محسن رئیسی:
انتخابات با طعم عدالت
افزایش مشارکت آحاد مردم در انتخابات بهعنوان اصلیترین پیشران جمهوری اسلامی ایران مطمئناً یکی از وظایف اصلی رسانه است.
تقریبا یک ماه به برپایی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی ماندهاست و سازمان صداوسیما قرار است برای اولین بار با یک طرح جدید به استقبال از انتخابات برود. طرحی درباره راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی که قرار است بر اساس حوزههای انتخاباتی و البته کمی کمتر از تعداد حوزهها ایجاد شود. ۲۰۸ حوزه انتخاباتی وجود دارد و صداوسیما بنا دارد ۲۰۰ کانال انتخاباتی راه اندازی کند تا نامزدهای مجلس شورای اسلامی بتوانند از این طریق به طرح دیدگاهها و دغدغههای خود با مردم بپردازند. چندی پیش پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اقدام بزرگ انتخاباتی این سازمان در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی را برجستهترین و ملموسترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره دانست و گفت: سازمان صداوسیما با شجاعت زیر بار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تاکید رهبر انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند. در حالی که یک ماه تا دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقیماندهاست، صداوسیما به منظور فراهمآوردن فضای مناسب برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اقدام به راهاندازی کانالهایی در شبکههای استانی سیما کردهاست تا نامزدها با حضور در آن از برنامهها و ایدههای خودشان در ورود به مجلس شورای اسلامی بگویند. سازمان صداوسیما طی دوسالونیم گذشته تلاش کرده زیرساختهای فکری خوبی برای اجرای سندتحول ایجاد کند. در این میان باید به دو سرفصل در تحول رویکردی تحت عنوان « تولید محتوای رو به آرمان به جای محتوای تحت ضابطه» و « مدیریت خط سبزی به جای مدیریت خط قرمزی» اشاره کرد. در این میان اقدام بزرگ انتخاباتی رسانه ملی در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی مصداق روشن این دو سرفصل و در واقع برجستهترین و ملموسترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره است.
افزایش مشارکت آحاد مردم در انتخابات بهعنوان اصلیترین پیشران جمهوری اسلامی ایران مطمئناً یکی از وظایف اصلی رسانه است. ایجاد فضای سیاسی که افراد با نگرشهای متفاوت امکان ابراز نظرات و سلایق خود را داشته باشند، سرلوحه مدیریت رسانهای کشور قرار دارد و بر اساس سند تحول رسانه ملی ایجاد فضای رقابتی عدالتمحور برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط ریاست سازمان تدوین و ابلاغ شد که راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در سراسر کشور یکی از مصادیق بروز و ظهور آن است تا انتخابات ۱۱ اسفند یک فضای رسانهای پیشرو و عدالتمحور را – که همسو با هویت هر منطقه است- در مقابل دید عموم مردم ایران و دنیا قرار دهد. کانالهای انتخاباتی دو راهبرد اصلی در حوزه انتخابات را تبیین میکنند: گزاره اول اینکه هر نامزدی که تمکن مالی بیشتری داشته باشد امکان بیشتری برای برنده شدن دارد تا حدود زیادی کمرنگ میشود. در گزاره دوم امکان شناخت بهتر نامزدها توسط مردم هر حوزه انتخابیه فراهم و نظرات نامزدها بیواسطه برای مردم تبیین میشود. راهبرد رسانهای پیش رو باید بهگونهای باشد که توده مردم احساس کنند که با افزایش مشارکت، زمینهای فراهم میآید که در حوزه مجلس و قانونگذاری با انتخابات افراد متعهد و متخصص با حضور حداکثری، مجلسی مقتدر و اثرگذار تشکیل شود که پشتیبانی قدرتمند برای حوزههای اجرایی باشد. راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در سراسر کشور نشاندهنده ایجاد فرصتی برابر برای همه انتخابکنندگان و انتخابشوندگان است که با دقت و آگاهی بالا در جشن سیاسی یازدهم اسفند شرکت کنند تا شاهد انتخاباتی عادلانه باشیم.
نیره رضاییمطلق
هنوز دیدگاهی منتشر نشده است