روزنامه صبا

روزنامه صبا

مهدیه نساج:

برای قبول بازی نقش را وجب نکردم


درباره این فیلم نکته مهم این است که بازی بازیگران کودک  و نوجوانش دیده شوند و فیلم هم مورد توجه مخاطبان جشنواره قرار بگیرد.

سینمای کودک و نوجوان در سالهای اخیر خیلی مظلوم  بوده است و رونق چندانی نداشته است. امسال در جشنواره فیلم فجر با تولید چند انیمیشن و فیلم سینمایی در این ژانر می‌توانیم به احیای دوباره این ژانر امیدوار باشیم. رضا کشاورز فیلمساز جوان در اولین فیلم سینمایی خود به سراغ ژانر کودک و نوجوان رفته است. به بهانه حضور فیلم «باغ کیانوش» در جشنواره ۴۲ فیلم فجر با عوامل این فیلم گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که درادامه می‌خوانید.

بازی در فیلم‌های کودک و نوجوان تفاوت‌های زیادی با بازی در سایر ژانرهای سینمایی دارد و نیازمند دقت، صبر و تحمل فراوان و علاقه و عشق به کار کردن با کودکان دارد. مهدیه نساج بازیگر با تجربه  سینما و تلویزیون که سابقه بازی در فیلم‌ها و سریال‌های کودکانه را دارد در فیلم «باغ کیانوش» در نقش یک مادر مهربان ایرانی تلاش می کند بازی موثری از خودش ارائه کند.

در کارنامه کاری شما تنوع ژانری دیده می شود. آیا حضور در «باغ کیانوش» را به خاطر ژانرش قبول کردید؟

نقش مادر در فیلم باغ کیانوش زیاد بلند نبود. اما مسئله اصلی برایم ژانر کودک و نوجوانش بود و تعداد تولیدات سالیانه ژانر کودک و نوجوان در سال‌های اخیر بسیار کم شده است و خودم چون دغدغه کودک ونوجوان دارم پذیرفتم در فیلم بازی کنم و چون مادر یک دختر ۱۸ ساله هستم دنیای نوجوان‌ها را می‌شناسم. این کمبود تولید فیلم‌های کوکانه یک خلا را در سینمای ایران به وجود آورده است. در زمان کودکی ما تعداد فیلم‌های کودک و نوجوان زیاد بود و ژانر کودک و نوجوان در دوران اوج و موفقیت قرار داشت و مشتاقانه فیلم‌های کودک و نوجوان را تماشا می‌کردیم. در سال‌های اخیر متاسفانه از سینمای کودک و نوجوان غفلت شده است و موقعی که پیشنهاد بازی در «باغ کیانوش» به من شد وظیفه خودم دیدم که در تولید این فیلم به عنوان بازیگر حضور داشته باشم و آنچه در توان دارم ارائه کنم.

در سال‌های قبل هم کمتر در فیلم‌های کودک و نوجوان بازی کرده‌اید؟

دو سال قبل در مجموعه تازه وارد که توسط چند کارگردان ساخته شد در یکی از قسمت‌هایش بازی کردم که در باره موضع فرزند آوری و کودکان بود و رضا کشاورز کارگردان این سریال بود و با ایشان آشنایی داشتم و با اعتماد به ایشان در «باغ کیانوش» بازی کردم.

بنابراین از کارگردان باغ کیانوش شناخت داشتید؟

بله، در سریال تازه وارد همکاری خوب و جذابی با ایشان داشتم وکارگردانی که ضمن خوش اخلاق بودن به کارش هم احاطه دارد و این برای بازیگر بسیار مهم است و دغدغه های ایشان نیز بسیار ارزشمند است. در فیلم تقریبا مردانه نقش مادر، تنها نقش زن قابل بحث فیلم محسوب می‌شد و برای قبول پیشنهاد و بازی در آن نقش را وجب نکردم. امیدوارم با توجه به زحمات گروه در طول دو ماه زمان فیملبرداری مخاطب با فیلم خوبی مواجه شود

کاراکتر مادری که بازی کردید چه خاستگاهی دارد؟

مادری سنتی و مهربان که در یک شهر کوچک زندگی می‌کند.

با توجه به علائق شما به کودکان کار کردن با بازیگر کودک و نوجوان فیلم چگونه بود؟

رشته دوم کاری‌ام روانشانسی بالینی است و تخصص اولم را در حوزه روانشاسی کودک گرفته‌ام کارکردن با کودک و نوجوان برایم جذاب است و البته این کار چالش‌هایی دارد که شیرین و دوست داشتی است. معمولا مقداری تفاوت زبانی با فرزندن‌مان داریم ولی به واسطه نوع برخوردهایم معمولا کودکان با من ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

سوای تخصص ارتباط برقرار کردنش به واسطه روان شناس بودن‌تان چهره مهربان شما این ارتباط را آسان‌تر هم می‌کند؟

در تازه وارد هم بازیگر کودک فیلم حسین شهبازی بود که قبلا با او کار کرده بودم و پیشنهاد دادم که در تازه وارد هم بازی کند و به خوبی بازی کرد و درخشید و کارگردان از او راضی بود. در «باغ کیانوش» هم انتخاب هایی که برای بازیگران کودک و نوجوان فیلم وجود داشت بسیارخوب و عالی بودند. آقای رمضانلو یک بانک اطلاعاتی بسیار جامع و کامل از بازیگران کودک و نوجوان دارند و به خاطر این فیلم وقت گذاشتند و با حوصله در انتخاب بازیگران مشارکت داشتند.

حضور فیلم در جشنواره فیلم فجر چقدر برایتان مهم است؟

درباره این فیلم نکته مهم این است که بازی بازیگران کودک  و نوجوانش دیده شوند و فیلم هم مورد توجه مخاطبان جشنواره قرار بگیرد. فیلمی که برای ساختش کلیه عوامل زحمات زیاد متحمل شدند و امیدوارم ماحصل کار بتواند در سال بعد به نمایش در بیاید و کودکان به همراه خانواه های‌شان به دیدن فیلم بیایند.

احمد محمداسماعیلی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است