روزنامه صبا

روزنامه صبا

علیرضا شریفی:

از ایده چالش برانگیز تا اجرای موفقیت‌آمیز


نیروی کار ما شبانه روزی در حال فعالیت است و ما به نیروی متخصص نیاز داریم

تقریبا یک ماه به برپایی دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده‌‌است و سازمان صداوسیما قرار است برای اولین بار با یک طرح جدید به استقبال از انتخابات برود. طرحی درباره راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی که قرار است بر اساس حوزه‌های انتخاباتی و البته کمی کمتر از تعداد حوزه‌ها ایجاد شود. ۲۰۸ حوزه انتخاباتی وجود دارد و صداوسیما بنا دارد ۲۰۰ کانال انتخاباتی راه اندازی کند تا نامزدهای مجلس شورای اسلامی بتوانند از این طریق به طرح دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود با مردم بپردازند. چندی پیش پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اقدام بزرگ انتخاباتی این سازمان در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی را برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره دانست و گفت: سازمان صداوسیما با شجاعت زیر بار مسئولیت چنین کاری رفت تا راهبردهای انتخاباتی مورد تاکید رهبر انقلاب اعم از رقابت و مشارکت و امنیت را جامه عمل بپوشاند. در حالی که یک ماه تا دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی‌مانده‌است، صداوسیما به منظور فراهم‌آوردن فضای مناسب برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی اقدام به راه‌اندازی کانال‌هایی در شبکه‌‌های استانی سیما کرده‌است تا نامزدها با حضور در آن از برنامه‌‌ها و ایده‌های خودشان در ورود به مجلس شورای اسلامی بگویند. سازمان صداوسیما طی دوسال‌ونیم گذشته تلاش کرده زیرساخت‌های فکری خوبی برای اجرای سندتحول ایجاد کند. در این میان باید به دو سرفصل در تحول رویکردی تحت عنوان « تولید محتوای رو به آرمان به جای محتوای تحت ضابطه» و « مدیریت خط سبزی به جای مدیریت خط قرمزی» اشاره کرد. در این میان اقدام بزرگ انتخاباتی رسانه ملی در ایجاد ۲۰۰ کانال تلویزیونی مصداق روشن این دو سرفصل و در واقع برجسته‌ترین و ملموس‌ترین اقدام تحولی رسانه ملی در این دوره است.

 

علیرضا شریفی معاون توسعه و فناوری رسانه بر حضور مؤثر این معاونت در ایجاد و راه اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی تأکید کرد.

شریفی با اشاره به اهمیت موضوع انتخابات از پخش آزمایشی برخی کانال‌های انتخاباتی در نقاط مختلف کشور خبر داد و گفت: معاونت توسعه و فناوری وظیفه سنگینی را در این رویداد ملی برعهده دارد.

وی افزود: رسانه ملی بر حسب قانون در سال‌های قبل اجازه تبلیغات نمایندگان مجلس و پوشش اخبار آن‌ها را نداشت اما با توجه به فضای موجود این مجوز به سازمان داده شد که برای ایجاد فضای رقابتی و انتخاباتی خوب، از این ظرفیت بهره بگیرد.

معاون توسعه و فناوری رسانه با اشاره به زیرساخت فنی سازمان در انتخابات متذکر شد: در بحث راه‌اندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی تلاش کردیم این کار را امکان‌پذیر اکنیم و این پیشرفتی است که در طول این سال‌ها به وجود آمده است تا مخاطب در یک روستا و استان دور علاوه بر دریافت شبکه‌های استانی زمانی می‌تواند کانال‌هایی اختصاصی را هم دریافت کند.

شریفی تصریح کرد: زمانی که رئیس سازمان این پیشنهاد را داد اعلام کردم که این کار شدنی است اما برای کل کشور پیچیدگی‌هایی دارد و بسیار سخت است. یکی از مشکلات ما این است که حوزه‌های انتشار ایستگاه‌های ما براساس حوزه‌های انتخاباتی طراحی نشده اند و ما از لحاظ پوشش سیگنالی جمعیت برای ما اهمیت دارد در حالی که ما باید روی حوزه‌های انتخابیه تمرکز می‌کردیم.

وی ادامه داد: ما فرستنده‌هایی با قدرت یک مگاوات یا به عبارتی یک میلیون وات داریم که می‌توانیم به کل ایران سیگنال رسانی کنیم. ما ۷۰۰۰ نقطه انتشار داریم اما الان باید به صورت لوکال و محلی در کل کشور تقسیم بندی کنیم مثل آنتن دهی موبایل که در همه کشور باید دکل‌های مخابراتی وجود داشته باشد.

معاون توسعه و فناوری رسانه با اشاره به تجهیزات زیرساختی سازمان گفت: این تجهیزات اغلب بومی است و قبلاً تجربه ساخت آن‌ها را در کشور داشتیم که بخشی را به صورت دپو در انبار داشته‌ایم و بخشی را هم از تولید کننده گرفته‌ایم. در عین حال قرار نیست این تجهیزات بعد از این هم استفاده شود و فقط در زمان انتخابات در اختیار مراکز قرار داده می‌شود. بخواهم با مثال کوچک‌تر بیان کنم یک وزنه بردار وزنه را چند بار می‌تواند بالا ببرد اما به طور ممتد نمی‌تواند روی دستانش نگه دارد.

شریفی بیان کرد: این پروژه را برای همان زمانی که نامزدها می‌توانند تبلیغ کنند در نظر گرفته شده‌است که زمانش را ستاد انتخابات کشور تعیین می‌کند. ما برای آن ایام با تمهیدات زیادی برنامه‌ریزی کرده‌‌ایم و برای همه مراکز تجهیزات در اختیار قرار خواهیم داد.

وی با تأکید بر اهمیت دقت و حفظ امنیت گفت: مسائلی از قبیل حفظ امنیت و توجه به پایداری سیگنال برای کاندیداها بسیار اهمیت دارد و هدف ما این است که دقتمان را در این کار بالا ببریم.

معاون توسعه و فناوری رسانه عنوان کرد: ما هم این پروژه را برای همان هفته‌ای که نامزدها می‌توانند تبلیغ کنند در نظر گرفته‌ایم که این هفت روز هم با تمهیدات زیادی برنامه‌ریزی شده است و اگر بخواهد ادامه دار باشد احتیاج به هزینه‌های گزاف‌تر، پرسنل بیشتر و تغییرات ساختاری دارد.

شریفی با اشاره به اهمیت نیروی متخصص در این فرآیند متذکر شد: نیروی کار ما شبانه روزی در حال فعالیت است و ما به نیروی متخصص نیاز داریم چون این کار تخصصی است و امیدواریم بتوانیم دغدغه مراکز را برای تأمین نیروی متخصص برطرف کنیم. ضمن اینکه باید از افراد بومی برای این بخش‌ها استفاده کرد تا مشکلاتی پیش نیاید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است