روزنامه صبا

روزنامه صبا

حسین امامی:

هوش‌مصنوعی یک همکار حرفه‌ای برای روزنامه‌نگاران است


یکی از مهم‌ترین عواملی که هوش‌مصنوعی به موجب آن، صنعت رسانه را تغییر می‌دهد؛ تولید محتوا است. 

دقیق‌ شدن بر جنبه‌های اثرگذار تکنولوژی هوش‎مصنوعی، مدتی‌ست که موجبات دلهره و تردید افراد متفاوت بسیاری را فراهم آورده، ازجمله آن‌ها روزنامه‌نگاران نگرانی هستند که دلواپس ازدست‌دادن شغل خود می‌باشند. این نگرانی‌ها به‌همین‌جا ختم نشده تا جایی‌که صندوق بین‌المللی‌پول پیش‌بینی می‌کند که در آینده‌ای نه‌چندان دور، هوش‌مصنوعی با اثرگذاری بر روی ۴۰ درصد از مشاغل جهان، شکاف اقتصادی را بیشتر خواهد کرد. این پدیده هول‌انگیز از جهاتی شبیه به چاقوی دولبه‌ای است که بستگی دارد چه‌طور و کجا از آن استفاده شود. جالب این‌جاست که حتی برق لبه‌های این چاقوی شگفت‌انگیز نیز در نگاه افراد مختلف، متفاوت است! مانند روزنامه‌نگارانی که تیزی این برق،‌ چشمانشان را به روی همه‌چیز به‌جز تصویر بیکار شدنشان، بسته‌ است و برق لبه دیگرش، چشمان عده دیگر را طوری باز کرده که با قطعیت اعلام می‌کنند که هوش‌مصنوعی هرگز نمی‌تواند جای خلاقیت، قدرت تشخیص ‌رعایت اصول‌اخلاقی و حرفه‌ای انسان را بگیرد. درحقیقت نفوذ هوش‌مصنوعی در رسانه‌ها از نگاه برخی، فرصتی است برای تسهیل خبرنویسی و افزایش سرعت آن و از دید برخی دیگر تهدیدی جدی برای تصاحب شغلشان.  نمایشگاه مطبوعات امسال، بهانه‌ای شد تا در خصوص این «انقلاب غریب هوش‎مصنوعی در رسانه»، با کارشناسان این حوزه به گفت‌وگو بنشینیم. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار صبا را با تعدادی از اساتید و کارشناسان رسانه از نظر می‌گذرانید:

دکتر حسین امامی مدرس ارتباطات‎ دیجیتال در دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین، با اشاره به تاثیرهای مثبت هوش ‌مصنوعی بر روی رسانه‎های جمعی گفت: یکی از مهم‌ترین عواملی که هوش‌مصنوعی به‎ موجب آن، صنعت رسانه را تغییر می‌دهد؛ تولید محتوا است.  هوش‌مصنوعی می‌تواند اطلاعات را جمع‌آوری کند، سپس تجزیه و ‌تحلیل و از آن گزارش، مقاله یا خبر تولید کند. این پدیده می‎تواند به‎عنوان همکارحرفه‌ای روزنامه‌نگاران، کارهای روزمره رسانه ازجمله محتوای متنی، صوتی و تصویری را انجام دهد تا عوامل رسانه بیشتر بر روی کارهای خلاقانه‌تر و ارزش‎مندتر متمرکز شوند. همچنین این تولید محتوای خودکار توسط هوش‌مصنوعی، سرعت و حجم تولید را افزایش داده و بالطبع هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

او خاطرنشان کرد: البته هوش مصنوعی چالش‌هایی را هم برای رسانه‌های جمعی ایجاد کرده که بزرگ‎ترین این چالش‌ها، نگرانی بابت ازدست‌رفتن برخی مشاغل است. گرچه قطعا در مقابل آن، شغل‌های جدید و تخصص‌های دیگری اضافه خواهد شد. نگرانی دیگر مربوط می‌شود به اعتبار محتوای تولید شده و صحت آن که برای رفع این نگرانی باید نیروی انسانی متخصص حتما آن را، قبل از انتشار بازبینی کند.

حسین امامی در پایان به دیگر تاثیرات مثبتی که هوش‌‎مصنوعی برای رسانه‌ها دارد، اشاره کرد و افزود: امکان زیرنویسی و ترجمه هم‌زمان به زبان‌های مختلف، خلاصه‌سازی محتوای مختلف متنی، صوتی، ویدئویی و همچنین راستی‌آزمایی خبرها در قالب درستی‌سنجی، به‌ عبارتی بررسی صحت اطلاعات و اخبار منتشرشده در رسانه‌ها، از دیگر کمک‌هایی است که هوش مصنوعی برای رسانه‌ها به همراه دارد.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است