روزنامه صبا

روزنامه صبا

محمود موسوی:

از خلاقیت بازیگرانم شگفت زده می‌شدم


حقیقتاً همه بچه‌های ما درجه یک و بی‌نظیر بودند.

نمایش «فین جین» این روزها در سالن نمایش نوفل‌لوشاتو اجرا می‌شود و توانسته نظر مخاطبان و دوستداران گونه نمایش‌های ایرانی  را به خود معطوف کند. خبرنگار صبا گپ و گفتی با عوامل این نمایش داشته که در ادامه می‌خوانید.

ماجرای کارگردانی نمایش «فین جین» چگونه آغاز شد؟

سال‌های زیادی بود که به خاطر فراهم نبودن شرایط کارگردانی نکرده بودم. در این میان آقای محمود مداحی تهیه‌کننده درجه یک‌مان مرا به این صرافت انداخت که بیا بعد از مدت‌ها خودت کاری انجام بده و الحق و الانصاف هم خیلی خوب گروه را حمایت کردند. در ابتدا قرار بود یکی از متن‌های خودم را کار کنیم ولی ناگهان ذهن من به این سمت رفت که کار اولم را هدفمندتر انتخاب کنم چون دوست داشتم که اثر مربوط به مملکت و سرزمینمان باشد و در این شرایط سخت حس می‌کردم که کار کمدی باشد چرا که به نظرم مردم واقعاً در این شرایط به نمایش کمدی نیاز دارند تا ۲ ساعت فارغ از تمام مسائل دنیا بخندند و ذهنشان آرام شود و در خلال این نمایش به شرافت و بزرگی امیرکبیرمان و افرادی مثل او بنازیم چرا که افرادی به دلسوزی او کم نداشته‌ایم. اینگونه شد که ما متن آقای ابوالفضل ‌حاجی ‌علی ‌خانی را انتخاب کردیم که ایرانی و درجه یک نوشته و دستمان را بسیار باز گذاشته و از او بسیار ممنون هستیم و در نهایت خواستیم ادای دینی به تئاتر ایرانی کرده باشیم.

انتخاب بازیگران به چه شکل انجام شد؟

از آنجایی که در وهله اول تخصص من بازیگری است و همه مرا به نام بازیگر می‌شناسند روی بازی‌ها خیلی حساس بودم و اعتقاد داشتم حتماً باید بازیگرانی در کنارم داشته باشم که اکت درونی و تمپوی درونی درست در این اثر داشته باشند و به نظرم بازیگرانی که در این نمایش همراهم شدند جزو بهترین بازیگران تئاتر ایران هستند.

در زمینه طراحی صحنه حرف زیادی برای گفتن وجود دارد از حوض وسط صحنه که درست مانند نمایش‌های رو حوضی طراحی شده و شما تمام بخش‌های نمایش را که مشابهت به ساختار نمایش رو حوضی دارد در این بخش از صحنه اجرا می‌کنید تا باقی بخش‌ها. در این مورد بگویید.

دقیقاً و با اینکه بضاعت ما برای اینکه همه آنچه را که دوست داریم روی صحنه پیاده کنیم کم بود اما در طراحی صحنه انتزاعی این کار که توسط آقای سینا ییلاغ بیگی انجام گرفته همه چیز در عالی‌ترین شکل ممکن خود است. ایشان بسیار باسواد و درجه یک هستند و من خیلی در کنارشان یاد گرفتم. این انتزاعی بودن حمام و خطی بودن ماجراها برای من اهمیت زیادی داشت و خدا را شکر می‌کنم که اتفاق افتاد.

طراحی صحنه از نظر کاربردی دست شما را بسیار باز گذاشته…

بله کاملا درست است من توانستم سایه بازی ایرانی را در لحظه‌هایی نقطه‌گذاری کنم حوض نشانه تخت حوضیست با کمی دقت بیشتر می‌بینیم که مثبت‌های نمایش از سمت راست و کاراکترهای خاکستری از سمت چپ ورود و خروج دارند این‌ها همه نقطه زنی‌هایی بود که ما انجام دادیم تا تئاتری باشد که همراه با خنده، تفکر نیز بیاورد.

سخن پایانی

حقیقتاً همه بچه‌های ما درجه یک و بی‌نظیر بودند یعنی این اجرا در واقع کار من نیست و کار همه بچه‌ها و خدای بزرگی است که از دل ما خبر دارد و می‌داند که نیت ما لذت بردن مردم‌مان است به همین علت خدای بزرگ هم به ما کمک کرد و کسانی را در کنار ما گذاشت که حرفه‌ای و درجه یک بودند و خودشان کارشان را به نحو احسن و در بهترین حالت ممکن انجام دادند. مهدی فخیم‌زاده می‌گوید وقتی که بچه بودم رفتم و یک گروه فیلمبرداری را دیدم در این میان کسی بود که در کار همه فضولی می‌کرد. من خیلی از آن آدم بدم آمد بعدها فهمیدم که آن آدم کارگردان است. حالا برای ما هم همین گونه بود در کار بچه‌ها فضولی می‌کردیم ولی بچه‌ها همه حرفه‌ای و درجه یک بودند به نوعی که واقعا از حضور تک‌تک‌شان و خلاقیت‌های درجه یکی که داشتند شگفت زده می‌شدم.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است