روزنامه صبا

روزنامه صبا

نسرین نکیسا:

مخاطب سره را از ناسره تشخیص می دهد


نقش نگین که بسیار نقش شیرین و دوست داشتنی بود.

تاریخ همواره برای مخاطب جالب توجه است و سریال مستوران در قالبی متفاوت به سمت تاریخ می‌رود. دیدن سریال مستوران برای مخاطبی که علاقه به داستان‌های کهن ایرانی دارد فضای فرحبخش و نوستالوژیک ایجاد می‌کند. مستوران سریال تلویزیونی ایرانی است که فصل اول آن به کارگردانی مسعود آب‌پرور و سیدجمال سیدحاتمی و فصل دوم به کارگردانی سید‌علی هاشمی به سفارش سازمان هنری رسانه‌ای اوج برای شبکه یک ساخته شده ‌است. این سریال روایت‌گر ماجراهایی تلفیقی از داستان‌های کهن ایرانی مانند هزار و یک شب، کشکول، گلستان و شاهنامه است که در جایی در ایران حدود پانصد سال پیش، در شهری به نام «مستوران» رخ می‌دهد. مستوران که داستانی کهن از افسانه‌های دوران صفویان و غزنویان را روایت می‌کند، برداشتی آزاد از رمان مستوران نوشته محمد حنیف است. بازیگران بسیاری در این سریال جذاب ایفای نقش کرده‌اند و خبرنگار صبا به بهانه پخش فصل دوم این سریال با سه بازیگر آن گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

در سریال‌های تاریخی حضور زنان و منش و آرامشی که دارند باعث می‌شود دیدن سریال‌ها برای خانواده‌ها جذابیت پیدا کند. نسرین نکیسا بازیگر با سابقه و محترم و متین سینما، تئاتر و تلویزیون که در سال‌های اخیر سریال‌ها و نمایش‌های مهمی نظیر مانوس، احضار شدگان، گاندو و کیمیا را در کارنامه کاری‌اش دارد در سریال مستوران در قالب نقش سیمین تاج مثل همیشه درست و باندازه بازی می‌کند.

نقش مادران ایران را مثل مادر سریال گاندو به شایستگی بازی کرده اید. ایفای این نوع نقش ها برایتان چه جذابیت هایی دارد؟

ایفای این نوع نقش‌ها برایم بسیار حائز اهمیت است. ذات مادر با مهربانی و ایثار و از خودگذشتگی همراه است. مادر محمد در سریال گاندو به خاطر شغل پسرش در موقعیت خاصی قرار دارد و موقعیت شغلی محمد خطیر است و طبیعی است مادر او باید سوای مادران دیگر موقعیت و اهمیت شغل فرزندش را درک کند و در ارتباط و روابط  با دیگران احتیاط لازم را داشته باشد.

آیا فصل نخست مستوران را دیده بودید و بر اساس کیفیت آن بازی در فصل دوم این سریال را پذیرفتید؟

نه، سریال را در زمان پخشش ندیده بودم. موقعی که پیشنهاد بازی را دریافت کردم قسمت‌های آن را جمع آوری و نگاه کردم .

بنابراین پیشنهاد مثبت همکاری را منوط به دیدن بخش نخست مستوران کردید؟

بله، آشنایی با این سریال نداشتم و البته در سال‌های دورتر سابقه بازی در سریال‌های تاریخی مثل حضرت یوسف را داشتم و مختصات بازی در این ژانر را می دانستم.

بنابراین ایفای نقش تاریخی برایتان چالش برانگیز بود؟

همینطور است و به همین دلیل با دقت بخش نخست مستوران را دیدم و متوجه شدم بسیار مورد رضایت مخاطبان قرار گرفته است. به نظرم کار با توجه به امکانات و بودجه ای که در اختیار داشته سریال قابل قبولی بوده و با توجه به موفقیت بخش نخست مقدمات ساخت ادامه اش فراهم شد.

بخش نخست مستوران را یک کارگردان با تجربه ( آب پرور و بخش دوم را یک کارگردان نسبتا جوان ( علی هاشمی ) کار کرده‌اند این قضیه را چگونه ارزیابی کردید؟

قبل از این با علی هاشمی که دستیار کارگردان و برنامه ریز بود سابقه همکاری داشتم و کاملا شیوه کاری‌شان را می شناختم. کارگردانی که محترم و وارد به کارش هست و سر صحنه دقیق، منضبط عمل می کند. بنابراین می دانستم که از عهده کارگردانی این سریال بر می‌آید.

یکی از نقاط متمایز مستوران نسبت به سایر کارهای تاریخی درسریال اخیر استفاده از مثل‌ها و داستان‌های عامیانه کوچه و بازار است. این وجوه قضیه چقدر برایتان جذاب بود؟

به موضوع مهمی اشاره کردید. این قصه های کهن که متاسفانه در غبار زمان به فراموشی سپرده شده است دوباره بازیابی و باز نشر پیدا کرد و یک نقطه عطفی بود تا اطمینان داشته باشیم که مستوران ۲ بر اساس چنین ویژگی ارزشمندی بتواند مورد نظر مخاطب امروزی قرار بگیرد. مخاطبی که شاید خیلی از این قصه‌های کهن را نشنیده باشد. قصه های شهرزاد، شاهنامه، یکی بود یکی نبود و غیره همیشه باب طبع ایرانی ها بوده است.

آیا از ابتدا هم قرار بود نقش سیمین تاج را بازی کنید و یا گزینه های دیگری هم در دسترس داشتید؟

برای نقش سیمین تاج من را در نظر گرفته بودند و با کمال میل قبول کردم. البته نقش ها تا حد زیادی انتخاب شده بودند.

اگر قدرت انتخاب داشتید آیا نقش دیگری را در مستوران ۲ برای بازی انتخاب می‌کردید؟

هر کدام از نقش‌ها جذابیت خاص خودش را داشت و با خواندن فیلمنامه به نقش‌های دیگری هم برخوردم که برایم هر کدامشان جذابیت داشتند.

 مثل کدام نقش ؟

نقش نگین که بسیار نقش شیرین و دوست داشتنی بود.

درکارنامه بازیگری شما اغلب نقش زنان محکم و جدی و با ابهت دیده می‌شود.

البته در سال های دورتر تجربه چنین نقش‌های شیرین و شاد را داشتم که زیاد در ذهن مخاطب باقی نمانده اند و ناراحتی هم ندارم که چرا این نوع نقش‌ها را کمتر بازی کرده‌ام. ترجیح می دهم در این مقطع کاری نقش‌های پیشنهادی متنوع‌تر باشد.

یک نقش منفی چند لایه هم جایش در کارنامه کاریتان خالی احساس می شود؟

بله، خیلی علاقه دارم و از این پیشنهاد استقبال می‌کنم و امیدوارم تهیه کنندگان و کارگردان‌ها جسارت بیشتری برای سپردن نقش ها به بازیگران داشته باشند.

موقعی که فیلمنامه را خواندید مهم‌ترین ویژگی شخصیتی سیمین تاج را چه دیدید؟

این زن در عین وقاری که دارد مقتدر، توانمند و مصمم است. سمین تاج به واسطه شخصیتش نفوذ زیادی روی اوضاع دربار و اطرافیان دارد. در ضمن او به شایستگی ماه منیر را تربیت می کند و بسیار مورد مقبول اهالی مستوران است و تلاش می‌کند همراهی توام با عدالت داشته باشد.

به چه دلیل مخاطب امروزی تلویزیون استقبال خوبی از سریال‌های تاریخی انجام می دهد؟

مردم ما آنقدر فهیم هستند که سره را از ناسره تشخیص بدهند و یک اثر موقعی که مورد پسند مخاطب قرار می‌گیرد مخاطب بدون توجه اصولی از تعریف کلاسیک فیلمنامه و اجرا و کارگردانی و بازیگری داشته باشند آن را قبول می‌کند و با قلبشان با کار ارتباط برقرار می کنند. این مسئله این پیام را می‌دهد که همه اجزای سریال درست کنار هم چیدمان شده است.

فائزه زارع زاده فرد

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است