روزنامه صبا

روزنامه صبا

کامران حجازی:

«تمساح خونی» یک پیشنهاد تازه برای سینماست


همکاری با جواد عزتی چه در مقام کارگردان چه در مقام بازیگر بسیار جذاب خواهد بود.

 «تمساح خونی» یکی از فیلم اولی‌های چهل و دومین جشنواره فجر است که جواد عزتی این‌بار با ساخت آن، کارگردانی را نیز کنار کامران حجازی تجربه کرد.
جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی، جمشید جهان‌زاده، رامین پورایمان، کیومرث مرادی، یدالله شادمانی، بهراد خرازی، مرتضی تقی‌زاده، محمد صابری، حامد نظامی‌اصل، فرهاد شعاع، ابوذر چهل‌امیرانی، بهراد سلاح‌ورزی، حاتم مشمولی و محمود موسوی بازیگرانی هستند که در آن نقش‌آفرینی می‌کنند.
سایر عوامل «تمساح خونی» عبارتند از: مجری طرح و مدیرتولید: پیمان حجازی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، طراحی و ترکیب صدا: سید علیرضا علویان، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: آرتا ماهان، مدیرصدابرداری: امیر عاشق‎حسینی، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، طراح جلوه‌های ویژه بصری: امین پهلوان‌زاده، برنامه‌ریز: محمدرضا کشمیری، دستیاراول کارگردان: پانته‌آ حسینی، جانشین مدیرتولید: حسن صفری، اصلاح رنگ و نور: استودیو روشنا، دستیاراول فیلمبردار: هومن خلیلی، دستیار تهیه‌کننده: سعیدرضا صاحبی، مدیرتدارکات: سعید جعفری‌فر، طراح بدلکاری: امیر بدری، منشی‌صحنه: سعیده دلیریان و الناز کوتی، عکاس: مجید طالبی و ریحانه زنگنه، مدیر روابط‌عمومی: زهرا دمزآبادی.
گفت‌وگوی خبرنگار صبا و تهیه‌کننده «تمساح خونی» را در ادامه می‌خوانید:

از «تمساح خونی» برایمان بگوید و این‌که جدا از سابقه همکاری‌های موفقی که پیش از این با کارگردان اثر داشته‌اید؛ چه نکته دیگری شما را مصمم به انتخاب آن برای سومین تجربه تهیه‌کنندگی در سینما کرد؟
از مدت‌ها پیش در این فکر بودیم که بتوانیم در ژانری کار کنیم که در دهه اخیر سینمای ما، کمتر به آن پرداخته شده و در واقع در سینما مغفول افتاده؛ آن ژانر هم به نظرم ژانر کمدی‌حادثه‌ای یا ژانر کمدی‌اکشن است. در جلسات مختلفی که داشتیم، با جواد عزتی راجع به این موضوع صحبت کردیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که یک فیلم این شکلی بسازیم.
در خلاصه داستان «تمساح خونی»، شخصیت اصلی خودش را بازنده‌ای معرفی می‌کند که همچنان در پی ریسک‌های بزرگ است. در دو اثر موفقی که پیش از این تهیه کردید نیز به شخصیت‌های پرتلاشی پرداخته شده که با وجود این‌که شرایط اجتماعی و اتفاقات آن، سد موفقیت و موجب باخت مداومشان می‎شود؛ همچنان برای هدف خود مقاومت می‌کنند. دلیل شخصی شما از پرداخت به چنین شخصیتی در آثارتان چیست؟
برای من مهم‌ترین بخش یک فیلمنامه در هر ژانری، فارغ از اجزای مهمی که باید هر کدام از ساخته‌های یک فیلمساز داشته باشد؛ قهرمان‌محور بودن آن است. تصورم این است که در سینمای ما، همیشه فیلم‌هایی که قهرمان داشته و قهرمان‌محور بوده با توفیق روبرو شده است. یعنی فیلم‌هایی که کاراکتر اصلی‌شان یک سیر قهرمان‌گونه داشته، موفق بوده است. من هم سعی کردم که در انتخاب فیلم‌هایم این ماجرا را مدنظر قرار دهم. فارغ از این‌که اصلا سلیقه شخصی خودم راجع به فیلم‌ها هم همین است و فیلم‌های قهرمان‌محور برایم جذاب‌تر است و انگیزه بیشتری برایم ایجاد می‌کنند که آن فیلم‌ها را تهیه کنم.

چه بازخوردی را برای «تمساح خونی» پیش‌بینی می‌کنید؟
بازخوردهایی که من تا به این لحظه از افرادی که فیلم را دیده‌اند، گرفتم؛ بسیار بازخوردهای مثبت و خوبی بوده است. وجه اشتراکی که بین همه بازخوردها بوده، این است که «تمساح خونی» یک پیشنهاد تازه برای سینما است. یعنی نوع ساخت آن چه به لحاظ پرداخت تکنیکی فیلم، چه به لحاظ مدلی که شمایل بصری فیلم است، یک پیشنهاد تازه است برای سینمای ما.

در طول ساخت این فیلم با چالش‌های خاصی مواجه بودید؟
قاعدتا هر پروژه‌ای چالش‌های خاص خودش را دارد. به نظرم چالش‌هایی که ما در این پروژه داشتیم یک مسئله کلی در سینما است، برای تمام فیلم‌هایی که با این مدل و شکل و شمایل ساخته می‌شوند. امکانات و ظرفیتی که به لحاظ تکنیکی و ابزارآلات برای فیلم‌های این‌چنینی وجود دارد، در سینمای ما خیلی کم است.

آیا در دوران تولید «تمساح خونی» برای شما یا جواد عزتی پیش نیامد که به تغییر بازیگر یا برخی از عوامل فکر کنید؟
نه اصلا به چنین معضلی برخورد نکردیم که بخواهیم کسی را عوض کنیم. در واقع در انتخاب‌شان، هم خود من هم جواد عزتی وسواس به خرج دادیم و به عقیده خودمان انتخاب‌های درستی بودند که همه‌چیز ان‌قدر خوب پیش رفت و نیازی به تغییر کسی نبود و مسئله‌ای هم نداشتیم. یک تیم بسیار درجه‌یک، همدل، همراه و رفیق که نتیجه‌اش هم فیلمی شد که قرار است دیده شود.

همکاری با جواد عزتی در کدام حیطه برایتان دل‌چسب‌تر است؟ جواد عزتی کارگردان یا جواد عزتی بازیگر؟!
همکاری با جواد عزتی چه در مقام کارگردان چه در مقام بازیگر بسیار جذاب خواهد بود. او کاملا به کارش مسلط است و دقیقا تمام مختصات و ابعاد کاری که می‎خواهد انجام دهد را چه به لحاظ بازی و چه به لحاظ کارگردانی، می‌داند. در واقع می‌داند که می‌خواهد چه‌کار کند و شاید نقطه‌قوت پیشرفت این کار با این سرعت، این بود که جواد عزتی از روز اول دقیقا می‌دانست که چه چیزی می‌خواهد بسازد و شاید جزو معدود کارگردان‌هایی بود که در پیش‌تولید به مدل و شرایط فیلمبرداری‌ تک‌تک سکانس‌هایی که قرار بود بگیرد، فکر کرده بود و تصور من این است که در کارگردانی هم بسیار موفق عمل کرد و برای من همکاری با جواد عزتی چه در مقام بازیگر در این سال‌هایی که با هم کار کردیم و چه در مقام کارگردان به واسطه فیلم اخیر، بسیار همکاری دل‌پذیر و دل‌چسبی بود.

ندا روزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است