روزنامه صبا

روزنامه صبا

یاسین مسعودی:

یک قهرمان فوتبالی که همه دوست دارند


به جرات مي‌توانم بگويم تا حالا فيلم ورزشي با اين شکل و شخصيت ساخته نشده است.

یاسین مسعودی بازیگر فیلم سینمایی «پرویزخان» گفت: فکر می‌کنم حتی کسانی که ورزشی نباشند با قصه این فیلم ارتباط می‌گیرند؛ از همه نسل یعنی نوجوان و پیر و میانسال احساس می‌کنم این فیلم را دوست داشته باشند.

یاسین مسعودی، بازیگر فیلم سینمایی «پرویزخان» محصول سازمان اوج که در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، با بیان اینکه از سال ۱۳۹۱ کار بازیگری را شروع کرده است، درباره همکاری با این پروژه گفت: این فیلم یک فیلمنامه خوب داشت که بسیار زیاد مرا جذب کرد. آقای ثقفی خیلی با دقت و ریزبینانه و موشکافانه به ماجرا نگاه کرده بود که همین من را مشتاق کرد که این نقش را بازی کنم.

او به سختی‌های کار در این فیلم پرداخت و عنوان کرد: با توجه به اینکه من فیلم‌های جنگی زیادی بازی کردم اما به جرات می‌توانم بگویم که پرویزخان از همه آنها برای من سخت‌تر و پربارتر بود و بسیار برای من دستاورد داشت و برای من، تجربه بسیار خوبی بود. همراه بچه ها ماه‌ها تمرین کردیم دوماه دورخوانی در پلاتو داشتیم؛ دوماه روزها می‌رفتیم پلاتو تمرین میکردیم و شب‌ها به زمین فوتبال می‌رفتیم و تمرینات فوتبالی می‌کردیم.

این بازیگر جوان به شخصیت اصلی فیلم اشاره کرد و افزود: پرویزخان یک شخصیت کاملا کاریزماتیک و دارای یک اصول و قواعدی است که به هیچ وجه از آنها کوتاه نمی‌آید و معروف به اخلاق مداری و دارای چهارچوبی که حتی باعث شده روی بازیکنانش هم تاثیر بگذارد، با توجه به اینکه من هم آبادانی هستم پرویزخان هم یکی از اسطوره‌های فوتبال آبادان و در واقع ایران است به معلم اخلاق معروف بوده است حتی تندیس ایشان در باشگاه تختی آبادان موجود است.

مسعودی ادامه داد: با توجه به اینکه من یک عقبه فوتبالی داشتم و در نوجوانی و جوانی فوتبالیست بودم با این فضا دور نبودم و بخاطرهمین کار من را آسانتر می‌کرد اما دیگر بچه‌های پروژه خیلی وزن کم کردند؛ مدام تمرینات فوتبالی می‌رفتیم و مدت دو ماه هر شب تمرین داشتیم خیلی کار سختی بود.

او در پاسخ به اینکه ورزشی بودن او چقدر به موفقیت در فیلم کمک می‌کرد، گفت: یک بخشی به این که فوتبالی بودم مربوط است اما شباهت چهره‌ای و قدی زیاد نداشتم ولی در دورخوانی‌ها و حرف‌های ابتدایی که با آقای ثقفی زدیم چشم پوشی کرد و یکی از دلایلش هم می‌تواند فوتبالیست بودنم باشد.

این بازیگر «پرویز خان» را اولین فیلم ورزشی ایران دانست و تاکید کرد: به جرات می‌توانم بگویم تا حالا فیلم ورزشی با این شکل و شخصیت ساخته نشده است، ما به هر حال یک پروسه خیلی طولانی طی کردیم. تقریبا چهار پنج ماه درگیر این پروژه بودیم. آقای ثقفی خودش مو به مو، ریزبینانه به ماجرا نگاه کرد و تمام کاراکترهای شخصیت پرویزخان را پیدا کرده بود و انقدر خوب به جزئیات توجه کرده که تابحال فیلم ورزشی با این کیفیت نداشتیم.

مسعودی درباره اینکه فیلم چقدر می‌تواند برای نسل جدید جذاب باشد، گفت: فکر می‌کنم حتی کسانی که ورزشی نباشند با این قصه ارتباط می‌گیرند از همه نسل یعنی نوجوان و پیر و میانسال احساس می‌کنم این فیلم را دوست داشته باشند.

او درباره شخصیت «کریم باوی» عنوان کرد: درباره ایشان بسیار خواندم حتی خواستم به خانواده ایشان دسترسی پیدا کنم که نشد و هر چه بیشتر می‌خواندم و پیگیر «کریم باوی» می‌شدم احساس می‌کردیم که مسئولیتم سنگین‌تر می‌شود. کریم باوی یکی از سرزن‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ فوتبال ایران بوده، آقای دایی می‌گویند: «الگوی من کریم باوی بوده»؛ او ده تا گل در ۲۳ بازی زده است که یکی از بهترین آن نسل بوده و وقتی که فوتبالش تمام می‌شود و بعد از دوران فوتبالیش، با توجه به اینکه توی جنگ بوده جنگ زده می‌شود و  ترکش در بدنش دارد و انقدر سختی تحمل میکند و خودش را به سطح اول فوتبال می‌زساند از این همه سختی کشیدن و مشقت کشیدن به یکی از بهترین مهاجمان تیم ملی تبدیل می‌شود بعد از فوتبال دچار سرطان می‌شود و اصلا کسی را در کنارش نمی‌بیند و احساس تنهایی و تنها می‌شود و حتی در آن مقطع برای تامین مخارج درمان خیلی سخت و دشوار است و اینها همه باعث می‌شد من احساس مسئولیت بیشتری کنم و احساس کنم ایشان دین خیلی بزرگی به گردنم دارد و امیدوارم که از پس آن نقش برآمده باشم و کارم را به نحو احسن انجام داده باشم.

بازیگر فیلم «پرویز خان» که در اکران‌های فیلم در کنار مردم فیلم را دیده گفت، من خوشبختانه خروجی کار را دیشب دیدم از خروجی کار راضی بودم ما خیلی شب‌های سختی را گذراندیم مخصوصا بخش فوتبالی ما در کرج سرمای زمستان با تیشرت و شورت ورزشی بودیم و خیلی سخت می‌گذشت ولی وقتی واقعا فیلم را روی پرده دیدم خستگی از تنم بیرون آمد همان موقع هم که با آقای ثقفی صحبت می‌کردم می‌گفتم ما نتیجه این سختی کشیدن‌ها را قطعا روی پرده خواهیم دید و واقعا همین اتفاق افتاد من خیلی خوشحالم که توانستم عضوی از این مجموعه باشم.

مسعودی واکنش مردم به فیلم «پرویز خان» را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: فیلم را در حوزه هنری دیدم به همراه دوستان و آقای ثقفی، به وضوح دیدم که همه نسلی با فیلم ارتباط می‌گیرند یعنی بچه کوچک و مرد میانسال و پیرمرد و پیرزن و همه نسلی در سالن بود و بعد از پایان فیلم همه ابراز خوشحالی کردند از دیدن فیلم و خیلی راضی بودند. من که در نسل کریم باوی هنوز به دنیا نیامده بودم ولی قهرمان‌های فوتبالی زیادی داریم مثل علی دایی، علی پروین و ناصر حجازی و اسطوره‌های دیگر که می‌توان برای هر کدام از آنها فیلم ساخت و فیلمنامه نوشت و امیدوارم این فیلم شروعی باشد برای این ماجرا که فیلم‌های این شکلی ساخته شود.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است