روزنامه صبا

روزنامه صبا

میثم معراجی:

تولیدات بخش خصوصی پا به پای قطب‌های بزرگ سینمایی دنیا حرکت می‌کنند


حقیقتا سینمای ایران در دهه‌های گذشته تاکنون در فیلمسازی دولتی موفق نبوده‌است.

سینما جدا از اینکه یک ابزار هنری برای انتقال پیام و سرگرمی است، همواره نقشی بسیار کلیدی در شناساندن فرهنگ‌ یک ملت و جلای ذهن و روح مخاطبان دارد. سینمای ایران دهه‌ها است که توانسته در جشنواره‌های بین‌المللی به جایگاه درخشانی دست پیدا کند و در همین راستا بسیاری از آثار سینمای ایران اعم از سینمایی، کوتاه، مستند و انیمیشن در رویدادهای بین‌المللی موفقیت‌های بسیاری کسب کرده است. همچنین در این سال‌ها بسیاری از سینماگران ایرانی نیز به عنوان داور در جشنواره‌های بین‌المللی حضور داشته و همین مساله سبب شده است تا آثار و چهره سینمای ایران پیش از قبل در سطح جهانی شناخته شود. حال اینکه در یک دهه اخیر این روند درخشش آثار سینمای ایران در عرصه بین‌المللی همچنان ادامه دارد یا نه؛ در چالش این هفته روزنامه صبا به این پرسش مهم از سینماگران و منتقدان پرداخته‌ایم.

سینمای ما به دو بخش تقسیم می‌شود، یکی سینمای دولتی با بودجه‌های کلان و دیگری سینمای خصوصی و مستقل؛ اما بهتر است بپرسیم این دو بخش طی ده سال اخیر در عرصه بین‌المللی چه کارنامه‌ای داشته‌اند؟ با یک نگاه سطحی به جشنواره‌هایی که فیلم‌های ایرانی در آن حاضر بوده‌اند، به راحتی می‌توان تشخیص داد که در بخش خصوصی خیلی موفق بوده‌ایم. آ‌نهم در شرایطی که جوانان ایرانی با بودجه‌های بسیار کم در سینمای مستقل، فیلم کوتاه و بلند ساخته‌اند و توانسته‌اند در جشنواره‌های سطح یک جهانی حضور داشته باشند که به نظرم خیلی نکته مهمی است. قبل از آن نیز باید بدانیم جایگاه سینمای ما در جهان کجاست؛ یعنی مثلا وقتی صحبت از خودروسازی می‌شود می‌گوییم، آلمان حرف اول را در این صنعت می‌زند و بعد هم ایتالیا حرفی برای گفتن دارد؛ شما هرگز انتظار ندارید کشور پاکستان در خودروسازی خودی نشان دهد. ما هم در سینمای جهان همین حالت را داریم؛ اکنون مهد سینما، آمریکاست و بخش اعظمی از چرخه اقتصادی سینما در اروپا است و در هر حال ایران با سرمایه‌های بزرگ انسانی توانسته است در خیلی از جشنواره‌های بزرگ دنیا تنه به تنه قطب‌های بزرگ سینمایی حرکت کند و به نظرم این قابل قدردانی است.

اما حقیقتا سینمای ایران در دهه‌های گذشته تاکنون در فیلمسازی دولتی موفق نبوده‌است و محصولاتی که تولید کردیم، فقط خودمان بودیم که به آن‌ها در جشنواره‌های داخلی بها دادیم و آن فیلم‌ها نتوانستند در جشنواره‌های خارجی علی رقم سرمایه گذاری‌های زیادی که روی آن‌ها شده، موفق باشند.

دریافت دو اسکار و جوایز متعدد کارگردانی و بازیگری برای سینمای مستقل نشان از نبوغ سینمای ایران دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است