیز خیلی روی روال و عالی پیش ‌رفت که قطعاً تاثیر کار کردن با یک گروه حرفه‌ای بود.

 به عنوان یک تهیه کننده تئاتر با توجه به اینکه نمایش «دور» از اقبال خوب مخاطب برخوردار بوده فکر می‌کنید که تهیه‌کننده‌ها باید به دنبال راه‌های درآمدزایی دیگری باشند و برای بازگشت سرمایه نگرانی داشته باشند یا خیر؟

کسی که تهیه‌کنندگی تئاتر انجام می‌دهد باید به این کار عشق و علاقه داشته باشد چرا که بازگشت سرمایه‌ای در آن وجود ندارد. کار باید خیلی شرایط خاصی را تجربه کند که بتواند در وجه حداقلی بازگشت سرمایه داشته باشد و اگر بخواهیم دنبال درآمدزایی باشیم و بیزینسی به آن فکر کنیم خیر به نظرم این کار در تئاتر در حال حاضر با این شرایط شدنی نیست. در حق تئاتر اجحاف شده و یتیم مانده است چرا که هیچ ارگان، نهاد یا اسپانسری این بخش را بر عهده نمی‌گیرد و با تئاتر همکاری نمی‌کنند. به عنوان مثال من برای اینکه یک تابلوی تبلیغ از شهرداری بگیرم تا بتوانم کارم را تبلیغ کنم روزها و به شکل‌های مختلف نامه‌نگاری می‌کنم و در آخر هم به نتیجه نمی‌رسم. اگر تهیه‌کنندگان از تئاتر حمایت نکنند مطمئن باشید که تئاتر زمین می‌خورد و به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسد. تا جایی که بتوانم و خداوند یاری کند فعلاً پشت بچه‌های تئاتر هستم تا ببینیم که شرایط برای‌مان چگونه خواهد شد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است