روزنامه صبا

روزنامه صبا

مهبد قناعت پیشه:

خیلی در زندگی سخت نمی‌گیرم


آدمی نیستم که سخت بگیرم و جنبه‌‌های شاد اتفاقات بیشتر به چشمم می‌آید.

برنامه‌های صبحگاهی رادیو ویترین شبکه‌شان هستند و هرکدام بنا به مأموریت‌شان سعی می‌کنند طیف وسیعی از شنونده‌های رادیو با سلیقه‌های مختلف و قومیت‌های متنوع را در بخش صبحگاهی با خود همراه کنند. برنامه سازان صبحگاهی هم با علم به این ویژگی بهترین گویندگان و عوامل را انتخاب می‌کنند تا حال و هوای خوبی به برنامه‌های صبحگاهی بدهند. تهیه‌کننده برنامه‌ صبحگاهی در هر شبکه‌ای که باشد، فارغ از مأموریت‌های ویژه آن شبکه با ساختار تعریف‌شده‌ای برای برنامه‌های صبح آشنا است. نوع بهره‌گیری از متن و صدای گوینده، تحرک، ریتم و تمپوی برنامه، کیفیت و کمیت موسیقی، حجم اطلاع‌رسانی و اخبار، گزارش‌های محیطی زنده و تولیدی و از همه مهم‌تر موضوع محوری برنامه، از جمله مسائلی است که در ساخت برنامه صبحگاهی اهمیت دارد و می‌تواند معیاری برای مخاطب سحرخیز باشد.

برنامه «صبح صبا» که نزدیک به یک دهه روی آنتن رادیو صبا می‌رود، یکی از پرشنونده‌ترین برنامه‌های صبحگاهی است که به دلیل ریتم تند و فضای طنزآلودی که فراهم کرده، توانسته مخاطبان خوبی را با خود همراه کند. مخاطبانی که انتخاب‌شان موج اف ام ردیف ۱۰۵٫۵ و رادیو صباست، می‌دانند که کار و بار این برنامه به طور کلی خنداندن و دادن حال خوب به شنوندگانش است و اگر روزتان را در خانه یا در مسیر رسیدن به محل کار روی موج صبا تنظیم کرده‌اید، قطعا حالتان بهتر از قبل می‌شود. با عوامل این برنامه با نشاط گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مهبد قناعت پیشه گوینده و مجری رادیو را بیشتر با برنامه‌های رادیو صبا می‌شناسیم. او که در حوزه دوبلاژ، تئاتر و کتاب صوتی فعال است از مجریان قدیمی برنامه «صبح صبا» است.

وی درباره برنامه «صبح صبا» گفت: این برنامه یک مجله صبحگاهی با هدف اطلاع‌رسانی و امیدبخشی است که در آن سعی می‌کنیم حال خوب صبحگاهی را به مردم منتقل کنیم.

مجری «صبح صبا» با اشاره به مهمترین ویژگی این برنامه صبحگاهی افزود: دو عنصر مهم زنده بودن و اجرای بداهه به این برنامه ویژگی خاصی بخشیده ‌است. این برنامه با بخش‌های نمایشی‌اش شناخته می‌شود نمایش‌ها زنده و بداهه هستند. یعنی براساس پاسخ پیامک یا پیام یک مخاطب فضای نمایشی برنامه را ترسیم کرده، در همان لحظه اجرا می‌کنیم.

قناعت پیشه یکی از دلایل موفقیت برنامه را حضور پررنگ مخاطبان و شنوندگان در برنامه دانست و گفت: سهم شنوندگان در «صبح صبا» به قدری زیاد است که گاهی یک پیامک یا یک تماس تلفنی از سوی مخاطبان می‌تواند مسیر برنامه را تغییر دهد. ما حالت نصیحت‌گونه نداریم و هر روز با طرح یک موضوع برنامه را جلو می‌بریم اما در میانه برنامه شاید یک پیشنهاد از شنوندگان مسیر برنامه را تغییر دهد. به طور مثال امروز شنونده‌ای تماس گرفت و گفت قناعت پیشه چقدر حرف می‌زنی و من جمله‌ام را ناتمام گذاشتم و اعلام کردم که به موسیقی گوش می‌دهیم.

وی ادامه داد: «صبح صبا» طرفداران بسیاری دارد و از کارمند بانک، دانشجو و رانندگان محترم تا روانشناس و کارگران خدمات شهری همه از مخاطبان این برنامه هستند. به دلیل فضای شاد و صمیمانه‌ای که در برنامه وجود دارد، طیف وسیعی از شنونده‌ها ‌با ما همراه هستند.

این مجری رادیو گفت: شعار این برنامه «ما با همه شوخی داریم» است برای همین شنوندگان می‌دانند که می‌توانند در مورد هر موضوعی حتی با خود ما هم شوخی کنند. دلیل مخاطب پسندی این برنامه در تعامل با مخاطبان است. من از سال ۱۳۸۶ در شبکه‌های رادیویی سلامت، اقتصاد و ایران کار کردم اما بعد از آن که وارد رادیو صبا شدم، فهمیدم تعامل مهمترین اصل برنامه رادیویی است.

قناعت پیشه به مفهوم رسانه گرم اشاره کرد و افزود: رادیو را رسانه گرم می‌نامند، زیرا در لحظه با مخاطبش در ارتباط است. ما نیز در «صبح صبا» به همین اصل وفادار ماندیم و نگاهمان این بود که باید در برنامه‌های زنده از مخاطبان ثانیه به ثانیه نظراتشان را چه از طریق پیامک چه تماس تلفنی و… بپرسیم، حتی باید اپلیکیشن‌هایی برای ارتباط آسان تر با شنودگان طراحی شود. در این صورت مخاطب، رادیو را به خانه‌اش راه می‌دهد و روزگارش را با آن سپری می‌کند.

وی در پایان به روحیه نقد پذیر و طناز خودش اشاره کرد و افزود: آدمی نیستم که سخت بگیرم و جنبه‌‌های شاد اتفاقات بیشتر به چشمم می‌آید و همیشه سعی می‌کنم برای هر مشکل راه‌حلی پیدا کنم. رادیو برای ساکنینش درآمدی ندارد و هر کس در رادیو حضور دارد فقط به عشق و علاقه‌ای که به این فضا و مردم دارد هست و هرجای دیگری که برود باز هم خانه اولش رادیوست.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است