روزنامه صبا

روزنامه صبا

کاظم نظری:

تئاتر ستون فرهنگ است


اگر می‌خواهیم سینما و حوزه نمایشی رسانه ملی رشد کند، باید حوزه تئاتر به عنوان حوزه ریشه و مادر، حمایت بشود.

مجموعه رسانه‌ای صبا در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، میزبان کاظم نظری (مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی کشور) در غرفه خود بود.

کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران از مجموعه رسانه‌ای صبا دیدن کرد و درباره برخی از مسائل و مشکلات پیش روی هنرمندان تئاتر کشور به سئوال‌های خبرنگار صبا پاسخ داد.

کاظم نظری در آغاز این نشست خبری درباره تاخیر در پرداخت کمک‌ هزینه‌های تئاتر چنین گفت: ما با پیگیری و حمایت‌های وزیر محترم و همچنین معاون محترم هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال افزایش بودجه خیلی خوبی را در حوزه هنرهای نمایشی داشتیم اما واقعیت امر این است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی این‌ همه ذی‌نفعان حوزه هنرهای نمایشی باشد. قطعاً دستگاه‌های دولتی مثل مجلس باید به کمک ما بیایند. تاخیری در پرداخت کمک‌ هزینه گروه‌های نمایشی حتماً بوده، ولی همیشه پرداخت شده است. این‌طور نبوده که پرداخت نشود. بالاخره با تاخیر پرداخت شده است.

نظری افزود: فعالیت‌های حوزه هنرهای نمایشی یک یا دو رویداد نیست. همین لحظه که با شما صحبت می‌کنم، در سقز جشنواره تئاتر کردی در حال برگزاری است. فردا همین موقع بخش بین‌المللی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در یزد برگزار می‌شود. بنابراین فعالیت‌های ما محدود به یکی‌ دو رویداد نیست. بیش از دو هزار نمایش طی سال در کشور اجرا می‌شود و ما باید از این آثار در تهران و شهرستان‌ها حمایت بکنیم. بودجه ما در جایگاه اداره کل هنرهای نمایشی مناسب است، ولی چون پهنه گسترده فعالیت‌های حوزه هنرهای نمایشی  وسیع است،گاهی اوقات این بودجه کفاف نمی‌دهد. ان‌شاالله نمایندگان خوب‌مان که در انتخابات پیش رو مشخص می‌شوند و تشریف می‌برند به خانه دولت، باید در جهت توسعه فرهنگ و هنر کوشا باشند و حوزه تئاتر را جدی بگیرند، چون تئاتر زیر ساخت سینما و برنامه‌های نمایشی تلویزیون است و اساساً به حوزه فرهنگی کشور کمک می‌کند. تئاتر ستون فرهنگ است.

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ادامه داد: اگر این هنر رونق پیدا بکند، مطمئن باشید در ادبیات تاثیر می‌گذارد. در رفتار عمومی مردم و نگاه‌شان تاثیر می‌گذارد. این چیزی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی‌های‌شان مطرح کرده‌اند که باید نشاط اجتماعی صورت بگیرد. حوزه هنرهای نمایشی می‌تواند خط‌شکن باشد، همین‌طور که در جشنواره فجر خط‌شکن است، یعنی اولین جشنواره دهه فجر، جشنواره تئاتر است که بحمدالله امسال هم به خوبی برگزار شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

نظری در پاسخ به این پرسش که چرا با وجودی که اغلب آثار نمایشی در سال‌های گذشته با بهره‌گیری از تهیه‌کننده در سالن‌های خصوصی و دولتی روی صحنه رفته‌اند، همچنان باید بیست درصد از فروش گیشه را به مرکز هنرهای نمایشی بپردازند؟، بیان کرد: در مورد بیست درصدی که از گروه‌های نمایشی دریافت می‌شود، باید این نکته را در نظر داشت که به هر حال سالن‌های اجرا، هزینه دارند. دولت از گروه‌های تئاتر حمایت می‌کند و سالن در اختیارشان می‌گذارد اما آن سالن به واسطه اجرا، نیروی انسانی، ماشین لرنینگ و یکسری هزینه‌های جاری دارد که باید از گروه‌های نمایشی دریافت بشود، چون آنها بلیت ‌فروشی و سرمایه اقتصادی دارند. این قانون در همه‌ جای دنیا وجود دارد. البته بارها هم اتفاق افتاده که به دلایلی ما درصد دریافتی را کم‌تر کرده‌ایم، ولی این‌که آن درصد دریافت نشود، برای اداره کل هنرهای نمایشی مقدور نیست. مثلاً همین ساختمان تئاترشهر، هزینه نگهداری و نیروی انسانی دارد. ما با بودجه دولت به تنهایی نمی‌توانیم آن را حفظ بکنیم. ما باید مبالغی را در نظر بگیریم که هنرمند بابت آن پاسخگو باشد، تبلیغات انجام بدهد، مخاطب بیاورد و سرمایه‌گذار در کنار کارش داشته باشد تا نمایش‌شان فروش برود.

او در بخش دیگری از سخنان با اشاره به این‎که «متاسفانه برخی استان‌ها و شهرهای کشور سالن تئاتر ندارند و گروه‌های نمایشی در مدارس، فضاهای باز یا در سالن‌های غیراستاندارد تئاتر اجرا می‌کنند و البته مردم آن شهرها نیز از تئاتر حمایت می‌کنند»، بر اهمیت‌دادن به تئاتر توسط دولتمردان و نمایندگان مجلس تاکید کرد و افزود: اگر می‌خواهیم سینما و حوزه نمایشی رسانه ملی رشد کند، باید حوزه تئاتر به عنوان حوزه ریشه و مادر، حمایت بشود. اگر این اتفاق بیفتد، سال ۱۴۰۳ را سال پر فروغی برای هنرهای نمایشی کشور پیش‌بینی می‌کنیم.

نظری همچنین وعده داده: برای نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ با چند عنوان کتاب جدید از انتشارات اداره کل هنرهای نمایشی حضور پیدا خواهیم کرد. مخاطبان تئاتر منتظر اعلام خبرهای خوش در زمینه کتاب‌های پژوهشی حوزه تئاتر باشند.

کاظم نظری در خصوص حمایت از گروه‌های تئاتر در شهرستان‌ها نیز تصریح کرد: امسال وزیر محترم فرهنگ، مبلغ یک میلیارد تومان برای انجمن‌های نمایش قائل شده‌اند. اگر این مبلغ توزیع بشود، برای تولید و حمایت از تئاتر شهرستان تحول بزرگی ایجاد خواهد شد. امیدوارم قول آقای وزیر درباره حمایت از گروه‌های تئاتر شهرستان اتفاق بیفتد تا ما شاهد اجراهای خوبی در آنجا باشیم و اجراهایشان به تهران بیاید. یکی از برنامه‌ها و اهداف ما این است که کارهای خوب را در تهران به اجرا بگذاریم. امسال هم چند نمایش از شهرهای دیگر به تهران آوردیم تا در کنار جشنواره فجر و برنامه‌های جنبی، اجرای عمومی هم داشته باشند.

او در پایان یادآور شد: ان‌شاالله ما امسال تور نمایشی خواهیم داشت و تمام کارهایی که در جشنواره فجر و اجرهای عمومی خوب درخشیده‌اند را برای اجرا به شهرستان‌ها و حتی خارج از کشور اعزام می‌کنیم.

مجموعه رسانه‌ای صبا، خبرگزاری تئاتر آنلاین، آنا، ایبنا، میزان، فارس، پانا و روزنامه جوان از دیگر رسانه‌هایی بودند که مدیر کل هنرهای نمایشی با حضور در محل نمایشگاه رسانه‌های ایران از غرفه آنها بازدید کرد.

بیست‌وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران از ۲۹ بهمن‌ماه در محل مصلای تهران آغاز به کار کرده و امروز دوم اسفندماه، به کار خود پایان می‌دهد.

احمد حجارزاده

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است