روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمدرضا نادری:

مسئولیت ساخت چنین فیلمی را بر عهده‌ خود می‌دانستم


بودن در فضای رقابتی، همیشه سازنده است. فیلم را در مقام مقایسه قرار می‌دهد و ما می‌توانیم از این تجربه در کنار بزرگان سینما استفاده کنیم.

فیلم سینمایی «نوروز» جدیدترین ساخته سهیل موفق به تهیه‌کنندگی محمدرضا نادری است که اخبار و اطلاعات مربوط به فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر، به اشتباه آن را به عنوان فیلمی در حوزه کودک و نوجوان معرفی کرده‌اند. گمان می‌رود، دیدن فضای فانتزی در عکس‌های رونمایی شده از فیلم و وجود آثار کودک و نوجوان در میان ساخته‌های گذشته کارگردان آن، این تعبیر اشتباه را موجب شده است.

به هرصورت «نوروز» فیلمی است که برای اولین بار با فرم و ساختاری متفاوت به آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی پرداخته است. نقش‌آفرینی اساتید و هنرمندان بزرگ در این فیلم و ساختار متفاوتی که برای مخاطب تجربه تماشای «نوروز» در فضای رئالیسم جادویی را به ارمغان می‌آورد، نشان می‌دهد که «نوروز» از فیلم‌های قابل ‌تامل و قابل ‌احترام این دوره از جشنواره است.

عوامل فیلم از این قرار است: کارگردان: سهیل موفق، تهیه‌کننده: محمدرضا نادری، بازیگران: علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی ، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی، سیاوش چراغی‌پور، علی آرا، طاها شادی‌فر، سحر حسینی و علی بوراک سیلان، مدیر‌فیلمبرداری: فرشاد محمدی، برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علی جناب، منشی‌صحنه: سعیده دلیریان، مدیرتولید: مهدی چراغی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح صحنه: سیامک کاری‌نژاد، طراح گریم: محسن دارسنج، صدابردار: منصور شهبازی، طراحی و ترکیب صدا: حسین ابوالصدق، جلوه‌های ویژه‌ میدانی: آرش آقابیک، جلوه‌های بصری: امیر ولی‌خانی، تدوین: کاوه ایمانی، موسیقی: بهمن دهقان‌یار، عکاس: سمیرا بخشی

در ادامه گفتگوی خبرنگار صبا را با محمدرضا نادری تهیه‌کننده فیلم «نوروز» از نظر می‌گذرانید:

متأسفانه سالهاست که سینمای کودک و نوجوان ما مظلوم واقع شده؛ اکثر سینماگران به بهانههایی همچون نداشتن فروش گیشه وبرای تولید فیلمهایشان به سمت حوزه کودک و نوجوان نمیروند، بالطبع اغلب تهیهکنندگان نیز پروژههای این حوزه را نمی‌پذیرند. در چنین شرایطی چطور تهیه‌کنندگی «نوروز» را پذیرفتید؟

البته فیلم سینمایی «نوروز» هم صرفا برای کودک و نوجوان نیست بلکه بیشتر یک فیلم خانوادگی است که پیام متفاوتی برای نسل جدید امروزی دارد. اما دلیل این‌که تهیه‌کنندگی «نوروز» را قبول کردم، احساس مسئولیتی بود که برای ساخت چنین فیلمی بر عهده‌ خودم می‌دانستم. وقتی «میکی‌موس» پیام سال نو را به جهانیان اعلام می‌کند؛ دل هر ایرانی به درد می آید که چرا یک شخصیت کارتونی معاصر از نوروز باستانی با این همه اساطیر و قدمت و زادگاهش، پیش افتاده؟ و این مسئولیت ماست که آئین‌ها را بروزرسانی کنیم و زنده نگه داریم.

اغلب سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در چنین حوزه‌هایی را خیلی سخت می‌پذیرند. شما برای ساخت «نوروز» به چنین مسئله‌ای برنخوردید؟ 

بله ما هم با این مسئله مواجه بودیم و به موجب آن در طول پروسه ساخت و تهیه «نوروز» سختی‌های زیادی را تحمل کردیم و  از سر گذراندیم. از طرفی در آن مدت قیمت‌ها و هزینه‌ها تا بیش از دو برابر از برآورد اولیه ما بالا رفت و هیچ‌یک از متولیان این عرصه هم کمکی مالی به پروژه نکردند. در نهایت فیلم سینمایی «نوروز» کاملا توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری و ساخته شد و همچنان آثار این مشکلات با ما همراه است.

 با این اوصاف برای به ثمر رساندن «نوروز» با چالش‌های بزرگی همراه بوده‌اید.

بله البته جدا از مشکلات سرماایه‌گذاری و موارد این‌چنینی؛ ساخت این‌گونه فیلم‌ها دشواری‌های خاص خودش را دارد. «نوروز» دارای اساطیر گوناگون و با قدمت بسیار زیادی است. پرداختن به آن، مدرنیزه کردن آن و ساخت فیلمی که برای زمان حال باورپذیر باشد؛ کار بسیار سخت و دشوار و چالش‌برانگیزی بود.

از نگاه محمدرضا نادری به عنوان تهیه‌کننده این اثر، پدیده فیلم سینمایی «نوروز» کیست؟

به نظر من پدیده «نوروز»، خود نوروز است. چرا که هدف ما از همان ابتدای ساخت، خود نوروز بود. سعی‌مان بر این بود تا تمام آیین‌ها و اساطیر مرتبط با نوروز را به هم وصل کنیم و برای اولین بار به تصویر بکشیم و این کار را با تمام سختی‌هایش انجام دادیم. امیدوارم این فیلم مرجعی تصویری برای مردم، نسل‌های آتی و سرآغازی برای کارهای بزرگ باشد.

پیشبینی‌تان از بازخورد «نوروز» در جشنواره چیست؟

همین که «نوروز» تا این‌جا رسید، برای ما ارزشمند است.  فکر می‌کنم مردم نگاه تامل‌برانگیزی به این فیلم داشته باشند و پاسخ خیلی از سوالات خود و فرزندانشان را که در جایی پیدا نمی‌کردند، در این فیلم پیدا کنند. باید صبر کرد و دید.

پس از نگاه شما، اکران عمومی «نوروز» بازخورد خوبی خواهد داشت.

من توصیه می‌کنم که این فیلم را خانوادگی تماشا کنند. به نظرم انعکاس انرژی نوروز آن‌قدری هست که بتواند مخاطب خود را جذب کند و چه بازخوردی از این بهتر که مردم صداقت ما را در این فیلم ببینند

حضور در جشنواره فیلم فجر چقدر برای شما اهمیت دارد؟

بودن در فضای رقابتی، همیشه سازنده است. فیلم را در مقام مقایسه قرار می‌دهد و ما می‌توانیم از این تجربه در کنار بزرگان سینما استفاده کنیم.

اگر صحبت دیگری در خصوص فیلم سینمایی «نوروز» دارید، بفرمائید.

«نوروز» یک فیلم مستقل و مناسبتی است که مربوط به نوروز و ایام عید نوروز و فصل بهار است. فکر می‌کنم کاملا پیداست زمان مناسب اکران آن نیز در نوروز است. امیدوارم در مقوله اکران، به این مهم توجه شود. همچنین لازم می‌دانم که از زحمات شبانه‌روزی سهیل موفق که عاشقانه برای این فیلم زحمت کشید و بازیگران و دیگر عوامل «نوروز» تشکر و قدردانی کنم.

ندا روزبه

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است