روزنامه صبا

روزنامه صبا

ابراهیم اصغری:

هیچ چیز مهم‌تر از دستاوردهای یک جشنواره نیست


هیچ چیز مهم‌تر از دستاوردهای یک جشنواره نیست.

تجربه چندین و چند ساله برگزاری جشنواره‌های فیلم نشان می‌دهد که حواشی رنگارنگ و مختلف نیز جزء لاینفک هر جشنواره‌ای شده که پس از  اتمام آن، تا مدت‌ها بر سر زبان‌هاست. از اعطای جایزه بهترین نقش مکمل مرد، به بازیگر مردی که نقش یک زن را ایفا کرده! تا قطع شدن برق سالن‌های سینما و لو رفتن اسامی برندگان. از سیمرغ‌هایی که تعداد زیادشان، حاشیه یک جشنواره می‌شود و نبودشان حاشیه جشنواره‌ای دیگر.

روزنامه صبا با نزدیک شدن به روزهای برگزاری چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ نظر چند تن از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و منتقدان سینما را در خصوص فاکتورهای برگزاری یک جشنواره استاندارد، جویا شده است که از نظر می‌گذرانید.

ابراهیم اصغری نویسنده و از تهیه‌کنندگان پیشکسوت سینمای ایران است که برخی از آثار وی در جشنواره‌های گذشته فیلم فجر حضور داشته‌اند. از این آثار می‌توان به حضور فیلم سینمایی «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری در سی و نهمین و فیلم سینمایی «شماره ۱۰» به کارگردانی حمید زرگرنژاد در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد.

ابراهیم اصغری می‌گوید: فاکتورهای بسیاری برای برگزاری یک جشنواره استاندارد وجود دارد که باید رعایت شوند. از ابتدایی‌ترین این فاکتورها سالن‌های محل برگزاری جشنواره است که باید استاندارد و باکیفیت باشند. دوم این‌که فیلم‌هایی که برای جشنواره انتخاب و برای مخاطبین آن ارائه می‌شوند، باید فیلم‌های باکیفیت و تاثیرگذاری باشند، نه این‌که صرفا قرار باشد این فیلم‌ها اعدادی را پر کنند. قطعا کیفیت فیلم‌هایی که در یک جشنواره شرکت می‌کنند، مهم‌ترین و ماندگارترین اثر هر جشنواره‌ای است. بعد از آن نیز دبیر و مجریان جشنواره و اصطلاحا حواشی مختلفی که در جشنواره به آن پرداخته می‌شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی ادامه می‌دهد: هیچ چیز مهم‌تر از دستاوردهای یک جشنواره نیست. برای مثال ما باید ببینیم که یک جشنواره سینمایی چه تاثیر مطلوبی بر سینمای کشورمان می‌گذارد، چه برای سینمای همین سال و چه بر آتیه سینمای کشور.

اصغری معتقد است: جشنواره فیلم در واقع محل داوری و اولین ویترین نمایش اصطلاحا فیلم‌های منتخبی است که به تصور هیئت انتخاب و مجریان برگزاری جشنواره، بهترین فیلم‌های آن سال هستند. چه در جشنواره داخلی چه جشنواره‌ای که بخش بین‌الملل هم دارد. همه این‌ها قرار است دست به دست هم دهند تا فیلم‌ها به نمایش درآمده، ارزیابی و داوری شوند تا در آینده سینما تاثیرگذار باشند و این مهم‌ترین نگاه و هدف هر جشنواره‌ای است. جشنواره فیلم فجر هم قطعا باید به این موضوع اهمیت دهد. چرا که از نشانه‌های اعتبار خیلی از جشنواره‌های بین‌المللی، هدایت فیلم‌ها به سمت فاکتورهای آن جشنواره‌هاست. یعنی فیلم‌ها بر اساس نگاه و موازین آن جشنواره‌ها تولید می‌شوند تا اصطلاحا بتوانند افتخار حضور در آن جشنواره را داشته باشند و برتری‌شان کنار رقبا مشخص شود. جشنواره فجر هم قطعا باید این تاثیرگذاری را در آینده سینمای ایران داشته باشد، اگر نداشته باشد به نظرم مهم‌ترین هدف و دستاوردش قطعا کم‌رنگ شده است.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است