روزنامه صبا

روزنامه صبا

معین صمدی :

جمشید کاراکتری بین تمدنی است


اسم رویاهای بیداری را در گروه مطرح کردند و با یک نگاه این چنینی که انیمیشن در واقع ساخت رویاهایی است که ما می‌توانیم آنها را در بیداری ببینیم.

گروه هنر و تجربه بدون وقفه بسته دوم فیلم‌های‌ هنری و کوتاه انیمیشن را تحت عنوان رویاهای بیداری به اکران عموم درآورده و مخاطبان علاقه‌مند به این آثار را به سینماها فرا می‌خواند. در ادامه گفت و گوی خبرنگار صبا را با تنی چند از کارگردانان این آثار می‌خوانید.

تکنیک ساخت و تیم تولید این انیمیشن به چه شکل بود؟

انیمیشن جمشید یک کار شخصی و ایده‌ای در رابطه با کاراکتر جمشید بود که در شاهنامه از آن یاد می‌شود. من سعی کردم در پروسه تحقیقات از متون دیگری مانند اوستا و متون کهنی که در مورد جمشید وجود دارد استفاده کنم حتی از متن «ریگ ودا» هندی هم بهره بردم چرا که جمشید اسطوره‌ای بین تمدنی است که بین تمدن هند و ایران مشترک است. در نتیجه من تلاش کردم تا یک نگاه کلی و گزارش طور راجع به این کاراکتر داشته باشم. به همین دلیل بخش تحقیقات این اثر بسیار طول کشید یعنی حدود نصف دوران ۸ ساله ساخت این انیمیشن به تحقیقاتش گذشت. تکنیک قالب آن دو بعدی دیجیتال است که به صورت سه بعدی کامپوزیت شده است یعنی لایه‌ها به صورت دو بعدی ساخته و در یک فضای سه بعدی چیده می‌شوند‌، یک دوربین سه بعدی در بین این لایه‌ها حرکت و کاراکتر را دنبال می‌کند و در نهایت کامپوزیت می‌شود. دلیل استفاده از این تکنیک این بود که مخاطبان هیچگاه چهره‌ای از کاراکتر جمشید را نمی‌بینند و نزدیک‌ترین نمایی که از این کاراکتر هست اکستریم لانگ شات است. از آنجایی که این کاراکتر ابعاد متفاوتی داشت و در متون مختلف به شکل‌های متفاوتی به این کاراکتر پرداخت شده بود، تلاش کردم تا به خاطر تضادهایی که در تعریف این کاراکتر وجود داشت آن را قضاوت نکنم و  جمع‌بندی اتفاقات و داستان‌هایی که از سرگذرانده را تا جایی که می‌توانم از نگاه خودم نتیجه‌گیری کرده و در اختیار مخاطب بگذارم. در این پروسه ۸ ساله حدود ۵۰ نفر روی این پروژه کار کردند.

رویاهای بیداری عنوانی است که به این بسته انیمیشن داده شده از علت این نامگذاری و تاثیر این نوع اکران بگویید.

اسم رویاهای بیداری را در گروه مطرح کردند و با یک نگاه این چنینی که انیمیشن در واقع ساخت رویاهایی است که ما می‌توانیم آنها را در بیداری ببینیم. فکر می‌کنم که به صورت کلی توجه به انیمیشن اتفاق خوبی است و امیدوارم که ادامه پیدا کند. ولی پیشنهاد شخصی من این است که اگر بشود این بسته‌ها به صورت ترکیبی باشند تا برای مخاطب عام جذابیت بیشتری داشته باشد برای مثال بسته ترکیبی از یک فیلم کوتاه لایو اکشن، انیمیشن و یک مستند کوتاه باشد. هر کدام از آثاری که در حال حاضر در این بسته است یک زمان طولانی برای تولید داشته که کمترین آن ۱ تا ۲ سال است و شاید جمع کردن آنها در یک بسته در حالی که از نظر موضوعی ارتباط زیادی به هم ندارند باعث شود که اثر نتواند حق مطلب را آنگونه که باید ادا کند و مخاطب هم نتواند آنچه که باید را دریافت کند.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است