روزنامه صبا

روزنامه صبا

سهیل موفق:

«نوروز» یک فیلم صددرصد خانوادگی است


خوراک فرهنگی مناسب در ژانر کودک و خانواده روز به‌روز کمتر شده است.

چه شد که تصمیم به ساخت فیلم سینمایی با مضمون (آیین و رسوم نوروزی) گرفتید؟

حدودا پنج، شش سال پیش بود، هنوز «پاستاریونی» به مرحله تولید نرسیده بود و در تدارک ساختش بودم که متوجه شدم دخترم جانا توجه بسیار زیادی به جشن کریسمس و بابانوئل دارد. می‌دیدم که چگونه مجذوب کریسمس و موضوعات پیرامونش شده و علاقه‌مند به پیگیری محصولات فرهنگی‌ای که در این راستا تولید شده، است و با این‌که در آن زمان یک‌سال و نیم بیشتر نداشت، از نوع رفتارش کاملا پیدا بود که آن‌ها سوالات زیادی در ذهنش ایجاد کرده‌اند. اولین سوالی که در ذهنم ایجاد شد، این بود که پس عید نوروز و ارتباط و شناختش با نسل‌های مختلف چیست؟ بعد از آن هم وقتی جستجو کردم و از افراد زیادی در سنین مختلف پرس و جو کردم متوجه شدم که چقدر درباره نوروز کم کاری شده است. در واقع با دیدن بی‌توجهی به این جشن باستانی و قصه ها و افسانه های ارزشمندی که دارد و دوازده کشور در دنیا آن را جشن می‌گیرند؛ تصمیم گرفتم موضوع فیلم جدیدم نوروز باشد.

در دورانی که برای ساخت «نوروز» تحقیق می‌کردید آیین و رسوم یا افسانه دیگری هم به این اندازه جذبتان کرد که به ساخت فیلم در موردش فکر کرده باشید؟

به نظرم یک فیلمساز دائما باید در حال جستجوی موضوعات با اهمیت، بکر، کار نشده یا کمتر کارشده، جذاب و مخاطب‎پسند باشد. من هم از این قاعده مستثنا نیستم. هم قصه و هم فیلمنامه‌هایی با همین رویکرد و ساختار به لحاظ مدل روایی دارم، اما بخاطر فرم و ساختار جدیدی که مد نظرم است و فیلم «نوروز» هم نمونه‌ای از همین رویکرد می‌باشد، منتظر گرفتن بازخورد از منتقدین عزیز و مخاطبین محترم فیلم هستم تا با دیدگاه درستی به سمت فیلم جدیدم حرکت کنم.

ساخت فیلم سینمایی «نوروز» با چه چالش‌هایی همراه بود؟

از پنج سال پیش، پس از طراحی قصه نوروز به دنبال شخص یا سازمانی بودیم که با درک اهمیت این داستان حاضر به سرمایه‌گذاری در فیلم «نوروز» شود. در تمام این پنج سال قصه‌مان را رها نکردیم و مدام جلسات متعددی  برایش ترتیب می‌دادیم. این‌که چنین قصه‌ای با چنین اهمیتی در سطح ملی و بین‌المللی، پنج سال معطل جذب سرمایه‌گذار باشد بیش از چالش، یک درد عمیق را برای ما به وجود آورد. طبیعتا در بخش تولید نیز دچار چالش‌هایی بودیم که دلیل اصلی‌ش سرمایه‌گذاری صد‌درصدی محمدرضا نادری تهیه‌کننده فیلم در بخش خصوصی و عدم حمایت نهادهای متولی فرهنگ جامعه در این فیلم بود.

در دوران تولید «نوروز» برایتان پیش آمد که به تغییر بازیگر یا برخی از عوامل فیلم فکر کنید؟

به دلیل برخی از مسائل، پیش‎‌تولید فیلم طولانی‌تر از مدتی که پیش‌بینی کرده بودیم شد. به همین دلیل تعدادی از دوستان و همکارانمان در پشت دوربین به جهت ترافیک کاری که داشتند، موفق به ادامه این راه نشدند و مجبور شدم مجددا افراد شایسته‌ای را جایگزین این بزرگواران بکنم. اما در مورد هنرمندان بزرگ جلوی دوربین خیر و تا پایان فیلم صمیمانه بهترین همراهی و همکاری را با من و «نوروز» داشتند. من همیشه سعی می‌کنم انتخاب اولم به قدری حساب‌شده و درست باشد که در میانه ‌راه دچار تردید نشوم و تا امروز به لطف خدا کارها  همین‌گونه پیش رفته است.

پیش‌بینی خودتان از بازخورد فیلم سینمایی «نوروز» در جشنواره چیست؟

من به رقم تمام سختی‌هایی که در این سال‌ها متحمل شدم، تمام زحمتم را برای ساختن فیلمی در قد و قواره اهمیت یک آئین باستانی ایرانی، کشیده‌ام و صبر می‌کنم تا نتیجه آن را در جشنواره و اکران لمس کنم.

اکران عمومی «نوروز» را چطور می‌بینید؟

فیلم‌های مناسبتی مثل فیلم‌های کریسمسی باید در زمان مناسبت مدنظر اکران شوند. لذا امیدوارم اکران فیلم «نوروز» در مناسبت عید نوروز اتفاق بیفتد.

در بین آثار شما فیلم‌های موفقی در حورزه کودک و نوجوان دیده می‌شود. درحالی به دلایل مختلفی اغلب فیلمسازان برای تولید فیلم‌هایشان به سمت این حوزه نمی‌روند و سینمای کودک و نوجوان ما سال‌هاست که مظلوم واقع شده، با توجه در چنین شرایطی شما چطور با فراغ‌بال به سمت این حوزه می‌روید؟

ما چیزی به‌عنوان سینمای کودک نداریم. سینمایی وجود دارد به‌عنوان سینمای کودک و خانواده. و در این سینما مسائلی مطرح می‌شود که با رویکرد کودک یا خانواده، داستان‌هایی با تمرکز بر انسجام این نهاد اجتماعی مهم تعریف می‌کند. هدف این‌گونه از سینما علاوه بر تولید سرگرمی،  قرار گرفتن در کنار والدین، برای تربیت نسل آینده است. این تربیت زمانی اتفاق می‌افتد که در هر اثر، نکاتی برای تک‌تک اعضای یک خانواده وجود داشته باشد. فیلم با کیفیت در این ژانر باید بتواند از لحظه ابتدایی تا پایان فیلم کل خانواده را با خود همراه کند.

اگر صحبت خاصی در  خصوص جشنواره فیلم فجر دارید؛ بفرمائید

من سال‌هاست چه در تلویزیون و چه در سینما برای مخاطب خانواده تولید محتوا نموده‌ام و طبیعی است که تلاش کنم. پس از اقبال در جشنواره کودک و نوجوان با فیلم‌های «شکلاتی» و «پاستاریونی»، حالا با «نوروز» به جشنواره فجر بیایم به این امید که همه متوجه اهمیت فراوان و حیاتی آثار مربوط به کودک و خانواده شوند.

حرف آخر؟

در پایان می خواهم بگویم فیلم سینمایی «نوروز» به چند دلیل فیلم مهمی است؛ اول این‌که خوراک فرهنگی مناسب در ژانر کودک و خانواده روز به‌روز کمتر شده است. دوم این‌که این خوراک فرهنگی با پرداختن به یکی از مهم‌ترین آئین‌های باستانی ما همراه شده است. در نظر بگیرید که در چنین فیلمی استاد بزرگ بازیگری علی نصیریان عهده‌دار ایفای یک نقش اسطوره‌ای شده است. خاطرنشان می‌کنم که دیگر هنرمندان حاضر در این فیلم همه از بزرگان فرهنگ این کشور هستند و با همدلی خود کمک دادند که اثری متفاوت خلق شود. ممکن است از صحبت‌هایم به نظر تبلیغ این فیلم باشد، اما صادقانه به شما می‌گویم که تمام تلاش خود را برای ساخت اثری کرده‌ام که در این روزهای فقیر به لحاظ پاس‌داشت آئین‌ها، اثری ماندگار شود. اثری که تلاش می‌کند نشان دهد ما نیز در ساخت آئینی و باستانی همچون آثار کریسمسی حرفی برای گفتن داریم.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است