روزنامه صبا

روزنامه صبا

هادی نوری:

جشنواره‌های ایرانی همیشه برایم مهم‌تر بوده‌اند


مهم‌ترین چیز برای یک فیلمساز اکران فیلمش است.

بخش هنر و تجربه در بسته فیلم‌هایی که با عنوان یک سانس چند رویا ارائه کرده مخاطبان را به تجربه‌ای از فیلم‌های کوتاه که شاخصه‌های فرا واقعی دارند دعوت کرد. خبرنگار صبا گفتگویی با این کارگردانان خلاق داشته که در ادمه می‌خوانید

مسیر فیلم‌سازی برای شما چگونه آغاز شد تجربه‌های پیشین‌تان چیست؟
این اولین کار حرفه‌ای من در زمینه فیلم سازیست و چند کار تجربی هم داشتم که به صورت گسترده آنها را ارائه نکرده‌ام و در چند اثر هم به عنوان بازیگر حضور داشتم. من سال‌های زیادی به نویسندگی پرداخته‌ و رمان نوشتم. آخرین رمانم به نام «انجمن خواص» سال ۹۸ به چاپ رسید و پس از آن به فیلمنامه نویسی کوتاه و بلند پرداختم تا به این فیلمنامه رسیدم و پس از دوره‌های مختلف فیلمنامه نویسی و کارگردانی تصمیم گرفتم که این فیلمنامه را در فضای حرفه‌ای بسازم.

ایده «تکه‌ای از تو» چگونه شکل گرفته است؟
ایده این فیلم از یک عکس شروع شده است. عکسی که در آن زن و مرد سالخورده‌ای پشت به پشت یکدیگر خوابیده‌اند. ژانر فیلم من یک ملودرام کاملاً عاشقانه و عارفانه است و نمی‌توانم بگویم که به طور کامل فانتزی است ولی جنس روایت و فضاسازی‌ها به گونه‌ای است که شما جهانی متفاوت در این داستان می‌بینید و به نوعی پای فیلم از زمین کنده می‌شود. یعنی حتی اتفاقاتی که در فیلم می‌افتد و از خود گذشتگی که شاهد آن هستیم کمی از اتفاقات روزمره و فضای ناتورال سینمایی دور می‌شود. این فیلم ۲۶ دقیقه است و توانست از جشنواره فیلم کوتاه تهران کاندید ۴ جایزه شود و در سه بخش فیلمبرداری، بازیگری و گریم به جایزه دست یابد. همینطور کاندید بهترین فیلم از جشن حافظ شد و در جشنواره خارجی هم شرکت کرد ولی حقیقتاً برای من جشنواره‌های ایرانی همیشه مهم‌تر بودند.

نظر شما در مورد اکران آثارتان به این شکل چیست؟
این بسیار مهم است که فیلم شما اکران شود یعنی مهم‌ترین چیز برای یک فیلمساز اکران فیلمش است. به همین دلیل است که می‌گویم وقتی فیلمم در جشنواره فیلم تهران حاضر شد از هر جشنواره دیگری برایم مهم‌تر بود برای اینکه می‌توانست در فضایی که مخاطبان ایرانی حضور دارند اکران شود و من می‌توانستم با فیلمسازان دیگر و مخاطب ایرانی به تماشای فیلمم بنشینم. حال شما فکر کنید که این گسترش پیدا می‌کند و فیلم شما در سراسر کشور به مدت یک ماه اکران می‌شود خب چه چیزی جذاب‌تر از این! فیلمساز خلق می‌کند تا اثرش دیده شود، می‌خواهم بگویم این انگیزه بسیار بزرگیست تا فرد فیلم بسازد. یک مشوق خوب و تجربه بزرگیست که بتواند نفس به نفس با مخاطب عام اثرش را ببیند. بدین شکل شما می‌توانید ضرب آهنگ نفس و نبض مخاطب را برای روزهایی حس کنید و این تجربه بسیار گرانقدری است.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است