روزنامه صبا

روزنامه صبا

عطا پناهی:

دهداری؛ تختی فوتبال ایران است


علي ثقفي يک کارگردان کاربلد و مسلط است، طوريکه به همه‌چيز آگاه است و مي‌داند چه مي‌خواهد.

عطا پناهی از سال ۱۳۹۰ فعالیت حرفه‌ای خود را آغاز کرد و موفق به ساخت تعداد زیادی مستند داستانی، برنامه تلویزیونی و… شد. از دیگر آثار او می‌توان به سریال مستوران اشاره کرد که از شبکه یک سیما پخش شده است.‌ اما فیلم «پرویزخان» آخرین اثر اوست که در سودای چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر حضور دارد. در این‌باره با او به گفت‌وگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فیلم پرویزخان اولین اثر سینمایی شماست، چه شد که تهیهکنندگی آن را انجام دادید؟

زمانی که ایده «پرویزخان» شکل گرفت، از طرح اولیه‌اش می‌شد فهمید که این فیلم، اثر جذابی خواهد شد، چراکه پژوهش و تحقیقات فیلمنامه به درستی انجام شده بود. لذا بعد از مذاکرات مختلف و صحبت‌هایی که با سازمان هنری رسانه‌ای اوج صورت گرفت، قرار شد که این فیلم توسط آقای علی ثقفی ساخته شود. البته که در همان مقطع زمانی، معتقد بودم که فیلمنامه این اثر بسیار درخشان است و از غالب‌های مدرن فیلمنامه نویسی استفاده شده است. از طرفی، معتقد بودم که تماشاگر روایت اینجور فیلم‌ها را می‌پسندد. ناگفته نماند که در آن مقطع زمانی، مشغول تهیه‌کنندگی مستوران بودم و به دلیل تاریخی بودن اثر با مشکلات زیادی روبرو بودیم و البته زمانی هم که به ساخت «پرویزخان» پرداختیم با چالش‌های زیادی روبرو شدیم. اما گروه و عوامل خوب پرویزخان همگی همراه و همدل بودند که البته امیدوارم نتیجه تمامی زحمات خود را دریافت کنند، همچنین امیدوارم که مخاطبان نیز فیلم را دوست داشته باشند و با آن ارتباط برقرار کنند.

اگر مقدور است خلاصهای از داستان فیلم را بگویید؟

این فیلم از مهر تا اسفند سال ۱۳۶۵ را روایت میکند. مضمون داستان نیز به پرویز دهداری، مربی تیم ملی پرداخته که بخاطر ویژگی‌های مختلف اخلاقی، نوع برخورد با بازیکنان فوتبال، چگونگی تعامل با باشگاه‌ها و… در این عرصه بسیار محبوب و منحصر به فرد، دیده شده است و به عبارتی ایشان را تختی فوتبال می‌نامند اما ویژگی دیگری که پرویز دهداری داشت و برایم بسیار جذاب بود تا آن را بسازم سخت‌کوشی، امیدواری و خستگی‌ناپذیری وی در این عرصه است که با تمام وجود به حل مشکلات و چالش‌ها می‌پردازد.

تمام فیلمنامه بر اساس واقعیت نوشته شده یا اقتباس کردید؟

فیلمنامه بر مبنای واقعیت نوشته شده است و حتی از مستندات، مجلات، مصاحبات و برخی از دیالوگ‌های واقعی ایشان استفاده شده است. البته برخی از موقعیت‌ها و کاراکترها بخاطر ایجاد فضای درام تغییر کرده است.

این فیلمنامه برای قشر خاصی ساخته شده است؟

معتقدم که این فیلم موضوع پرکشش و هیجانی است، لذا نه تنها افراد ورزشی بلکه مناسب تمام قشرهاست.

تمایل دارید بگویید چقدر صرف هزینه فیلم شده است؟

خب اجازه دهید که میزان هزینه را ذکر نکنم اما بدانید که هزینه غیرمعمول و غیرمنطقی صرف فیلم نشده است و سعی کردیم که در سریع‌ترین حالت ممکن، بیشترین بهره‌وری، بسیار فشرده و با زمان محدود به تولید این اثر بپردازیم.

سرمایه این فیلم از کجا تامین شده است؟

سازمان هنری رسانه‌ای اوج.

جلسات فیلمبرداری طبق برنامه ریزی پیش رفت؟

بله خدا را شکر. غیر از چند روزی که در ابتدای فیلم با مشکلات بارندگی مواجه شدیم، چالش دیگری نداشتیم.

کار با یک کارگردان اولی چگونه بود؟

علی ثقفی یک کارگردان کاربلد و مسلط است، طوریکه به همه‌چیز آگاه است و می‌داند چه می‌خواهد. همزمان در ذهنش تدوین فیلم را نیز تصویر سازی می‌کند و هیچ راش اضافی نمی‌گیرد، چراکه دکوپاژها از قبل آمده بود و با آمادگی کامل در تولید مشغول کار شد.

اتفاق ویژهای در ساخت این اثر بود که بخواهید اشاره کنید؟

بله. شیرین و دل‌چسب ترین چیزی که همه تجربه کردیم، همکاری با آقای سعید پورصمیمی بود که بودن ایشان موجب دلگرمی تمامی گروه شد و کلی نکات مثبت از ایشان آموختیم.

چشم اندازتان برای اکران عمومی چیست؟ آیا زمان خاصی را در نظر دارید؟

خیر متاسفانه. این روزها آنقدر درگیر کار بودیم تا فیلم با کیفیت مطلوب و قابل قبولی به جشنواره ارسال شود، که هنوز فرصت تصمیم‌گیری درباره زمان اکران فیلم نگرفته‌ایم. در هر حال امیدوارم در هر تایمی که اکران می‌شود، این فیلم دیده شود.

اکران بین الملل چطور؟

بله به این موضوع فکر شده و درحال حاضر نیز مشغول زیرنویس با زبان‌های مختلف هستیم و همچنین گروهی از دوستان مشغول امور فستیوال‌ها و امور بین المللی هستند تا اتفاقات خوبی نیز در خارج از ایران، رقم بخورد.

فیلم پرویزخان چه شانسهایی در چهل و دومین جشنواره بینالمللی فجر خواهد داشت؟

این موضوع غیرقابل پیش‌بینی است. لذا تا فیلم دیده نشود، نمی‌توان درباره آن اظهارنظر کرد. قاعدتا راغب هستم که تمام فعالیت‌های دوستان و سرگروهان این اثر نتیجه‌بخش باشد، چراکه واقعا زحمت کشیدند. اما به هرحال حضور در جشنواره بسیار مهم و مبارک است. از طرفی اگر هم بتوانیم در بخش‌های مختلف جایزه‌ای دریافت کنیم قطعا برایمان لذت بخش و شیرین خواهد بود.‌

معصومه دهقان

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است